Sofija Christensen

Associate Professor

Sofija Christensen

Contact

Telephone: 51834518

Email: sofija.christensen@uis.no

Room: HG O-258

Department

Faculty of Arts and Education

Department of Education and Sports Science

About me

Sofija Christensen er førsteamanuensis i norsk litteratur og litteraturdidaktikk ved Universitetet i Stavanger. Hun har en ph.d. i norsk litteratur fra Universitetet i Beograd, Serbia. Forskningsinteressene hennes inkluderer bildebøker og særlig ordløse bildebøker, dyrefabler i økokritiske og didaktiske perspektiver, Ibsens dramatikk i ulike kulturelle kontekster og kritisk lesing av kulturformidlingen i lærebøker i norsk som andre- eller fremmedspråk. 

Publications

Vitenskapelige publikasjoner

Hennig, Åsmund; Drangeid, Magne; Christensen, Sofija

(2025)

Dialogisk litteraturundervisning. Noen grunnleggende trekk. I: Samtaler om litteratur. Hva kan lærerstudenter lære oss?.

Gyldendal Akademisk.

ISBN 9788205598881.

s.14-28.

Hennig, Åsmund; Christensen, Sofija; Drangeid, Magne

(2025)

Samtalene om tekstene - hovedtrekk. I: Samtaler om litteratur. Hva kan lærerstudenter lære oss?.

Gyldendal Akademisk.

ISBN 9788205598881.

s.235-252.

Hennig, Åsmund; Christensen, Sofija; Drangeid, Magne

(2025)

Samtalene om litterær lesing og undervisning - hovedtrekk. I: Samtaler om litteratur. Hva kan lærerstudenter lære oss?.

Gyldendal Akademisk.

ISBN 9788205598881.

s.253-264.

Christensen, Sofija

(2021)

Den umulige kommunikasjonen i Lene Asks "Det du ikke sier, er sant".

Nordlit.

ISSN 0809-1668.

Volum 48.

DOI: 10.7557/13.6338

Christensen, Sofija; Myren-Svelstad, Per Esben

(2020)

"Akin to Peer Gynt" -- Remolding Peer in Adaptation.

European Journal of Scandinavian Studies.

ISSN 2191-9399.

Volum 50.

Hefte 1.

s.45-65.

DOI: 10.1515/ejss-2020-0003

Christensen, Sofija

(2019)

Without a Word: Bonding with Northern Nature in Lene Ask’s "Du".

Barnelitterært forskningstidsskrift.

ISSN 2000-7493.

Volum 10.

Hefte 1.

DOI: 10.18261/issn.2000-7493-2019-01-10

Christensen, Sofija

(2018)

Fostering Intercultural Competence: Cultural Resources in “På Vei” – Textbook for Learning Norwegian. I: Teaching Languages and Cultures: Developing Competencies, Re-thinking Practices.

Cambridge Scholars Publishing.

ISBN 978-1-5275-0893-4.

s.187-209.

Christensen, Sofija

(2018)

Lærebokas ressurser for utvikling av interkulturell kompetanse: En undersøkelse av multimodalitet i læreverk i grunnleggende norsk for språklige minoriteter. I: Multimodalitet i skole- og fritidstekstar.

Fagbokforlaget.

ISBN 9788245022889.

s.139-155.

Kristensen, Sofija

(2016)

"Studenti sa sela" Arnea Garborga: Između stvarnog i fiktivnog.

Kultura.

ISSN 0023-5164.

Hefte 150.

s.206-223.

Christensen, Sofija

(2015)

Dances in the Drawing-Room: Musical Elements in Ibsen’s Dramas.

Nordlit.

ISSN 0809-1668.

Hefte 34.

s.105-114.

DOI: 10.7557/13.3357

Kristensen, Sofija

(2013)

Univerzitet u književnosti: Univerzitetski roman u angloameričkoj i norveškoj književnosti.

Kultura.

ISSN 0023-5164.

Hefte 138.

s.102-116.

Todić, Sofija

(2013)

Uporedna analiza svetih junaka u Teodosijevom žitiju svetog Save i Sagi o svetom Olafu Snorija Sturlasona.

Philologia Mediana.

ISSN 1821-3332.

Volum 5.

s.27-41.

Christensen, Sofija

(2012)

Norina tarantela, ples po rubu rodnih normi.

Kultura.

ISSN 0023-5164.

Hefte 136.

s.163-175.

Todić, Sofija

(2012)

Ibsen’s Danse Macabre: The importance of auditory elements in Henrik Ibsen’s drama John Gabriel Borkman.

Muzikologija.

ISSN 1450-9814.

Hefte 13.

s.163-180.

Todić, Sofija

(2012)

Heda Gabler – Klavir kao dramsko oruđe.

Kultura.

ISSN 0023-5164.

Hefte 134.

s.58-75.

Todić, Sofija

(2010)

Revitalization of Ibsen’s ‘Peer Gynt’ in Oslo today: Intertextuality in a Scene.

Kultura.

ISSN 0023-5164.

Hefte 126.

s.212-224.

Bøker og kapitler

Christensen, Sofija

(2016)

Šta je roman?.

ISBN 978-86-6435-029-7.

Christensen, Sofija

(2016)

S nekog drugog sveta.

ISBN 978-86-523-0216-1.

Christensen, Sofija

(2016)

Anglophone Literature as a Framework for “The First Norwegian University Novel”.

ISBN 978-86-6065-398-9.

Todić, Sofija

(2015)

Slika univerziteta u norveškom romanu.

Kristensen, Sofija

(2014)

Delo Henrika Ibzena u čitanju Mlade Bosne.

ISBN 978-86-6153-289-4.

Todić, Sofija

(2010)

Ibsen’s Piano: A Cultural and Literary Analysis of “A Doll House”, “Hedda Gabler” and “John Gabriel Borkman” from the Perspective of the Piano as a Visual and Auditory Element in the Plays .

Universitetet i Oslo.

Formidling

Christensen, Sofija

(2023)

Lik en gjøk: Lærdommene om identitet fra en tospråklig fabel.

34. IASS konferanse;

2023-08-02 - 2023-08-05.

Thomassen, Wenche Elisabeth; Christensen, Sofija; Kristiansen Aspnes, Daniel; Pereira, Unni Puntervold

(2022)

"Jeg følte meg som en del av universitetet og samtidig følte jeg meg inkludert": Identitet som motivasjonsfaktor for andrespråkslæring..

NORDAND 15 - forskningskonferanse om nordens språk som andrespråk ;

2022-05-24 - 2022-05-26.

Kristiansen, Daniel Aspnes; Thomassen, Wenche Elisabeth; Christensen, Sofija; Pereira, Unni Puntervold

(2022)

"Jeg følte meg som en del av universitetet og samtidig følte jeg meg inkludert": Identitet som motivasjonsfaktor for andrespråkslæring..

NORDAND 15: Forskningskonferanse om Nordens språk som andrespråk;

2022-05-24 - 2022-05-26.

Christensen, Sofija; Myren-Svelstad, Per Esben

(2020)

Presentasjon av prosjektet: Visual Representations of Depression in the Blog Comic: How Hyperbole and a Half Appeals to Readers of All Ages.

Arbeidsseminar for forskingsgruppa "Grafisk litteratur";

2020-02-14 - .

Christensen, Sofija; Myren-Svelstad, Per Esben

(2018)

Presentasjon av prosjektet: «'Akin to Peer Gynt': The Power of Adaptation in Peer Gynt».

Fellesmøte for norskseksjonen;

2018-05-24 - .

Christensen, Sofija

(2018)

Contextualized or not?: An analysis of situation-bound utterances in beginner-level Norwegian L2 textbooks.

8th International Conference on Intercultural Pragmatics & Communication;

2018-06-08 - 2018-06-10.

Christensen, Sofija; Myren-Svelstad, Per Esben

(2018)

"Akin to Peer Gynt": Remolding Peer in Adaptation.

XIVth International Ibsen Conference;

2018-09-05 - 2018-09-08.

Christensen, Sofija

(2017)

Intercultural competence in beginner-level textbooks for learning Norwegian as a second language.

Less Widely Used and Less Taught Languages: Language Learners' L1s and languages taught as L2s;

2017-06-16 - 2017-06-17.

Christensen, Sofija

(2017)

I Wonder Why I'm Here: Picturebooks and the Development of Young Readers’ Global Competence .

Changing perspectives and approaches in contemporary teaching;

2017-10-23 - 2017-10-25.

Christensen, Sofija

(2016)

Fostering Intercultural Competence: Cultural Resources in “På vei” – Textbook for Learning Norwegian.

Teaching Languages and Cultures in the Post-Method Era: Developing Competencies, ;

2016-11-11 - 2016-11-12.

Christensen, Sofija

(2015)

Språkene og den nyere litteraturen i Serbia og regionen.

Norsk-serbisk vennskap: foredragsserie ;

2015-07-02.

Christensen, Sofija

(2015)

Discussion of the Representation of Norwegian Centres of Excellence in Both Fiction and Reality.

International Conference: Beyond the Crisis in the Humanities: Transdisciplinary Transformations of Contemporary Discourses on Art and Culture;

2015-04-24 - 2015-04-25.

Todić, Sofija

(2012)

The Polyfunctionality of Music in Ibsen’s Dramas.

Topics in the Aesthetics of Music and Sound;

2012-03-22.

Todić, Sofija

(2011)

The Narrative of Piano and Piano Music in Nineteenth-Century Literature.

2nd ENN Conference Working with Stories: Narrative as a Meeting Place for Theory, Analysis and Practice ;

2011-03-10 - 2011-03-11.

Todić, Sofija

(2010)

Upotreba klavira u Ibsenovim dramama.

Filološka istraživanja danas: Jezik, Književnost, Kultura; Zbornik rezimea;

2010-11-26 - 2010-11-27.