Gunvald van Schaik

Ekstern tilknyttet UiS

Gunvald van Schaik

Contact

Telephone: 51832945

Email: gunvald.dversnes@uis.no

Room: HG N-317

Department

Faculty of Arts and Education

Department of Cultural Studies and Languages

About me

Jeg er stipendiat i norskdidaktikk, og forsker på elevproduksjon av podkast i skolen. Som en del av arbeidet med doktorgraden, skriver jeg om temaet på www.klarferdigundervis.com. Her kan du som lærer i skolen få inspirasjon og tips til hvordan du kan gjennomføre podkastundervisning i ditt klasserom.

Foruten å forske på podkast i skolen, driver jeg også podkastene Klar, ferdig, undervis! og MLEMAS.

 

 

Publications

Vitenskapelige publikasjoner

van Schaik, Gunvald

(2024)

"We could just erase and record again." Upper secondary school students' experiences of producing podcasts in their literature class.

Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis.

ISSN 2535-7697.

Volum 18.

Hefte 1.

s.60-81.

DOI: 10.23865/up.v18.5206

Dversnes, Gunvald; Blikstad-Balas, Marte

(2023)

The Potential of Podcasts for Exploratory Talk in High School.

Computers in The Schools.

ISSN 0738-0569.

s.1-21.

DOI: 10.1080/07380569.2023.2196963

Dversnes, Gunvald

(2022)

Podcast as product: Literary competences in student-produced podcasts in high school literature class.

Acta Didactica Norden (ADNO).

ISSN 2535-8219.

Volum 16.

Hefte 1.

s.1-29.

DOI: 10.5617/adno.8771

Dversnes, Gunvald

(2020)

«Vi kastet elevene ut på dypet før». Bruk av eksempeltekster i skriveopplæringen hos fire norsklærere.

Acta Didactica Norden (ADNO).

ISSN 2535-8219.

Volum 14.

Hefte 1.

DOI: 10.5617/adno.7897

Formidling

Dversnes, Gunvald

(2023)

Muntlighet som svar på ChatGPT.

Utdanningsnytt.no.

Dversnes, Gunvald; Lomsdalen, Christian

(2023)

Gunvald Dversnes om ChatGPT og muntlighet i skolen.

Dversnes, Gunvald; Madland, Ingebjørg; Angaard, Oda Helene

(2022)

Lansering av podcast: Fremtidens klasserom.

Lomsdalen, Christian; Dversnes, Gunvald

(2022)

Gunvald Dversnes om podkastpedagogikk.

Dversnes, Gunvald; Vastveit, Anne Liv; Sandslett Ramsdal, Susanne

(2022)

En metaepisode om podkast: Del 1.

Dversnes, Gunvald

(2022)

Hvorfor bør elever lage podkaster i skolen?.

Forskningskabaret;

2022-08-18.

Dversnes, Gunvald

(2021)

ABC to engaging pupils by podcasts.

The KnowHow EdTech Conference;

2021-09-21 - 2021-09-22.

Dversnes, Gunvald

(2021)

Digital teknologi i skolen: Podkast som verktøy.

Grensesnittseminar;

2021-11-12.

Dversnes, Gunvald

(2021)

Hvorfor skal skolen arbeide med podkast?.

Nettverkssamling: Fremtidens klasserom i lærerutdanningen;

2021-11-22 - 2021-11-23.

Dversnes, Gunvald

(2020)

Slik skaper du spennende hjemmeundervisning.

Utdanningsnytt.no.

Nyberg, Elin; Dversnes, Gunvald

(2020)

Å lage podkast er god læring for elevene.

Dversnes, Gunvald; Hølland, Tuva

(2020)

Podkast som undervisningsmetode.

Dversnes, Gunvald

(2020)

Podkast i skolen.

Digital sommerskole for lærerstudenter;

2020-06-08 - 2020-06-12.

Dversnes, Gunvald

(2019)

Ikke kast elevene ut på dypet igjen!.

Norsklæreren.

ISSN 0332-7264.

Hefte 1.

s.16-20.

Dversnes, Gunvald

(2019)

Hvor ble samskrivingen av? Fire lærerstemmer om bruk av samskriving som metode.

Skriv! Les! 2019;

2019-05-07 - 2019-05-09.

Kunstnerisk produksjon

Dversnes, Gunvald; Gjellestad, Lisa; Nesje, Lars

(2022)

Hvordan oppleves innspurten av masteroppgaven?.

Dversnes, Gunvald; Russdal-Hamre, Briten

(2021)

Kan dataspill være en norskfaglig tekst?.

Dversnes, Gunvald; Sandslett Ramstad, Susanne

(2021)

Hva er fordelene med å undervise 10 minutter om gangen?.

Dversnes, Gunvald; Thorvaldsen, Tor

(2021)

Hva kan kreativ skriving være i norskfaget?.

Dversnes, Gunvald; Thomassen, Wenche Elisabeth

(2020)

Hva er det flerspråklige og flerkulturelle klasserommet?.

Dversnes, Gunvald; Hognestad, Jan Kristian

(2020)

Fagfornyelsen - keiserens nye klær?.

Dversnes, Gunvald; Cardozo, Ann Elisabeth Laksfoss

(2020)

Er PowerPoint nok?.

Dversnes, Gunvald; Christoffersen Reime, Veronica

(2020)

Hvordan er det å være norsklærer på 8. trinn?.

Dversnes, Gunvald; Dolve, Narve

(2020)

Hva kjennetegner læreren med godt omdømme?.

Dversnes, Gunvald; Thengs, Halvor

(2020)

Kan elever skrive bøker i skolen?.

Dversnes, Gunvald; Johannessen, Martin

(2020)

Hvorfor bør elever lage podkaster i skolen?.

Dversnes, Gunvald; Blikstad-Balas, Marte

(2020)

Hva foregår i norsktimene?.

Dversnes, Gunvald; Hognestad, Jan Kristian

(2020)

Hvordan fenge leseren allerede innledningsvis?.

Dversnes, Gunvald; Jensen, Ingeborg Marie

(2020)

Hvordan er det å være masterstudent?.

Dversnes, Gunvald; Nicolaysen, Bjørn Kvalsvik

(2020)

Hva er et godt teorikapittel?.

Dversnes, Gunvald; Blikstad-Balas, Marte

(2020)

Hva er et godt metodekapittel?.