Vinnerne av Skjeies kammermusikkstipend 2022

To ensembler vant Skjeies kammermusikkstipend på 25 000 kr.

Vinnerne av Skjeies kammermusikkstipend 2022
Vinnerne av Skjeies kammermusikkstipend 2022; fløytetrio med klavèr bestående av Elias Mursula, Cecilia Rospigliosi Salazar, Laura Lovišková og Kristin Hjellset, og slagverkensemble bestående av Lars Ivar Thorkildsen, Tomas Carl Bruno Björn, Elvin I. Berg og Øyvind Johansen. Foto: Kathrine Fredheim

Alle studenter innen klassisk musikk inviteres hvert år til å delta i Fakultet for utøvende kunstfag sin årlige kammermusikkonkurranse. Førstepremien i årets kammermusikkonkurranse ved Fakultet for utøvende kunstfag ble delt mellom to ensembler; et slagverkensemble bestående av Elvin I. Berg, Lars Ivar Thorkildsen, Øyvind Johansen og Tomas Carl Bruno Björn og til en fløytetrio med klavèr bestående av Laura Lovišková, Cecilia Rospigliosi Salazar og Kristin Hjellset, fløyte, og Elias Mursula, klavèr. Selve konkurransen fant sted fredag 8. april kl. 14:00 i Eikenes-salen.

Juryens begrunnelse

Juryens begrunnelse lyder som følger: Slagverkensemblet spilte med imponerende presisjon og med en nyansert klangbehandling og dynamikk. De oppviste helstøpte framføringer av komponistene David Skidmore (Ritual music) og Marc Mellits (Gravity).

Fløytetrioen med klavèr spilte Ian Clarke`s «Curves» for 3 fløyter og klavèr. «Curves» er et verk som stiller store krav til utøverne, noe de løste på fremragende vis. Karakterene i verket spenner fra det mystiske til det brilliante via mikrotonalitet og en uvanlig bruk av glissandi i det tematiske materialet.

Juryen besto av Liv Opdal, Bastien Ricquebourg, Vidar Austvik og Håkon Vestly.