Anne vil jobbe med kreftforskning

– Med en stilling som kreftforsker får jeg muligheten til å forstå mer av dette store verdensproblemet, og kanskje kan jeg komme på noe nytt som ikke har blitt gjort før.

Portrett av student med hvit skjorte. Foto.
Anne Aarvik
  • Navn og alder: Anne Aarvik, 21 år
  • Hjemsted: Namsos
  • Her bor jeg: Madla i Stavanger
  • Dette studerer jeg nå: Biologisk kjemi bachelor

Jeg studerer biologisk kjemi fordi:

Jeg har en genuin interesse for realfag, og har alltid hatt lyst til å bli forsker. Det kom en fra UiS på besøk til den videregående skolen min og spurte hva jeg var interessert i å studere. Jeg sa kjemi, biologi og realfag. Jeg ville ikke bare gå en ren kjemilinje, jeg ville også ha biologifag. Hun viste meg biologisk kjemi, og da var jeg hektet! Alt jeg var interessert i var på et sted. Det var egentlig ikke planen å gå på UiS, men det ble fort endring i planene da jeg oppdaget biologisk kjemi.

Hvordan er studiehverdagen på biologisk kjemi:

Studiehverdagen er travel, men veldig innholdsrik. Du må jobbe en del, men du får med deg mye som er kjekt å jobbe med. Vi har også et veldig godt studentmiljø, spesielt i linjeforeningen jeg er med i. Vi jobber med fag sammen, trener, går på bowling, fester og har det mye moro.

Mine favorittemner på biologisk kjemi er:

På biologisk kjemi får vi en fin blanding av kjemi, biologi, matte og statistikk. Jeg liker det meste vi holder på med, men favorittemnene mine er anatomi, bioteknologi, analytisk miljøkjemi og cellebiologi. Vi har også flinke forelesere. For eksempel er foreleseren på anatomi en av de flinkeste foreleserne vi har hatt. Han gjør faget interessant og du lærer hvordan kroppen fungerer på en normal måte, i tillegg til å lære om hva som skjer når kroppen ikke fungerer som den skal. Det var kjekt å møte opp til timene siden foreleseren var så god til å formidle stoffet.

Hva handler bacheloroppgaven min om:

Jeg skal se på hvordan to medikamenter (legemidler) virker på metabolismen til kreftceller. Metabolisme vil si de kjemiske reaksjonene i kroppens celler som kan omdanne mat til energi. Medikamentene jeg skal se på er metformin og dikloracetat. Jeg har en god veileder, og får virkelig muligheten til å lære mye om feltet. Oppgaven har en laboratoriedel og en skrivedel. Laboratoriearbeid er noe av det mest interessante jeg har vært med på. Jeg har både planlagt og gjennomført forsøk. Det har vært kjempefint å være på laboratoriet alene og få prøvd seg som miniforsker.

Dette er mine beste studietips:

Et tips er å ta gode pauser. Gå en tur og kjøp en kaffe, og ikke gå tilbake før du føler du er klar. Hvis du trenger en ekstra halvtime pause, så ta pausen. Da er du mye klarere i hodet etterpå. Et annet tips er hvis du jobber med et tema du ikke synes er så interessant, forsøk likevel å finne interessante aspekter – da går det mye lettere. Finn noe du synes er interessant og fokuser på det.

Slik ble jeg kjent med medstudenter på UiS:

Gjennom linjeforeningen Kjemi i Stavanger (KIS) har jeg møtt flere av mine medstudenter. Jeg møtte de fleste av dem allerede i fadderuken. Samholdet i KIS er som en ekstra familie og jeg har møtt noen av mine beste venner her. Vi jobber sammen, vi er fortvilet over eksamen sammen, vi spiser sammen. Spesielt under korona har KIS vært nærmest uvurderlig og kjempeviktig.

Dette liker jeg å gjøre i fritiden:

Jeg liker godt å trene og har trent aktivt gjennom studietiden. Blant annet liker jeg veldig godt boksing. Jeg trener på SiS – Sportssenter - som er det beste treningssenteret. Jeg liker også å være med venner.

Dette er min drømmejobb:

Jeg ønsker å jobbe innenfor kreftforskning ettersom det er et fagfelt jeg synes er veldig interessant og som jeg håper vi en gang klarer å finne en løsning på. Det er utrolig hvor lite som egentlig skal til for at kroppen ikke virker som den skal. Det er jo selvsagt flere faktorer som spiller inn når det kommer til utviklingen av kreft. Selve prosessen er omfattende og komplisert. Med en stilling som kreftforsker får jeg muligheten til å forstå mer av dette store verdensproblemet, og kanskje kan jeg komme på noe nytt som ikke har blitt gjort før. Jeg ønsker å være en del av forskningen som hjelper folk til å bli friske igjen. Da har jeg oppnådd noe som virkelig er verdt jobbingen, innsatsen og sene kvelder på biblioteket.