Kari Søndenå

Pensjonert tilknyttet UiS

Kari Søndenå

Contact

Telephone: 51834107

Email: kari.sondenaa@uis.no

Room: KA A-232

Department

Faculty of Social Sciences

Department of Social Studies

Publications

Vitenskapelige publikasjoner

Eriksen, Heidi Lie; Søndenå, Kari

(2023)

Trygghet som mantra i sosionomers praksisveiledning.

UNIPED.

ISSN 1500-4538.

Volum 46.

Hefte 2.

s.115-125.

DOI: 10.18261/uniped.46.2.5

Lafton, Tove; Moxnes, Anna Rigmor; Søndenå, Kari

(2022)

Å utforske refleksjonsbegrepet : filosofisk motstand i strømlinjeformede praksiser. I: Barnehagelærerutdanning i endring : å forske på egen undervisningspraksis i høyere utdanning.

Universitetsforlaget.

ISBN 9788215060705.

s.220-232.

Vatne, Bente; Søndenå, Kari

(2020)

Subjectivity and change in process of supervision.

Dialogic Pedagogy: An International Online Journal.

ISSN 2325-3290.

Volum 2020.

Hefte 8.

s.45-59.

DOI: 10.5195/DPJ.2020.304

Marlow, Mira Aurora; Søndenå, Kari

(2019)

Sosialpedagogikk i lys av endrede historiske og kulturelle vilkår --- tid for fornyelse. I: Sosialpedagogiske perspektiver.

Universitetsforlaget.

ISBN 9788215033501.

s.16-26.

Søndenå, Kari

(2018)

Sosialpedagogiske refleksjonar - å tenke saman med Paul Natorp, Hannah Arendt og Mikael Bakhtin. I: Sosialpedagogikkens mangfold.

Fagbokforlaget.

ISBN 9788245023169.

s.135-153.

Søndenå, Kari; Gradovski, Mikhail

(2017)

Pre-teksten sin rolle i rettleiing av nyutdanna profesjonsutøvarar - ei kronotopisk analyse.

UNIPED.

ISSN 1500-4538.

Volum 40.

Hefte 4.

s.374-385.

DOI: 10.18261/issn.1893-8981-2017-04-08

Bjerkholt, Eva; Ødegård, Elin; Søndenå, Kari; Hjardemaal, Finn R.

(2014)

Hvordan kan veiledningssamtaler åpne for kritisk tenkning?.

UNIPED.

ISSN 1500-4538.

Volum 37.

Hefte 4.

s.19-31.

DOI: 10.3402/uniped.v37.23814

Søndenå, Kari; Solberg, Mariann

(2013)

Danningsfundert rettleiing – utvida tenking og kraftfulle refleksjonar. I: Pedagogisk veiledning.

Gyldendal Akademisk.

ISBN 978-82-05-44709-7.

s.42-53.

Søndenå, Kari

(2009)

Absolutt veiledning : om ontologisk kvalitet og elastisk refleksjon. I: Veiledningskvalitet.

Universitetsforlaget.

ISBN 978-82-15-01374-9.

s.17-29.

Brekke, Mary; Søndenå, Kari

(2008)

Teacher Education Didactics in the North - en introduksjon av hovedprosjekt og første fase. I: Ulikheter i erfart lærerliv - sett med nordiske studentøyne.

Eureka forlag.

ISBN 9788273891266.

Søndenå, Kari

(2007)

Reflektionen, dialogen och demokratiet. I: Handledning i pedagogiskt arbete.

Studentlitteratur AB.

Søndenå, Kari

(2007)

Reflektion och handledning i lärarutbildningens praktik. I: Reflektion och praktik i läraryrket.

Studentlitteratur AB.

Søndenå, Kari

(2006)

Teksten arbeider - om forsøket på å skrive levd - i levande live. I: Å begripe teksten - om grep og begrep i tekstanalyse.

Cappelen Damm Høyskoleforlaget.

ISBN 9788276346756.

Søndenå, Kari

(2002)

Doktorgrad i Göteborg.

Barnehagefolk.

ISSN 1500-6905.

Volum 18.

Hefte 2.

s.19-21.

Søndenå, Kari

(2002)

Tradition and trancendence Nordic Journal of Teaching and Learning ... for Practitioners and Researchers.

?.

Volum 12.

Hefte 1.

s.5-24.

Søndenå, Kari

(2002)

Ad paedagogum - didaktisk refleksjon som dialog mellom fortid og framtid.

s.9-12.

Søndenå, Kari

(1996)

Veiledning i lærerutdanning? Alle kan jo det!.

?.

Volum 3.

Bøker og kapitler

Eriksen, Heidi Lie; Gradovski, Mikhail

(2024)

Praksisveiledning i sosionomutdanningen. En kvalitativ studie av sosionomstudenters og praksisveilederes erfaringer og opplevelser med praksisveiledning. .

ISBN 978-82-8439-211-0.

George, Elizabeth Onyedikachi

(2020)

‘Voices’ of Professionals Working with Internally Displaced Children in Nigeria.

Universitetet i Stavanger.

Bjørknes, Linda Elisabeth; Delås, Grethe Marit; Gradovski, Mikhail; Haaland, Joakim Jiri; Lone, Arvid; Paulsen, Erik; Søndenå, Kari

(2018)

Sosialpedagogikkens mangfold.

Fagbokforlaget.

ISBN 9788245023169.

Søndenå, Kari

(2013)

Danningens oppmerksomhet - om ansvar for vår felles verden. I: Til barnas beste : veier til omsorg og lek, læring og danning.

Gyldendal Akademisk.

ISBN 978-82-05-42555-2.

s.172-196.

Brekke, Mary; Søndenå, Kari

(2009)

Veiledningskvalitet.

Universitetsforlaget.

ISBN 978-82-15-01374-9.

Brekke, Mary; Bjarnadottir, Ragnhildur; Nielsen, Pauli; Søndenå, Kari; Nielsen, Pauli

(2008)

Læreraliv sum nordurlendsk lesandi siggja tad.

ISBN 9789991881805.

Søndenå, Kari

(2004)

Kraftfull refleksjon i lærarutdanninga.

Abstrakt forlag.

ISBN 8279350594.

Søndenå, Kari

(2003)

Tradition and transcendence - a consideration of the need for elvises and madonnas in higher education.

ISBN 9513913805.

Søndenå, Kari

(2002)

Tradisjon og Transcendens - ein fenomenologisk studie av refleksjon i norsk førskulelærarutdanning.

Göteborgs universitet. Acta Universitatis Gothoburgensis.

ISBN 9173464279.

Hefte 175.

Søndenå, Kari

(2002)

Ad paedagogum - didaktisk refleksjon som dialog mellom fortid og framtid.

Søndenå, Kari

(1996)

Ein gong førskulelærar- alltid førskulelærar?.

Lauvås, Per; Lycke, Kirsten Hofgaard; Handal, Gunnar; Søndenå, Kari; Øie, Anne

(1991)

Pedagogisk veiledning i barnehagen. Rapport om planlegging og avviklingen av Barne- og Familiedepartementets første kurs for kursledere..

Formidling

Moxnes, Anna Rigmor; Lafton, Tove; Søndenå, Kari

(2022)

Challenging the taken for granted in writing your extended summary.

NAFOL Conference;

2022-06-13 - 2022-06-15.

Vatne, Bente; Søndenå, Kari; Gradovski, Mikhail

(2019)

Staging subjectivity in bachelor thesis.

Nordic Educational Research Organisation (NERA);

2019-03-06 - 2019-03-08.

Vatne, Bente; Søndenå, Kari; Gradovski, Mikhail

(2018)

Students' professional agency in Early Childhood Teacher Education (ECTE)..

28th EECERA Conference;

2018-08-28 - 2018-08-31.

Gradovski, Mikhail; Søndenå, Kari; Lee, Anne

(2017)

A new approach to understanding quality in supervision.

3rd International Conference on Development in Doctoral Education & Training;

2017-04-03 - 2017-04-04.

Gradovski, Mikhail; Søndenå, Kari

(2017)

Analysis of Ethical Challenges in Supervision of PhD candidates using the Concept of Chronotope.

The 16th International Bakhtin Conference: Bakhtin in the Post-Revolutionary Era.;

2017-08-06 - 2017-08-10.

Gradovski, Mikhail; Søndenå, Kari; Lee, Anne

(2017)

Developing Doctoral Supervision: Evaluaring av Veilederutviklingskurset ved UiA, NORD, og UiS, og "Train the trainers" pilot ved UiS.

Nasjonal forskerutdanningskonferanse 2017;

2017-06-07 - 2017-06-08.

Gradovski, Mikhail; Søndenå, Kari

(2015)

Aesthetical object and meaning-making activity behind the creation of pre- and post-texts in the mentoring practice.

25th EECERA;

2015-09-07 - 2015-09-10.

Bjerkholt, Eva; Hjardemaal, Finn R.; Søndenå, Kari; Ødegård, Elin; Jordell, Karl Øyvind

(2013)

How to understand the phenomenon of a common metaphore for two different fields as supervision and life word research interview.

NFPF-NERA Conference 2013;

2013-03-06 - 2013-03-09.

Søndenå, Kari; Kimerud, Anne Torill; Jørgensen, Åse Elisabeth; Vala, Heidi Østland; Hansen, Wibekke

(2012)

Rousseau med mål og mening 300 år etter - Er historien bare til pynt?.

FoU i praksis 2012, Praksisretta FoU i lærerutdanning;

2012-04-23 - 2012-04-24.

Søndenå, Kari

(2011)

Rom for danning?.

Høgskolen i Oslo;

2011-01-19.

Allern, Marit; Søndenå, Kari

(2010)

Quality Enhancement in University Teaching as Means of Curricula Reforms?.

7th ISSoTL Conference;

2010-10-19 - 2010-10-22.

Østerhaug, Reidar S.; Søndenå, Kari

(2010)

Social Pedagogy - a core subject through Bachelor, Master and PhD studies at the University of Stavanger, Norway.

CUSP International network meeting;

2010-11-25 - 2010-11-26.

Søndenå, Kari

(2010)

Subjektskaping.

Vi skaper framtida;

2010-02-11 - 2010-02-12.

Søndenå, Kari

(2010)

Det profesjonelle objekt i sosialpedagogikken, profesjon og faglig utvikling.

Forsa konferansen 2010: Det sosiale i sosialt arbeid;

2010-09-30 - 2010-10-01.

Søndenå, Kari

(2010)

Go visiting Hannah Arendt.

Cusp International network Meeting;

2010-05-19 - 2010-05-20.

Østerhaug, Reidar S.; Søndenå, Kari

(2010)

Social Pedagogy - a core subject through bachelor, master and PhD studies at the University of Stavanger, Norway.

Cusp International Network meeting;

2010-11-25 - 2010-11-26.

Søndenå, Kari

(2010)

Ethics and Democracy in Professional Work.

utenTitteltekst;

2010-11-10 - 2010-11-11.

Søndenå, Kari

(2010)

Refleksjon og skriving.

utenTitteltekst;

2010-06-24 - 2010-07-03.

Søndenå, Kari

(2010)

Reflection in professional work.

Intensive programme, Univ. of Wales, Univ. of Vilnius and Univ. of Stavanger;

2010-06-19 - 2010-07-03.

Søndenå, Kari; allern, marit

(2010)

Quality enchanchement in University teaching as means of curricula reforms?.

ISSOTEL 10: Global theories and local practices: insitutional, disciplinary and cultural variations;

2010-10-19 - 2010-10-22.

Worum, Kirsten Sivertsen; Søndenå, Kari

(2009)

Dialog om refleksjon i veiledning.

Når starten er god ...Veiledning av nyutdannede lærere i barnehage, grunnskole og videregående opplæring 2009;

2009-11-02 - 2009-11-03.

Søndenå, Kari

(2006)

I Sokrates sine fotespor - filosofering med barn.

Stavanger Aftenblad.

ISSN 0804-8991.

Søndenå, Kari

(2006)

Kollektiv refleksjon. Om "skravl" som grunnlag for demokratisk personalsamarbeid.

Barnehagefolk.

ISSN 1500-6905.

Hefte 1.

Søndenå, Kari

(2005)

mentorverksemd.

utenTitteltekst;

2005-11-12.

Søndenå, Kari

(2004)

FN-konvensjonens barnerettigheter sett utifrå eit dobbeltperspektiv på barn.

Doktorgradsseminar i pedagogikk, FN-konvensjonens barnerettigheter;

2004-11-15 - 2004-11-17.

Søndenå, Kari

(2004)

Learning minus Lived Body - Some one and Some Thing at Risk.

i etikkens motlys;

2004-06-17 - 2004-06-24.

Søndenå, Kari

(2004)

Educational nausea and didactic immanence in teacher education.

Etikk og antikk - veiledning i et etisk og historisk perspektiv;

2004-08-26 - 2004-09-02.

Søndenå, Kari

(2004)

Fn-konvensjonens barnerettigheter sett utifrå eit dobbeltperspektiv på barn.

Universitetet i Tromsø, doktorgradskurs om barnerettigheter;

2004-10-15 - 2004-10-17.

Søndenå, Kari

(2002)

Kunnskapens tre og UiS.

Stavanger Aftenblad.

ISSN 0804-8991.

Søndenå, Kari

(2002)

Kompleksiteten i kjønn i utdanning og yrke.

Universitetet i Stavanger.

Søndenå, Kari

(1999)

Refleksofi i førskulelærarutdanninga - forskjellige refleksjonsoppfatningar sine ulike konsekvensar.

Konferanse for lærere i pedagogisk teori og praksis;

Søndenå, Kari

(1998)

Foredrag på konferanser i mai/september.

Konferanse;

1996-11-30 - .

Søndenå, Kari

(1998)

Deltagelse i paneldebatt om pedagogisk veiledning.

Konferanse;

1996-11-30 - .

Søndenå, Kari

(1996)

Bokanmeldelse: "Den Integrerende Baggrund. Kompleksitet og integrasjon i pedagogisk arbejde med børn." av Daniella Ceccher.

Pedagogisk Bokorm.

ISSN 0800-2681.

Søndenå, Kari

(1996)

Bokanmeldelse:"Mangfoldets pedagogiske muligheter: en metode for utvikling av barns evne til å forstå omverdenen" av Elisabet Doverborg og Ingrid Pramling.

Pedagogisk Bokorm.

ISSN 0800-2681.

Søndenå, Kari

(1996)

Samtale med utgangspunkt i situasjonen som nytilflytta hjemmeværende småbarnsmor på Svalbard.