Formidling
Gourvennec, Aslaug Fodstad
(2024)
Betydningen av eksamen i norsk for undervisningen i vgs.
Fagdag i norsk for region 2 og 3;
2024-02-15 - .
Gourvennec, Aslaug Fodstad;
McTigue, Erin
(2024)
Definisjoner og måling av undervisningskvalitet i førstespråksfaget på ungdomstrinnet og i videregående - en systemaisk oversikt.
Onsdagsdeling;
2024-03-06.
Gourvennec, Aslaug Fodstad;
McTigue, Erin ;
Tengberg, Michael
(2024)
Undervisningskvalitet i førstespråksfaget i ungdomsskolen og videregående. En systematisk litteraturoversikt.
Skriv! Les! 2024;
2024-05-07 - 2024-05-08.
Gourvennec, Aslaug Fodstad;
Sønneland, Margrethe
(2024)
Estetiske perspektiver i samtaler om litteratur – et første steg .
8. seminar i Netværk for litteraturdidaktisk forskning i Norden ;
2024-03-19 - 2024-03-20.
Gourvennec, Aslaug Fodstad;
Bakken, Arild Michel;
McTigue, Erin Margaret
(2024)
Norsklæreres forståelse av engasjement i lesing av skjønnlitteratur på videregående skole.
Nettverkseminar for litteraturdidaktisk forskning i Norden;
2024-03-19 - 2024-03-20.
Gourvennec, Aslaug Fodstad;
McTigue, Erin ;
Tengberg, Michael
(2024)
Quality in L1 instruction. A Systematic literacure review.
ARLE IFTE Conference Connections and disruptions. Unsettling L1 education: Intersections of place, identity and technology;
2024-06-18 - 2024-06-22.
Gourvennec, Aslaug Fodstad;
Eriksen, Harald;
Rønneberg, Vibeke;
Blikstad-Balas, Marte
(2023)
Washback from written exams in the Norwegian L1 subject.
Writing Research Across Boarders (WRAB 2023);
2023-02-18 - 2023-02-22.
Gourvennec, Aslaug Fodstad;
Blikstad-Balas, Marte;
Rønneberg, Vibeke;
Eriksen, Harald
(2023)
Lærerstemmer om eksamens påvirkning på norskundervisningen.
Norsklæreren.
ISSN 0332-7264.
Hefte 1.
s.22-27.
Solheim, Oddny Judith;
Gourvennec, Aslaug Fodstad
(2023)
Engasjerende undervisning: møter mellom elever, tekster og lærer.
Nasjonal konferanse om lesing 2023;
2023-03-27 - 2023-03-28.
Sønneland, Margrethe;
Gourvennec, Aslaug Fodstad
(2023)
Literary conversations in Norwegian Secondary Schools.
ELIT from Lab to Life;
2023-05-03.
Gourvennec, Aslaug Fodstad;
Höglund, Heidi;
Johansson, Maritha;
Kabel, Kristine;
Sønneland, Margrethe
(2023)
Literature education and ethical responsibility: Identity development and personal growth in Nordic L1 curricula.
Literary Development Reconsidered: Perceiving Literary Education in an Ethical Frame;
2023-09-20 - 2023-09-22.
Gourvennec, Aslaug Fodstad;
Solheim, Oddny Judith;
Foldnes, Njål;
Uppstad, Per Henning;
McTigue, Erin
(2023)
Shared responsibility between team teachers predicts student achievement - A Norwegian study.
EARLI 2023 Education as a hope in uncertain times;
2023-08-22 - 2023-08-26.
Gourvennec, Aslaug Fodstad;
Aasen, Marit;
Rongved, Elisabeth Emilie Sefranek
(2023)
Hvordan kan du velge engasjerende tekster?.
Gourvennec, Aslaug Fodstad;
Aasen, Marit;
Rongved, Elisabeth Emilie Sefranek
(2023)
Hvordan kan tekstene gjøres relevante?.
Gourvennec, Aslaug Fodstad;
Rongved, Elisabeth Emilie Sefranek
(2023)
Kan et enkelt grep engasjere elevene mer i teksten?.
Solheim, Oddny Judith;
Walgermo, Bente R.;
Gourvennec, Aslaug Fodstad
(2022)
Engasjerende undervisning med blikk for eleven, teksten og lærerens rolle.
Nasjonal konferanse om lesing 2022;
2022-04-04 - 2022-04-05.
Gourvennec, Aslaug Fodstad;
Sønneland, Margrethe
(2022)
Litterære samtaler i Skandinavia - en systematisk kartlegging.
Skriv! Les! – Nordisk forskerkonferanse om lesing, skriving og literacy;
2022-05-10 - 2022-05-11.
Gourvennec, Aslaug Fodstad;
Sønneland, Margrethe
(2022)
Literature conversations in Scandinavia – a systematic scoping review.
13th ARLE Conference;
2022-06-15 - 2022-06-17.
Gourvennec, Aslaug Fodstad;
Solheim, Oddny Judith;
Foldnes, Njål;
Uppstad, Per Henning;
McTigue, Erin
(2022)
Shared responsibility between teachers predicts student achievement in co-taught literacy classes.
13th ARLE Conference;
2022-06-15 - 2022-06-17.
Gourvennec, Aslaug Fodstad
(2022)
Introduction to the symposium Working with literature in Nordic secondary education.
13th ARLE Conference;
2022-06-15 - 2022-06-17.
Gourvennec, Aslaug Fodstad;
Valand, Siv Sørås
(2021)
Blir eksamen til bak lukkede dører?.
Dagsavisen.
ISSN 1503-2892.
s.33-33.
Valand, Siv Sørås;
Gourvennec, Aslaug Fodstad;
Sæther, Vibeke H.
(2021)
Eksamen må være i tråd med fagfornyelsen.
Utdanningsnytt.no.
Gourvennec, Aslaug Fodstad;
Valand, Siv Sørås;
Sæther, Vibeke H.
(2021)
Tillit til norsklærerne krever at vi lytter til deres erfaringer.
Utdanningsnytt.no.
Gourvennec, Aslaug Fodstad
(2021)
Takk for meg.
Norsklæreren.
ISSN 0332-7264.
Hefte 1.
s.87-87.
Mangen, Anne;
Ersland, Bjørn Arild Hansen;
Gourvennec, Aslaug Fodstad;
Rongved, Elisabeth Emilie Sefranek
(2021)
Læring for livet - ungdom og lesing.
Gourvennec, Aslaug Fodstad;
Jølle, Lennart;
Valand, Siv Sørås
(2021)
Tilbakemelding fra Landslaget for norskundervisning (LNU) på forslag til ny eksamen i norsk.
Norsklæreren.
ISSN 0332-7264.
Hefte 2.
s.38-41.
Gourvennec, Aslaug Fodstad;
Sønneland, Margrethe
(2021)
En kartlegging av forskning på litterære samtaler i Norden.
NNMF8 2021 Nordiska konferensen för modersmålsdidaktisk forskning ;
2021-11-24 - 2021-11-25.
Gourvennec, Aslaug Fodstad
(2021)
Episode 5. Hvordan opplever elevene det å lese litteratur i norskfaget? i Nordic Journal of Literacy Research Podcast. .
Gourvennec, Aslaug Fodstad;
Höglund, Heidi;
Johansson, Maritha;
Kabel, Kristine;
Sønneland, Margrethe
(2020)
Literature in the Nordic L1: A study of national lower-secondary curricula in Denmark, Finland, Norway and Sweden.
NERA 2020;
2020-03-04 - 2020-03-06.
Gourvennec, Aslaug Fodstad
(2020)
Teachers’ figured worlds about early literacy instruction. An extreme case study.
NERA 2020;
2020-03-04 - 2020-03-06.
Gourvennec, Aslaug Fodstad
(2020)
Digitale hjelpemidler.
Norsklæreren.
ISSN 0332-7264.
Hefte 1.
Gourvennec, Aslaug Fodstad
(2020)
Takk for støtta!.
Norsklæreren.
ISSN 0332-7264.
Hefte 2.
Gourvennec, Aslaug Fodstad;
Sæther, Vibeke H.;
Valand, Siv Sørås
(2020)
Nye forslag kan ta videregående skole i feil retning.
Aftenposten (morgenutg. : trykt utg.).
ISSN 0804-3116.
s.30-31.
Gourvennec, Aslaug Fodstad;
Sæther, Vibeke H.;
Valand, Siv Sørås
(2020)
Hva vil vi med videregående skole?.
Utdanningsnytt.no.
Gourvennec, Aslaug Fodstad
(2020)
Krav om relevans.
Norsklæreren.
ISSN 0332-7264.
Hefte 3.
Gourvennec, Aslaug Fodstad
(2020)
Kva så med eksamen?.
Norsklæreren.
ISSN 0332-7264.
Hefte 4.
Gourvennec, Aslaug Fodstad
(2019)
Åpne og åpnende litterære gruppesamtaler - et mulighetsrom for elevers etablering av saksorienterte prosjekter. I dialog med vibeke Hetmars tenkning.
Fagpædagogik i et kulturformsperspektiv. Halvdagskonference og booklaunch: Vibeke Hetmars (1950-2017) bidrag til fagdidaktikken.;
2019-03-29.
Gourvennec, Aslaug Fodstad
(2019)
I won't grow up!.
Norsklæreren tidsskrift for språk, litteratur og didaktikk.
Hefte 1.
s.79-79.
Gourvennec, Aslaug Fodstad
(2019)
Læreplanlesing.
Norsklæreren.
ISSN 0332-7264.
Hefte 2.
s.103-103.
Gourvennec, Aslaug Fodstad;
Höglund, Heidi;
Johansson, Maritha;
Kabel, Kristine;
Sønneland, Margrethe
(2019)
Forestillinger om litteratur og litteraturarbeid i nordiske læreplaner.
Skriv! Les! Nordisk forskerkonferanse om lesing,s kriving og literacy;
2019-05-07 - 2019-05-09.
Gourvennec, Aslaug Fodstad
(2019)
Figured Worlds Among Teachers Co-Teaching Classes with Respectively Strong and Poor Literacy Development.
ARLE conference;
2019-06-26 - 2019-06-28.
Gourvennec, Aslaug Fodstad;
Sønneland, Margrethe;
Kabel, Kristine;
Johansson, Maritha;
Höglund, Heidi
(2019)
Literature in the Nordic Curricula: A study of the concept of literature and purposes for literary education for lower secondary education.
ARLE - forskerkonferanse;
2019-06-26 - .
Gourvennec, Aslaug Fodstad
(2019)
Tverrfaglige tema til diskusjon.
Norsklæreren.
ISSN 0332-7264.
Hefte 3.
s.83-83.
Gourvennec, Aslaug Fodstad
(2019)
Språklov på høyring.
Norsklæreren.
ISSN 0332-7264.
Hefte 4.
s.79-79.
Gourvennec, Aslaug Fodstad;
Sønneland, Margrethe
(2019)
Muntlige ferdigheter på ny.
Fagnettverksdag;
2019-11-14.
Gourvennec, Aslaug Fodstad
(2018)
Litterære samtaler.
Seminar: Se, les og del!;
2018-02-05 - .
Gourvennec, Aslaug Fodstad;
Sønneland, Margrethe
(2018)
Litteraturen i norskfagets kjerneelementer.
Nettverk for litteraturdidaktisk forskning i Norden;
2018-05-31 - 2018-06-01.
Gourvennec, Aslaug Fodstad
(2018)
Cumbersome concepts? Exploring terminology, disciplinarity, and dialogue in literary group conversations in upper secondary school: work in progress.
Dialog og læring.;
2018-10-25 - 2018-10-26.
Gourvennec, Aslaug Fodstad
(2018)
Litterære samtaler - et mulighetsrom for deltakelse og utvikling?.
Seminar om litterære samtaler;
2018-11-20.
Gourvennec, Aslaug Fodstad
(2018)
Fremtidens elever skal få bedre prøver
.
Gourvennec, Aslaug Fodstad
(2018)
Forhandlingar om framtidas norskfag.
Norsklæreren tidsskrift for språk, litteratur og didaktikk.
Hefte 4.
Rangnes, Hege;
Gourvennec, Aslaug Fodstad
(2018)
A Study of Norwegian Teachers' Conversation About the Use of Test Results for Instructional Purposes.
The 19th Annual AEA-Europa Conference;
2018-11-07 - 2018-11-10.
Rangnes, Hege;
Gourvennec, Aslaug Fodstad
(2018)
Læreres samtale om pedagogisk bruk av flerspråklige elevers prøveresultater.
NOA-konferansen 2018: Livslang utdanning og læring;
2018-10-11 - 2018-10-12.
Skaftun, Atle;
Gourvennec, Aslaug Fodstad
(2017)
Den digitale hverdagen: Hvordan brukes datamaskinene i ungdomsskolen?.
Skriv! Les! 2017 Nordisk forskerkonferanse om skriving, lesing og literacy;
2017-05-09 - 2017-05-11.
Gourvennec, Aslaug Fodstad;
Michelsen, Per Arne;
Skaftun, Atle;
Sønneland, Margrethe
(2017)
Litterære samtaler i lærerutdanningen: Forholdet mellom den litterære teksten og samtalen som representasjon av teksten
.
Skriv! Les! 2017 Nordisk forskerkonferanse om skriving, lesing og literacy;
2017-05-09 - 2017-05-11.
Michelsen, Per Arne;
Gourvennec, Aslaug Fodstad;
Skaftun, Atle;
Sønneland, Margrethe
(2017)
Litteratursamtaler i lærerutdanningen.
NNMF 6;
2017-11-29 - 2017-12-01.
Gourvennec, Aslaug Fodstad;
Solheim, Oddny Judith
(2017)
Gutte- og jentelesere i topp og bunn. En utforsking av leserprofiler.
Fortsatt framgang! Fagkonferansen om PIRLS 2016;
2017-12-06.
Gourvennec, Aslaug Fodstad
(2017)
"Det rister litt i hjernen." En studie av møtet mellom høytpresterende elever i videregående skole og litteraturfaglig praksis.
NNMF 6. 6. nordiske konferanse for Nordisk Netverk for Morsmålsdidaktisk Forskning;
2017-11-30 - 2017-12-01.
Gourvennec, Aslaug Fodstad
(2017)
Poesi i klasserommet.
Gourvennec, Aslaug Fodstad
(2017)
"Det rister litt i hjernen".
Gourvennec, Aslaug Fodstad
(2016)
Litterære samtaler som faglig praksis.
LNUs landskonferanse;
2016-03-04 - 2016-03-05.
Gourvennec, Aslaug Fodstad
(2016)
"Utvikling av litterær faglighet" eller "Bilder av litteraturfaglig praksis"?.
Nettverk for litteraturdidaktisk forskning i Norden;
2016-01-27 - 2016-01-28.
Gourvennec, Aslaug Fodstad;
Sønneland, Margrethe
(2016)
The Importance of Literature in Education - in a Digital Age.
The Sedona Meeting: Reimagining Learning And Literacy in a Digital Age;
2016-05-04 - 2016-05-05.
Gourvennec, Aslaug Fodstad;
Rongved, Elisabeth
(2016)
Pupils’ critical view of literature education.
Gourvennec, Aslaug Fodstad
(2015)
Litterære samtaler som faglig lesing.
Nasjonal konferanse om lesing;
2015-03-23 - .
Gourvennec, Aslaug Fodstad
(2015)
Development of literary disciplinarity.
Skriv! Les! Nordisk forskerkonferanse om lesing, skriving og literacy;
2015-05-18 - 2015-05-20.
Gourvennec, Aslaug Fodstad
(2014)
Meningsskaping ved hjelp av forbindelser.
Nettverk for litteraturdidaktisk forskning i Norden;
2014-11-20 - 2014-11-21.
Gourvennec, Aslaug Fodstad;
Nielsen, Ingrid;
Skaftun, Atle
(2013)
Interpretation and literary disciplinarity.
9th IAIMTE International Conference;
2013-06-11 - 2013-06-13.
Gourvennec, Aslaug Fodstad;
Nielsen, Ingrid;
Skaftun, Atle
(2013)
Litteratur og faglighet.
Skriv! Les! 2013;
2013-05-06 - 2013-05-08.
Rønneberg, Vibeke;
Gourvennec, Aslaug Fodstad;
Husebø, Dag;
Mossige, Margunn;
Uppstad, Per Henning;
Staurseth, Hanne Egenæs
(2013)
Faglig lesing - lesing i fagene.
Nasjonal konferanse ;
2013-03-18 - 2013-03-19.
Gourvennec, Aslaug Fodstad;
Nielsen, Ingrid;
Skaftun, Atle
(2013)
Litteraturens plass i kommunikasjonsfaget norsk.
Norsklæreren tidsskrift for språk, litteratur og didaktikk.
Hefte 1.
s.18-21.
Gourvennec, Aslaug Fodstad
(2013)
Utvikling av litterær faglighet.
Litteraturdidaktisk gruppe;
2013-09-06 - .
Gourvennec, Aslaug Fodstad;
Skaftun, Atle;
Uppstad, Per Henning
(2012)
Literary education as a transition between everyday language and academic literacy.
The many languages of literature: Literature education in multilingual and intercultural settings;
2012-04-30 - 2012-05-02.