Grete Sørensen Vaaland

Associate Professor

Grete Sørensen Vaaland

Contact

Telephone: 51832926

Email: grete.s.vaaland@uis.no

Room: HG Q-346

Location: Læringsmiljøsenteret, avd. Stavanger

Department

Faculty of Arts and Education

Norwegian Centre for Learning Environment and Behavioral Research in Education

Publications

Vitenskapelige publikasjoner

Pettersen, Ella Bjerga; Vaaland, Grete Sørensen; Ertesvåg, Sigrun K.; Virtanen, Tuomo Erkki

(2024)

Student situational engagement and its associations with regard for adolescent perspectives, productivity,and instructional learning formats in the classroom.

Educational Psychology.

ISSN 0144-3410.

Volum 44.

Hefte 4.

s.475-493.

DOI: 10.1080/01443410.2024.2368567

Ertesvåg, Sigrun K.; Havik, Trude; Vaaland, Grete Sørensen; Lerang, Maren Stahl

(2024)

Teachers’ instructional support and students’ peer relationships in the classroom.

Teachers and Teaching: theory and practice.

ISSN 1354-0602.

DOI: 10.1080/13540602.2024.2389394

Pettersen, Ella Bjerga; Ertesvåg, Sigrun K.; Pöysä, Sanni; Vaaland, Grete Sørensen; Virtanen, Tuomo Erkki

(2023)

Students’ situational engagement and its association with overall engagement: the application of the InSitu instrument in the context of a Norwegian lower secondary school.

Scandinavian Journal of Educational Research.

ISSN 0031-3831.

DOI: 10.1080/00313831.2023.2175245

Ertesvåg, Sigrun K.; Vaaland, Grete Sørensen

(2021)

Observation : som stöd för utveckling av ledarskap i klassrummet . I: Ledarskap, sociala relationer och konflikthantering för lärare.

Natur och kultur.

ISBN 9789127825253.

s.111-143.

Vaaland, Grete Sørensen; Ertesvåg, Sigrun K.

(2020)

Komplekse klasseromsprosesser : et begrepsapparat for treffsikker beskrivelse av klasserommet. I: Ledelse i klasserommet : undervisningskvalitet fra teori til praksis.

Cappelen Damm Akademisk.

ISBN 9788202643782.

s.35-58.

Ertesvåg, Sigrun K.; Vaaland, Grete Sørensen

(2020)

Frå teori til klasseromspraksis : ein arbeidsmodell for læraren. I: Ledelse i klasserommet : undervisningskvalitet fra teori til praksis.

Cappelen Damm Akademisk.

ISBN 9788202643782.

s.59-78.

Virtanen, Tuomo Erkki; Vaaland, Grete Sørensen; Ertesvåg, Sigrun K.

(2018)

Associations between observed patterns of classroom interactions and teacher wellbeing in lower secondary school.

Teaching and Teacher Education : An International Journal of Research and Studies.

ISSN 0742-051X.

Volum 77.

s.240-252.

DOI: 10.1016/j.tate.2018.10.013

Vaaland, Grete Sørensen

(2017)

Back on track: Approaches to managing highly disruptive school classes.

Cogent Education.

ISSN 2331-186X.

Volum 4.

Hefte 1.

DOI: 10.1080/2331186X.2017.1396656

Vaaland, Grete Sørensen; Roland, Erling Georg

(2013)

Pupil aggressiveness and perceptual orientation towards weakness in a teacher who is new to the class.

Teaching and Teacher Education : An International Journal of Research and Studies.

ISSN 0742-051X.

Volum 29.

s.177-187.

DOI: 10.1016/j.tate.2012.09.006

Vaaland, Grete Sørensen; Idsøe, Thormod; Roland, Erling Georg

(2011)

Aggressiveness and Disobedience.

Scandinavian Journal of Educational Research.

ISSN 0031-3831.

Volum 55.

Hefte 1.

s.1-22.

DOI: 10.1080/00313831.2011.539850

Vaaland, Grete Sørensen

(2011)

God start - utvikling av klassen som sosialt system. I: Tidlig intervensjon og systemrettet arbeid for et godt læringsmiljø.

Universitetsforlaget.

ISBN 978-82-15-01850-8.

s.19-33.

Ertesvåg, Sigrun K.; Roland, Pål; Vaaland, Grete Sørensen; Størksen, Svein; Veland, Jarmund

(2010)

The Challenge of Continuation: Schools' continuation of the Respect programme.

Journal of educational change.

ISSN 1389-2843.

Volum 11.

Hefte 4.

s.323-344.

DOI: 10.1007/s10833-009-9118-x

Roland, Erling; Bru, Edvin; Midthassel, Unni Vere; Vaaland, Grete Sørensen

(2009)

The Zero programme against bullying: effects of the programme in the context of the Norwegian manifesto against bullying.

Social Psychology of Education.

ISSN 1381-2890.

Volum online.

Ertesvåg, Sigrun K.; Vaaland, Grete Sørensen

(2007)

Prevention and Reduction of Behavioural Problems in School: An evaluation of the Respect Program.

Educational Psychology.

ISSN 0144-3410.

Volum 27.

Hefte 6.

s.713-736.

Munthe, Elaine; Vaaland, Grete Sørensen

(2004)

Mobbing som tverrfaglig tema i lærerutdanningen. I: Norsk Lærerutdanningsdidaktikk i endring. Læring, undervisning og danning i lys av nyere forskning. (Redigert av Mary Brekke.).

Cappelen Damm Høyskoleforlaget.

s.164-184.

Vaaland, Grete Sørensen

(2003)

Sosiale og emosjonelle vanskar - i Samtak-perspektiv. I: Om Samtak. For ein betre skole.

Vaaland, Grete Sørensen; Roland, Erling

(1996)

Lokal kompetanse som langsiktig mål.

Bedre Skole.

ISSN 0802-183X.

Volum 4.

s.110-113.

Bøker og kapitler

Vaaland, Grete Sørensen

(2016)

Pupil aggressiveness, teacher authority, and disruptive classroom behaviour.

Universitetet i Stavanger.

ISBN 978-82-7644-676-0.

Hefte 315.

Roland, Erling; Vaaland, Grete Sørensen

(2010)

Respekt - Klasseledelse og atferdsvansker.

Universitetet i Stavanger.

Roland, Erling; Vaaland, Grete Sørensen

(2010)

Respektprogrammet.

Universitetet i Stavanger.

Roland, Erling; Vaaland, Grete Sørensen; Størksen, Svein

(2007)

Respekt. Grunnbok i skoleutviklingsprogrammet Respekt.

Universitetet i Stavanger.

ISBN 9788275780353.

Vaaland, Grete Sørensen; Ertesvåg, Sigrun K.; Størksen, Svein; Veland, Jarmund; Roland, Pål; Flack, Tove

(2005)

I fjor ville jeg slått, men i år er det ikke lov Rapport fra gjennomføring og evaluering av ConnectOSLO 2002-2005.

ISBN 8275780292.

Roland, Erling; Vaaland, Grete Sørensen

(2005)

Teachers Guide to the Zero Anti-Bullying Programme.

Roland, Erling; Vaaland, Grete Sørensen; Straume, Marta S. Bergo; Solberg, Annik-Eline

(2004)

Sannhet for barn. Løgn for skolen? Fortvilelse for foreldre.

Universitetet i Stavanger.

ISBN 8275780144.

Roland, Erling; Vaaland, Grete Sørensen

(2003)

Zero, SAF's program mot mobbing. Lærerveiledning.

ISBN 8275780179.

Vaaland, Grete Sørensen

(2003)

Høyt spill om samspill: å snu vanskelige klasser.

ISBN 8275780217.

Vaaland, Grete Sørensen

(1999)

Rapport fra Skolefritidsordningen, Vaulen skole.

Roland, Erling; Vaaland, Grete S.

(1996)

Mobbing i skolen. En lærerveiledning.

Formidling

Vaaland, Grete Sørensen

(2024)

Vanskelige relasjoner. makt og avmakt, tilhørighet og ekskludering.

Klubbmøte;

2024-04-16.

Vaaland, Grete Sørensen

(2024)

Utfordrende relasjoner.

Foreningsmøte;

2024-04-17.

Vaaland, Grete Sørensen

(2024)

God skolestart.

Kursdag;

2024-05-31.

Vaaland, Grete Sørensen

(2024)

Teacher-student interactions. Data: Developing/adapting instruments to score dyadic interactions Report from work in progress.

project meeting with advisory board;

2024-05-27 - 2024-05-28.

Vaaland, Grete Sørensen; Ertesvåg, Sigrun K.

(2024)

The use of video library in supporting Upper Secondary Teachers Improvement in Teacher-Student Interactions.

Conference;

2024-06-12 - 2024-06-13.

Vaaland, Grete Sørensen; Sølvik, Randi M.; Ertesvåg, Sigrun K.

(2024)

Teachers’ experience with systematic observation in the INTERACT online teacher coaching intervention.

Workshop on systamtic observation in educational research;

2024-09-17 - 2024-09-18.

Vaaland, Grete Sørensen; Ertesvåg, Sigrun Karin

(2024)

Observing personalised interactions in the classroom: Experiences from piloting a novel approach.

8th Workshop on Systematic Observations in Educational Research;

2024-09-17 - 2024-09-18.

Street, Karin Elisabeth Sørlie; Vaaland, Grete Sørensen

(2024)

Observing personalised interactions in the classroom: Experiences from piloting a novel approach.

8th Workshop on systematic observations in educational research;

2024-09-17 - 2024-09-18.

Bø, Elisabeth Bjørnsson; Vaaland, Grete Sørensen

(2024)

"Educational equity as a function of classroom management" .

"SIG 11 & 13 Conference 2024";

2024-08-11 - 2024-09-14.

Bø, Elisabeth Bjørnsson; Vaaland, Grete Sørensen

(2024)

Classroom Management: Observational Insights into Equity in Education.

8th Workshop on Systematic Observation;

2024-10-17 - 2024-10-18.

Ertesvåg, Sigrun K.; Vaaland, Grete Sørensen

(2023)

Teacher stress and learning interaction quality as predictors of improvement in student engagement .

Earli 2023;

2023-08-22 - 2023-08-26.

Vaaland, Grete Sørensen

(2023)

Observasjonsbasert veiledning av lærere for utvikling av kvalitet i klasseromsinteraksjoner. Presentasjon av INTERACT - en RCT studie i videregående skoler i Norge og foreløpig lærdom fra gjennomføring av intervensjonen. .

Högre Seminarium, Linköping Universitet;

2023-10-18.

Vaaland, Grete Sørensen

(2023)

Samarbeidsprosjekt om tema: Når elever svarer feil.

BrownBag ;

2023-05-31.

Vaaland, Grete Sørensen

(2023)

God skolestart for nye førsteklasselærere.

Forelesning;

2023-05-30.

Street, Karin Elisabeth Sørlie; Vaaland, Grete Sørensen

(2023)

SEMPER: Observations of dyadic interactions during math lessons. Brief overview of the SEMPER research project; instrument development.

7th workshop on systematic observation ;

2023-09-19.

Vaaland, Grete Sørensen

(2023)

Betydningen av kvalitet i lærer-elev interaksjoner for elevers læring og utvikling.

Seminar SEMPER;

2023-10-26 - 2023-10-27.

Vaaland, Grete Sørensen; Sølvik, Randi M.

(2023)

INTERACT Intervention completed - lessons learned.

INTERACT project team meeting;

2023-09-21 - 2023-09-22.

Sølvik, Randi M.; Vaaland, Grete Sørensen

(2023)

INTERACT: ei støtte for å praktisere LK20?.

Digitalt seminar for lærere i INTERACT tiltaket;

2023-01-17 - .

Sølvik, Randi M.; Vaaland, Grete Sørensen; Ertesvåg, Sigrun K.

(2022)

Teachers' self-observation in research and practice. .

QUINT Observation System Seminar;

2022-05-10 - .

Vaaland, Grete Sørensen; Ertesvåg, Sigrun K.

(2022)

Systematisk observasjon i klasserommet med CLASS protokollen og hvordan læreren kan støtte elevenes læring .

Forskingsseminar;

2022-09-07.

Ertesvåg, Sigrun K.; Vaaland, Grete Sørensen

(2021)

INTERACT-Samarbeid om forsking og utvikling av lærar-elev interaksjonar .

Rektormøte;

2021-06-24.

Vaaland, Grete Sørensen

(2021)

Teacher self-observation in Interact.

European workshop of systematic observation;

2021-09-21 - 2021-09-22.

Vaaland, Grete Sørensen

(2020)

Gjenåpning av skolene .

Vaaland, Grete Sørensen

(2020)

Skolestart.

Vaaland, Grete Sørensen; Ertesvåg, Sigrun K.

(2019)

Profiles of teacher-student interaction quality in lower secondary scool classrooms..

Symposium;

2019-01-10.

Vaaland, Grete Sørensen

(2019)

Noen elever ser etter svakhetstrekk hos lærerne.

Vaaland, Grete Sørensen

(2019)

Flere lærere i ungdomsskolen reduserer stillingene sine.

Vaaland, Grete Sørensen

(2019)

Lærere føler seg uthengt på Instagram-kontoer.

Vaaland, Grete Sørensen

(2019)

Lærerne har ingen mulighet til å forsvare seg.

Ertesvåg, Sigrun K.; Vaaland, Grete Sørensen

(2019)

The Classroom interaction for enhanced student learning (CIESL)-study .

CASTL reesearch meeting;

2019-10-14.

Ertesvåg, Sigrun K.; Vaaland, Grete Sørensen

(2019)

Classroom assessment scoring system (CLASS) in Norwegian research.

Research meeting;

2019-10-17.

Ertesvåg, Sigrun K.; Vaaland, Grete Sørensen

(2019)

Observed and teacher perceived classroom interactions, and their associations with organizational factors, student- and teacher outcome. .

symposiumbbidrag på konferanse;

2019-08-16.

Ertesvåg, Sigrun K.; Vaaland, Grete Sørensen

(2019)

Classroom Assessment Scoring System (CLASS) - et redskap for bruk i profesjonell utvikling for lærarar .

fagseminar;

2019-08-28.

Vaaland, Grete Sørensen

(2018)

Mobbing kan og må stoppes.

Vaaland, Grete Sørensen

(2018)

Nye mobbetall fra Elevundersøkelsen.

Vaaland, Grete Sørensen

(2018)

Økt mobbing i skolen.

Vaaland, Grete Sørensen; Ertesvåg, Sigrun K.

(2018)

Classroom interaction – teacher perceptions and classroom observations .

Earli SIG 18 & 23 Conference;

2018-08-29 - 2018-08-31.

Vaaland, Grete Sørensen

(2018)

Forbud mot mobiltelefoner på skolen?.

Vaaland, Grete Sørensen

(2018)

Skjerpa lærarane sitt blikk før skulestart.

Vaaland, Grete Sørensen; Ertesvåg, Sigrun K.

(2018)

Teacher - student interactions - Observer views and teacher views.

Workshop in systematic observation;

2018-09-25 - 2018-09-26.

Virtanen, Tuomo Erkki; Vaaland, Grete Sørensen; Ertesvåg, Sigrun K.

(2018)

Observed classroom interactions, students’ classroom engagement, and teachers’ well-being.

ICM 2018 # Design for Motivation and Emotion ;

2018-08-15 - 2018-08-17.

Vaaland, Grete Sørensen

(2017)

Støtte til læring i klassen.

Kurs;

2017-01-02.

Vaaland, Grete Sørensen

(2017)

Aggressive elever kan ta makta fra læreren.

Vaaland, Grete Sørensen

(2017)

Er det risiko med store skoler?.

Vaaland, Grete Sørensen

(2017)

Elever som utfordrer lærerrollen.

Seminar;

2017-01-17.

Vaaland, Grete Sørensen

(2017)

Proaktiv aggressivitet og forstyrrende atferd i klasserommet.

CIESL- nettsider.

Vaaland, Grete Sørensen

(2017)

Proaktiv aggressivitet og aggresjon.

SKYPE-seminar;

2017-10-25.

Vaaland, Grete Sørensen

(2017)

Nyheter NRK Rogaland.

Ertesvåg, Sigrun K.; Vaaland, Grete Sørensen

(2017)

Klasseromsinteraksjon - Ledelse som fremmer læring.

Åpen fagdag UiS;

2017-11-14.

Vaaland, Grete Sørensen

(2017)

Manipulerende elever.

Seminar;

2017-01-31.

Vaaland, Grete Sørensen

(2017)

Aggressivitet og forstyrrende atferd i skolen.

Utdanningskonferanse;

2017-02-08 - .

Vaaland, Grete Sørensen

(2017)

Aggressivitet hos elever, lærerautoritet og disiplinproblem.

Konferanse;

2017-03-21 - .

Vaaland, Grete Sørensen

(2017)

Klasseledelse, mobbing og disiplinproblem.

Undervisning master;

2017-04-03 - 2017-04-04.

Vaaland, Grete Sørensen

(2017)

Mobbing.

Kommunal Planleggingsdag;

2017-04-18 - .

Vaaland, Grete Sørensen

(2017)

God start.

Kurs;

2017-05-31 - .

Vaaland, Grete Sørensen

(2017)

Klasseledelse på bibelskole.

Konferanse;

2017-06-14 - .

Vaaland, Grete Sørensen

(2017)

Mobbing i skolen.

Undervisning PPU;

2017-08-09 - .

Vaaland, Grete Sørensen

(2017)

Klasseledelse.

Kurs;

2017-08-15 - .

Vaaland, Grete Sørensen

(2017)

Klasseledelse og utfordrende atferd.

Kurs;

2017-08-15 - .

Vaaland, Grete Sørensen

(2017)

Klasseledelse, atferdsproblem og mobbing.

Undervisning master;

2017-08-29 - 2017-08-30.

Vaaland, Grete Sørensen

(2017)

Klasse-/gruppeledelse.

Konferanse;

2017-11-12 - .

Vaaland, Grete Sørensen

(2017)

Mobbing og proaktiv aggresjon.

Skolemøtet i Rogaland;

2017-11-17 - .

Vaaland, Grete Sørensen

(2017)

Klasseledelse.

Konferanse;

2017-11-16 - 2017-11-17.

Vaaland, Grete Sørensen

(2017)

Om å stille spørsmål som fremmer læring.

www.læringsmiljøsenteret.no.

Vaaland, Grete Sørensen

(2017)

Utfordrende å være lærer i klasser med disiplinproblem.

www.læringsmiljøsenteret.no.

Vaaland, Grete Sørensen

(2017)

Klassen som sosialt system.

www.læringsmiljøsenteret.no.

Vaaland, Grete Sørensen

(2017)

Lærerens sensitivitet.

www.læringsmiljøsenteret.no.

Vaaland, Grete Sørensen

(2016)

Skole med tiltak mot mobbing: Gir bot til foreldrene.

Vaaland, Grete Sørensen

(2016)

Mobbing.

Vaaland, Grete Sørensen

(2016)

NRK Lokalen nyheter.

Vaaland, Grete Sørensen

(2016)

Oppdage og forstå mobbing.

Kurs;

2016-05-11.

Vaaland, Grete Sørensen

(2016)

Klasseledelse for førsteklasselærere.

Kurs;

2016-06-07.

Vaaland, Grete Sørensen

(2016)

Utvalgte tema om Klasseledelse.

Kurs;

2016-08-15.

Vaaland, Grete Sørensen

(2016)

Ledelse i utfordrende klasser.

Forelesning;

2016-09-07.

Vaaland, Grete Sørensen

(2016)

Emosjonelt klima i klassen.

kurs;

2016-08-17.

Vaaland, Grete Sørensen

(2016)

Organisering og atferdsledelse.

Kurs;

2016-11-01.

Vaaland, Grete Sørensen

(2016)

Klasseledelse for praksislærere.

Forelesning;

2016-09-27.

Vaaland, Grete Sørensen

(2016)

Utdrag fra doktorgradsarbeid.

Styreseminar;

2016-09-01.

Vaaland, Grete Sørensen

(2016)

Aggresjon- disiplin - klasseledelse.

Personalseminar;

2016-10-18.

Vaaland, Grete Sørensen

(2016)

Elev-aggresjon og lærer-utfordringer.

Seminar for ressurspersoner;

2016-12-07.

Vaaland, Grete Sørensen

(2016)

Elever mener voksne er de verste mobberne.

Vaaland, Grete Sørensen

(2016)

Den viktige starten.

Læringsmiljøbloggen.

Vaaland, Grete Sørensen

(2015)

Avdekking av mobbing.

Kurs;

2015-01-27.

Vaaland, Grete Sørensen

(2015)

Læringsstøtte; gode spørsmål.

seminar;

2015-02-04.

Vaaland, Grete Sørensen

(2015)

Hvordan stoppe mobbing.

kurs;

2015-03-10.

Vaaland, Grete Sørensen

(2015)

Forebyggende arbeid.

kurs;

2015-01-13.

Vaaland, Grete Sørensen

(2015)

God planlegging av skolestart.

Kurs;

2015-06-16.

Vaaland, Grete Sørensen

(2015)

Mobbing som tema for skoleledere.

Kurs;

2015-08-10.

Vaaland, Grete Sørensen

(2015)

Klasseledelse og problemløsning.

Utdanning;

2015-08-20.

Vaaland, Grete Sørensen

(2015)

1.klasse oppstart.

kurs;

2015-05-26.

Vaaland, Grete Sørensen

(2015)

Klasseledelse for nye lærere.

Kurs;

2015-09-29.

Vaaland, Grete Sørensen

(2015)

Mobbing.

Foreldremøte;

2015-09-29.

Vaaland, Grete Sørensen

(2014)

Oppfordrer andre mobbere til å stå frem.

Ertesvåg, Sigrun K.; Vaaland, Grete Sørensen

(2014)

Reglar, rutinar og strukturar i arbeid med utvikling av gode læringskulturar.

Ungdomstrinn i utvikling - ressurslærarsamling;

2014-02-04 - 2014-02-05.

Ertesvåg, Sigrun K.; Vaaland, Grete Sørensen

(2014)

Etablering av strukturar i klasseleiingsarbeid.

Ungdomstrinn i utvikling - ressurslærarsamling;

2014-02-05.

Ertesvåg, Sigrun K.; Vaaland, Grete Sørensen

(2014)

Den sårbare mobberen.

Bergens Tidende.

ISSN 0804-8983.

Ertesvåg, Sigrun K.; Vaaland, Grete Sørensen

(2014)

Hjelp mobberen.

Vaaland, Grete Sørensen

(2014)

Klasseledelse - en lærerkompetanse i alle fag. Utfordring for universitetslærere og lærerutdannere i praksis.

Kompetansedager UiT;

2014-02-18.

Vaaland, Grete Sørensen

(2014)

Struktur - regler og rutiner Lederposisjon - Sårbarhet og utfordrere.

Kurs;

2014-03-06.

Ertesvåg, Sigrun K.; Vaaland, Grete Sørensen

(2014)

Læringsstøtte- ein bærebjelke i god klasseleiing.

Samling for ressurslærarar i Ungdomstrinn i utvikling;

2014-04-23 - .

Vaaland, Grete Sørensen; Ertesvåg, Sigrun K.

(2014)

Klasseleiing- læringsstøtte.

Samling for ressurslærarar i Ungdomstrinn i utvikling;

2014-04-24.

Ertesvåg, Sigrun K.; Vaaland, Grete Sørensen

(2014)

Innhaldsforståing som del av læraren si læringsstøtte.

Arbeidsseminar ;

2014-04-02.

Vaaland, Grete Sørensen

(2014)

Mobbing; Systemsvikt.

Vaaland, Grete Sørensen

(2014)

Mobbeekspert: -Systemet er mer opptatt av å beskyte seg selv enn elevene.

Vaaland, Grete Sørensen

(2014)

Mobbing - Mobbesak i kommune.

Vaaland, Grete Sørensen

(2014)

Hemmeliholdelse av oppgjør etter mobbesak.

Vaaland, Grete Sørensen

(2014)

Relasjonskompetanse 1.

konferanse;

2014-08-11.

Vaaland, Grete Sørensen

(2014)

å lede klasser med vekt på oppstart og etablering av struktur.

kurs;

2014-08-12.

Vaaland, Grete Sørensen

(2014)

Klasseledelse i utfordrende klasser.

Forelesning;

2014-08-21.

Vaaland, Grete Sørensen

(2014)

Dynamikk mellom struktur og relasjoner i klasseledelse.

Kurs;

2014-03-06.

Vaaland, Grete Sørensen

(2014)

Aggresjon og mobbing som tema i opplæring i klasseledelse.

Foredrag;

2014-03-25.

Vaaland, Grete Sørensen

(2014)

5.klasse elever og mobbing.

Foreldremåte;

2014-04-08.

Vaaland, Grete Sørensen

(2014)

Skoleutvikling om klasseledelse.

Arbeidsseminar;

2014-09-16.

Vaaland, Grete Sørensen

(2014)

Ekskludering og inkludering. Mobbing.

Foreldremøte;

2014-09-22.

Vaaland, Grete Sørensen

(2014)

Klasseledelse.

Fagdag på lærerutdanningen;

2014-09-25.

Vaaland, Grete Sørensen

(2014)

Oversikt over satsingsområdet klasseledelse i skolebasert kompetanseutvikling.

Fagdag;

2014-09-30.

Vaaland, Grete Sørensen

(2014)

Arbeid med klasseledelse for nyansatte og nyutdannede.

Kurs;

2014-10-01 - .

Vaaland, Grete Sørensen

(2014)

Arbeid med relasjoner del 2.

Kurs;

2014-10-20 - .

Vaaland, Grete Sørensen; Jahnsen, Hanne; Turksma, Christa

(2014)

CARE for teachers 1.

Seminar;

2014-10-17 - 2014-10-18.

Turksma, Christa; Jahnsen, Hanne; Vaaland, Grete Sørensen

(2014)

CARE for teachers 2.

Seminar;

2014-10-31 - 2014-11-01.

Vaaland, Grete Sørensen; Jahnsen, Hanne

(2014)

CARE for teachers 3.

Seminar;

2014-11-29 - .

Vaaland, Grete Sørensen

(2014)

Den gode timen med vekt på autoritativ ledelse.

Fagdag;

2014-11-25 - .

Ertesvåg, Sigrun K.; Vaaland, Grete Sørensen

(2014)

Utvikling av konsept for arbeid med læringsstøtte.

Arbeidsseminar;

2014-12-11 - 2014-12-12.

Vaaland, Grete Sørensen

(2013)

Barn mobbes på fritidsaktiviteter.

Vaaland, Grete Sørensen

(2013)

Ny mobbeside skaper sinne.

Midthassel, Unni Vere; Roland, Erling Georg; Vaaland, Grete Sørensen; Roland, Pål; Flack, Tove; Idsøe, Thormod

(2013)

Mobbebegrepet er viktig.

Stavanger Aftenblad.

ISSN 0804-8991.

Vaaland, Grete Sørensen

(2013)

Endringsprosesser og skoleutvikling.

Videreutdanning i rusforebyggende arbeid;

2013-03-12.

Vaaland, Grete Sørensen

(2013)

Da June fylte 18 år hadde hun ingen venner å invitere.

Vaaland, Grete Sørensen

(2013)

Jentemobbere klarer seg bedre enn guttene.

Vaaland, Grete Sørensen; Ertesvåg, Sigrun K.

(2013)

Klasseledelse.

Ungdomstrinn i utvikling;

2013-11-06.

Vaaland, Grete Sørensen; Ertesvåg, Sigrun K.

(2013)

KLasseledelse på ungdomstrinnet.

Ungdomstrinn i utvikling - ressurslærarsamling;

2013-11-12 - 2013-11-13.

Vaaland, Grete Sørensen; Ertesvåg, Sigrun K.

(2013)

Klasseledelse- tema 2.

Ungdomstrinn i utvikling - ressurslærarsamling;

2013-11-13.

Vaaland, Grete Sørensen

(2013)

Hatefulle ytringer fester seg - de er ikke bare å "delete".

Vaaland, Grete Sørensen

(2013)

Mobbing begynner i barnehagen.

Vaaland, Grete Sørensen; Ertesvåg, Sigrun K.

(2013)

Leading or losing? -Lost in the classroom.

Laringsmiljosenteret.uis.no.

Vaaland, Grete Sørensen

(2013)

Mobbing og klasseledelse.

kursdag;

2013-01-17.

Vaaland, Grete Sørensen

(2013)

Endringsprosesser og utvikling.

forelesning;

2013-03-12.

Vaaland, Grete Sørensen

(2013)

Vanskelige situasjoner i klasserommet.

Kursdag;

2013-04-11.

Vaaland, Grete Sørensen

(2013)

Samarbeid mellom skole og hjem om mobbing.

kurs;

2013-04-16.

Vaaland, Grete Sørensen

(2013)

Læringsmiljøsenterets modell for arbeid med klasseledelse i Ungdomstrinnsatsningen.

seminar;

2013-06-05.

Vaaland, Grete Sørensen

(2013)

God klasseleing i nye 1.klassar.

Kurs;

2013-06-06.

Vaaland, Grete Sørensen

(2013)

Hvordan lære opp andre om klasseledelse.

Konferanse;

2013-06-14.

Vaaland, Grete Sørensen

(2013)

Hva kan NSLA bidra med om klasseledelse i Ungdomstrinnsatsningen.

Nettverkssamling;

2013-09-04 - 2013-09-06.

Vaaland, Grete Sørensen

(2013)

Autoritativ ledelse i klassen.

Kurs;

2013-09-13.

Vaaland, Grete Sørensen

(2013)

Trening på formidling om klasseledelse.

Konferanse;

2013-10-24.

Vaaland, Grete Sørensen

(2013)

Klasseledelse i ungdomstrinnsatsingen og NSLA sitt bidrag for skoleledere og skoleeiere.

Konferanse;

2013-10-28.

Vaaland, Grete Sørensen

(2013)

Klasseledelse: Emosjonell støtte, organisering og tilsyn.

Kurs;

2013-11-28.

Vaaland, Grete Sørensen

(2013)

Klasseledelse i Ungdomstrinnsatsningen på tvers av satsningsområder.

Konferanse;

2013-11-12.

Vaaland, Grete Sørensen

(2013)

Mobbeofre blir ikke tidsnok hørt.

Vaaland, Grete Sørensen

(2013)

Klasseledelse og arbeid mot mobbing.

Kurs;

2013-01-17.

Vaaland, Grete Sørensen

(2012)

En pause i hverdagen.

REspekt.

ISSN 1503-1985.

Vaaland, Grete Sørensen

(2012)

Øvelse gjør mester.

REspekt.

ISSN 1503-1985.

Vaaland, Grete Sørensen

(2012)

Ny bok om å lede endringsarbeid i skolen.

REspekt.

ISSN 1503-1985.

Vaaland, Grete Sørensen; Flack, Tove

(2012)

Svarte leserne om mobbing.

Vaaland, Grete Sørensen

(2012)

Skoleleders betydning for et godt skolemiljø - §9A i Opplæringsloven.

Seminar for ledere av friskoler;

2012-03-21.

Vaaland, Grete Sørensen

(2012)

Respekt og Zero.

Videreutdanning i Forbygging av psykososiale problemer;

2012-04-28 - .

Vaaland, Grete Sørensen

(2012)

Forebyggende programmer i skolen.

Videreutdanning i Forebygging av psykososiale problemer med hovedvekt på rus;

2012-11-03.

Vaaland, Grete Sørensen

(2012)

Klasseledelse for nye 1.klasse-lærere.

Kurs for lærere;

2012-06-01.

Vaaland, Grete Sørensen

(2012)

Klasseledelse i oppstarten av nytt skoleår.

Seminar;

2012-08-16.

Vaaland, Grete Sørensen

(2012)

Faglig plattform for arbeid med klasseledelse.

Kurs for lærere, assistenter og skoleledelse;

2012-08-17.

Vaaland, Grete Sørensen

(2012)

Mobbingens Psykologi.

Videreutdanning i miljøterapi;

2012-09-06.

Vaaland, Grete Sørensen

(2012)

Mobbing - Hvordan kan foreldre bidra.

Foreldremøte;

2012-09-17.

Vaaland, Grete Sørensen

(2012)

Autoritativ klasseledelse.

Kurs ;

2012-11-01.

Vaaland, Grete Sørensen

(2012)

Utfordrende elevtyper, klasseledelse og mobbing.

Kurs;

2012-11-16 - 2012-11-17.

Vaaland, Grete Sørensen

(2012)

De første fem minuttene.

REspekt.

ISSN 1503-1985.

Vaaland, Grete Sørensen

(2012)

Mer enn 3000 lærere mangler kontroll i klasserommet.

Vaaland, Grete Sørensen

(2012)

Skolenes mobbedefinisjoner gir skolen bedre beskyttelse enn elevene.

Vaaland, Grete Sørensen

(2012)

God klasseledelse viktig for en god skolestart.

Vaaland, Grete Sørensen; Roland, Erling Georg

(2011)

Aggressive elever - utfordringer i lærerens første møte med elevene.

SAF-konferanse;

2011-10-28 - .

Vaaland, Grete Sørensen

(2011)

Klasseleiing; Trendsettande elevtypar, oppstarten, ein modell for kalsseleiing.

Kurs ;

2011-06-07.

Vaaland, Grete Sørensen

(2011)

Noen trendsettende elevtyper. Aggresjon og samspill om problematferd.

Kurs;

2011-06-21.

Vaaland, Grete Sørensen

(2011)

Klasseledelse og klassemiljøutvikling.

Kurs;

2011-06-22.

Vaaland, Grete Sørensen

(2011)

Klasseledelse i videregående skole.

Kurs;

2011-08-31.

Vaaland, Grete Sørensen

(2011)

Foreldreseminar om mobbing.

Foreldrekurs;

2011-10-25.

Vaaland, Grete Sørensen

(2011)

Ikke enkelt å bli sjef i klasserommet.

Vaaland, Grete Sørensen

(2011)

Nabokrangel.

Vaaland, Grete Sørensen

(2010)

"Jeg har seks urolige elever i min klasse. Hva gjør jeg?".

?.

Hefte 4.

Vaaland, Grete Sørensen

(2010)

Relasjoner i klassen - utfordring og virkemiddel.

utenTitteltekst;

2010-02-01.

Vaaland, Grete Sørensen

(2010)

Klasseledelse og samspill i klassen.

utenTitteltekst;

2010-04-06.

Vaaland, Grete Sørensen

(2010)

Klasseledelse for 1.klasselærere.

utenTitteltekst;

2010-06-03.

Vaaland, Grete Sørensen

(2010)

Aggresjon, Problematferd og Klasseledelse.

utenTitteltekst;

2010-06-16 - 2010-06-17.

Vaaland, Grete Sørensen

(2010)

Mobbing i skolen.

utenTitteltekst;

2010-08-12.

Vaaland, Grete Sørensen

(2010)

Forsker tror mobberegister kan bane vei.

Vaaland, Grete Sørensen

(2010)

Forsker mener skolene ofte konkluderer feil.

Vaaland, Grete Sørensen

(2010)

Noe å strekke seg etter.

Vaaland, Grete Sørensen

(2009)

Klasseledelse. Et håndverk som kan læres.

Vaaland, Grete Sørensen

(2009)

Hvorfor flytter eleven?.

Vaaland, Grete Sørensen

(2009)

Klasseledelse bør få større oppmerksomhet.

Vaaland, Grete Sørensen

(2009)

Mobbing.

utenTitteltekst;

2009-03-31.

Vaaland, Grete Sørensen

(2009)

Relasjoner som utfordring og som virkemiddel.

Årsmøte for PPT Rogaland;

2009-04-16.

Vaaland, Grete Sørensen

(2009)

Problematferd og Klasseledelse.

utenTitteltekst;

2009-06-10 - 2009-06-11.

Vaaland, Grete Sørensen

(2009)

Klasseledelse.

utenTitteltekst;

2009-09-02.

Vaaland, Grete Sørensen

(2009)

Mobbing.

utenTitteltekst;

2009-09-15.

Veland, Jarmund; Vaaland, Grete Sørensen

(2008)

Hvorfor skifter elever skole?.

Vaaland, Grete Sørensen; Veland, Jarmund

(2008)

Rettsstridig skolepraksis.

Stavanger Aftenblad.

ISSN 0804-8991.

Vaaland, Grete Sørensen

(2008)

Mobbing.

utenTitteltekst;

2008-01-02.

Vaaland, Grete Sørensen

(2008)

Mobbing.

utenTitteltekst;

2008-01-29.

Vaaland, Grete Sørensen

(2008)

Mobbing.

utenTitteltekst;

2008-02-28.

Vaaland, Grete Sørensen

(2008)

Mobbing.

utenTitteltekst;

2008-03-12.

Vaaland, Grete Sørensen

(2008)

Respekt - Skoleutvikling.

utenTitteltekst;

2008-03-31 - 2008-04-03.

Vaaland, Grete Sørensen

(2008)

Respekt: God Start.

utenTitteltekst;

2008-05-13.

Vaaland, Grete Sørensen

(2008)

Klasseledelse.

utenTitteltekst;

2008-05-15.

Vaaland, Grete Sørensen

(2008)

Connect: God Start.

utenTitteltekst;

2008-05-23.

Vaaland, Grete Sørensen

(2008)

klasseledelse.

utenTitteltekst;

2008-05-28.

Vaaland, Grete Sørensen

(2008)

Problematferd.

utenTitteltekst;

2008-06-05.

Vaaland, Grete Sørensen

(2008)

Klasseledelse.

utenTitteltekst;

2008-08-11 - 2008-08-12.

Vaaland, Grete Sørensen

(2008)

Respekt: Klasseledelse.

utenTitteltekst;

2008-08-13.

Vaaland, Grete Sørensen

(2008)

Respekt: Klasseledelse.

utenTitteltekst;

2008-08-14.

Vaaland, Grete Sørensen

(2008)

ConnectOSLO: Klasseledelse.

utenTitteltekst;

2008-09-04.

Vaaland, Grete Sørensen

(2008)

Lærer- elevrelasjoner og Konsistens i Voksenmiljøet.

utenTitteltekst;

2008-09-04.

Vaaland, Grete Sørensen

(2008)

Respekt: Veilederopplæring.

utenTitteltekst;

2008-12-03.

Vaaland, Grete Sørensen

(2008)

Respekt i Skolen.

Ertesvåg, Sigrun K.; Roland, Erling; Vaaland, Grete Sørensen

(2007)

The Respect programme.

13th European Conference on Developmenta Psychology;

2007-08-21 - 2007-08-25.

Vaaland, Grete Sørensen

(2007)

Mindre mobbing.

Vaaland, Grete Sørensen

(2007)

Hat og rasisme på Facebook.

Vaaland, Grete Sørensen

(2007)

Vær obs på mobbing.

Vaaland, Grete Sørensen

(2007)

Vær obs på mobbing.

Vaaland, Grete Sørensen

(2007)

Vær obs på mobbing.

Vaaland, Grete Sørensen

(2007)

Gode råd - flytting.

Vaaland, Grete Sørensen

(2007)

Stadig flere mobbes på nett.

Vaaland, Grete Sørensen

(2007)

Stadig flere mobbes på nett.

Vaaland, Grete Sørensen

(2007)

Blir mobbet på internett.

Vaaland, Grete Sørensen

(2007)

Mange blir Facebook-mobbet.

Vaaland, Grete Sørensen

(2007)

Kvisetryne, bitch!.

Vaaland, Grete Sørensen

(2007)

Klarer ikke å redusere mobbingen.

Vaaland, Grete Sørensen

(2007)

Ny mobbeforskning.

Vaaland, Grete Sørensen

(2007)

Tenk utradisjonelt i kampen mot mobbing.

Vaaland, Grete Sørensen

(2007)

Lærere mobbes av elever.

Vaaland, Grete Sørensen

(2007)

Disiplin i skolen.

Vaaland, Grete Sørensen

(2007)

Frykter enkle valgkamp-løsninger.

Vaaland, Grete Sørensen

(2007)

Flere mobbes på nettet.

Vaaland, Grete Sørensen

(2007)

Flere mobbes på nettet.

Vaaland, Grete Sørensen

(2007)

Stadig flere mobbes på nettet.

Vaaland, Grete Sørensen; Veland, Jarmund

(2007)

Respekt-programmet.

Veilederkurs i skoleutviklingsprogrammet Respekt;

2007-05-16.

Vaaland, Grete Sørensen

(2007)

God start.

Respekt;

2007-05-25.

Vaaland, Grete Sørensen

(2007)

God start.

Respekt;

2007-06-22.

Vaaland, Grete Sørensen

(2007)

God start.

Respekt;

2007-08-16.

Vaaland, Grete Sørensen

(2007)

God start.

ConnectOSLO;

2007-06-07.

Vaaland, Grete Sørensen

(2007)

Hvordan snu vanskelige klasser.

Veilederopplæring i skoleutviklingsprogrammet Respekt;

2007-09-19.

Vaaland, Grete Sørensen

(2007)

Klasseledelse.

Klasseledelse;

2007-09-28.

Vaaland, Grete Sørensen

(2007)

Klasse-/gruppeledelse.

Klasse-/gruppeledelse;

2007-08-15.

Vaaland, Grete Sørensen

(2007)

Mobbing i skolen.

utenTitteltekst;

2007-09-12.

Vaaland, Grete Sørensen

(2007)

Respekt.

utenTitteltekst;

2007-05-30.

Vaaland, Grete Sørensen

(2007)

Respekt.

utenTitteltekst;

2007-08-28.

Vaaland, Grete Sørensen

(2007)

Klasseledelse og læreren som tydelig voksen.

Klasseledelse - Randaberg videregående skole;

2007-01-02.

Vaaland, Grete Sørensen

(2007)

Klasseledelse.

Klasseledelse - Bryne ungdomdsskule;

2007-02-13.

Vaaland, Grete Sørensen

(2007)

Klassel-/gruppeledelse.

Kvadraturen videregående skole;

2007-03-15.

Vaaland, Grete Sørensen

(2007)

Trendsettende elever - aggresjon - problematferd.

Kvadraturen videregående skole;

2007-04-19.

Vaaland, Grete Sørensen

(2007)

Aggresjon i grupper med fokus på jenter.

FAS-Seminar Inkludering! Veggen eller veien;

2007-05-08.

Vaaland, Grete Sørensen

(2007)

Noen trendsettende elevtyper. Aggresjon og samspill om problematferd.

Gjesdal;

2007-06-13.

Vaaland, Grete Sørensen

(2007)

Klasseledelse og klassemiljøutvikling.

Gjesdal;

2007-06-14.

Vaaland, Grete Sørensen

(2007)

Problematferd i skolen.

Sandefjord;

2007-09-17.

Vaaland, Grete Sørensen

(2007)

Klasseledelse.

Kvalaberg skole;

2007-11-19.

Vaaland, Grete Sørensen

(2007)

Skjult mobbing.

Våland skole;

2007-09-04.

Vaaland, Grete Sørensen

(2007)

Respekt - Presentasjon av resultater fra spørreundesrøkelse.

Respekt;

2007-09-11.

Vaaland, Grete Sørensen

(2007)

Respekt - Presentasjon av resultater fra spørreundesrøkelse.

Respekt;

2007-10-01.

Vaaland, Grete Sørensen

(2007)

En gjennom gang av Respekt-programmet, og en smakebit fra programmet: Spill og samspill om problematferd. Hvordan kan foreldrene bidra med å utvikle gode vennskapskvaliteter hos sine barn.

utenTitteltekst;

2007-03-07.

Vaaland, Grete Sørensen

(2007)

Skjult mobbing.

utenTitteltekst;

2007-05-22.

Vaaland, Grete Sørensen

(2007)

Skjult mobbing.

utenTitteltekst;

2007-10-31.

Vaaland, Grete Sørensen

(2007)

Flere mobber på nettet.

Vaaland, Grete Sørensen

(2007)

Flere mobber på nettet.

Vaaland, Grete Sørensen

(2007)

Flere mobber på nettet.

Vaaland, Grete Sørensen

(2007)

Stadig flere mobbes på nettet.

Vaaland, Grete Sørensen

(2007)

Flere mobbes på nett og mobil.

Vaaland, Grete Sørensen

(2007)

Stadig mer nettmobbing.

Vaaland, Grete Sørensen

(2007)

Vær obs på mobbing.

Vaaland, Grete Sørensen

(2007)

Gode råd - flytting.

Vaaland, Grete Sørensen

(2006)

Sure voksne vil ikke ha lodd.

Vaaland, Grete Sørensen

(2006)

- Vis de unge respekt.

Vaaland, Grete Sørensen; Veland, Jarmund

(2006)

- Må ha vilje til løsning.

Ertesvåg, Sigrun K.; Vaaland, Grete Sørensen

(2006)

The Connect-program.

utenTitteltekst;

2006-06-13.

Vaaland, Grete Sørensen

(2006)

Betre skulekvardag.

Vaaland, Grete Sørensen

(2006)

Betre skulekvardag.

Vaaland, Grete Sørensen

(2006)

Umulig å hindre?.

Vaaland, Grete Sørensen

(2006)

Fra mobbing til godt samhold.

Vaaland, Grete Sørensen

(2006)

Gjenreis respekten for læreren.

Vaaland, Grete Sørensen

(2006)

Nettsted tilbyr barn å sjekke om de er FROSSET ut.

Vaaland, Grete Sørensen

(2006)

Vis de unge respekt.

Vaaland, Grete Sørensen

(2006)

Vis de unge respekt.

Vaaland, Grete Sørensen

(2006)

Regel nr. 1: Gjensidig Respekt.

Vaaland, Grete Sørensen

(2006)

Første skoledag i Respekt.

Vaaland, Grete Sørensen

(2006)

- Ikke svar på mobbemeldinger.

Vaaland, Grete Sørensen

(2006)

Nettmøte nå: - Lite forskjell på jente- og guttemobbing.

Vaaland, Grete Sørensen

(2006)

Klasse-/gruppeledelse. Forebygging og avhjelping av problematferd.

utenTitteltekst;

2006-04-26 - 2006-04-27.

Vaaland, Grete Sørensen

(2006)

Klasseledelse.

3. kursdag Respekt;

2006-11-16.

Vaaland, Grete Sørensen

(2006)

God start.

1. kursdag respekt;

2006-08-16.

Vaaland, Grete Sørensen

(2006)

Faglige prinsipper i utviklingsprogrammet.

Forankringsseminar Respekt;

2006-04-19.

Flack, Tove; Vaaland, Grete Sørensen

(2006)

Jentemobbing.

utenTitteltekst;

2006-06-12.

Vaaland, Grete Sørensen

(2005)

Skoleprogram gir resultater.

Vaaland, Grete Sørensen

(2005)

Lærer best med tydelige lærere.

Vaaland, Grete Sørensen

(2005)

Strenge lærere gir mindre mobbing.

Vaaland, Grete Sørensen

(2005)

Strenge lærere gir mindre mobbing.

Vaaland, Grete Sørensen

(2005)

Nyhetspuls 24: Nytt skoleutviklingsprogram med strengere lærere.

Vaaland, Grete Sørensen

(2005)

Strenge lærere gir mindre mobbing.

Kunstnerisk produksjon

Vaaland, Grete Sørensen

(2018)

Klasseromsinteraksjoner: Emosjonell støtte.

Ertesvåg, Sigrun K.; Vaaland, Grete Sørensen

(2018)

Klasseromsinteraksjoner - Introduksjon til et teoretisk rammeverk.

Vaaland, Grete Sørensen; Berg, Grete Dalhaug

(2017)

Lærerens mulighet til å påvirke elev-elev-relasjoner.

Roland, Erling Georg; Vaaland, Grete Sørensen

(2017)

Dialogfilm - Hva er mobbing.

Vaaland, Grete Sørensen

(2017)

Klasseledelse.