Avhandling: Early childhood executive function, literacy, and mathematics

Dieuwer ten Braak har i sin avhandling funnet ut at det er en sterk sammenheng mellom barns evne til selvregulering og matematiske ferdigheter. Bestillingsnummer: 4806.

Om avhandlingen

Kortinfo
Forfatter

Dieuwer ten Braak

Tittel

Early childhood executive function, literacy, and mathematics: direction of effects and domain-specificity across the transition to school

Sidetall / år

160 s. / 2020

Bestill

325,-

Bestillingsnummer

Bestill

Send e-post til Læringsmiljøsenteret. Husk å oppgi bestillingsnummer.

Omslag til doktorgradsavhandlingen Early childhood executive function, literacy, and mathematics av Dieuwer ten Braak
Omslag på avhandlingen Early Childhood Executive Function, Literacy, and Mathematics.

Ten Braak har undersøkt sammenhengen mellom eksekutive funksjoner – det vil si selvregulering, oppmerksomhets- og atferdskontroll – og tidlige lese- og matematikkferdigheter hos barn i overgangen mellom barnehage og skole.

I tidlig alder opplever små barn en enorm utvikling av kognitive ferdigheter – deriblant eksekutive funksjoner som selvregulering. Men hva er det? Og hvorfor er det så viktig – spesielt for barn?

– Selvregulering eller såkalte «eksekutive funksjoner» er evnen til å hemme impulser, oppdatere arbeidsminnet og fleksibelt skifte oppmerksomhet. Disse evnene er viktige fordi det er gjennom bruk av for eksempel selvregulering at vi klarer å konsentrere oss, løse komplekse problemer samt planlegge og gjennomføre oppgaver, forklarer stipendiat Dieuwer ten Braak ved Læringsmiljøsenteret.