Ksenia Solheim har i sin avhandling funnet ut at lærere ønsker å lære mer om interaksjoner i klasserommet fordi de erfarer at det kan ha stor innvirkning på elevers læring. Bestillingsnummer: 4804.
Om avhandlingen
Ksenia Solheim
Teachers´ learning in classroom interaction
220 s. / 2020
325,-
4804
Send e-post til Læringsmiljøsenteret. Husk å oppgi bestillingsnummer.
Klasseromsinteraksjon omfatter relasjoner mellom lærere og elever i klasserommet. Interaksjon mellom lærere og elever er et sentralt aspekt ved klasseledelse, og har vist klar sammenheng med elevenes læring. Hvordan lærere organiserer aktiviteter i klasserommet, og relasjonen lærerne har med elevene sine, er også en viktig faktor for å utvikle gode læringsmiljø og forebygge mobbing.
– Lærerne i studien viser til individuelt orientert læring, og sier at de ønsker egenutvikling fordi de mener det er viktig for den profesjonelle utviklingen, men det kan se ut som at kollektive prosesser har en enda sterkere påvirkningskraft når det kommer til å skape resultater. Lærerne ønsker også å utvikle seg selv fordi de tror dette kan forbedre elevenes læring, sier Ksenia Solheim.