Barnehagens utvikling er nært knyttet til barnehagelæreres kompetanse. Boka "Barnehagelæreres profesjonslæring" ser nærmere på utfordringene og mulighetsrommene i barnehagelæreres profesjonslæring.
Tittel: Barnehagelæreres profesjonslæring
Forfattere: Liv Torunn Eik, Gerd Sylvi Steinnes og Elin Ødegård
Forlag: Fagbokforlaget
År: 2015
Sider: 184
ISBN: 9788245016925
Bestill boka via din lokale bokhandel eller direkte fra forlaget.
Boka er primært skrevet for ansatte ved barnehagelærerutdanningene, forskere og andre som er opptatt av barnehager, barnehagelærere og utvikling i barnehagene.
Lærerens kunnskapsgrunnlag
Sentrale perspektiver er barnehagelæreres kunnskapsgrunnlag og hvordan profesjonell kompetanse utvikles og utfordres gjennom det pedagogiske arbeidet med barna og gjennom ledelse av, og samarbeid med, medarbeidere.
Forfatterne er særlig opptatt av hvordan kollektive læringsprosesser knyttet til utøvelse, undersøkelse og utvikling av det pedagogiske arbeidet i barnehagen kan føre til læring for alle – samtidig som de ønsker å løfte fram betydningen av barnehagelæreres særegne kunnskapsgrunnlag. De ser videreutvikling av barnehagelæreres kunnskaper som en forutsetning for kollektive læringsprosesser.
Erfarne forfattere
Alle forfatterne er førsteamanuensis i pedagogikk, og har forsket på barnehagelærere i utdanning og yrke:
- Elin Ødegård (tidligere Høgskolen i Sørøst-Norge, nå Læringsmiljøsenteret)
- Liv Torunn Eik (Høgskolen i Sørøst-Norge)
- Gerd Sylvi Steinnes (Høgskolen i Volda)
Forfatterne har også lang erfaring som førskolelærere og fra undervisning i førskolelærer-/barnehagelærerutdanning, veilederutdanning og masterutdanning.