I boken presenteres oppdatert kunnskap om barns utvikling og læring i barnehagen. Det gis en oversikt over de mest anvendte psykologiske teorier som inkluderer både miljøets, biologiens og genetikkens betydning. Dette er 2. utgave av boken. 1. utgave kom i 2014.
Tittel: Utvikling, lek og læring i barnehagen: forskning og praksis
Redigert av: Vibeke Glaser, Ingunn Størksen og May Britt Drugli
Forlag: Fagbokforlaget
År: 2. utgave 2018 (1. utgave 2014)
ISBN: 9788245023879
Boken kan kjøpes direkte fra Fagbokforlaget eller via din lokale bokhandel.
I dag er en stor andel av barna i barnehagen under tre år. Tilknytning, stabilitet og kvalitet i samspillet er derfor viktig, og fremhevet spesielt i denne boka. Forfatterne ser på utvikling som en livslang prosess og med mulighet for ny vekst.
Temaer i boken er
- omsorg, lek og læring
- tilknytning
- psykisk helse
- vennskap
- mestring
- medvirkning og danning
- lykke og livskvalitet
- selvregulering
- språk, tall- og romforståelse
- barnelitteratur
- kropp og bevegelse
- observasjon og kartlegging
- den flerkulturelle barnehagen
- foreldresamarbeid
- omsorgssvikt
- forebygging av mobbing
Boken retter seg mot lærere, forskere og studenter i barnehagelærerutdanning, barnevernsutdanning, fysioterapiutdanning og andre profesjonsutdanninger som har fokus på barn og familie. Den er også relevant for praktikere som arbeider tett med barn i alderen 0-5 år.
Bokens forfattere er psykologer og pedagoger. Felles for bidragene er deres fokus på tidlig innsats, interaksjon og relasjon samt voksnes betydning for barnets utvikling i en barnehagekontekst.