Prosjektet skal undersøke hvordan den digitale infrastrukturen i Norge legger til rette for en åpen og inkluderende offentlighet.
Tittel: Digitalisering av kommunikativ makt. Mot en uavhengig mediepolitikk for Norges digitale infrastruktur
Deltakere fra UiS: Forskere fra Institutt for medie- og samfunnsfag (IMS) og Institutt for data- og elektroteknologi (IDE)
Partner: OsloMet
Finansiering: Norges forskningsråds KULMEDIA-program
Kartlegging av aktører, interesser og verdier
Prosjektet vil kartlegge den digitale infrastrukturen i Norge. Målet er å styrke den norske mediereguleringen til fordel for et åpent og inkluderende ordskifte.
Infrastrukturen for medier, demokrati og offentlig forvaltning er i økende grad avhengig av en digital infrastruktur som domineres av internasjonale, private aktører. Mye av denne infrastrukturen er skjult, dominert av big data-logikker og kommersielt motivert.
Prosjektet vil kartlegge hvilke aktører, interesser og verdier som påvirker dette systemet, i tett samarbeid med bransje og myndigheter.
Prosjektet skal resultere i konkrete anbefalinger for å sikre infrastrukturkravet i §100, ytringsfrihetsparagraden og på den måten være med å styrke FNs bærekraftsmål 16 om fred, rettferdighet og velfungerende institusjoner.
Digitale infrastrukturer
Prosjektet vil kartlegge Norges digitale infrastruktur.
En nettverksanalyse vil kartlegge hvilke aktører som kontrollerer tilgangen til denne strukturen, hvem som eier datastrømmene, hvilke plattformer som fungerer som portvakter, og hvor folk får tilgang til innhold.
Leder: professor Helle Sjøvaag, Institutt for medie- og samfunnsfag
Datafisering
Datalogikker påvirker distribusjonen av kommunikativ makt i disse systemene.
Prosjektet vil undersøke hvordan datafisering, ‘smartby’-satsinger og algoritmer spiller inn i demokratiske prosesser, medbestemmelse og ressursforvaltningen i samfunnet.
Leder: førsteamanuensis Raul Ferrer Conill, Institutt for medie- og samfunnsfag
Plattformenes makt
Prosjektet vil undersøke hvordan plattformøkologien påvirker det norske mediemangfoldet.
Mediemarkedet beveger seg i større og større grad mot plattformisering, hvor aktører som Google, Facebook, Apple og Amazon opererer som egne infrastrukturer. Slike flersidige markeder påvirker norske mediers inntjeningsevne og publikumstilgang, noe som også er med på å forme opinionsdannelsen.
Leder: Ragnhild Olsen, OsloMet
Regulering
Hvordan regulere globale, digitale infrastrukturer?
Norske myndigheter har en utfordring når det gjelder å regulerer disse systemene. Globale, digitale infrastrukturer ligger ofte utenfor norsk jurisdiksjon. Plattformene som brukes i offentlig kommunikasjon, forvaltning og folks mediekonsum er eid av private, profittdrevne aktører. Prosjektet vil undersøke hvordan Norges digitale agenda kan ivareta §100 ytringsfriheten og velferdsstatens universalisme når den digitale infrastrukturen domineres av plattformer og datalogikker.
Leder: førsteamanuensis Ann-Karin Tennås Holmen, Institutt for medie- og samfunnsfag
Forskergruppen
Vitenskapelig referansegruppe
Referansegruppe fra mediebransjen
Publiserte artikler
Konferansebidrag
Sjøvaag, H; Ferrer-Conill, R. & Olsen, R: Mapping Norway’s digital infrastructures: Actors, value streams and policy in the platform ecology, emma 2021: The European Media Management Association, Jönköping 27-29 October.