Anbefaler å søke master i jordmorfag

Judith Reve studerte jordmorfag master fra 2019 til 2021, og var dermed en del av det første kullet som fullførte utdanningen ved Det helsevitenskapelige fakultet ved UiS.

Bildet viser den omtalte jordmoren med et filter for Stavanger Universitetssykehus. På bildet har hun skrevet: "fødsel nummer 50"
Dette bildet ble tatt etter at Judith Reve nådde en milepæl som jordmor. Foto: privat

Hun jobber til daglig på kvinneklinikken ved Stavanger Universitetssykehus, hvor de rullerer mellom flere avdelinger. Akkurat nå jobber hun på fødeloftet.

– Jeg valgte dette studiet fordi dette har vært min drøm i mange år. Jeg har bestandig beundret kvinnekroppen. Etter å ha vært gravid tre ganger selv ble fascinasjonen enda større. For et under det er hver gang, sier Reve.

Les også: Helsefaglige masterstudier har søknadsfrist 5. februar.

Medstudenter blir kolleger

37-åringen husker best den fantastiske klassen sin fra studietiden på masterutdanningen, og føler seg heldig som får jobbe med dem i ettertid. Hun påpeker at de fikk en fantastisk god start sammen med engasjerte lærere og jordmødre. Praksisperioder og simulering er det som har gitt mest nytte i arbeidslivet:

– Vi hadde 50 prosent praksis gjennom studiet og hadde flere workshoper med simulering. Her deltok både jordmødre, leger og medstudenter. Dette gjorde oss tryggere på hendelser en ofte kan møte på i forbindelse med graviditet, fødsel og barseltid, fortsetter Reve.

Jobben hennes er verdt all innsatsen som en følge av gode kolleger og de flotte kvinnene og parene som de møter, og hun synes de er privilegerte som får ta del i fødsler, som er et stort øyeblikk:

– Vi møter personer i mange situasjoner, både i glede og sorg. Dette er noe som både kan være utfordrende, men også veldig sårbart. Jeg håper og tror at en trygg jordmor kan utgjøre en forskjell, sier den tidligere studenten ved master i jordmorfag.

Oppfordrer flere til å søke

Hun har tre råd å komme med til nåværende og kommende jordmor-studenter:

1. Ta deg tid til å huske på alt du kan fra før som sykepleier. Jordmor-yrket er stort og for de fleste veldig nytt. En kan fort glemme det en mestrer når en får et slikt nytt yrke.
  2. Jobb jevnt med studiet og vær nysgjerrig.
  3. Bruk dine kolleger og medstudenter aktivt, vi er en ressurs for hverandre.

Jordmoren opplevde å se forskning i et annet lys ved å ta mastergraden. De hadde mange gode faglige diskusjoner, samtidig som hun opplevde det spennende å fordype seg. Det var interessant å lese forskning, og studentene fikk god veiledning gjennom oppgaveskriving. Hun har et generelt råd angående hvordan studenter innen helse kan finne ut hvilken masterutdanning innen helse som passer best for dem:

Bildet viser alumni-studenten i uniform på sykehuset. Judith Reve trives i jobben sin og ønsker flere utdannede jordmødre i helsesektoren.
Judith Reve trives i jobben sin og ønsker flere utdannede jordmødre i helsesektoren. Foto: privat

– Jeg har ikke et fasitsvar for hvordan en kan vite om en velger rett masterstudie, men mitt motto er at det er bedre å angre på noe en har gjort, enn å angre på at en ikke gjorde det!

Ønsker flere jordmødre

Reve understreker at praksisperiodene i regi av studiet var veldig kjekke, periodevis svært intensive, men også slitsomme:

– For noen øyeblikk vi fikk tatt del i. Dette er verdens beste yrke. I alle periodene hadde vi alltid en stor heiagjeng i ryggen: både jordmødrene vi fulgte i praksis, våre medstudenter og ikke minst lærerne våre, sier alumni-studenten.

På hvilken måte tror du det å få flere utdannede jordmødre vil hjelpe helsesektoren?

– Jeg tror det vil forbedre fødselsomsorgen, vet at en har flere kompetente ansatte. En graviditet, fødsel og barseltid krever ofte mye en-til-en fra en jordmor. Dette krever også kontinuitet og erfaring. Jeg håper at sykehusene følger etter og gir jordmor-studenter ved UiS stipend under utdanningsperioden. Det er et vanvittig krevende studie, og dette hadde nok gjort at flere ville valgt utdanningen, sier Reve avslutningsvis.

Tekst: Eigil Kloster Osmundsen

Liknende utdanninger