- Det var både inspirerende og motiverende å se mine medstudenter dirigere, samt observere deres utvikling som dirigenter
Navn: Tone Omdal
Studium: Digitale skolekorpsstudier
Tone fullførte Digitale skolekorpsstudier i 2020. Hun er utdannet klarinettist og treblåspedagog fra Institutt for musikk og dans, nå Fakultet for utøvende kunstfag, med tilleggsutdannelse i kammermusikk og bassklarinett. Hele hennes utdanningsløp er fra Universitetet i Stavanger, både faglærerutdanning, videreutdanning, master og PDM, samt Digitale dirigentstudier.
Tone Omdal sin arbeidshverdag omfatter undervisning av treblåselever i Egersund kulturskole og Klepp kulturskule, samt dirigering av aspirantkorps og skolekorps i Klepp kommune. I tillegg har hun noen voksne klarinettelever som hun av og til lager klarinettensemble for.
Hvorfor valgte du å studere Digitale skolekorpsstudier ved UiS?
Stillinger for treblåspedagoger i området er små, og det er hard konkurranse om jobbene. For å få flere bein å stå på, valgte jeg å etterutdanne meg som dirigent. Jeg har deltatt på Dirigentuka siden 2014 på oppfordring fra min gode venn Pål Owe Tandsæther. Til å begynne med var det en stor terskel å stille seg opp foran et korps og skulle lede det gjennom et stykke, men da jeg overvant den innledende frykten, ble jeg helt opprømt. Jeg kjente på en enorm mestringsfølelse og glede over nyoppdagede muligheter til å musisere, som jeg ikke hadde kjent på ordentlig siden studiedagene. For meg ble det å lede et ensemble som å være med på å forme og geleide musikk gjennom et stort instrument som omfatter alle musikerne som deltar i ensemblet – det ble en ny musikalsk verden. Siden har jeg ikke sett meg tilbake, og jeg hadde et sterkt ønske om å videreutdanne meg som dirigent.
Jeg visste at det var dyktige lærere i dirigering, mange kjente jeg fra Dirigentuka. Det var der jeg oppdaget at Birgitte Grong er en fabelaktig god fagperson når det gjelder aspirantkorps, juniorkorps og skolekorps. Hun er en kapasitet på flere felt, men jeg vil gjerne trekke fram hvordan hun får det beste fram i folk og bidrar til gode mellommenneskelige relasjoner og samarbeidsklima. Da jeg lærte Jukka Isakkila å kjenne, forsto jeg hvilken kapasitet han er som dirigent, musiker og dirigentlærer – han er i verdensklasse. Han tipset meg om god faglitteratur og ga meg konkrete ting å jobbe med slik at jeg kom videre teknisk som dirigent. Begge to hjalp meg å løse konkrete utfordringer jeg møtte som dirigent, og det var supert å kunne drøfte mulige løsninger på tekniske, musikalske- og relasjonsutfordringer jeg støtte på underveis i studiet.
Jeg gjennomførte mine studier under den verste pandemi- tida, med isolasjon og nettbaserte timer og innsending av videoer. Noen av de samlingene vi skulle hatt, lot seg ikke gjennomføre på grunn av gjeldende smitteverntiltak. Men våre dirigentlærere la seg virkelig i selen for at vi skulle få så mye som mulig ut av digitale timer og presentasjoner, og vi fikk godt med lærestoff å tilegne oss, i tillegg til videoopptakene som vi sendte inn til forberedelse til dirigenttimene.
Hva husker du best ved studietiden ved UiS?
Det som har gjort størst inntrykk på meg under studiene, var det året jeg studerte kammermusikk i 2009 - 2010. Da øvde vi inn og framførte Pierrot Lunaire av Schönberg, med Håkon Austbø som musikalsk leder. Han er så kunnskapsrik, noe han delte raust med oss. Det andre som må nevnes, var det året jeg fikk være med på Stavanger symfoniorkester og spille bassklarinett på Vårofferet av Stravinskij. Begge disse prosjektene var store og utfordrende og som jeg vokste mye på som musiker.
Håkon Vestly, min klarinettlærer, er en vidunderlig musiker og et varmt menneske som var god å ha som støttespiller gjennom studiet. Nevnes bør også Lise Meling som jeg hadde i musikkhistorie. Hun er ikke bare en fabelaktig lærer som kan sitt fag til fingerspissene, men en dyktig musiker og formidler på cembalo i tillegg.
Hvilken del av studiet har du hatt mest nytte av i arbeidslivet?
Når det gjelder dirigentstudiene, synes jeg det var stort å få dirigere både Stavanger musikkorps av 1919 på øvelser og Bjergsted blåseensemble på øvelser og eksamen. Det var også svært lærerikt å dirigere Skeie juniorkorps og Nylund/Stangeland skolekorps. Dirigenttimene var et godt grunnlag for praksisen vi hadde i løpet av studiet. Det var også veldig inspirerende og motiverende å se mine medstudenter dirigere, samt observere deres utvikling som dirigenter.
Det jeg husker best fra Digitale skolekorpsstudier er uten tvil dirigenttimene og de råd og vink jeg fikk der, samt fine samtaler med gode lærere og dyktige medstudenter. I tillegg var det den praktiske sida av studiet, der vi dirigerte korps som er i daglig drift og ikke bare dirigerte hverandre.
Hva liker du best med jobben din?
Det jeg liker best med jobben min, er å kunne lage musikk sammen med elevene mine og følge deres utvikling, observere de små seirene som gir mestringsfølelse hos dem og som gir dem god progresjon over tid. Det er selve prosessen, veien, om du vil, mot målet som er viktig. En konsert, prøvespill eller konkurranse representerer alltid bare et resultat av det musikalske og mellommenneskelige arbeidet som er gjennomført i forkant. Hvis elevene får en god opplevelse og presterer opp mot sitt beste mens de framfører resultatet av det de har jobbet med over tid, er det det som betyr noe. Plassering i en konkurranse sier svært lite om det arbeidet som er lagt ned i forkant, det som gjør at elevene vokser som musikere og medmennesker. Vi må sette elevene i stand til å se sin egen utvikling over tid i perspektiv.
Hva er dine tre beste råd til dagens studenter?
Mine tre råd til dagens studenter er ganske enkle:
- Det finnes ingen snarveier til et godt resultat. Jobb jevnt under hele studiet, så slipper du skippertak. Sett deg opp en ukeplan og gjennomfør den
- Bruk tid på å oppleve kunst i forskjellige former. Utvid horisontene dine med litteratur og film, og gå på teater, dans, konserter og forestillinger. Bruk erfaringene til å forme din egen stemme som kunstner
- Ta vare på helsa di. Sørg for nok søvn, sunt og variert kosthold og regelmessig fysisk aktivitet. Sørg for å ha en hviledag i uka, hvor du får avkobling fra studiene