Skolelaboratoriet i realfag

Skolelaboratoriet er et ressurs- og kompetansesenter for lærere og elever i grunnskolen og videregående skole.

Publisert Sist oppdatert

Om oss

Skolelaboratoriet drives av Mari Mæland Nilsen og Solvor Motland Kirkemo. De er lidenskapelig opptatt av å formidle realfag på spennende og engasjerende måter.

Inge Christ. Foto: Anja Bakken

Hva tilbyr vi?

  • Hjelp med å utvikle undervisningsopplegg i samarbeid med forskningsgrupper innenfor realfag og pedagogikk
  • Arrangementer, som for eksempel besøk og omvisninger
  • Veiledning og bistand for lærere i grunnskole og videregående skole som ønsker etter- og videreutdanning
  • Utvikle tilbud utover det som tilbys i skolen for elever med særlig interesse for realfag og teknologi

Skolelaboratoriet ble opprettet ved UiS i 2016. Det driftes av Det teknisk-naturvitenskapelige fakultet, og er organisert under Institutt for kjemi, biovitenskap og miljøteknologi (IKBM). Skolelaboratoriet skal dekke forskning og formidling innen biologi, kjemi, fysikk og matematikk.

Våre videoserier

Flere videoer og annet nettbasert læringsmateriell vil bli publisert på denne siden etter hvert. 

Videoer fra Skolelaboratoriet

Skolelaboratoriet gjør comeback
St. Olav videregående skole besøker Skolelabben
Slik kan du se radioaktivitet
Se teaser for fjorårets joulekalender

Noe du lurer på? Kontakt oss

Universitetslektor i realfag
Det teknisk-naturvitenskapelige fakultet
Institutt for kjemi, biovitenskap og miljøteknologi
Førsteamanuensis i biologisk kjemi
Det teknisk-naturvitenskapelige fakultet
Institutt for kjemi, biovitenskap og miljøteknologi

Relatert innhold

Praksisnær undervisning i lærerutdanningen

Hvert semester blir en dags undervisning i pedagogikk for 1. års studenter lagt til Lunde universitetsskole. Målet er å ...

ØDU-metodikken i matematikk

Samarbeidet mellom faglærere på campus og faglærere i universitetsskolene gir grunnskolelærerstudenter ved UiS mulighete...

På studietur i den digitale verkstaden

Lærarar frå Kroatia tok turen til Universitetet i Stavanger for å læra meir om korleis me jobbar med teknologi i utdanni...

– Eg føler at me har vakse som pedagogar og klasseleiarar

Det seier Kristoffer som er PPU-student ved Fakultet for utøvande kunstfag. I ei veke har han vore med på eit nytt innov...