Tidligere arrangementer om kunstig intelligens

Her finner du en oversikt over noen av KI-foredragene som har blitt holdt ved Universitetet i Stavanger.

4. mars 2024: Hvem eier framtidens KI?

Store mengder data er drivstoffet som gjør det mulig for KI-modeller som ChatGPT å fungere. Men hvor kommer dataene fra, og hvem eier dem? Og hvem eier dataene som produseres av KI-modellene? Disse og flere viktige spørsmål ble diskutert i denne panelsamtalen hvor vi søkte innsikt fra eksperter på emnet.

Panelet besto av:

• James Goldwater, programvaresjef hos Cegal
  • Lana Bubalo, førsteamanuensis i rettsvitenskap ved UiS
  • Alvaro Fernandez Quilez, førsteamanuensis i AI ved UiS

Diskusjonen ble ledet av Daniel Cau Varming fra Stavanger AI Lab.

15. februar 2024: AI Startup Stories

På dette arrangementet fikk deltakerne anledning til å møte og bli kjent med utøvere, startup-grundere og forskere. De fikk kjennskap til de nyeste prosjektene og den nyskapende teknologien som utvikles. Arrangementet ga en unik anledning til å bli inspirert av vellykkede entreprenører som tidligere gikk liknende akademiske løp.

Målet var at deltakerne kunne knytte kontakt med profesjonelle, entreprenører og andre studenter som deler interesse for KI og innovasjon. De fikk utforske potensielle praksisplasser og karrieremuligheter.

Arrangementet var i samarbeid med Stavanger AI Lab (SAIL), Stai UiS, Valide og Lyspæren.

31. oktober 2023: Hvordan verifisere fakta?

Stavanger AI Lab inviterte til foredrag om AI og fake news.

Deltakerne kunne finne ut hvordan du kan vite hva som er sant i AI-genererte tekster.

Vi fikk besøk av journalist Maria Amelie fra bedriften Factiverse, som jobber med teknologi som avdekker falske nyheter og kilder på nett.

27. oktober 2022: Krasjkurs i kunstig intelligens

Nær 100 elever fra Gand og Vågen videregående skoler fikk lære mer om blant annet sorgroboter og bruk av kunstig intelligens i helse.

Det var Stavanger AI Lab som hadde invitert elevene til Universitetet i Stavanger. Målet var å gi dem en enkel innføring i et emne som mange synes er komplisert, nemlig kunstig intelligens (Artifical Intelligence – AI). Arrangementet var en del av SAIL away, en seminarrekke i regi av Stavanger AI Lab.

Professor i AI ved Universitetet i Agder, Morten Goodwin, ga elevene en morsom og enkel introduksjon til hva kunstig intelligens er, hva det er viktig for deg å vite om AI og hvordan det brukes. Goodwin kan mer enn de fleste om dette emnet. Han er også nestleder ved Centre for Artificial Intelligence Research.

Goodwin fortalte elevene om såkalte griefbots, roboter som er trent opp av data fra noen som har dødd. For eksempel kan du trene opp en robot ved hjelp av data fra Facebook-profilen hans eller hennes, og holde en "samtale" med den avdøde. Hensikten med griefbots er å hjelpe mennesker gjennom sorgprosesser.

Dette var bare ett av temaene Goodwin var innom. Elevene gikk ut av arrangementet forhåpentligvis litt klokere og litt mer nysgjerrige på kunstig intelligens. Få med deg kommende arrangementer ved å følge Stavanger AI Lab på Facebook.