Emnet «Lese- og skrivevansker i sakkyndighetsarbeid» knytter sammen problemstillinger og erfaringer fra sakkyndighetsarbeid med ny kunnskap om lese- og skrivevansker. Emnet tilbys fra våren 2024.
1 semester
Samlings- og nettbasert. Informasjon kommer.
Gratis, med unntak av en generell studieavgift til UiS. Eventuelt reise og opphold må også dekkes av deltakeren. Søknadsperiode Utløpt. Neste søkerperiode er høsten 2024.
15 (Masternivå)
Våren 2025. Vi tar forbehold om at det må være tilstrekkelig antall søkere for at emnet skal startes opp.
Emnet har 20 studieplasser. Ved flere søkere, vil de første 20 kvalifiserte søkerne få plass.
Minst 1 års erfaring som pedagogisk-psykologisk rådgiver eller spesialpedagog i PPT. Studenten må være ansatt i PPT.
PP-rådgivere skal innfri forventninger fra flere hold. Det todelte mandatet til PP-tjenesten innebærer at ofte at balansegangen mellom sakkyndighetsarbeid og systemarbeid kan bli utfordrende. Perspektivet i dette emnet er at sakkyndighetsarbeid og systemarbeid kan være to sider av samme sak. Samarbeid og dialog i utredning og tiltak, kan bidra til økt kvalitet både for enkeltelever og i skolens kvalitetsarbeid med lese- og skrivevansker.
Videreutdanningen lese- og skrivevansker i sakkyndighetsarbeid har oppstart i januar 2024. Emnet gir 15 studiepoeng på masternivå, og undervisningen er samlingsbasert. Det vil bli tre samlinger. Første samling blir i Stavanger, og de to andre blir digitale. I tillegg vil det bli arrangert nettmøter mellom samlingene. Hensikten med nettmøtene vil være å bidra til sammenheng mellom innhold i forelesninger, pensumlitteratur og arbeidskrav.
I undervisningen vil dere møte fagfolk med lang erfaring fra utredning, eksterne forskere, samt forskere fra Lesesenteret. Disse har gjennomført forskningsstudier i norsk skolekontekst både innenfor utredning, den spesialpedagogiske tiltakskjeden, sakkyndig vurdering og intervensjoner.
Innhold i forelesninger og pensumlitteratur setter sakkyndighetsarbeidet i individ og systemperspektiv. Et spesielt fokus vil være på tiltak basert på utredningsresultat og dialog med eleven. Videre vektlegges hvordan samarbeid rundt tiltak kan bidra til kunnskapsoverføring og kvalitet i skolens arbeid med elever som har lese- og skrivevansker. Les mer om emnet og pensumlitteraturen i emnebeskrivelsen under.
For studenter som ikke har logos-sertifisering vil dette inngå i studiet.
Informasjon om studiet:
9. - 10. januar (på UiS) 5. - 6. mars (nettsamling) 9. - 10. april (nettsamling)
Emneansvarlig og studiekoordinatorer:
Nasjonalt senter for leseopplæring og leseforsking
Fakultetsadministrasjonen UH
Administrasjon SLF
Fakultetsadministrasjonen UH
Administrasjon SLF