Samfunnet trenger ledere med spisskompetanse i å utvikle og levere nye løsninger. Det kan bli deg med master i Service Leadership in International Business fra Universitetet i Stavanger.
2 år, 4 semestre
120
Engelsk
30
Om studiet
Tjenester og service er sentrale i alle virksomheter, fra hotell, reiseliv, transport og logistikk, leverandører av nye bankløsninger og internettbaserte tjenester til helsevesen. Noe er knyttet til lønnsomhetsorienterte bedrifter, andre til offentlige virksomheter.
- Bred utdanning: Gjennom vår utdanning tilegner du deg lederkompetanse og får de verktøyene du trenger til å påvirke og utvikle dine medarbeidere. Samtidig får du lederkompetanse som gir deg lederverktøyene til å påvirke og utvikle medarbeiderne dine Konkurransedyktige serviceløsninger og tjenester er teamarbeid som trenger dyktige ledere.
- Yrkesrettet: Dette masterstudiet vil for mange være starten på en fremtidig lederkarriere, og tidligere NHS-studenter er å finne i en rekke ulike lederroller i mange områder innen servicenæringene. Studiet legger vekt på både evnene til godt og konstruktivt teamarbeid og løsning av individuelle oppgaver, for å stimulere til en god forståelse av hva det vil si å være en moderne leder.
- Utveksling: Dette er et fulltidsstudium med muligheter for å ta utveksling i utlandet. Studiet passer for deg som har en bachelorgrad med elementer fra markedsføring, ledelse og økonomi. Søkere med bachelor innen andre relevante områder vurderes også for opptak.
Dette er først og fremst en ledelsesutdanning, og det er den delen jeg vet jeg får mest bruk for. I tillegg er NHS et anerkjent institutt og et kvalitetsstempel på CV-en.
Øystein Haave har bachelor i Reiselivsledelse, men ville ha enda sterkere faglig kompetanse. Derfor valgte han master i Service Leadership in International Business.
Hva kan du bli?
En master i masterprogrammet i Service Leadership in International Business kvalifiserer til jobb som:
- Hotelldirektør
- Reiselivsdirektør
- Salgsleder
- Markedssjef
- Produktsjef
- Key Account Manager
- Strategidirektør
- Rådgiver
- Prosjektleder
Videre studier:
- Denne mastergraden kan kvalifisere til opptak til PhD-program.
Læringsutbytte
Alle studieprogram ved UiS har definerte mål for hva du skal lære gjennom studieløpet. Les mer om læringsutbyttet for dette studieprogrammet.
Læringsutbytte
En kandidat som har fullført sin kvalifikasjon skal ha følgende læringsutbytte definert i form av kunnskapsferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Kandidaten
- Har avansert kunnskap innen serviceledelse i internasjonal virksomhet og spesiell innsikt i ledelsesteorier, human resource management, markedsføring og aspekter ved utvikling og kontroll av serviceoperasjoner, og etter eget valg et mer begrenset kunnskapsområde innen internasjonale tjenesteytende næringer.
- Har inngående kunnskap om metoder anvendt innen strategiutvikling, markedsføring og driftsutvikling og vurdering innen tjenesteledelse i internasjonal virksomhet
- Kan anvende sin kunnskap innenfor andre kunnskapsområder.
- Kan analysere faglige problemstillinger basert på kunnskap innen tjenesteledelse i internasjonal virksomhet, dets historie, tradisjoner og samfunnsrolle og funksjoner.
Ferdigheter
Kandidaten
- Kan analysere og være kritisk til ulike informasjonskanaler, og anvende disse for å strukturere og formulere faglige resonnementer, spesielt om ansvarlig ledelse, forretningsansvar og bærekraftig industri- og forretningsutvikling.
- Kan analysere eksisterende teorier, metoder og tolkninger innen serviceledelse i internasjonal business, og arbeide selvstendig med å løse praktiske og teoretiske problemer.
- Kan anvende relevante metoder i forsknings- og utviklingsprosjekter rettet mot utvikling og vurdering av servicevirksomhet, nasjonalt og internasjonalt.
Generell kompetanse
Kandidaten
- Kan analysere relevante faglige, praktiske og forskningsetiske problemstillinger innenfor tjenesteytende næringer.
- Kan bruke sine kunnskaper og ferdigheter på nye områder for å oppnå avanserte oppgaver og prosjekter.
- Kan formidle omfattende selvstendig arbeid og beherske uttrykk som brukes innen serviceledelse i internasjonal business.
- Kan kommunisere faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner.
Studieplan og emner
Oppstartssemester: 2024
-
Obligatoriske emner
-
Research Methods
Første år, semester 1
-
Strategic Leadership
Første år, semester 1
-
Fundamentals of Service
Første år, semester 1
-
International HR Perspectives
Første år, semester 2
-
Services Marketing
Første år, semester 2
-
Cost and Revenue Management
Første år, semester 2
-
Master's thesis in service leadership in international business
Andre år, semester 3
Master's thesis in service leadership in international business (MSERMAS)
Studiepoeng: 30
-
-
3. semester på UiS eller utveksling
-
Utveksling 3. semester
-
Emner i 3 semester ved UiS - Velg 3 emner
-
International Marketing
Andre år, semester 3
-
Quantitative and Qualitative Methodology
Andre år, semester 3
-
Applied Service Innovation Project
Andre år, semester 3
-
Leadership Challenges
Andre år, semester 3
-
-
Utveksling
Ved å reise til en av våre partnerinstitusjoner i utlandet som en del av studiet har du mulighet til å få en unik utdanning. I tillegg til økte karrieremuligheter, vokser du som person og får se faget ditt fra en ny vinkel. Alt om utveksling
Utvekslingssemester.
I 3. semester kan studentene velge å studere i utlandet i ett semester, og ta emner tilsvarende 30 studiepoeng (ECTS).
Ved å reise på utveksling til en av våre partner institusjoner i utlandet som en del av studiet, får du mulighet til å få en unik utdanning. I tillegg til å forbedre dine karrieremuligheter, vokser du som person og får økt sosial, kulturell og akademisk kompetanse. I et stadig mer internasjonalt arbeidsmarked er dette en positiv ressurs på CV-en.
Emnevalg
Studentene kan velge emner fritt dersom de er i samsvar med masterprogrammenes læringsutbytte og ikke overlapper med obligatoriske emner som allerede inngår i studiet.
Hjelp til forhåndsgodkjenning av emner
Etter fristen for å søke om utveksling vil instituttet bistå i prosessen med forhåndsgodkjenning av emner. Instituttet har lister over emner som er forhåndsgodkjent tidligere ved de ulike universitetene for å gjøre forhåndsgodkjenningsprosessen enklere.
Vil du vite mer?
Ta kontakt med administrativ koordinator for programmet Oddvar Norland for mer informasjon.
Generell informasjon om utveksling: Utvekslingsguide i Digital studentservice desk
Utveksling
- Alle land
University of Otago
Oseania er mer enn Australia. Hva med et studieopphold på New Zealand? University of Otago er New Zealands eldste og ledende forskningsuniversitet. Universitetet ble grunnlagt i 1869 og er internasjonalt anerkjent. Campus ligger i sentrum av den livlige og multikulturelle studentbyen Dunedin sør på New Zealand.
- Australia
- Danmark
- Italia
- New Zealand
University of Otago
Oseania er mer enn Australia. Hva med et studieopphold på New Zealand? University of Otago er New Zealands eldste og ledende forskningsuniversitet. Universitetet ble grunnlagt i 1869 og er internasjonalt anerkjent. Campus ligger i sentrum av den livlige og multikulturelle studentbyen Dunedin sør på New Zealand.
- Sverige
- Tyskland
Opptakskrav
Bachelorgrad med en faglig fordypning på minst 80 studiepoeng.
Følgende fagområder kvalifiserer for opptak: Hotelledelse, restaurantledelse, reiselivsledelse, administrasjon, økonomi eller tilsvarende fagområder.
Det kreves et gjennomsnitt av alle eksamensresultater som inngår i opptaksgrunnlaget på minst C i ECTS-skalaen, eller tilsvarende.
Spørsmål om søking og opptak?
Jeg er enormt glad for at jeg valgte å ta master. Året på Otago University i New Zealand var fantastisk, og et år med svært bratt læringskurve. Spennende og relevante fag.
Slik søker du opptak til 2-årig master.
Hva er snittet?
Se poenggrenser fra tidligere år.
Kontakt oss
Norsk hotellhøgskole (NHS)
Norsk hotellhøgskole (NHS) er er verdens nest eldste hotell- og reiselivsutdanning, og har siden 1912 utdannet hotelledere og ledere innen reiseliv og servicesektoren.
Skolen har i dag et av Europas største forskningsmiljø innen dette fagområdet, og tenker stadig framover. Forskningen er særlig knyttet til satsingene; Turisters opplevelser og reiselivsledelse og Serviceopplevelse og gjestfrihet.
Leder Nordens største matfestival
Maren Skjelde er daglig leder i Gladmat, matfestivalen i Stavanger sentrum som hver sommer blir besøkt av 250.000 mennesker.
UiS-alumn: Maren Skjelde
Yrke: Daglig leder Gladmat
Studium på UiS: Master i Hospitality Administration/Management (2002 – 2004), og bachelor i Hospitality Administration/Management (1999 – 2002).
Hvorfor valgte du å studere ved Universitetet i Stavanger?
– Jeg er fra Stavanger og hadde lyst til å gå på Norsk hotellhøgskole. Mye fordi jeg var litt kjent med restaurantnæringen gjennom arbeid.
Er det noe du husker spesielt godt fra studietiden?
– Jeg har utrolig gode minner fra studietiden. Jeg opplevde at Hotellhøgskolen ikke var så knyttet til det øvrige studentmiljøet, men mange medstudenter var kollegaer på restauranter rundt omkring så vi treftes stadig.
Hvilken del av studiet har du hatt mest nytte av i arbeidslivet?
– Jeg er enormt glad for at jeg valgte å ta master. Året på Otago University i New Zealand var fantastisk, og et år med svært bratt læringskurve. Spennende og relevante fag. Nydelig land.
Hva liker du best med jobben din?
– Akkurat nå er jeg så heldig at jeg kan si at jeg liker nesten alt med jobben! Jeg liker næringen enormt godt, med så mange kjekke folk, og jeg er glad i drift. Samtidig tror jeg det er riktig å si at jeg har fått min dose av hotelldrift hvor det produseres hele døgnet. I Gladmat får jeg litt begge deler – en tetthet til bransjen og med en kort, operativ periode. I tillegg får jeg være med å utvikle den mest spennende matfestivalen i landet som så mange lokalt hegner om.
Hva er dine tre beste råd til dagens studenter?
– Ta master, bli kjent med byen og næringslivet, og hold kontakten med folk du blir kjent med.
Spennende med et reiseliv i endring
UiS-alumn Gaute Løvset studerte reiselivsledelse på UiS og jobber i dag som Head of Sales & Market i reiselivsselskapet Norwegian Experience.
- Navn: Gaute Løvset
- Alder: 47
- Nåværende stilling og arbeidsplass: Head of Sales, Market & Adventures i reiselivsselskapet Norwegian Experience.
Hva studerte du på UiS og når?
Master of Science i internasjonal reiselivsledelse, 1997-2002. Et år utveksling ved Florida International University (FIU) som en del av masterprogrammet.
Hvorfor valgte du å studere reiseliv ved Universitetet i Stavanger?
Etter å ha jobbet i Disney World (Florida) og som guide i Spania og Tyrkia fikk jeg en sterk interesse for reiselivet og hadde lyst til å fortsette min karriere i den bransjen, og da særlig som leder. Jeg så behovet for en sterkere faglig og akademisk forankring, og da var Norsk Hotellhøgskole i Stavanger det naturlige og riktige alternativet.
Hva husker du best fra studietiden din ved UiS?
Veldig mye sosialt, både på skolen og utenfor skoletiden! Jeg har fortsatt mange venner jeg holder jevnlig kontakt med fra tiden ved NHS. Men jeg husker også det faglige, særlig sisteåret med skriving av hovedoppgaven og kunne bruke så mye tid på å fordype meg innen et selvvalgt fagfelt.
Hvilken del av studiet har du hatt mest nytte av i arbeidslivet?
Nettverket! Bevisst eller ubevisst, man knytter mange gode og nyttige relasjoner på NHS som jeg har fått mye glede og nytte av både profesjonelt og privat i ettertid. Faglig er det nok de fagene knyttet til ledelse og strategi jeg har hatt mest nytte av, samt studieåret ved FiU.
Hva liker du best med jobben din?
Som leder for marked, salg og distribusjon i et nytt og offensivt opplevelses- og reiselivsselskap får jeg jobbe variert og nytenkende, og dette liker jeg svært godt. Svært få dager er like og bransjen og markedet er i stadig endring, noe som gir rom for å jevnlig teste ut nye løsninger, ideer og teknologi.
Positive og engasjerte mennesker gir meg energi og impulser. Og i min stilling møter jeg hele tiden denne type mennesker - både kunder, kolleger, partnere, leverandører og andre – og det gir meg stadig påfyll av energi, ideer og kunnskap.
Hva er dine tre beste råd til dagens studenter?
- Knytt relasjoner og utvid ditt nettverk – både på skolen og i bransjen. Som student har du en unik mulighet til å komme i prat med utrolig mange interessante mennesker.
- Ta fagene og skolen på alvor. Du har valgt dette selv så legg ned en solid dose arbeid og profesjonalitet i dette, slik at du får det beste ut av tiden ved NHS.
- Jobb ved siden av skolen. Hvis du har tid og kapasitet anbefaler jeg sterkt en deltidsjobb innen reiseliv, hotell eller restaurant mens du studerer. Slik bygger du kompetanse og gjør det enklere å få en mer spennende jobb etter studietiden.
Utover dette, kos deg som student og ha masse gøy – studietiden er fantastisk og langt friere og bekymringsfri enn noen jobb!
Kontakt oss
Norsk hotellhøgskole
Fakultetsadministrasjonen SV
Administrasjon NHS