Går du med en skuespiller i magen? Ønsker du å skape kunst- og kulturopplevelser som inkluderer og engasjerer? Dette studiet lar deg utforske skuespillerfaget, teaterproduksjon og pedagogikk i en mangfoldig kontekst. Gjennom varierte arbeidsmetoder får du verktøy til å inspirere, undervise og bruke drama og teater i klasserommet.
1 år / 2 semestre
60
15
Generell studiekompetanse. Spørsmål om opptak kan sendes opptak@uis.no
2023: Alle kvalifiserte søkere fikk tilbud om studieplass
15. april via Samordna opptak
Om studiet
Teater som kunst- og læringsform: Drama- og teaterkommunikasjon vil gi deg verktøyene du trenger for å anvende teater som kunst- og læringsform i grunnskole, kulturskole og videregående opplæring. Vi lover deg flere spennende teoretiske og praktiske muligheter til å utøve drama- og teaterfaget blant barn og unge.
Innføring i skuespillerfaget: Du vil lære skuespillerfag og teaterproduksjon, og hvordan dette anvendes i drama-og teaterpedagogikk i en flerkulturell kontekst. Studiet samarbeider med flere utdannings- og kulturinstitusjoner i regionen; Johannes læringssenter, Rogaland Barne- og ungdomsteater. Follies barne- og ungdomsteater og Sølvberget kulturhus.
Kompetanse om utvikling av kreativitet: Studiet vil utfordre deg til å utforske din egen kunstneriske stemme, hvordan du kan bruke drama og teater i klasserommet og samtidig tilegne deg kunnskaper og ferdigheter i å lære bort og inspirere ved hjelp av teaterets skapende verktøy. Du vil få undervisningskompetanse som gir dybdelæring og pedagogiske strategier med fokus på utvikling av kreativitet, innovasjon, samarbeid og entreprenørskap hos elevene.
Varierte arbeidsmetoder: Undervisningen veksler mellom forelesning, drøfting, kunstneriske prosjekter og praktisk arbeid, hvor du får brukt dine kunstneriske evner. Studiet legger vekt på utforskende og skapende arbeid for å utvikle sterke, kreative fellesskap og trygge læringsarenaer. Som student vil du jobbe praktisk med forestillinger, delta på studieturer til teaterfestivaler, og gjennomføre relevant praksis i grunnskole, barne- og ungdomsteater eller ved en annen kulturinstitusjon.
Innsikt i drama- og teaterfaglige teorier: Undervisningen gis med et hovedfokus på utforskende og skapende arbeid gjennom kunstneriske prosjekter, men krever også selvstendig refleksjon og innsikt i grunnleggende drama- og teaterfaglige teorier. All undervisning foregår i tett samarbeid med resten av studentgruppen.
Mulig som del av lærer- eller lektorutdanning: Studiet går over ett år, men dersom du er grunnskolelærerstudent kan du velge det som et fordypningsemne over ett semester. Studiet kan også inngå i lektorutdanningen ved UiS. I andre semester er studiet åpent for internasjonale studenter.
Aktuelle studier
- Kunst og håndverk - årsstudium
- Lektorutdanning trinn 8.–13. - master
- Grunnskolelærer 1.–7. trinn - master
- Praktisk-pedagogisk utdanning (PPU)
Student i Stavanger
Studentliv: Få oversikt over bolig, linjeforeninger, treningstilbud og alt annet
Årsstudium i drama og teater på UiS var et fantastisk år både faglig, sosialt og personlig. Jeg fikk et innblikk i et bredt spekter av utrykksformer innenfor drama og teater, som ga meg viktig erfaring for veien videre.
Nysgjerrigheten og mestringsfølelsen jeg satt igjen med etter dette året var avgjørende for veien videre i teaterverdenen.
Endre Sannes Hadland har jobbet med frie teatergrupper og prosjekter i Oslo, Stavanger og Danmark og er i dag Kilden teaters faste dramaturg.
Hva kan du bli?
Årsstudiet i drama- og teaterkommunikasjon kvalifiserer ikke alene til bestemte yrker, men sammen med annen utdanning eller yrkeserfaring er studiet nyttig i mange forskjellige type jobber. Du kan jobbe med å tilrettelegge og lede drama eller teaterarbeid i skole, kulturskole, interkulturelt arbeid og innen andre fritidstilbud.
Å ta et årsstudium er et godt alternativ for deg som ikke planlegger å ta en hel bachelorgrad, eller du ønsker å komplettere en uavsluttet utdanning eller vil ta videreutdanning for å få formelle kvalifikasjoner på et bestemt område. Drama- og teaterkommunikasjon årsstudium kan bygges inn i grunnskolelærer- eller lektorutdanning. Kombinerer du dramastudiet med lærerutdanning kan du jobbe med drama- og teaterfag i grunnskole, videregående og kulturskole.
Årsstudiet kan også inngå som 30 studiepoeng i videre studier mot en bachelorutdanning innen drama. Fortsetter du på videre studier innen drama- og teater kan du bli skuespiller, sceneinstruktør og kulturarbeider.
Studiet i drama- og teaterkommunikasjon gir deg bakgrunn som kan åpne dørene for en rekke kreative og spennende muligheter Eksempler på noe som kan være aktuelt:
- Delta i produksjoner og opptredener
- Arbeid på kulturinstitusjoner som kulturhus, museer eller andre organisasjoner som fokuserer på kulturelle arrangementer og forestillinger.
- Organisering av kulturelle arrangementer
- Arrangere workshops, teateropplæring, kreativt entreprenørskap
- Undervisning og utvikling av ressurser knyttet til drama- og teaterpedagogikk
- Kulturarbeid og samfunnsengasjement
Dette årsstudiet lærte meg utrolig mye. Jeg utviklet meg som pedagog, som kunstner og som medmenneske ‒ det er et år jeg aldri ville vært foruten! Gode forelesere som er tett på studentene, god variasjon mellom praktisk og teoretisk arbeid. Utrolig gøy å utvikle seg teaterfaglig samtidig som man også jobber pedagogisk og metodisk rettet. Vil anbefale studiet på det varmeste både til lærerstudenter og til de som vil utvikle sin teaterfaglige side og kompetanse.
Karoline Enoksen er i dag innholdsprodusent i VGTVs podkast-avdeling, dokumentarist og scenekunstner. Hun har lærerutdanning og en masterutdanning i drama- og teater med fordypning innenfor regi.
Studieplan og emner
Oppstartssemester: 2024
-
Obligatoriske emner
-
Drama- og teaterkommunikasjon
Første år, semester 1
-
Drama- og teaterkommunikasjon i interkulturell kontekst
Første år, semester 2
Drama- og teaterkommunikasjon i interkulturell kontekst (MGL0083)
Studiepoeng: 30
-
Fagmiljøet for drama- og teaterkommunikasjon
Fagmiljøet er tilknyttet Fakultet for humaniora og utdanningsvitenskap og Fakultet for utøvende kunstfag. De vitenskapelig ansatte har en variert akademisk og kunstnerisk bakgrunn og solid kompetanse innen fagfeltet, og har i en årrekke drevet med undervisning, forskning, kunstnerisk utviklingsarbeid, formidling og innovasjon på et høyt regionalt, nasjonalt og internasjonalt nivå.
I forskningen innenfor feltet fokuserer vi på ulike dagsaktuelle drama og teaterfaglige forskningstema og- spørsmål relatert til områder som kunst, kultur og kreativitet, drama som estetiske læreprosess i skolen, teater i klasserommet, narrativ identitet og drama- og teaterpedagogisk praksis i en interkulturell kontekst.
Vi er involvert i og leder mange kunstpedagogiske utviklingsarbeid, i tett samarbeid med undervisnings- og kulturinstitusjoner regionalt, nasjonalt og internasjonalt. Et fokus her er å utforske teaterets formspråk i vår postdramatiske tidsalder og la elever og studenter delta i kunstprosjekter, formidling og innovasjon sammen med sentrale aktører i samfunnet.
Vi arbeider tett med lokale institusjoner som Rogaland teater, Tou Scene, Bjergsted Kulturpark, Stiftelsen Pasjon, Kapittel - Stavanger Internasjonale litteraturfestival, det frie scenekunstfeltet og filmmiljøet i regionen. Sentrale Internasjonale akademiske samarbeidsinstitusjoner er Bagamoyo University i Tanzania og An-Najah University, i Nablus, Palestina.
Institutt for grunnskolelærerutdanning, idrett og spesialpedagogikk
Læringsutbytte
Alle studieprogram ved UiS har definerte mål for hva du skal lære gjennom studieløpet. Les mer om læringsutbyttet for dette studieprogrammet.
Kunnskap
Etter fullført emne skal studentene:
- Kunne redegjøre for sentrale trekk ved drama og teater som kunstfag og kunstpedagogikk
- Ha kunnskap om hvordan drama og teater kan anvendes i estetiske læringsprosesser
- Kunne redegjøre for sentrale trekk ved nyere tids teater i en internasjonal sammenheng
- Ha kunnskap om dramaturgi, regi, scenografi og skuespillerkunst
- Kunne redegjøre for relevante forskningsmetoder innen fagfeltet
- Ha kunnskap om drama- og teaterkommnikasjon i en interkulturell kontekst
- Ha kunnskap om bruk av teknologiske virkemidler og nye medier i det skapende drama- og teaterarbeidet.
Ferdigheter
Etter fullført emne skal studentene:
- Kunne beskrive, fortolke og vurdere kunstnerisk og skapende arbeid og kunne anvende denne kunnskapen kritisk og konstruktivt i tilbakemeldingssituasjonen.
- Ha utviklet et reflektert og erfaringsbasert forhold til drama- og teaterfaglig undervisning
- Kunne peke på sammenhengen mellom kunst og pedagogikk
- Kunne anvende grunnleggende kunnskap om komposisjon, visualitet og scenerom i scenisk/regimessig/teaterfaglig arbeid
- Kunne anvende sin kunnskap om samtidsteater i praktisk arbeid
- Kunne anvende sin interkulturelle kompetanse og skapende evner til å kommunisere gjennom drama- ogteater
- Kunne anvende relevante forskningsmetoder knyttet til fordypningsoppgaven
- Kunne bruke digitale verktøy i teoretisk, praktisk og kunstnerisk formidling
Generell kompetanse
Etter fullført emne skal studentene:
- Kunne lede kreative prosesser i skapende og lærende fellesskap
- Kunne stimulere til kreative prosesser og ha evne til kritisk refleksjon i sin praksis
- Kunne stimulere til læring, utvikling, vitebegjær og skaperkraft hos elever gjennom bruk av drama og teater som estetisk læringsprosess.
- Praktisere en endrings- og utviklingskompetanse
- Kunne anvende dialog som grunnlag for sosial læring, og formidle verdien og betydningen av empati, respekt og vennskap i et skapende arbeid.
- Praktisere en endrings- og utviklingskompetanse i sammarbeid og innovasjon
- Kunne formidle kunnskap gjennom estetiske læringsprosesser og kunstneriske uttrykk
- Kunne styrke den mangfoldige og flerkulturelle dimensjonen i eget arbeid
Etter fullført emne skal studentene:
Kunnskap
- kunne redegjøre for sentrale dramapedagogiske retninger og uttrykksformer.
- kunne redegjøre for den estetiske dimensjon og lærings- og erkjennelsespotensialet i dramafaget.
- kunne redegjøre for sentrale trekk ved utviklingen av teateret i nasjonal og internasjonal sammenheng.
- kunne redegjøre for teaterfaglige virkemidler.
- kunne redegjøre for sentrale trekk ved drama som kunstfag og kunstpedagogikk.
- kunne redegjøre for relevante forskningsmetoder.
- ha kunnskap om mellommenneskelig og interkulturell kommunikasjon.
Ferdigheter
- ha utviklet ferdigheter og reflekterte holdninger innen kommunikasjon, formidling og kreative prosesser. Dette skal gjenspeiles i deres arbeid.
- kunne planlegge, gjennomføre og vurdere dramapedagogiske undervisningsopplegg og anvende sin forståelse for den estetiske dimensjonen i dramafaget.
- kunne anvende teaterhistoriske kunnskaper i praktisk arbeid.
- kunne anvende kunnskaper og ferdigheter innenfor ulike dramapedagogiske retninger og dramatiske uttrykksformer i praktisk dramaarbeid.
- kunne analysere og vurdere teaterforestillinger skriftlig og muntlig.
- ha utviklet ferdigheter i å analysere sammenhengen mellom kunst og pedagogikk.
- kunne anvende relevante forskningsmetoder og beherske og aktivt bruke IKT som redskap i drama/teaterfaglig- og vitenskapelig arbeid.
- ha utviklet ferdigheter i å analysere sammenhengen mellom lek og pedagogikk.
- kunne anvende sin interkulturelle kompetanse og skapende evner til å kommunisere gjennom teater.
Generell kompetanse
- kunne bidra til kreative prosesser i et lærende felleskap.
- kunne stimulere til demokratiske prosesser og ha evne til kritisk refleksjon i sin praksis
- praktisere en endrings- og utviklingskompetanse.
- kunne formidle kunnskap gjennom estetiske virkemidler og kunstneriske uttrykk
- kunne styrke den estetiske, mangfoldige og flerkulturelle dimensjon ved eget arbeid
Aktuelt fra drama og kunst og håndverk
Årelangt samarbeid styrkar seg
Pandemi etterfulgd av urolege tider i Nablus og på Vestbredden til trass; Erasmus+ -programmet for utveksling mellom UiS...
Gjør Ibsen på engelsk
Studentene ved Drama and Intercultural communication har den siste tiden jobbet med bearbeidelser av nasjonalskattene in...
– Å vere lærar er som å stå på ei scene
Ferske lærarstudentar kan dra nytte av å ha fagbakgrunn innan drama. – Ein lærar som har teke drama, veit korleis han ka...