Skulle ta ett fag – endte opp med mastergrad

Egentlig hadde han bare tenkt å ta ett fag, men Leif Helge Helgesen klarte ikke å stoppe og endte opp med å ta hele Executive Master of Business Administration. Nå har han en helt annen verktøykasse å ta i bruk som leder.

Leif Helge Helgesen mener alle klarer å ta EMBA ved siden av jobben hvis de er motivert for det. Foto:UiS/Elisabeth Tønnessen.

Som seniorkonsulent i Equinor har Leif Helge Helgesen allerede fått god bruk for det han lærte under den treårige mastergraden han tok ved siden av jobben.

– Du har kunnskapen med deg inn i alle situasjoner. Det har vært litt selvterapeutisk. Du tenker på din egen adferd og hvordan den har vært tidligere, og merker at du nå tilpasser deg for å få til endring, godt samarbeid og gode beslutninger, forklarer Helgesen, som jobber med styringssystemer i Equinor.

Mens det tidligere kunne være vanskelig å vite hvilken rolle han skulle innta i visse situasjoner, har han nå verktøy til å takle det meste.

– Jeg føler at jeg leverer mye bedre, og jobber bedre sammen med andre.

Kunnskap ga mersmak

Helgesen hadde tidligere tatt en del enkeltfag på bachelornivå innenfor fagene økonomi og administrasjon. Siden han syntes var inspirerende med faglig påfyll, oppfordret en kollega som tok Master i risikostyring og sikkerhetsledelse ham til å sjekke ut nettsidene til UiS. Der fant han informasjon EMBA-studiet, som passet godt med hans interesser og med jobben.

Hvordan har det vært å studere ved siden av jobben?

– Det har vært krevende i perioder, spesielt de første fagene. Dette var jo et mye høyere nivå sammenliknet med bachelorfagene jeg hadde tatt før. Men alle klarer å kombinere dette med jobb hvis de er motivert for det, sier Helgesen.

Siden fagene var så interessante og relevante for arbeidet hans, endte han opp med å ta flere fag enn først planlagt.

– Jeg hadde egentlig ikke tenkt å ta hele programmet. Jeg hadde bestemt meg for å prøve ett fag, men så gikk det så bra at det ga mersmak. Jeg liker hele konseptet med at du tar to dager fri fra jobb, og kan fokusere på faget sammen med andre studenter fra hele regionen og dra veksel på deres bakgrunn og erfaring. Jeg satte også pris på den profesjonelle administrasjonen, forelesere og gjesteforelesere. Så jeg kunne ikke stoppe opp, sier han.

Bedre rustet for å ta beslutninger

Helgesen mener noe av det viktigste han har fått med seg gjennom studiet, er å kunne knytte forskning og teori til egne erfaringer.

– Du analyserer det du har erfart tidligere i arbeidslivet, og blir i bedre stand til å ta riktige beslutninger. Jeg har fått mye større forståelse for hvordan organisasjoner fungerer, interaksjon mellom mennesker, og hva som skal til for å skape endring.

Leif Helge Helgesen forteller at han gledet seg til hver samling, og at det å sette seg inn i fagene og jobbe med casene har gitt ham utrolig mye.

– Jeg hadde egentlig ikke trodd at jeg i så høy alder skulle komme meg opp på den studiebølgen og bli så hekta. Det har mye med UiS å gjøre, og hvordan de har satt sammen fagene. Profesjonelle og flinke folk, så all ære til dem for at jeg ble engasjert og inspirert, sier han.

Tekst: Line Grønhaug

Du vil kanskje også lese

Hva skal du med studiepoeng når du allerede har en jobb?

Ja, du har tid til å studere! Slik foregår etter- og videreutdanning.

Mer om Executive MBA