Ønsker du å være praksislærer for praksisstudenter? Ønsker du å være veileder for nyutdannede lærere i, barnehage, grunnskole og videregående skole? Har du lyst til å bidra i utviklingen av nye læreres profesjonelle identitet og sørge for at flere blir i yrket? Da bør du søke dette utdanningstilbudet!
Samlingsbasert
Norsk
4. - 5. september 2.- 3. oktober 13. - 14. november 15. - 16. januar 19. - 20. februar 26. - 27. mars 9. mai
Emnet er åpent for lærere som har gjennomført og bestått utdanning som lærer 1–7, lærer 5–10, lærer 8–13 eller tilsvarende, samt at du har minimum tre års erfaring som lærer og er ansatt i skolen. Emnet er også åpent for barnehagelærere.
30 (15 + 15)
Høsten 2024
Løpende opptak.
Er du veileder for nye kolleger?
UiS inviterer til forum for lokale veiledere flere ganger i året
Økonomisk støtte til videreutdanning
- Flere av UiS sine videreutdanninger inngår i ordningen Kompetanse for kvalitet. Denne videreutdanningen er en av disse.
- Når et emne er med i denne ordningen kan du søke økonomisk støtte gjennom Utdanningsdirektoratet. Det finnes i to ordninger; en vikarordning og en stipendordning.
- Ordningen søker du på gjennom Udir. Merk at søknadsfristen for ordningen kan være en annen enn fristen for å søke på selve emnet du ønsker å studere.
Profesjonsrettet videreutdanning på masternivå
Emnet «Veiledning for og med lærerstudenter og lærere i skolen» er et profesjonsrettet videreutdanningstilbud på masternivå. Tilbudet er støttet av Utdanningsdirektoratet og er en del av Kompetanse for kvalitet.
Studiet vil bygge på sosiokulturelle perspektiver på læring og en grunnleggende teoretisk forståelse som sier at veiledning er et redskap blant flere (medierende artefakter) for læring i utdanning og yrke. Studiet er praksisrettet, og studentenes erfaringer fra egen yrkespraksis vil bli benyttet som en del av refleksjonsgrunnlaget i studiet.
Oppbygning av emnet
Emnet har et omfang på 30 studiepoeng, og består av to moduler á 15 studiepoeng. Første semester tar du en grunnmodul, og i andre semester tar du enten forypningsmodul 1 eller 2. Se under for mer om innholdet i de ulike modulene.
Emnet tilbys som et deltidsstudium over to semester; høst og vår. Emnet organiseres i form av sju samlinger á fem timer, hvert semester. I tillegg kommer obligatorisk arbeid med ulike arbeidskrav i basisgrupper mellom samlingene.
Etter gjennomført og bestått videreutdanning vil kandidaten være kvalifisert for å arbeide som praksislærer og veileder for kolleger, samt ta i bruk veiledning som strategi i utviklingsprosesser.
Emnet vil kunne gi innpass på masterstudier etter søknad med dokumentasjon. Studenter som har gjennomført og bestått tidligere praksislærerutdanning (15 studiepoeng) og veilederutdanning for nyutdannede (15 studiepoeng) kan søke om å få begynne direkte på fordypningsmodulen (vårsemesteret).
Studiet består av disse to emnene:
Faglige kontaktpersoner
Institutt for grunnskolelærerutdanning, idrett og spesialpedagogikk
Institutt for grunnskolelærerutdanning, idrett og spesialpedagogikk
Studiekoordinator
Fakultetsadministrasjonen UH
Administrasjon IGIS