Underviser du i kunst og håndverk uten formell kompetanse i faget? Denne videreutdanningen vil gi en grundig innføring i ulike metoder og teknikker og hvordan du kan overføre dette til praktisk undervisning på ulike trinn.
Høsten 2024
Samlingsbasert og nettstudium
30 (15 +15)
Godkjent lærerutdanning og i jobb som lærer. Tilgang til å undervise i faget deler av studieåret.
10. - 13.sep 29.okt - 1.nov 21. - 24.jan 5. - 7.mar 23. - 25.apr Digitale samlinger på onsdager 12:30 - 15:30
Ledige plasser, løpende opptak.
Økonomisk støtte til videreutdanning
Flere av UiS sine videreutdanninger inngår i ordningen Kompetanse for kvalitet. Videreutdanning i kunst og håndverk er en av disse.
Når et emne er med i denne ordningen kan du søke økonomisk støtte gjennom Utdanningsdirektoratet. Det finnes i to ordninger; en vikarordning og en stipendordning.
Ordningen søker du på gjennom Udir. Merk at søknadsfristen for ordningen kan være en annen enn fristen for å søke på selve emnet du ønsker å studere.
Inspirasjonen jeg kjenner på etter samlingsdager på studiet gir økt motivasjon til å gå i gang med kunst og håndverksfaget i tillegg til et fornyet syn på det å undervise generelt. Jeg ser jeg kan bruke mye mer "kunst", lek og kreativitet i alle fag.
Du blir kjent med elevene på en helt annen måte i dette faget og med faglig kompetanse får jeg bidra til å utvikle eller videreutvikle skaperglede og skapertrang hos barn og unge.
Hvem passer studiet for?
Videreutdanningen er et tilbud til deg som er lærer i grunnskolen og som ønsker fagdidaktisk kunnskap og praktisk erfaring i kunst- og håndverksfaget. Dette er et studium for lærere som har lite eller ingen formell utdanning i faget kunst og håndverk. Studiet er viktig for alle som skal undervise i kunst og håndverk og kreative arbeidsprosesser i grunnskolen.
Undervisningen er tilrettelagt for at deltakerne skal kunne kombinere jobb og studium. Det vil være to samlinger à fire dager høstsemesteret, og tre samlinger à tre dager vårsemesteret.
Hva lærer du?
Høstsemester
- Grunnleggende opplæring i tegning, maleteknikker, grafikk, animasjon, programmering og koding.
- Problemstillinger knyttet til todimensjonal form innen bilde, kunst og digitale uttrykk som undervisningsområde i skolen.
- Bruke kunst, kultur og elevenes erfaringsverden som ressurs og utgangspunkt for oppgaver og faglige samtaler.
- Hvordan planlegge for gode og meningsfulle kunst og kulturmøter og skapende prosesser for elever i grunnskolen.
- Få innsikt i og øves i å drøfte faget kunst og håndverks rolle i skolen i et moderne flerkulturelt samfunn med tanke på identitet, danning, kommunikasjon, bærekraftig utvikling og demokratisering.
- Undervisning i å bruke faget kunst og håndverk i tverrfaglig og tema- og prosjektarbeid og ivareta den estetiske dimensjon i opplæringen i samhandling med andre fag og som en del av skolehverdag generelt.
Vårsemester
- Grunnleggende opplæring i tre, tekstil, leire og 3D-modellering.
- Problemstillinger knyttet tredimensjonal form innen design, produktutvikling, redesign, materialforståelse og håndverkskunnskap som undervisningsområde i skolen.
- Hvordan bruke design fra vår samtid, fortid og ulike kulturer som ressurs og utgangspunkt for eget skapende arbeid og faglige samtaler.
- Hvordan planlegge og tilrettelegge undervisning i faget kunst og håndverk ut fra et bærekraftig perspektiv.
- Hvordan gjøre rede for hvordan valg av materialer, arbeidsformer og tema bidrar til gjenbruk, vedlikehold og omtanke for miljø og bærekraftig utvikling.
- Lærer å planlegge undervisning for skapende og utforskende arbeid med materialer som utfordrer ulike sanser.
- Forstå og koble egen skapende prosess, relevant teori og praksis og bruke dette som refleksjonsgrunnlag i den fagdidaktiske kompetansen.
Studiet består av disse to emnene
Vurderingsform
Studentene blir vurdert på grunnlag av en prosjektoppgave som gjennomføres individuelt hvert semester. Arbeidskrav knyttes til samlingene og arbeid i mellomperiodene.
Praktisk informasjon
Det er to samlinger à fire dager høstsemesteret og tre samlinger à tre dager vårsemesteret. For vurdering kreves 80% frammøte på samlingene.
Det er obligatorisk tilstedeværelse i undervisningen og det kreves minimum 80% nærvær for å kunne gå opp til eksamen. Studiedag er onsdager, som innebærer obligatorisk nettforelesning. Alle arbeidskrav, oppgaver og samlinger er obligatoriske.
Ved fravær fra undervisning vil det i hvert enkelt tilfelle bli vurdert godkjenning eller underkjenning av studiet, men som hovedregel kreves det minimum 80% tilstedeværelse i emnet. Studenter som får et eller flere av arbeidskravene vurdert til ikke-godkjent ved første innlevering, gis mulighet for én ny innlevering av oppgaven(e) i bearbeidet form.
Faglige kontaktpersoner
Institutt for grunnskolelærerutdanning, idrett og spesialpedagogikk
Institutt for grunnskolelærerutdanning, idrett og spesialpedagogikk
Studiekoordinator
Fakultetsadministrasjonen UH
Administrasjon IGIS