Formidling
Rangnes, Hege;
Wagner, Åse Kari H.;
Hoem, Toril Frafjord
(2024)
«Det ble veldig sånn tekstnært»: Fire ungdomsskolelæreres erfaringer med å bruke læringsressursen Veiledet lesing i samtale om tekst
.
Skriv! Les! 2024;
2024-05-06 - 2024-05-08.
Rangnes, Hege;
Wagner, Åse Kari H.;
Hultin, Eva Margareta
(2024)
Partners in Practice: Dialogisk litteraturundervisning på mellomtrinnet.
Skriv! Les! 2024;
2024-05-06 - 2024-05-08.
Hoem, Toril Frafjord;
Rangnes, Hege;
Wagner, Åse Kari Hansen
(2024)
Veiledet lesing, webinar 2, Arbeid ut over tekst.
Tid for lesing, Nasjonalt legesenters nettside;
2024-10-01.
Hoem, Toril Frafjord;
Rangnes, Hege;
Wagner, Åse Kari Hansen
(2024)
Veiledet lesing, webinar 3, Kritisk arbeid med tekst.
Tid for lesing, Nasjonalt lesesenters nettside;
2024-10-15.
Rangnes, Hege;
Bakken, Arild Michel
(2023)
Å pakke ut språk og innhold i sakprosatekster.
Rangnes, Hege;
Hoem, Toril Frafjord;
Wagner, Åse Kari H.
(2023)
Veiledet lesing i samtale om tekst. Fire læreres erfaringer med en læringsressurs i språkheterogene klasserom på ungdomstrinnet.
NOA 2023: Den 10. nasjonale forskingskonferansen om norsk som andrespråk;
2023-05-25.
Rangnes, Hege
(2023)
: Arbeid med tekster. To læringsressurser. Innlegg på planleggingsdag Breidablik læringssenter.
Foredrag;
2023-02-01 - .
Rangnes, Hege;
Hoem, Toril Frafjord
(2023)
Å pakke ut språk og innhold i sakprosatekster. Innlegg på Nasjonal lesekonferanse .
Foredrag;
2023-03-28 - .
Rangnes, Hege;
Hoem, Toril Frafjord
(2023)
Veiledet lesing i samtale om tekst. Fire læreres erfaringer med en læringsressurs i språkheterogene klasserom. Innlegg på NOA-konferansen
.
Foredrag;
2023-05-25 - .
Rangnes, Hege
(2023)
Å pakke ut språk og innhald i sakprosatekster og veiledet lesing. To læringsressurser for å støtte elevenes utvikling av språk- og leseferdigheter. Innlegg på planleggingsdag Breidablik læringssenter
.
Foredrag;
2023-09-25 - .
Rangnes, Hege;
Hoem, Toril Frafjord;
Wagner, Åse Kari H.
(2023)
«Det ble veldig sånn tekstnært». Fire ungdomsskolelæreres erfaringer med å bruke læringsressursen. Veiledet lesing i samtale om tekst. Innlegg på MuMo, Muntlighetsdidaktik i modersmålsfaget-seminar
.
Foredrag;
2023-11-14 - .
Hoem, Toril Frafjord;
Rangnes, Hege;
Wagner, Åse Kari H.
(2023)
Veiledet lesing i samtale om tekst. .
Rangnes, Hege;
Aasen, Marit
(2023)
Eksplisitt undervisning i leseforståelse: smarte grep for å utvikle elevenes leseferdigheter.
Rangnes, Hege
(2022)
Læreres forståelse av støtte til flerspråklige elevers tekstforståelse på 5.–7. trinn.
Nordand 15 Conference 2022;
2022-05-24 - 2022-05-26.
Rangnes, Hege
(2022)
“Vi vet at vi skal jobbe med begrep, men ikke så mye annet”
Læreres arbeid med fagtekster i språkheterogene klasserom
.
Nasjonal konferanse om lesing 2022;
2022-04-04 - 2022-04-05.
Skaftun, Atle;
Berge, Ingeborg Margrete;
Jensen, Ingeborg Marie;
Nygard, Arne Olav;
Rangnes, Hege;
Sønneland, Margrethe;
Wagner, Åse Kari H.
(2022)
Partners in Practice: Establishing a system for educational development.
MUMO, Muntlighedsdidaktik i modersmålsfaget;
2022-11-29 - 2022-11-30.
Wagner, Åse Kari H.;
Rangnes, Hege;
Jensen, Ingeborg Marie
(2022)
Lærere og elevers forståelse av praksis og roller i norskfaget.
Skriv! Les!;
2022-05-09 - 2022-05-11.
Rangnes, Hege;
Bakken, Arild Michel
(2022)
Å pakke ut språk og innhold i sakprosatekster. En pedagogisk ressurs for å støtte elevers språk- og leseutvikling i samtaler om tekster (under arbeid).
Nettverkssamling Mundtlighedsdidaktik i Modersmålsfaget;
2022-11-29 - 2022-11-30.
Rangnes, Hege
(2021)
Språksnakk.
Ofstad, Sissel;
Rangnes, Hege
(2021)
Lærere står i et dilemma i flerspråklige klasserom.
Rongved, Elisabeth;
Rangnes, Hege
(2021)
Lærere står i et dilemma i flerspråklige klasserom.
Rangnes, Hege;
Sædberg, Leif Tore
(2018)
Korleis arbeider lærarar med fagtekster i undervising for fleirspråklege elevar?.
Rangnes, Hege
(2018)
Å lese fagtekster. Læreres identifiserte utfordringer for flerspråklige elevers tilgang til fagtekster i samfunnsfag på mellomtrinnet.
Multilingualism and Education: Interdisciplinary and International Perspectives;
2018-05-07 - 2018-05-08.
Rangnes, Hege;
Gourvennec, Aslaug Fodstad
(2018)
A Study of Norwegian Teachers' Conversation About the Use of Test Results for Instructional Purposes.
The 19th Annual AEA-Europa Conference;
2018-11-07 - 2018-11-10.
Rangnes, Hege;
Gourvennec, Aslaug Fodstad
(2018)
Læreres samtale om pedagogisk bruk av flerspråklige elevers prøveresultater.
NOA-konferansen 2018: Livslang utdanning og læring;
2018-10-11 - 2018-10-12.
Rangnes, Hege
(2018)
Flerspråklige elevers tekstforståelse i samtale om fagtekster.
Muntlighet i Vest;
2018-10-25 - 2018-10-26.
Rangnes, Hege
(2017)
How do teachers engage second language learners in challenging dialogues about expository texts?.
Nordisk forskerkonferanse om lesing, skriving og literacy;
2017-05-09 - 2017-05-11.
Rangnes, Hege;
Aasen, Marit
(2016)
Arbeid med ord i førlesingsfasen - del 1.
Nasjonal lesekonferanse;
2016-03-14 - 2016-03-15.
Rangnes, Hege
(2016)
Arbeid med ord i førlesingsfasen - del 1.
Introduksjonsamling Språkløyper;
2016-04-25 - 2016-04-28.
Rangnes, Hege
(2015)
Å velge ut nyttige ord fra en tekst.
Nettbasert kompetanseutviklingsprogram;
2015-10-29 - .
Rangnes, Hege
(2015)
Å tilrettelegge leseopplæringen til elever med norsk som andrespråk.
Kompetanse for kvalitet - videreutdanning for lærere;
2015-11-26.
Rangnes, Hege;
Karlsen, Anne Mette Færøyvik
(2015)
Arbeid med ord.
Introduksjonssamling for Språkløyper;
2015-10-29.