Ingri Dommersnes Jølbo

Førsteamanuensis i norsk/norskdidaktikk

Ingri Dommersnes Jølbo

Kontakt

Telefon: 51831267

E-post: ingri.d.jolbo@uis.no

Avdeling

Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora

Institutt for grunnskolelærerutdanning, idrett og spesialpedagogikk

Publikasjoner

Vitenskapelige publikasjoner

Jølbo, Ingri Dommersnes

(2021)

Om stemme i andrespråksskriving hos voksne. I: Andrespråkslæring hos voksne : Vitenskapelige innsikter og didaktiske refleksjoner.

Cappelen Damm Akademisk.

ISBN 9788202687373.

s.113-129.

Jølbo, Ingri Dommersnes

(2020)

Å forhandle om stemme i akademisk diskurs : akademisk andrespråksskriving blant studenter i kompletterende lærerutdanning. I: Språkreiser : festskrift til Anne Golden på 70-årsdagen 14. juli 2020.

Novus Forlag.

ISBN 9788283900422.

s.343-357.

Jølbo, Ingri Dommersnes

(2018)

Andrespråksskriving på norsk: teksten, konteksten og skriveren. I: Norsk som andrespråk - perspektiver på læring og utvikling.

Cappelen Damm Akademisk.

ISBN 9788202584702.

s.336-351.

Jølbo, Ingri Dommersnes

(2016)

"Å skrive seg et rom" En studie av aktørskap i andrespråkstekster.

NOA - Norsk som andrespråk.

ISSN 0801-3284.

Volum 32.

Hefte 1/2.

s.5-30.

Jølbo, Ingri Dommersnes

(2015)

Å finne sin stemme. Plagiering og polyfoni i andrespråkstekster.. I: Skriving på norsk som andrespråk. Vurdering, opplæring og elevenes stemmer..

Cappelen Damm Akademisk.

ISBN 978-82-02-48966-3.

s.127-138.

Jølbo, Ingri Dommersnes

(2014)

Identitetskonstruksjoner i andrespråkstekster til elever med somalisk språkbakgrunn.

Nordand : nordisk tidsskrift for andrespråksforskning.

ISSN 0809-9227.

Volum 9.

Hefte 2.

s.73-97.

Bøker og kapitler

Jølbo, Ingri Dommersnes

(2016)

Identitet, stemme og aktørskap i andrespråksskriving. En undersøkelse av skriving som meningsskaping blant elever med somalisk bakgrunn i norskfaget i grunnskoleopplæringen for minoritetsspråklig bakgrunn.

Nauka.

Formidling

Jølbo, Ingri Dommersnes; Staurseth, Hanne Egenæs

(2024)

Hva skjer når førsteårsstudenter får ansvar for å undervise førsteklassinger etter bare tre uker?.

Lærerutdanningskonferansen 2024: Lærerprofesjonen for fremtiden;

2024-04-30.

Jølbo, Ingri Dommersnes

(2023)

Akademisk skriving hos en lærerstudent med norsk som andrespråk.

NOA 2023: Den 10. nasjonale forskingskonferansen om norsk som andrespråk;

2023-05-25 - 2023-05-26.

Tonne, Ingebjørg; Onnis, Luca; Rodina, Yulia; Andersen, Mari J. Wikhaug; Steien, Guri Bordal; Gudmundsen, Jenny; Andresen, Hanna Solberg; Olstad, Anne Marte Haug; Li, Peng; Cameron, Sarah; Jølbo, Ingri Dommersnes; Golden, Anne; Nilsen, Gølin Kaurin

(2023)

Multilingual/second language acquisition and learning across the lifespan.

MultiLing Closing Conference;

2023-10-18 - 2023-10-20.

Jølbo, Ingri Dommersnes

(2022)

Flerspråklighet som ressurs i akademia? Om akademisk andrespråksskriving.

Den niende forskningskonferansen i norsk som andrespråk;

2022-02-03 - 2022-03-04.

Jølbo, Ingri Dommersnes

(2022)

Stemme (voice) hos voksne andrespråksskrivere.

NORDAND-konferanse;

2022-05-24 - 2022-05-26.

Nilsen, Gølin Kaurin; Jølbo, Ingri Dommersnes

(2022)

Språk og språklæring.

Kurs for lærere;

2022-04-19.

Jølbo, Ingri Dommersnes

(2018)

Akademisk andrespråksskriving i kompletterende lærerutdanning.

Den åttende nasjonale forskningskonferansen om norsk som andrespråk;

2018-10-11 - 2018-10-12.

Jølbo, Ingri Dommersnes

(2018)

Multilingual Meetings in the Norwegian Classroom. Experiences from Multilingual Preservice Teachers. .

Multilingual and Intercultural Education – Theory and practice from Latin America and Norway ;

2018-09-27 - 2018-09-28.

Jølbo, Ingri Dommersnes

(2017)

Plagiering i et læringsperspektiv. Plagiering som en lærings- og utviklingsprosess i andrespråksskriving..

Plagiering i et læringsperspektiv;

2017-02-16.

Jølbo, Ingri Dommersnes

(2017)

Å bli en skriver på et nytt språk.

Språkprat.

Jølbo, Ingri Dommersnes

(2016)

Anne Hvenekilde-forelesningen 2016: Andrespråksskriveren som meningsskaper. Identitet, stemme og aktørskap..

NOA-konferansen 2016;

2016-10-20.

Jølbo, Ingri Dommersnes

(2016)

Å skrive på et andrespråk. Normer for skriving, plagiering, læringsstrategier og identitetsutvikling..

Fokustreff for videregående og voksenopplæring;

2016-12-07.

Jølbo, Ingri Dommersnes

(2016)

Andrespråkselever med lite skolegang som skrivere i den norske skolen - utfordringer og muligheter..

Nettverkssamling;

2016-11-15.

Jølbo, Ingri Dommersnes

(2015)

Skriving på et andrespråk: Identitetskonstruksjoner i tekstene til elever med somalisk språkbakgrunn i norsk skole..

Kompetanse for Mangfold - Samspill mellom forskning, utdanning og utvikling;

2015-05-28 - 2015-05-29.

Jølbo, Ingri Dommersnes

(2015)

Intertekstuelle ressurser og plagiering – en vei mot språkkompetanse i andrespråkskriving.

MONS 16 - Møte om norsk språk;

2015-11-25 - 2015-11-27.

Jølbo, Ingri Dommersnes

(2014)

Veien videre i andrespråksforskningen: komplekse identitetsperspektiver i andrespråksskriving.

Den sjette forskningskonferansen om norsk som andrespråk;

2014-11-06 - 2014-11-07.

Jølbo, Ingri Dommersnes

(2013)

"Live kan snu seg som en kulle": Skriving i norskfaget blant elever med somalisk språkbakgrunn.

MONS 15: Møte om norsk språk;

2013-11-21 - 2013-11-23.

Jølbo, Ingri Dommersnes

(2013)

Skriving på et andrespråk - identitet, aktørskap og stemme.

NORDAND 11: Den 11:e konferensen om Nordens språk som andra- och främmandespråk;

2013-06-13 - 2013-06-15.

Jølbo, Ingri Dommersnes

(2012)

Skriving på et andrespråk.

Den femte nasjonale forskerkonferansen om norsk som andrespråk;

2012-10-18 - 2012-10-19.