Kristin Fugelsnes
Førstelektor i pedagogikk
Kontakt
Telefon: 51833428
E-post: kristin.fugelsnes@uis.no
Rom: HL K-215
Avdeling
Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora
Institutt for barnehagelærerutdanning
Førstelektor i pedagogikk
Telefon: 51833428
E-post: kristin.fugelsnes@uis.no
Rom: HL K-215
Avdeling
Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora
Institutt for barnehagelærerutdanning
Fugelsnes, Kristin
(2022)
Hvordan skaper personalet i barnehagen vilkår for barns fellesskap og tilhørighet?.Nordisk barnehageforskning.
ISSN 1890-9167.
Volum 19.
Hefte 2.
s.71-87.
DOI: 10.23865/nbf.v19.242
Røthle, Monika Anna; Fugelsnes, Kristin
(2018)
Getting dressed in preschool : values education in daily routines. I: Values in early childhood education : citizenship for tomorrow.Routledge.
ISBN 9781138230705.
s.102-117.
Fugelsnes, Kristin
(2018)
Reciprocal caring in ECEC settings. I: Values Education in Early Childhood Settings. Concepts, Approaches and Practises.Springer Nature.
ISBN 978-3-319-75558-8.
s.187-198.
Johansson, Eva Marianne; Fugelsnes, Kristin; Mørkeseth, Elisabeth Ianke; Röthle, Monika Anna; Tofteland, Berit; Zachrisen, Berit
(2015)
Verdipedagogikk i barnehagen.
Universitetsforlaget.
ISBN 978-82-15-02451-6.
Mørkeseth, Elisabeth Ianke; Tofteland, Berit; Johansson, Eva Marianne; Fugelsnes, Kristin; Røthle, Monika Anna
(2015)
Rettferdighet som demokratisk verdi i barnehagen. I: Demokratiske praksiser i barnehagen.
Fagbokforlaget.
ISBN 978-82-450-1652-9.
s.131-149.
Fugelsnes, Kristin; Röthle, Monika Anna; Johansson, Eva Marianne
(2013)
Values at stake in interplay between toddlers and teachers. I: Varied Perspectives on Play and Learning: Theory and Research on Early Years Education.
Information Age Publishing.
ISBN 9781623964160.
s.109-125.
Fugelsnes, Kristin
(2006)
Etiske sider ved bruk av dokumentasjon Etiske utfordringer ved bruk av pedagogisk dokumentasjon i barnehagen. I: Rom for medvirkning - en utfordring for barnehagen.
Universitetet i Stavanger.
s.43-49.
Johansson, Eva Marianne; Fugelsnes, Kristin; Mørkeseth, Elisabeth Ianke; Röthle, Monika Anna; Tofteland, Berit; Zachrisen, Berit
(2014)
Verdier i barnehagen: Mellom ideal og realiteter. Et utviklings- og forskningsprosjekt.
ISBN 978-82-7644-566-4.
Hefte 43.
Zachrisen, Berit; Johansson, Eva Marianne; Fugelsnes, Kristin; Røthle, Monika Anna; Tofteland, Berit; Mørkeseth, Elisabeth Ianke
(2014)
Verdier i barnehagen: Mellom ideal og realiteter.
Universitetet i Stavanger.
ISBN 978-82-7644-566-4.
Fugelsnes, Kristin
(2023)
Tilrettelegging for inkludering av barn - og barns tilhørighet.
Solaseminaret;
2023-03-29.
Fugelsnes, Kristin
(2023)
Praksismøter - i praksisbarnehagene.
Fagdag, IBU;
2023-08-08.
Fugelsnes, Kristin; Berge, Anita; Johansson, Eva Marianne
(2023)
Barns opplevelse av tilhørighet.
FILIORUMs ressursbank.
Johansson, Eva Marianne; Zachrisen, Berit; Fugelsnes, Kristin; Berge, Anita
(2023)
Tilhørighet - å kjenne seg hjemme.
Verdensdagen for psykisk helse.
Fugelsnes, Kristin; Kaltvedt, Elsa Helen
(2022)
Tverrfakultært samarbeidsprosjekt om vold og seksuelle overgrep mot barn.
Instituttmøte;
2022-04-26.
Fugelsnes, Kristin
(2022)
Forsker på tilhørighet - Kan ikke tas for gitt.
Fugelsnes, Kristin
(2022)
Tilhørigheter i barnehagen - informasjon om prosjektet Politics of belonging og refleksjonskurs.
Praksislærermøte, IBU, UiS;
2022-10-05.
Fugelsnes, Kristin; Rosell, Lars Yngve; Johansson, Eva Marianne; Berge, Anita; Eidsvåg, Gunnar Magnus; Zachrisen, Berit; Ree, Marianne; Iversen, Lisbeth
(2021)
Tilhørighet i barnehagen.
Zachrisen, Berit; Fugelsnes, Kristin
(2020)
Praksisfortellinger - i arbeid med tilhørighet i barnehagen.
Kompetanseheving;
2020-02-17.
Fugelsnes, Kristin
(2020)
Vilkår for barns fellesskap og tilhørighet - ansattes praksiser.
Avslutningskonferanse for NordForsk-prosjekt;
2020-08-14.
Johansson, Eva Marianne; Fugelsnes, Kristin
(2020)
Forsker på tilhørighet i barnehagen: Å høre til er et grunnleggende behov for både små og store.
Fugelsnes, Kristin
(2020)
Vilkår for barns felleskap og tilhørighet - ansattes praksiser.
Avslutningsseminar for Tilhørighetsprosjektet;
2020-11-11.
Zachrisen, Berit; Fugelsnes, Kristin; Berge, Anita; Eidsvåg, Gunnar Magnus; Johansson, Eva Marianne; Rosell, Lars Yngve; Røthle, Monika Anna; Tofteland, Berit
(2019)
Politics of Belonging. Collectivities in Norwegian Preschools .
ICSEI 20019;
2019-01-09 - 2019-01-12.
Fugelsnes, Kristin; Zachrisen, Berit
(2019)
Tilrettelegging for lek i barnehagen.
Kompetanseheving;
2019-02-11.
Fugelsnes, Kristin; Zachrisen, Berit
(2019)
Foreldresamarbeid i barnehagen.
Kompetanseheving;
2019-05-06.
Fugelsnes, Kristin; Rosell, Lars Yngve
(2019)
Tilhørighet i barnehagen. Politics of belonging: Promoting children`s inclusion in educational settings across borders. Kontekstualisering og operasjonalisering med vekt på sentrale metodiske innfallsvinkler i den norske delen av prosjektet .
Norsk barnehagekonferanse 2019;
2019-10-16.
Zachrisen, Berit; Fugelsnes, Kristin
(2019)
Vennskap i barnehagen og Sosiogram.
Seminar for ansatte i forskningsbarnehage, Politics of belonging;
2019-03-12.
Zachrisen, Berit; Fugelsnes, Kristin
(2019)
Foreldresamarbeid i en flerkulturell kontekst.
Seminar for ansatte i forskningsbarnehage, Politics of belonging;
2019-10-14 - .
Zachrisen, Berit; Fugelsnes, Kristin
(2019)
'Third culture kids'.
Seminar for ansatte i forskningsbarnehage, Politics of belonging;
2019-11-11 - .
Johansson, Eva Marianne; Tofteland, Berit; Röthle, Monika; Fugelsnes, Kristin; Berge, Anita; Zachrisen, Berit; Rosell, Lars Yngve; Eidsvåg, Gunnar Magnus
(2018)
Tilhørighet i barnehagen er et eksistensielt behov.
Stavanger Aftenblad.
ISSN 0804-8991.
Zachrisen, Berit; Fugelsnes, Kristin
(2018)
Barn-barn-samspill i mangfoldige barnegrupper.
Kompetanseheving;
2018-10-25.
Zachrisen, Berit; Fugelsnes, Kristin
(2018)
Voksnes rolle i barns lek.
Kompetansehevning;
2018-11-27.
Johansson, Eva Marianne; Berge, Anita; Eidsvåg, Gunnar Magnus; Fugelsnes, Kristin; Tofteland, Berit; Røthle, Monika Anna; Zachrisen, Berit
(2018)
WP7: Collectivities in Norwegian preschools.
Workshop international partners Politics of belonging in Oulu;
2018-01-22 - 2018-01-25.
Fugelsnes, Kristin; Røthle, Monika Anna
(2017)
Values Education in Nordic Preschools - Basis of education for tomorrow (2013-2016).
27th ECCERA annual Conference;
2017-08-31.
Fugelsnes, Kristin
(2017)
Tanker om praksisbesøk i barnehagelærerutdanningen.
Instituttmøte;
2017-09-26.
Fugelsnes, Kristin
(2016)
Omsorg som verdi. Hvordan kommuniseres omsorg og hvem bestemmer hva som er omsorg?.
Verdipedagogikk i barnehagen - Mellom ideal og realiteter;
2016-01-25.
Johansson, Eva Marianne; Fugelsnes, Kristin; Röthle, Monika; Tofteland, Berit; Zachrisen, Berit
(2016)
Verdipedagogikk i barnehagen. Mellom ideal og realiteter. Del 1.
Barnehagekonferense;
2016-01-25.
Fugelsnes, Kristin
(2016)
Reciprocal caring values in ECEC-settings.
Seminar, ValuEd-prosjektet;
2016-09-23.
Fugelsnes, Kristin
(2016)
Omsorg som verdi. Hvordan kommuniserer de voksne i barnehagen omsorg og hvordan tar barna imot omsorgen?.
Foredrag på kurset: Verdier i ryggsekken, om verdier i spill mellom barn og voksne i barnehagen;
2016-11-18.
Fugelsnes, Kristin
(2015)
How are caring values communicated in ECEC-settings?.
The 25 annual conference of the European Early Childhood Research association, EECERA;
2015-09-09.
Johansson, Eva Marianne; Fugelsnes, Kristin; Röthle, Monika Anna; Tofteland, Berit; Zachrisen, Berit; Mørkeseth, Elisabeth Ianke
(2014)
Verdier i barnehagen. Mellom idealer og realiteter .
Seminar;
2014-03-11.
Mørkeseth, Elisabeth Ianke; Tofteland, Berit; Fugelsnes, Kristin
(2014)
Garderoben; En arena for kommunikasjon av demokratiske verdier i barnehagen..
Forum for barnehagevitenskap, UiS;
2014-03-11.
Fugelsnes, Kristin
(2013)
Doing research "on order." Erfaringer fra FoU-arbeid i to barnehager innen prosjektet: Verdier i barnehagen.
Seminar for deltakere i prosjektet: Values education in Nordic preschools: Basis of education for tomorrow;
2013-01-16.
Fugelsnes, Kristin; Röthle, Monika Anna
(2013)
Hvilke verdier kommer til utrykk i garderoben? Presentasjon av video-observasjoner fra prosjektet: Verdier i barnehagen.
Prosjektdag;
2013-04-02.
Röthle, Monika Anna; Fugelsnes, Kristin
(2013)
Hvilke verdier kommuniseres i garderoben?.
Barnehagekonferanse;
2013-04-02.
Fugelsnes, Kristin; Röthle, Monika Anna
(2013)
Values communicated in the locker room. Analyses of practitioner-child interactions based on video observations.
23th annual conference of the European Early Childhood Research assosiation, EECERA;
2013-08-28 - 2013-08-31.
Mørkeseth, Elisabeth Ianke; Tofteland, Berit; Fugelsnes, Kristin; Röthle, Monika Anna
(2013)
Norwegian Study: VAlues Education in Nordic ECEC Valued. Oweview.
Values education in Nordic preschools: Basis for tomorrow;
2013-09-30 - 2013-10-02.
Tofteland, Berit; Fugelsnes, Kristin; Johansson, Eva Marianne; Röthle, Monika Anna; Mørkeseth, Elisabeth Ianke
(2013)
Oppsummerende samtale om verdier.
Avslutningskonferanse, prosjektdag;
2013-04-02.
Fugelsnes, Kristin
(2012)
Evaluering av utviklingsarbeid i barnehage.
Personalseminar for ansatte i barnehage i Sandnes kommune;
2012-04-18.
Fugelsnes, Kristin
(2012)
Evaluering av utviklingsarbeid i barnehage.
Personalseminar i barnehage i Gjesdal kommune;
2012-03-28.
Fugelsnes, Kristin
(2012)
Empati - knyttet til positiv selvhevdelse.
Personalseminar i prosjektet Verdier i barnehagen;
2012-01-30 - 2012-12-30.
Fugelsnes, Kristin
(2012)
Å gi og få tilbakemeldinger fra kollegaer med utgangspunkt i observasjon.
Personalseminar i prosjektet Verdier i barnehagen;
2012-02-02.
Fugelsnes, Kristin
(2012)
Empati knyttet opp mot humor, lek og glede.
Personalseminar i prosjektet Verdier i barnehagen;
2012-02-28.
Fugelsnes, Kristin
(2012)
Hvordan forholde seg til barn som er utenfor leken/fellesskapet?.
Personalseminar i prosjektet Verdier i barnehagen;
2012-03-06.
Fugelsnes, Kristin
(2011)
Hvordan ytrer barns empati seg?.
Personalseminar i prosjektet Verdier i barnehagen;
2011-02-22 - .
Fugelsnes, Kristin
(2011)
Rollelek og voksenrollen i rollelek.
Personalseminar i prosjektet Verdier i barnehagen;
2011-03-16 - .
Fugelsnes, Kristin
(2011)
Den voksnes rolle i barns lek og barns konflikter.
Personalseminar i prosjektet Verdier i barnehagen;
2011-04-11 - .
Fugelsnes, Kristin
(2011)
Den voksnes uttrykk for empati, den empatiske voksne.
Personalseminar i prosjektet Verdier i barnehagen;
2011-05-05 - .
Fugelsnes, Kristin
(2011)
Empati - knyttet opp mot selvkontroll.
Personalseminar i prosjektet Verdier i barnehagen;
2011-09-27 - .
Fugelsnes, Kristin
(2011)
Konflikthåndtering - med utgangspunkt i Kari Lamers ICPS-problemløsningsstrategi.
Personalseminar i prosjektet Verdier i barnehagen;
2011-10-04 - .
Fugelsnes, Kristin
(2011)
Empati - knyttet opp mot samarbeid.
Personalseminar i prosjektet Verdier i barnehagen;
2011-10-26 - .
Fugelsnes, Kristin
(2011)
Empati og sympati, lek og kjønn.
Personalseminar i prosjektet Verdier i barnehagen;
2011-11-09 - .
Fugelsnes, Kristin
(2011)
Observasjon, knyttet til voksenrollen.
Personalseminar i prosjektet Verdier i barnehagen;
2011-02-10 - .
Röthle, Monika Anna; Fugelsnes, Kristin
(2011)
Communicating values during free-play sessions in toddler groups.
21st annual conference of the European Early Childhood Education Research asssociation, EECERA ;
2011-09-14 - 2011-09-17.
Johansson, Eva Marianne; Fugelsnes, Kristin; Grindland, Berit; Mørkeseth, Elisabeth Ianke; Röthle, Monika Anna
(2011)
Verdier i barnehage, ett forsknings- och utvecklingsprojekt.Hur forska tillsammans?.
Forum for Barnehagevitenskap;
2011-04-05.
Fugelsnes, Kristin
(2010)
Aktiv lytting og "hørestyrke".
Personalseminar i prosjektet Verdier i barnehagen;
2010-11-02.
Fugelsnes, Kristin
(2010)
Begrepet empati.
Personalseminar i prosjektet verdier i barnehagen.;
2010-09-30.
Fugelsnes, Kristin
(2010)
Etikk og forskning med barn. Samtykkeproblematikk når barnehagebarn deltar i undersøkelser og kartlegginger.
Øvingslærerråd for øvingslærere ved institutt for førskolelærerutdanning;
2010-01-21.
Röthle, Monika; Fugelsnes, Kristin
(2010)
Interpreting values communicated during play sessions Part of SYMPOSIUM: CARING, DISCIPLINED AND DEMOCRATIC GIRLS AND BOYS IN PRE-SCHOOL.
26. OMEP WORLD CONGRESS Children citizens in a changing world;
2010-08-11 - 2010-08-13.
Röthle, Monika; Fugelsnes, Kristin
(2010)
Lek og verdier. Refleksjoner over eksempler fra barnehagen.
Verdier i barnehagen;
2010-11-19.
Fugelsnes, Kristin
(2009)
Etikk og forskning med barn. Samtykkeproblematikk når barnehagebarn deltar i undersøkelser og kartlegginger.
Øvingslærerråd for øvingslærere ved institutt for førskolelærerutdanning;
2009-01-29.
Fugelsnes, Kristin
(2009)
Etikk og forskning med barn. Samtykkeproblematikk når barnehagebarn deltar i undersøkelser og kartlegginger.
Nettverk for demokrati i barnehagen;
2009-05-07.
Alvestad, Marit; Fugelsnes, Kristin; Tungland, Inger B.E.
(2007)
The Experienced Curriculum - Childrens Understandings of Learning in Some Norwegian Kindergartens.
17th EECERA conference in Prague 29.august-1st of September 2007;
2007-08-29 - 2007-09-01.
Alvestad, Marit; Fugelsnes, Kristin; Kaltvedt, Elsa
(2006)
Foreldresamarbeid i barnehagen; generelt, flerkulturelt og i lys av revidert rammeplan.
Forum for didaktisk refleksjon;
2006-04-27.
Fugelsnes, Kristin
(2006)
Etiske sider ved bruk av dokumentasjon i barnehagen.
Barnehagekonferansen 2006, Rom for medvirkning?;
2006-05-31.
Fugelsnes, Kristin; Grindland, Berit
(2005)
The Norwegian educational system.
Professionals in day-care provisions for children outside school, students following a "postgraduate" course.;
2005-04-19.
Fugelsnes, Kristin
(2005)
Rights when giving birth and raising children in Norway.
utenTitteltekst;
2005-04-19 - 2005-04-20.
Grindland, Berit; Fugelsnes, Kristin
(2005)
Children under the age of 6 years. A presentation of some key aspects in the Framework Plan for Day Care Institutions and of some parents rights in Norway.
utenTitteltekst;
2005-04-18.
Fugelsnes, Kristin
(2005)
Etikk i barnehagen; moralske og yrkesetiske utfordringer i barnehagehverdagen.
Profesjonsetisk Work-shop 2005.;
2005-06-21.
Fugelsnes, Kristin
(2005)
Bør det foreligge samtykke fra foreldre/foresatte når førskolebarn deltar i forskning og/eller undersøkelser?.
"Forum for didaktisk refleksjon"; Fagmøte for øvingslærere og 3. trinnsstudenter ved Institutt for førskolelærerutdanning.;
2005-10-27.
Fugelsnes, Kristin
(2004)
Yrkesetikk - utfordringer for nyutdannede førskolelærere.
Fagmøte for øvingslærere ved IFU, i forbindelse med praksisprosjektet/forum for didaktisk refleksjon F3.;
2004-10-14.