Vitenskapelige publikasjoner
Brevik, Lisbeth M.;
Sundgot-Borgen, Christine;
Pedersen, Cathrine;
Daus, Stephan;
Gjerustad, Cay;
Vestad, Lene;
Skeie, Geir;
Fandrem, Hildegunn;
Nygaard, Egil
(2024)
Folkehelse og livsmestring – Hvordan få best mulig effekt for elevene.
Skolelederen.
ISSN 0802-2062.
Volum 3.
s.52-55.
Vestad, Lene;
Bru, Lars Edvin
(2023)
Lærende tankesett, motivasjon og mestring i skolen.
I: Sosial og emosjonell kompetanse i skolen.
Gyldendal Norsk Forlag A/S.
ISBN 9788205577930.
s.108-123.
Vestad, Lene
(2018)
Barnehagen - en arena for flerkulturelt mangfold.
I: Livsmestring og livsglede i barnehagen.
Cappelen Damm Akademisk.
ISBN 978-82-02-58640-9.
s.148-172.
Vestad, Lene
(2015)
Vestad, L. & Fandrem, H. (2015). Selvregulering, språk og relasjon til pedagogen hos minoritetsspråklige og majoritetsspråklige førskolebarn. Spesialpedagogikk, 1, 2015. s 45-56..
Spesialpedagogikk.
ISSN 0332-8457.
Hefte 1.
Bøker og kapitler
Vestad, Lene;
Tharaldsen, Kjersti Balle;
Håland, Monica;
Framnes, Sonja;
Bråtveit, Kjell Inge
(2024)
Partnerskap mellom forskning og praksis: Motivasjon og mestring i videregående opplæring (Move-P) .
Universitetet i Stavanger.
ISBN 9788284392547.
(2022)
«Så det går liksom hånd i hånd det der faglige og sosiale»: En
kvalitativ masteroppgave om læreres arbeid for inkludering og integrering av
minoritetsspråklige elever på ungdomstrinnet.
Universitetet i Stavanger.
(2022)
Korleis trygge eit uroleg sinn? Ein kvalitativ studie om lærarar sine
erfaringar om å redusere skulerelatert stress, og fremje meistring blant elevar på
ungdomstrinnet.
Universitetet i Stavanger.
(2022)
Lærarars opplevingar av elevars stress knytt til munnleg prestasjon.
Universitetet i Stavanger.
Vestad, Lene
(2022)
The Role of Social and Emotional Competencies in
Academic Efficacy Beliefs, Emotional Distress, and
Academic Stress.
Universitetet i Stavanger.
ISBN 978-82-8439-074-1.
Tharaldsen, Kjersti Balle;
Bru, Lars Edvin;
Vestad, Lene;
Grini, Nina;
Vangsnes, Elin Nesvoll;
Auestad, May Linn;
Ogden, Terje;
Ertesvåg, Sigrun K.;
Roland, Pål;
Stallard, Paul Nigel;
Rege, Mari
(2021)
ROBUST. Undervisning i sosial og emosjonell kompetanse på ungdomstrinnet.
GAN forlag.
ISBN 978-82-492-2133-2.
Leira, Eline Brandal
(2018)
Inkludering av barn med flerkulturell bakgrunn i barnehagen.
Johansen, Anne Marit
(2018)
Relasjonens betydning for de stille elevenes læring.
Tveitereid, Kirsti;
Vestad, Lene;
Sævik, Stine;
Fandrem, Hildegunn
(2017)
Flyktningkompetent barnehage.
Pedlex Norsk Skoleinformasjon.
ISBN 9788283720198.
Egeland, Wenche
(2017)
Barnehagelærernes erfaring med lekbaserte læringsaktiviteter innen sosial kompetanse i Agderprosjektet.
Universitetet i Stavanger.
Berge, Tove
(2017)
Barnehagelæreres læring på pedagogisk ledermøte.
Universitetet i Stavanger.
Ølberg, Gry Marlen Soldal
(2017)
Inkluderingsarbeid med flerkulturelle barn i barnehagen - Erfaringer og tanker fra pedagogene.
Universitetet i Stavanger.
Formidling
Fandrem, Hildegunn;
Johannessen, Øystein Lund;
Vestad, Lene;
Berntsen, Cathrine
(2024)
Inclusion of Newly Arrived Migrant Students in Norwegian Schools: Students’ and teachers’ experiences of inclusion of newly arrived migrant students.
.
ISSBD 2024;
2024-06-16 - 2024-06-20.
Vestad, Lene
(2024)
Motivasjon, mestring, læring og utvikling i ungdomstrinnet.
Presentasjon for Stortingets utdannings- og forskningskomiet;
2024-09-23.
Vestad, Lene;
Caravita, Simona Carla Silvia;
Bru, Edvin
(2024)
The Rol of Social Support for the Wellbeing of Vulnerable Adolescent. Contributions from Two Continents. Presenting the paper: Subgroup Trajectories of Loneliness and its Links with Individual and Contextual Factors in Lower Secondary School.
European Association of Research on Adolescence;
2024-09-25 - 2024-09-28.
Rege, Mari;
Bru, Lars Edvin;
Solli, Ingeborg Foldøy;
Thijssen, Maximiliaan Willem Pierre;
Tharaldsen, Kjersti Balle;
Vestad, Lene;
Ertesvåg, Sigrun K.
(2024)
The Causal Impact of Teaching Youth's Coping Skills on Mental Health and Academic Achievement.
Seminar, Aarhus University;
2024-08-29.
Rege, Mari;
Bru, Lars Edvin;
Solli, Ingeborg Foldøy;
Thijssen, Maximiliaan Willem Pierre;
Tharaldsen, Kjersti Balle;
Vestad, Lene;
Ertesvåg, Sigrun K.
(2024)
The Causal Impact of Teaching Youths Coping Skills on Mental Health and Academic Achievement.
Labor group seminar;
2024-09-30.
Brevik, Lisbeth M.;
Sundgot-Borgen, Christine;
Pedersen, Cathrine;
Daus, Stephan;
Gjerustad, Cay;
Vestad, Lene;
Skeie, Geir;
Fandrem, Hildegunn;
Nygaard, Egil
(2024)
Folkehelse og livsmestring - Hvordan få best mulig effekt for elevene.
Skolelederen.
ISSN 0802-2062.
Volum 3.
Eriksen, Eli Vibeke;
Vestad, Lene;
Bru, Lars Edvin;
Caravita, Simona Carla Silvia
(2024)
Correction to: Social competencies, classroom relationships, and academic engagement: A latent change score modeling approach among lower secondary school students (Social Psychology of Education, (2024), 27, 2, (435-459), 10.1007/s11218-023-09841-8).
Social Psychology of Education.
ISSN 1381-2890.
DOI: 10.1007/s11218-024-09954-8
Vestad, Lene
(2023)
Læringsmiljø og læringsfremmende relasjoner.
Skoleutviklingsarbeid;
2023-01-02.
Vestad, Lene
(2023)
Helhetlig vurdering i videregående opplæring; et empirisk grunnlag.
Dekomp;
2023-01-13.
Vestad, Lene
(2023)
Move-P: Motivasjon og mestring i videregående opplæring.
Forum for lokal kompetanseutvikling;
2023-02-24.
Vestad, Lene
(2023)
Presentasjon for Kunnskapsdepartementet.
Besøk av Kunnskapsdepartementet;
2023-05-22.
Evertsen, Cecilie;
Vestad, Lene;
Øverland, Klara
(2023)
Tvinger vi fortsatt fisker til å klatre i trær?.
Stavanger Aftenblad.
ISSN 0804-8991.
Vestad, Lene;
Tharaldsen, Kjersti Balle
(2023)
Har livsmestring plass i skolen?.
Dagsavisen.
ISSN 1503-2892.
Vestad, Lene
(2023)
Er det plass til sosial og emosjonell kompetanse i skolen?.
Arendalsuka;
2023-08-15.
Vestad, Lene;
Tharaldsen, Kjersti
(2023)
Innspill til stortingsmelding om 5.-10. trinn.
Samling hos Kunnskapsdepartementet;
2023-08-31.
Vestad, Lene
(2023)
Helhetlig vurderingspraksis og elevvurdering i videregående opplæring.
Fagdag Dekom;
2023-09-29.
Vestad, Lene;
Tharaldsen, Kjersti Balle
(2023)
MOVE-P. Et prosjekt om motivasjon og mestring i videregående opplæring..
Forum for lokal kompetanseutvikling;
2023-02-24.
Tharaldsen, Kjersti Balle;
Vestad, Lene
(2023)
Teaser til arrangementet: Er det plass til sosial og emosjonell kompetanse i skolen?.
Vestad, Lene;
Tharaldsen, Kjersti Balle
(2023)
Innspill til arbeid med stortingsmelding om 5.-10. trinn.
Innspillsseminar mellom Kunnskapsdepartementet og nasjonale sentre;
2023-08-31.
Tharaldsen, Kjersti Balle;
Vestad, Lene
(2023)
Læringsmiljø som fremmer psykisk helse, motivasjon og tilstedeværelse?.
Møte mellom Kunnskapsdepartementet og Nasjonalt senter for læringsmiljø og atferdsforskning;
2023-05-22.
Vestad, Lene
(2022)
Temaet lærende tankesett i ROBUST i Resilient.
Lærerutdannelse for ROBUST i Resilient;
2022-01-10.
Vestad, Lene
(2022)
Undervisning i Lærende tankesett, ROBUST, Resilient.
Lærerutdannelse for ROBUST i Resilient;
2022-01-12 - 2022-01-13.
Vestad, Lene
(2022)
MOVE-P Gjennomgang av motivasjonsfremmende strategier utviklet av skolen.
Dekomp;
2022-02-03.
Vestad, Lene
(2022)
Presentasjon av prosjektarbeidet MOVE-P.
Dekomp;
2022-06-16.
Tharaldsen, Kjersti Balle;
Vestad, Lene
(2022)
MOVE-P: et pilotprosjekt om motivasjon og mestring i videregående skole.
Samling for oppfølgingsansvarlige og sosialrådgivere;
2022-09-29.
Vestad, Lene
(2022)
Deltakelse i paneldebatt om Sosial og emosjonell lærings betydning for samhandling og inkludering.
Læringsmiljøkonferansen;
2022-11-08.
Vestad, Lene
(2021)
Motivasjon i læringsmiljøet og implementering av rammeverket TARGET.
DEKOMP;
2021-01-05.
Vestad, Lene
(2021)
Changes in Social and Emotional Competencies and Academic Efficacy Beliefs Among Lower Secondary School Students.
Society for Research on Child Development- Biennial meeting;
2021-04-08.
Vestad, Lene
(2021)
Selvregulert læring, vurdering for læring og lærende tankesett.
Presentasjon;
2021-06-15.
Vestad, Lene
(2021)
Elevaktive motivasjonsfremmende strategier og deres relasjon til to av de tverrfaglige temaene i læreplanverket.
Dekomp;
2021-08-12.
Vestad, Lene
(2021)
Vurdering for læring og skolefaglig motivasjon.
Dekomp;
2021-11-03.
Vestad, Lene
(2021)
Temaet følelser i ROBUST.
Lærerutdannelse for ROBUST i Resilient;
2021-11-22 - 2021-11-25.
Vestad, Lene
(2021)
Innspilling filmer i Dekomp-MOVE-P.
Dekomp;
2021-10-01.
Vestad, Lene
(2020)
Motivasjon og mestring i skolen.
Foredrag DEKOMP;
2020-11-11.
Vestad, Lene
(2018)
Den voksnes ansvar ved begynnende mobbeatferd i den flerkulturelle barnehagen.
Fagsamling;
2018-01-10.
Vestad, Lene
(2018)
Undervisning av lærere i ROBUST-piloten.
Kursing av lærere i forbindelse med pilotering av ROBUST;
2018-06-18 - .
Vestad, Lene
(2018)
Undervisning av lærere i forbindelse med pilotering av ROBUST-intervensjonen.
Kurs;
2018-12-07.
Vestad, Lene
(2017)
Voksnes ansvar ved begynnende mobbeatferd - i et flerkulturelt perspektiv.
Vi i Sola;
2017-01-11.
Vestad, Lene
(2017)
Foreldrenes ansvar ved begynnende mobbeatferd.
Foreldremøte;
2017-04-27.
Vestad, Lene
(2017)
Tidlig identifisering av begynnende mobbeatferd i barnehagen.
Fagdag;
2017-08-14.
Vestad, Lene
(2017)
Sosial kompetanse hos barn og betydningen av den voksnes relasjonskompetanse.
Foredrag;
2017-10-05.
Vestad, Lene
(2017)
Tilrettelegging av læringsmiljøet for barn med flerkulturell bakgrunn.
Foredrag;
2017-10-04.
Vestad, Lene
(2017)
Ledelse av barn og unge med flerkulturell bakgrunn.
Foredrag hos PPT i Stavnger kommune;
2017-10-23.
Vestad, Lene
(2017)
Forebygging av mobbeatferd i barnehagen.
Vi i Sola;
2017-11-09.
Vestad, Lene
(2017)
Læringsmiljøet i barnehagen.
Fylkessamling;
2017-11-14.