Runar Vathne

Universitetslektor i pedagogikk

Runar Vathne

Kontakt

Telefon: 51831472

E-post: runar.vathne@uis.no

Rom: HG N-233

Organisasjonsenhet

Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora

Institutt for kultur- og språkvitenskap

Kort om meg

Runar Vathne er universitetslektor i pedagogikk ved Institutt for kultur- og språkvitenskap på Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora. Han er emnenasvarlig for emnene Profesjonsfag, pedagogikk 1: Den profesjonelle lærer (PPU117) og Profesjonsfag, pedagogikk 2: Læreren i møte med eleven (PPU118) innenfor lektorutdanningen. Runar Vathne spilte en nøkkelrolle i etableringen av disse emnene.

I tillegg er Runar Vathne emneansvarlig for Skolebasert praksislærerutdanning (VLU125), en videreutdanning rettet mot lærere som ønsker å bli praksislærere eller veiledere for nyutdannede lærere.

Runar Vathne er medlem av arbeidsutvalget i Nasjonalt nettverk for veiledning av nyutdannede lærere. Dette nettverket, etablert i 2003 og finansiert av Utdanningsdirektoratet, samler kontaktpersoner fra høyere utdanningsinstitusjoner og sentrale aktører i utdanningssektoren. Nettverkets mandat er å formidle forsknings- og erfaringsbasert kunnskap om veiledning, veilederutdanning og overgangen fra utdanning til yrke.

Med over 20 års erfaring innen undervisning i grunnutdanningen har Runar Vathne undervist på alle trinn, fra 1. klasse i grunnskolen til 3. klasse i videregående opplæring. I tillegg har Runar Vathne seks års erfaring som avdelingsleder i grunnskolen.

Publikasjoner

Formidling

Vathne, Runar; Husebø, Dag; Tungland, Inger Benny Espedal

(2024)

NyTi - en veiledningsordning for og med nytilsatte lærere i UH-sektor.

Veiledningskonferansen i Fredrikstad;

2024-02-08 - 2024-02-09.

Vasseljen, Nina Cathrine Aagesen; Vathne, Runar; Steinnes, Gerd Sylvi; Hansen, Inger Merethe; Bjerkholt, Eva Merete; Hansen, Petter William

(2024)

Nasjonalt nettverk for veiledning for nyutdannede lærere Hvordan bidra til kontinuerlig kvalitetsutvikling i nettverkets arbeid?.

Veiledningskonferansen 2024;

2024-02-08 - 2024-02-09.

Tungland, Inger Benny Espedal; Vathne, Runar

(2023)

Den allsidige profesjons-veiledningskompetansen –på hvilke måter kan den komme til nytte?.

forum for lokale veiledere;

2023-06-07.

Vathne, Runar

(2023)

IKS kan lykkes med en strategi for økt studiekvalitet og økt gjennomstrømming, men det forutsetter at studentene har en reell mulighet til å påvirke innhold og opplegg i studieprogrammene .

Instituttseminar;

2023-03-09 - 2023-03-10.

Husebø, Dag; Tungland, Inger Benny Espedal; Vathne, Runar

(2022)

NyTi - Universitetet i Stavangers veiledningsordning for nyansatte i vitenskapelige stillinger..

Webinar;

2022-09-28 - .

Hanssen, Brit; Torp, Ellen; Vathne, Runar; Dahle, Anita; Fiskå, Randi

(2008)

Å utvikle en organisasjon er en læringsprosess : men det er ikke så lett som det høres ut til, for det er så mye det kommer an på.

Utdanningsdirektoratet.

Hefte 5.