Pål Roland

Professor

Pål Roland

Contact

Telephone: 51832944

Email: pal.roland@uis.no

Room: HG Q-347

Location: Læringsmiljøsenteret, avd. Stavanger

Department

Faculty of Arts and Education

Norwegian Centre for Learning Environment and Behavioral Research in Education

Publications

Vitenskapelige publikasjoner

Tharaldsen, Kjersti Balle; Roland, Pål; Lunder, Mari Markussen

(2024)

Exploring follow-up work at school for students previously exposed to bullying.

Scandinavian Journal of Educational Research.

ISSN 0031-3831.

DOI: 10.1080/00313831.2024.2394416

Sjursø, Ida Risanger; Roland, Pål

(2024)

The authoritative perspective, bullying and implementation. I: Handbook of school violence, bullying and safety .

Edward Elgar Publishing.

ISBN 9781035301362.

s.121-133.

DOI: 10.4337/9781035301362

Roland, Pål

(2023)

Kapasitet som begrep og teoretisk forankring. I: Kapasitetsbygging i barnehage, skole og PPT : Profesjonelle lærende felleskap, implementering og ledelse.

Cappelen Damm Akademisk.

ISBN 9788202783778.

s.19-35.

Roland, Pål

(2023)

Hvordan skape et profesjonelt lærende felleskap i pedagogiske organisasjoner?. I: Kapasitetsbygging i barnehage, skole og PPT : Profesjonelle lærende felleskap, implementering og ledelse.

Cappelen Damm Akademisk.

ISBN 9788202783778.

s.36-61.

Roland, Pål

(2023)

Hvordan kan ledere drive implementeringsprosesser med kvalitet i pedagogiske organisasjoner?. I: Kapasitetsbygging i barnehage, skole og PPT : Profesjonelle lærende felleskap, implementering og ledelse.

Cappelen Damm Akademisk.

ISBN 9788202783778.

s.129-153.

Roland, Pål; Hye, Linda; Øgård, Morten

(2023)

Hvordan samle trådene når pedagogiske organisasjoner skal utvikle seg gjennom kapasitetsbygging : en systemteoretisk tilnærming. I: Kapasitetsbygging i barnehage, skole og PPT : Profesjonelle lærende felleskap, implementering og ledelse.

Cappelen Damm Akademisk.

ISBN 9788202783778.

s.259-276.

Hye, Linda; Roland, Pål; Øgård, Morten

(2023)

Introduksjon : Kapasitetsbygging i pedagogiske organisasjoner. I: Kapasitetsbygging i barnehage, skole og PPT : Profesjonelle lærende felleskap, implementering og ledelse.

Cappelen Damm Akademisk.

ISBN 9788202783778.

s.11-18.

Halvorsen, Jeanette; Ertesvåg, Sigrun K.; Roland, Pål

(2023)

Teachers’ participation in evaluating a web-based tool to monitor intervention fidelity.

Educational Research.

ISSN 0013-1881.

Volum 65.

Hefte 3.

s.357-374.

DOI: 10.1080/00131881.2023.2223594

Ertesvåg, Sigrun K.; Roland, Pål

(2023)

Implementering av arbeid med sosial og emosjonell læring. I: Sosial og emosjonell kompetanse i skolen.

Gyldendal Norsk Forlag A/S.

ISBN 9788205577930.

s.125-143.

Roland, Pål

(2022)

Ledelseskompetanse: hvordan lede utviklingsprosesser i barnehagen?. I: Barnehageutvikling.

Universitetsforlaget.

ISBN 9788215050300.

s.47-60.

Roland, Pål

(2021)

Den autoritative voksenrollen i barnehage og skole : relasjonskvalitet, utfordrende atferd, mobbing og sosial emosjonell læring.

Cappelen Damm Akademisk.

ISBN 9788202706357.

Ertesvåg, Sigrun K.; Roland, Pål

(2021)

Implementering av endringsprosesser i barnehagen.

Gyldendal Akademisk.

ISBN 9788205538863.

Ertesvåg, Sigrun K.; Roland, Pål

(2020)

Implementering af forbedringsprocesser i dagtilbud.

Dafolo.

ISBN 978-87-7160-807-6.

Volum na.

Omdal, Heidi; Roland, Pål

(2020)

Possibilities and challenges in sustained capacity-building in early childhood education and care (ECEC) institutions: ECEC leaders’ perspectives.

European Early Childhood Education Research Journal.

ISSN 1350-293X.

Volum 28.

Hefte 4.

s.568-581.

DOI: 10.1080/1350293X.2020.1783929

Roland, Pål

(2020)

Hvordan kan skolen lykkes med å implementere ny kunnskap om klasseromsinteraksjoner. I: Ledelse i klasserommet : undervisningskvalitet fra teori til praksis.

Cappelen Damm Akademisk.

ISBN 9788202643782.

s.132-151.

Solheim, Ksenia; Roland, Pål

(2020)

Læreres kollektive og individuelle utvikling av klasseromsinteraksjoner. I: Ledelse i klasserommet : undervisningskvalitet fra teori til praksis.

Cappelen Damm Akademisk.

ISBN 9788202643782.

s.166-182.

Skage, Ingrid; Ertesvåg, Sigrun K.; Roland, Pål; Dyrstad, Sindre Mikal

(2020)

Implementation of physically active lessons: a 2-year follow-up.

Evaluation and Program Planning.

ISSN 0149-7189.

Volum 83.

DOI: 10.1016/j.evalprogplan.2020.101874

Roland, Pål

(2019)

Stress, stressmestring og klasseledelse. I: Stress og mestring i skolen.

Fagbokforlaget.

ISBN 9788245032857.

s.197-221.

Blossing, Ulf; Roland, Pål; Sølvik, Randi M.

(2018)

Capturing Sense-Made School Practice. The Activities of the Interviewer.

Scandinavian Journal of Educational Research.

ISSN 0031-3831.

s.1-15.

DOI: 10.1080/00313831.2018.1476404

Roland, Pål; Stanghelle, Cecilie Evertsen

(2018)

Utfordringer, flyt og spenning i barnehagen. I: Livsmestring og livsglede i barnehagen.

Cappelen Damm Akademisk.

ISBN 978-82-02-58640-9.

s.173-191.

Roland, Pål; Støen, Janne; Sjursø, Ida Risanger

(2018)

"Jeg hadde ingen glade tanker i hodet" : elever som har blitt utsatt for langvarig mobbing, og deres psykiske helse. I: Stemmer i mobbesaker : resultater og erfaringer fra Stigma-prosjektet.

Fagbokforlaget.

ISBN 9788245022155.

s.139-156.

Støen, Janne; Fandrem, Hildegunn; Roland, Erling Georg; Roland, Pål

(2018)

Det krevende arbeidet med mobbesaker : innsats og samarbeid på mange nivåer. I: Stemmer i mobbesaker : resultater og erfaringer fra Stigma-prosjektet.

Fagbokforlaget.

ISBN 9788245022155.

s.213-232.

Solheim, Ksenia; Roland, Pål; Ertesvåg, Sigrun K.

(2018)

Teachers’ perceptions of their collective and individual learning regarding classroom interaction.

Educational Research.

ISSN 0013-1881.

Volum 60.

Hefte 4.

s.459-477.

DOI: 10.1080/00131881.2018.1533790

Roland, Pål; Ertesvåg, Sigrun K.

(2018)

Implementering av endringsarbeid i barnehagen.

Gyldendal Akademisk.

ISBN 9788205519107.

Idsøe, Ella Maria Cosmovici; Roland, Pål

(2017)

Mobbeatferd i barnehagen : temaforståelse - forebygging - tiltak.

Cappelen Damm Akademisk.

ISBN 9788202556129.

Roland, Pål; Øverland, Klara; Byrkjedal-Sørby, Liv Jorunn

(2016)

Alvorlige atferdsvansker - forskning og tiltak relatert til skolekonteksten. I: Psykisk helse i skolen.

Universitetsforlaget.

ISBN 9788215026015.

s.156-175.

Roland, Pål

(2015)

Hva er implementering?. I: Implementering : å omsette teorier, aktiviteter og strukturer i praksis.

Universitetsforlaget.

ISBN 978-82-15-02472-1.

s.19-39.

Roland, Pål

(2015)

Er kollektiv orientering en nødvendighet for god implementering?. I: Implementering : å omsette teorier, aktiviteter og strukturer i praksis.

Universitetsforlaget.

ISBN 978-82-15-02472-1.

s.86-100.

Roland, Pål

(2014)

Forebygging av aggresjon og mobbing i barnehagen. I: Utvikling, lek og læring i barnehagen. Forskning og praksis.

Fagbokforlaget.

ISBN 978-82-321-0160-3.

s.466-479.

Ertesvåg, Sigrun K.; Roland, Pål

(2013)

Ledelse av endringsarbeid i barnehagen.

Gyldendal Akademisk.

ISBN 978-82-05-44680-9.

Roland, Pål; Fandrem, Hildegunn; Løge, Inger Kristine

(2011)

De utfordrende barna - et systemrettet prosjekt med fokus på tidlig innsats. I: Tidlig intervensjon og systemrettet arbeid for et godt læringsmiljø.

Universitetsforlaget.

ISBN 978-82-15-01850-8.

s.125-146.

Ertesvåg, Sigrun K.; Roland, Pål

(2011)

Leiing i skuleomfattande tiltak. I: Tidlig intervensjon og systemrettet arbeid for et godt læringsmiljø.

Universitetsforlaget.

ISBN 978-82-15-01850-8.

s.147-168.

Ertesvåg, Sigrun K.; Roland, Pål; Vaaland, Grete Sørensen; Størksen, Svein; Veland, Jarmund

(2010)

The Challenge of Continuation: Schools' continuation of the Respect programme.

Journal of educational change.

ISSN 1389-2843.

Volum 11.

Hefte 4.

s.323-344.

DOI: 10.1007/s10833-009-9118-x

Roland, Pål; Fandrem, Hildegunn; Størksen, Ingunn; Løge, Inger Kristine

(2007)

Erfaringer fra "De utfordrende barna" "Never too early..." (Loeber & Farrington, 1999).

Spesialpedagogikk.

ISSN 0332-8457.

Volum 72.

Hefte 4.

s.20-27.

Ertesvåg, Sigrun K.; Roland, Pål

(2007)

Den vanskelege vidareføringa.

Spesialpedagogikk.

ISSN 0332-8457.

Volum 72.

Hefte 1.

s.42-45.

Bøker og kapitler

Roland, Pål; Hye, Linda; Øgård, Morten

(2023)

Kapasitetsbygging i barnehage, skole og PPT : Profesjonelle lærende felleskap, implementering og ledelse.

Cappelen Damm Akademisk.

ISBN 9788202783778.

Tharaldsen, Kjersti Balle; Bru, Lars Edvin; Vestad, Lene; Grini, Nina; Vangsnes, Elin Nesvoll; Auestad, May Linn; Ogden, Terje; Ertesvåg, Sigrun K.; Roland, Pål; Stallard, Paul Nigel; Rege, Mari

(2021)

ROBUST. Undervisning i sosial og emosjonell kompetanse på ungdomstrinnet.

GAN forlag.

ISBN 978-82-492-2133-2.

Lunde, Svanaug; Roland, Pål

(2021)

Trygt og godt i barnehagen. I: Trygt og godt i barnehagen : barns rett til et godt psykososialt miljø.

Cappelen Damm Akademisk.

ISBN 9788202699567.

s.89-110.

Bru, Lars Edvin; Roland, Pål

(2019)

Stress og mestring i skolen.

Fagbokforlaget.

ISBN 9788245032857.

Roland, Pål; Westergård, Elsa

(2015)

Implementering : å omsette teorier, aktiviteter og strukturer i praksis.

Universitetsforlaget.

ISBN 978-82-15-02472-1.

Roland, Pål

(2014)

Barnehage bok. Kompetanseløft i barnehagen. Være sammen. Bok. UiS.

Universitetet i Stavanger.

ISBN 978-82-93166-62-7.

Fandrem, Hildegunn; Roland, Pål

(2013)

De utfordrende barna - handlingskompetent tidlig innsats og systemperspektivet. I: Barn i utfordringer. Systemtenkning og tidlig innsats i pedagogisk arbeid.

Fagbokforlaget.

ISBN 978-82-450-1242-2.

s.19-29.

Roland, Pål

(2012)

Bok:Implementering, organisasjonsutvikling og teamutvikling. Vi vet hva vi vil.

Universitetet i Stavanger.

ISBN 978-82-93166-26-9.

Roland, Pål

(2012)

Avhandling:Implementering av skoleutviklingsprogrammet Respekt.

Universitetet i Stavanger.

ISBN 978-82-7644-486-5.

Roland, Pål; Størksen, Ingunn

(2011)

Kanskje er det du som gjør meg glad igjen: Tidlig innsats og håndtering av utfordrende atferd.

ISBN 978-82-93166-18-4.

Roland, Pål; Størksen, Ingunn

(2011)

Alle barn på jorden har den samme rett: Den autoritative voksenrollen og relasjonsarbeid i barnehagen.

ISBN 978-82-93166-19-1.

Roland, Pål

(2011)

Problematferd i skolen.

ISBN 978-82-7578-045-2.

Roland, Pål

(2010)

Bok: Problematferd i skolen: Hvordan kan pedagoger håndtere aggressiv atferd?.

Midthassel, Unni Vere; Auestad, Gaute; Roland, Pål; Solli, Elin

(2006)

Zero, SAFs program mot mobbing - Temahefte.

Universitetet i Stavanger.

Roland, Pål

(2006)

Mobbing sett fra mobberens perspektiv.

Vaaland, Grete Sørensen; Ertesvåg, Sigrun K.; Størksen, Svein; Veland, Jarmund; Roland, Pål; Flack, Tove

(2005)

I fjor ville jeg slått, men i år er det ikke lov Rapport fra gjennomføring og evaluering av ConnectOSLO 2002-2005.

ISBN 8275780292.

Roland, Pål

(2005)

Inklusjon og atferdsproblemer Dr grads essay.

Roland, Pål

(2004)

Dr gradsessay i innovasjonsarbeid i barnehage og skole. Zeroprogrammet mot mobbing vurdert som innovasjonsprogram. Kurs i dr.gradsprogrammet i spes ped: HiS.

Roland, Pål

(2004)

Dr. gradsessay i vitenskapsteori:Batesons kommunikasjonsteori relatert til spesialpedagogikk. Dr. grads programmet i spes ped. HiS.

Roland, Pål

(2004)

Dr.grads essay i kvantitativ metode: En validitetsvurdering av artikkelen "Sosial support, negative life events and pupil misbehaviour among young Norwegian adolecents". Bru,Murberg,Stephens.Journal of adolescense. 2001.24. 715 - 727.

Gundersen, Marianne; Helgesen, Leif A.; Roland, Pål; Dahle, Else Åstein; Lind, Wencke Aamodt

(2002)

Studentaktive metoder - bruk av 3.års studenter i undervisningen av 1. års studenter : Alene er vi intet - sammen er vi alt.

Universitetet i Stavanger.

Roland, Pål

(1998)

"Containing function" - et prosjekt knyttet til personalutvikling i Møllehagen skolesenter. Samarbeid med Rogalandsforskning.

ISBN 8272209500.

Roland, Pål

(1996)

Hovedfagoppgave: Sammenheng mellom antisosial atferd og spenningssøkning.

Formidling

Roland, Pål

(2024)

Kapasitetsbygging i pedagogiske organisasjoner. Er det mulig å skape bærekraftig utvikling?.

UH sektoren i Norge. Nettverk for kompetanseløftet;

2024-05-22.

Roland, Pål

(2024)

Hvordan skape implementeringskvalitet i utviklingsarbeid?.

Fagsamling for ledere i Holmestrand;

2024-04-19.

Roland, Pål

(2024)

Kapasitetsbygging i barnehagen.

Filiorum nettside. UiS. Ressursbank.;

2024-01-15.

Roland, Pål

(2023)

Hvordan forstå og håndtere utfordrende atferd i skolen? Med fokus på autoritative klima..

Læringsmiljø uken for lærerstudenter;

2023-01-04.

Roland, Pål

(2023)

Hvordan kan lærere veilede elever i praksis med kvalitet? .

Seminar for lærere i Rogaland;

2023-01-12.

Roland, Pål

(2023)

Inkludering i barnehage, skole og PPT: Hvordan bygge kapasitet på dette temaet?.

Stord. Interkommunal seminar FOS;

2023-01-27.

Roland, Pål

(2023)

Implementeringskvalitet i barnehage, skole og PPT. Hvordan skaper vi profesjonelle lærende felleskap?.

Sandnes Kommune. Oppvekst sektoren.;

2023-02-23.

Roland, Pål

(2023)

Hvordan bygge kapasitet på temaet inkludering i utdanningssektoren?.

Kopetanseløft Oslo kommune;

2023-01-31 - 2023-02-01.

Roland, Pål

(2023)

Kapasitetsbygging av temaet inkludering i videregående skole. Suksessfaktorer og barrierer.

Koløftet Oslo Videregående skole;

2023-03-07 - 2023-03-08.

Roland, Pål

(2023)

Stress og stressmestring i barnehage og skole..

Flekkefjordskonferansen;

2023-04-11.

Roland, Pål

(2023)

Hva er et profesjonelt lærende felleskap og hvordan skaper vi det?.

Flekkefjordskonferansen 2023. Dag 2 for ledere.;

2023-04-12.

Roland, Pål

(2023)

Hvordan drive kapasitetsbygging i egen AKS/ Sfo?.

AKS ledelses utdanning i Oslo;

2023-09-26.

Roland, Pål

(2023)

Hvordan forstå og mestre ulike former for utfordrende atferd?.

Seminar for ledere og ansatte i barnehage, skole og PPT;

2023-09-14.

Roland, Pål

(2023)

Hva ligger det i profesjonell klasseledelse og hvordan implementerer vi det i videregående skole?.

Ansatte i Randaberg videregående skole;

2023-08-11.

Roland, Pål

(2023)

Hvordan bygge autoritative klima i barnehagesektoren?.

Ansatte i barnehagen i Askøy kommune;

2023-11-10.

Roland, Pål

(2023)

Implementering av autoritativt klima i en kommune. Suksessfaktorer og barrierer.

Ringerike kommune for barnehagesektoren;

2023-10-23 - .

Roland, Pål

(2023)

Hvordan bygge autoritative klima i barnehage og skole? Forståelse av temaet, og forskningsbaserte forslag til å oppnå dette i egen organisasjon..

Felles planleggingsdag for barnehager og skoler i Rogaland;

2023-11-17.

Roland, Pål

(2023)

Kapasitetsbygging i barnehagen - hvordan kan ledere skape det?.

Masterprogrammet for ledere i barnehagesektoren;

2023-08-31 - 2023-09-01.

Roland, Pål

(2023)

Kapasitetsbygging og implementering av oppvekstreformen i ledernivået..

Kommunal kapasitetsbygging i Tysvær kommune for ledere;

2023-09-07.

Roland, Pål; Gilje Strand, Maria

(2023)

Autoritativ rolle som foreldre, i barnehage og skole. En Podcast.

Roland, Pål

(2022)

Ledelse av endringsarbeid i PPT. .

Nasjonal Statped konferanse.Oslo.;

2022-05-19.

Roland, Pål

(2022)

Forståelse og mestring av utfordrende atferd i et systemperspektiv..

Flekkefjordkonferansen;

2022-04-19.

Roland, Pål

(2022)

Kapasitetsbygging i egen organisasjon på temaet utfordrende atferd. Med vektlegging på ledelse..

Flekkefjordkonferansen;

2022-04-20.

Roland, Pål

(2022)

Hvordan arbeide med inkluderingstemaet i egen organisasjon?.

UDE konferanse Oslo. Barnehage, skole og PPT.;

2022-03-22 - 2022-03-23.

Roland, Pål

(2022)

Kapasitetsbygging, ledelse og implementering, relatert til temaet inkluderende praksis..

FOS nettverket. Stord (5 kommuner);

2022-05-04.

Roland, Pål

(2022)

Hvordan skape bærekraftig videreføring i inkluderende barnehage og skolemiljø? IBS konferansen Fornebu..

IBS konferanse. Statsforvalteren i Oslo og Viken ;

2022-12-07.

Roland, Pål

(2022)

Kristiansand. Relasjonskvalitet og livsmestring i barnehagearenaen.

Samling for ledere og pedagoger i barnehagen;

2022-11-09.

Roland, Pål

(2022)

Implementeringskvalitet og ledelse av endringsarbeid.

Sandnes kommune. Seminar for ledere i oppvekst;

2022-11-11.

Roland, Pål

(2022)

Inkludering i videregående skole. Hvordan forbedre det temaet?.

Oslo. Ledelse i videregående skole i Oslo;

2022-11-22 - 2022-11-23.

Roland, Pål

(2022)

Kompetanseløft for inkluderende praksis. Erfaringer så langt....

Oslo. Læringsmiljøkonferansen 2022;

2022-10-20 - 2022-10-21.

Roland, Pål

(2022)

PPT Stavanger. Hvordan utvikle PPT som organisasjon ? Med vekt på implementering, ledelse og kapasitetsbygging.

Seminar PPT Stavanger;

2022-09-12.

Roland, Pål

(2022)

FOS nettverket.Kapasitetsbygging internt og eksternt i PPT..

FOS nettverket. Stord (5 kommuner). PPT ansatte.;

2022-09-16.

Roland, Pål

(2022)

Kapasitetsbygging på temaet inkludering i barnehage, skole og PPT..

Oslo UDE Kompetanseløft for inkludering;

2022-10-18 - 2022-10-19.

Roland, Pål

(2022)

Kongsberg. Hvordan forstå og håndtere utfordrende atferd i en inkluderende kontekst?.

Kongsberg kommune: Innlegg for ansatte i skolen og barnehage.;

2022-08-12.

Roland, Pål

(2022)

Hva er kvalitet i klasseledelse? Om overganger, interaksjoner og relasjonskvalitet..

Ski kommune. Innlegg for ansatte i skolen.;

2022-08-10.

Roland, Pål

(2022)

Kvalitet i klasseledelse for nyansatte lærere i nettverk. Interkommunalt opplegg i Frogn kommune..

Nettverk for nyutdannete lærere. Frogn kommune;

2022-10-28.

Roland, Pål

(2022)

Hvordan skape relasjonskvalitet i barnehagesektoren?.

Ringerike Kommunalt Rekom prosjekt for barnehageansatte.;

2022-10-31.

Roland, Pål

(2022)

Organisasjonsutvikling og implementering i barnehage og skole.

Oslo UDE kompetanseløft;

2022-11-03 - 2022-11-04.

Roland, Pål

(2022)

Stress og stressmestring i leder rollen. For ledere i Stord kommune..

Nettverk for ledere i Stord kommune.;

2022-12-20.

Roland, Pål

(2021)

Hvordan bygge kapasitet i egen organisasjon på temaet utfordrende atferd?.

Flekkefjord konferansen;

2021-04-07.

Roland, Pål

(2021)

Håndtering av mobbing og andre krenkelser..

UDIR samling. Nasjonal IBS prosjektet;

2021-02-09.

Roland, Pål

(2021)

Hvordan lede endringsarbeid i barnehagen relatert til mobbetemaet?.

FUS nettverk;

2021-02-23.

Roland, Pål

(2021)

Organisasjonsutvikling med fokus på kollektiv kapasitetsbygging.

UDIR samling. Nasjonal IBS prosjektet ( Inkluderende barnehage og skole prosjekt);

2021-03-16.

Roland, Pål

(2021)

Hva er implementeringskvalitet? Presentasjon av Levels og Use modellen ( Hall & Hord 2020).

PhD kurs i "Policy implementation";

2021-04-20.

Roland, Pål

(2021)

Kapasitets bygging i egen organisasjon og leders betydning i dette arbeidet..

Oslo Kommune UDE. Ledergruppen utdanning;

2021-05-04.

Roland, Pål

(2021)

Transformasjonsledelse, implementering og kapasitetsbygging..

Oslo kommune AKS;

2021-05-19.

Roland, Pål; Rosell, Lars Yngve; Rongved, Elisabeth Emilie Sefranek

(2021)

Læring for livet - mobbing i barnehagen.

Roland, Pål

(2021)

Implementeringsprosesser i REKOM/ DEKOM satsningen.

Sandnes kommune, forankringsseminar ledere;

2021-08-26.

Roland, Pål

(2021)

Relasjonskvalitet, utfordrende atferd og klasseledelse.

Møre & Romsdal: innlegg for vidergående skoler;

2021-08-18.

Tharaldsen, Kjersti Balle; Roland, Pål

(2021)

ROBUST og implementering.

Roland, Pål

(2021)

Hvordan kan pedagoger utvikle trygge læringsmiljø i sine klasser?.

Grenlandskonferansen. Universitetet i Sør Øst Norge;

2021-11-11 - .

Roland, Pål

(2021)

Livsmestring og relasjonskvalitet i barnehagen.

Samling for barnehageansatte i Kristiansand;

2021-10-22.

Roland, Pål

(2021)

Livsmestring, relasjonskvalitet og implementering av disse temaene.

Ringerike. Samling for ansatte i barnehagen;

2021-09-30.

Roland, Pål

(2021)

Implementering og ledelse av endringsarbeid.

UDIR samling Oslo. Kompetanseløft for inkluderende praksis.;

2021-09-21 - .

Roland, Pål

(2021)

Implementering relatert til mobbetemaet.

Nasjonal samling for mobbeombudene. Sandnes.;

2021-09-29.

Roland, Pål

(2021)

Forståelse og håndtering av mobbing og andre krenkelser..

UDIR. Inkluderende barnehage og skolemiljø. Nasjonal samling.;

2021-09-22.

Roland, Pål

(2021)

Implementering av temaet inkluderende praksis.

Samling for ledere i Sandnes kommune.;

2021-10-07.

Roland, Pål

(2021)

Videreføring av inkluderende barnehage og Skolemiljø ( IBS).

Stavanger. Statsforvalteren i Rogaland. Inkluderende barnehage og skolemiljø UDIR prosjekt;

2021-11-25.

Roland, Pål

(2021)

Stressforståelse og mestring av stress i barnehage og skole-.

Kristiansand.. UiA. Innlegg på lærerkonferansen;

2021-11-22.

Roland, Pål

(2021)

Klasseledelse for nyutdannete. Overgangen fra utdanning til praksis..

Seminar for nyansatte i skolen, Drøbak.;

2021-10-15.

Roland, Pål

(2021)

Implementering og ledelse av endringsprosesser i barnehage og skole. Oslo UDE.

REKOM og DEKOM Oslo UDE;

2021-10-12.

Roland, Pål

(2021)

Inkludering. Teori forståelse og omsetting til praksis..

REKOM og DEKOM Oslo UDE;

2021-10-13.

Roland, Pål

(2020)

Livsmestring i barnehage og skole.

Bærum kommune. Samling for barnehage og skoleansatte.;

2020-01-07.

Roland, Pål

(2020)

Håndtering av mobbing og krenkelser. Temaforståelse og tiltak..

Oslo. UDIR samling inkluderende barnehage og skolemiljø;

2020-01-21.

Roland, Pål

(2020)

Implementering av endringer i barnehagekonteksten.

Samling for barnehageansatte i Sandnes kommune;

2020-01-10.

Roland, Pål

(2020)

En oversikt over implementeringsvitenskap.

UDIR samling Oslo. Ledelsesnivå;

2020-01-21.

Roland, Pål

(2020)

Håndtering av mobbing og krenkelser.

UDIR. Inkluderende barnehage og skolemiljø;

2020-01-21.

Roland, Pål

(2020)

Hvordan utvikle en sterk innovasjon mot mobbing?.

UDIR samling Oslo. Inkluderende barnehage og skolemiljø;

2020-01-28.

Roland, Pål

(2020)

Læreres oppfatning av implementeringsutfordringer på skolenivå i en intervensjon som omhandler utvikling av klasseledelse. NIMP konferanse Oslo..

Nasjonalt nettverk for implementeringsforskning. Oslo;

2020-11-23.

Roland, Pål

(2020)

Hvordan utvikle et godt og inkluderende læringsmiljø i barnehagen? Fylkesmannen i Vestfold og Telemark. .

For ledere i barnehager i Vestfold og Telemark;

2020-05-20.

Roland, Pål

(2020)

Ledelse, kapasitetsbygging og implementering..

Samling for ledere i skole og barnehage i Lister;

2020-09-09.

Roland, Pål

(2020)

Kapasitets bygging i barnehagen? Relasjonskvalitet og livsmestring.

Kurs barnehageansatte i Modum kommune;

2020-05-12.

Roland, Pål

(2020)

Ledelse, og kapasitetsbygging i organisasjoner.

Universitetet i Agder. Master spes ped. ;

2020-08-25.

Roland, Pål

(2020)

Bærum kommune. Relasjonskvalitet og livsmestring, hvordan implementere disse temaene?.

Kurs for ansatte i skole og barnehage;

2020-09-03.

Roland, Pål

(2020)

Ledelse av endringsarbeid og stress teori..

Forelesning for ansatte i ASK UDE;

2020-09-17.

Roland, Pål

(2020)

Hvordan forstå og håndtere utfordrende atferd i skolen..

Tysvær kommune Ansatte i skolen;

2020-09-21.

Roland, Pål

(2020)

Mobbing: hvordan forstår vi dette temaet og hvordan kan vi forebygge?.

Barnehage og skoleansatte. Tromsø;

2020-11-05.

Bru, Lars Edvin; Roland, Pål

(2019)

Innledning. I: Stress og mestring i skolen.

Fagbokforlaget.

ISBN 9788245032857.

s.13-18.

Roland, Pål

(2019)

UDIR samling, Oslo. Innovasjon og implementering i barnehage og skole. Teori og eksempler fra CIESL prosjektet. .

Nasjonalt UDIR prosjekt. Samlingsbasert;

2019-01-16.

Roland, Pål

(2019)

Phd kurs om " Policy implementation". Implementeringskvalitet og kritisk viktige faktorer i implementeringsarbeidet. Teori og eksempler fra CIESL..

Phd Kurs;

2019-02-14 - 2019-02-15.

Roland, Pål

(2019)

Innovasjon og kapasitetsbygging i organisasjonen. Ledere innen skole Fredrikstad. Teori og eksempler fra CIESL prosjektet..

Kurs for ledere i Fredrikstad kommune;

2019-03-28 - .

Roland, Pål

(2019)

Kollektiv kapasitetsbygging i organisasjonen.Teori og eksempler fra CIESL. UDIR samling Oslo..

Nasjonalt UDIR prosjekt. Læringsmiljøprosjektet.;

2019-03-12.

Roland, Pål

(2019)

Hvordan skape en sterk innovasjon på temaet mobbing? Implementeringsteori og eksempler fra CIESL. Key note foredrag..

Nasjonal konferanse NUBU. Oslo;

2019-09-13.

Roland, Pål

(2019)

Hva er suksessfaktorer i implementering av skolebaserte intervensjoner? Teoretiske perspektiver fra CIESL. Oslo. NUBU konferanse. Parallell sesjon.

Nasjonal konferanse NUBU. Oslo;

2019-09-13.

Lunde, Svanaug; Roland, Pål

(2019)

Hvordan utvikle en intervensjon som omhandler forebygging av mobbing og krenkelser og utvikling av livsmestring i en barnehagekontekst?.

Norsk barnehageforskningskonferanse 2019;

2019-10-16.

Lunde, Svanaug; Martinsen, Marianne Torve; Roland, Pål; Moser, Thomas

(2019)

En undersøkelse om forståelsen av mobbing i norske barnehager – en pilotstudie.

Norsk barnehageforskningskonferanse 2019;

2019-10-17.

Lunde, Svanaug; Martinsen, Marianne Torve; Roland, Pål; Moser, Thomas

(2019)

Exploring the understanding of bullying behavior in ECEC – a pilot study..

Annual EECERA conference, Early Years: Making it Count;

2019-08-20 - 2019-08-23.

Skage, Ingrid; Ertesvåg, Sigrun K.; Roland, Pål; Dyrstad, Sindre Mikal

(2019)

Active School, Implementation of Physically Active Lessons: A 2-year Follow- up..

ICSEI 2019;

2019-01-09 - 2019-01-12.

Solheim, Ksenia; Roland, Pål; Ertesvåg, Sigrun K.

(2018)

Teachers' collective and individual learning in classroom interactions..

ICSEI ;

2018-01-08 - 2018-01-12.

Roland, Pål

(2018)

Suksessfaktorer i klasseledelse.

Foredrag RSK Finnmark;

2018-08-29.

Roland, Pål

(2018)

Bærum. Hvordan kan god klasseledelse forebygge mobbing og krenkelser?.

Seminar for lærere og ledere i skolen. Med bakgrunn fra CIESL prosjektet;

2018-08-14.

Roland, Pål

(2018)

God klasseledelse som forutsetning for håndtering av krevende klasser..

Haugesund. Kurs for ansatte i skolen.;

2018-06-05.

Roland, Pål

(2018)

Klasseledelse, relasjonsbygging og krav som middel til å forebygge mobbing og krenkelser..

Oslo. UDIR samling. Inkluderende barnehage og skolemiljø;

2018-04-25.

Roland, Pål

(2018)

God klasseledelse. Med utgangspunkt i CIESL prosjektet.Lillestrøm.

Kurs for ansatte i skole og ledelsen der.;

2018-04-19.

Roland, Pål

(2018)

Klasseledelse som forebyggende mot negativ atferd. med bakgrunn i CIESL data. Hammerfest.

Kurs for ansatte i skolen;

2018-04-05.

Roland, Pål

(2018)

Håndtering av krevende atferd gjennom klasseledelse. Med bakgrunn fra CIESL prosjektet. Arendal.

Kurs for ledere i skolen;

2018-03-23.

Roland, Pål

(2018)

Stord: Hvordan skape autoritative miljøer i skole og barnehage. Om klasse og gruppeledelse. Teori fra CIESL prosjektet..

Stord. Kursdag om klasse og gruppeledelse.;

2018-11-02.

Roland, Pål

(2018)

Veiledning av organisasjoner fra PPT perspektiv.

Kurs for PPT ansatte i Lillestrøm;

2018-12-11.

Roland, Pål

(2018)

Kritiske steg i implementeringsprosessen i skole og barnehage. Oslo. Bruk ar CIESL teoretiske perspektiver..

Læringsmiljøsenterets nasjonale konferanse. Oslo.;

2018-11-29 - 2018-11-30.

Roland, Pål

(2018)

Mobbing i barnehagen. Film på Nettside og youtube ( over 5000 treff i 2018).

Roland, Pål

(2018)

Autoritativ rolle og håndtering av atferd. Ringerike..

Ringerike kommune Barnehageledere.;

2018-10-01.

Roland, Pål

(2018)

Klasseledelse: relasjonsbygging, organisering og læringsstøtte. Tysvær. Med bakgrunn i CIESL prosjektet..

Kurs for ansatte i skolen;

2018-10-30.

Roland, Pål

(2018)

Implementering av mobbetemaet. Buskerud fylkesmannen..

Ledere i barnehage og skole;

2018-10-25.

Roland, Pål

(2018)

Autoritative voksne og håndtering av atferdsproblemer. Haugesund.

Ansatte i barnehager;

2018-10-17.

Roland, Pål

(2017)

Læreres relasjonsbygging i et organisasjonsperspektiv.

Konferansen Ny kunnskap i dag - ny praksis i morgen;

2017-09-19 - 2017-09-20.

Roland, Pål

(2017)

CIESL - Implementering av klasseledelse i et organisasjonsperspektiv.

Hamar. SEPU.HiI. HiV. Ny kunnskap i dag - ny praksis i morgen;

2017-09-19 - 2017-09-20.

Roland, Pål

(2017)

Klasseledelse. Ulike perspektiver. Presentasjon av CIESL.

Foredrag for nyutdanna lærere med veiledere;

2017-09-18.

Roland, Pål

(2017)

Hvordan forebygge mobbing gjennom god klasseledelse? Presentasjon av CIESL.

Mobbeforebygging og klasseledelse. Seminar i Asker;

2017-09-05.

Roland, Pål

(2017)

Mobbing og klasseledelse: ulike perspektiver. Presentere CIESL.

Seminar i Arendal. Filadelfia.;

2017-08-31.

Roland, Pål

(2017)

Implementeringsteori, kapasitetsbygging og bærekraftig utvikling. Relatert til teorien i CIESL..

Haugalandsløftet konferanse ledernivå;

2017-08-28.

Roland, Pål

(2017)

Klasseledelse: ulike perspektiver. Med CIESL som bakgrunnsteori.

Samling for alle lærerne i Sogndal og omegn;

2017-08-16 - .

Roland, Pål

(2017)

Ulike perspektiver på klasseledelse. Presentasjon av CIESL.

Plan dag for lærere og rektor i Bodø;

2017-08-15.

Roland, Pål

(2017)

Klasseledelse -ulike perspektiver. Presentasjon av CIESL prosjektet.

Samling lærere og ledere i frosta kommune;

2017-08-14.

Roland, Pål

(2017)

Hvordan utvikle klasseledelse med kvalitet? CIESL som bakgrunn.

Plandag for alle lærere og ledere i Horten;

2017-08-11.

Roland, Pål

(2017)

Hvordan arbeider vi med relasjoner i møtet med utfordrende atferd? Med bakgrunn i fra CIESL funn..

FLIS konferansen Stavanger;

2017-11-02.

Roland, Pål

(2017)

Hvordan drive implementeringsprosesser på organisasjonsnivå? Med bakgrunn i CIESL resultater..

Kvinesdal. Ledere i Lister nettverker ( 10 kommuner);

2017-11-10 - .

Roland, Pål

(2017)

Slik skal barnehagene jobbe mot mobbing.

Roland, Pål

(2017)

Relasjonsbygging i barnehage og skole. Med bakgrunn i CIESL data..

Larvik, ansatte i skole og barnehage;

2017-12-05.

Roland, Pål

(2017)

Relasjoner, ledelse og implementering. Med utgangspunkt i CIESL prosjektet..

Larvik. Ansatte i barnevern og helsetjenester.;

2017-12-06.

Roland, Pål

(2017)

Hvordan forstår vi utfordrende atferd i skolen? Med tiltak. Empiri fra CIESL data..

Bærum kommune. Ansatte i skolen og ledere.;

2017-11-24.

Roland, Pål

(2017)

Implementering og kapasitetsbygging i egen organisasjon. Empiri fra CIESL..

Seminar. Ledere i skole og barnehage.;

2017-11-23.

Ertesvåg, Sigrun K.; Roland, Pål; Kronstad, Merete Høgseth

(2016)

Organizing for teacher quality in the classroom ‐ The role of the school as an organization in organizing for improvement of classroom interaction..

International Congress for School Effectiveness and School Improvement (ICSEI);

2016-01-06 - 2016-01-09.

Roland, Pål

(2016)

Ulike perspektiver på klasseledelse..

Ungdomstrinnsatsningen 2014 - 2018. Oslo;

2016-01-12.

Roland, Pål

(2016)

Ulike perspektiver på klasseledelse..

Ungdomstrinnsatsningen 2014- 2018. Oslo;

2016-01-19.

Roland, Pål

(2016)

Håndtering av klasseledelse med fokus mot utfordrende atferd..

Bergen. Seminar for lærere og ledere som arbeider med spesialundervisning;

2016-04-07 - 2016-04-08.

Roland, Pål

(2016)

Klasseledelse og utfordrende atferd. Implementering av klasseledelsesteori..

Masterprogrammet i spesialpedagogikk. Høgskolen i Volda;

2016-04-18 - 2016-04-19.

Roland, Pål

(2016)

Betydningen av den autoritative voksenrollen i pedagogiske sammenhenger. Vektlegging av relasjonsbygging fra lærer til elev..

Arendalskonferansen 2016. Arendal.;

2016-05-03 - .

Roland, Pål

(2016)

Implementering, ledelse og skoleutvikling.

Konferanse for ledere. Arendal;

2016-06-15.

Roland, Pål

(2016)

Hva er god klasseledelse? Utfordringer i klasserommet..

Seminar for lærere og rektorer. Trondheim;

2016-08-10.

Roland, Pål; Ertesvåg, Sigrun K.

(2016)

CIESL-prosjektet. Klasseledelse og implementering. Oslo..

Atferdssenterets konferansen;

2016-11-16.

Roland, Pål

(2016)

Relasjonsledelse i barnehagen Ålesund. Ledere i barnehager..

KOnferanse;

2016-10-27 - 2016-10-28.

Roland, Pål

(2016)

Organisasjonsutvikling i skoler.

Seminar for alle skolelederne i Sandnes kommune;

2016-10-25.

Roland, Pål

(2016)

Klasseledelse - ulike perspektiver. Eksempler fra CIESL prosjektet.

UDIR samling Ungdomstrinn i utvikling;

2016-10-31 - 2016-11-01.

Roland, Pål

(2016)

Klasseledelse - relasjoner, organisering og læringsstøtte. Eksempler og teori fra CIESL.

Seminar;

2016-10-12.

Roland, Pål

(2016)

Ledelse og implementering. Vennesla Teori og eksempler fra CIESL.

Seminar for ledere i utdanninssektoren;

2016-10-13.

Roland, Pål

(2016)

Implementering av intervensjoner i barnehagen. Arendal. Ledere..

Seminar for ledere Arendal kommune;

2016-11-22.

Westergård, Elsa; Roland, Pål

(2016)

Still going strong-12 years after implementing the Respect program.

ICSEI konferanse;

2016-01-05 - 2016-01-10.

Roland, Pål; Westergård, Elsa

(2016)

Antologi om implementering.

Roland, Pål

(2016)

Forebygging av utfordrende atferd i klassen. Trondheim. Forståelse og tiltak..

Roland, Pål

(2016)

Ledelse av endringsarbeid i skole og barnehage. Haugesund.

Ledere i skole og barnehage;

2016-11-10 - 2017-11-10.

Roland, Pål

(2016)

Ledelse av kapasitetsbygging i skolen. Flekkefjord..

Seminar for ledere i Lister regionen.;

2016-12-08.

Roland, Pål

(2016)

Mobbing, forskning og nye forståelsesrammer. Ledere i skole, barnehage og PPT..

Fylkesmannen i Vestfold: ledere i regionen;

2016-12-09.

Roland, Pål

(2016)

Implementering av rammeplanen i barnehagen.

Seminar for ledere i barnehagen i Stavanger;

2016-11-09.

Roland, Pål

(2016)

Mobbetemaet og kapasitetsbygging i organisasjonen. Oslo..

UDIR Læringsmiljøprosjektet;

2016-11-04.

Roland, Pål

(2016)

Hvordan forstå og arbeide med mobbing i skolen? Haugesund.

Fylkesmannen i Rogaland;

2016-11-03.

Roland, Pål

(2015)

Hvordan kan vi skape kapasitetsbygging i barnehagen?.

Konferanse i Tønsberg. Fylkesmannen i Telemark. Ledelsesnivå.;

2015-04-25.

Roland, Pål

(2015)

Klasseledelse fra teori til praksis: utfordringer..

Pedagogisk fagmesse. Sør Trøndelag. Lærere og rektorer.;

2015-08-11.

Roland, Pål

(2015)

Klasseledelse: utfordringer knyttet til læringsledelse. CIESL som teoribase..

Seminar for Lærere og rektorer i Buskerud;

2015-08-13.

Roland, Pål

(2015)

Fokusgruppeintervju av lærere i CIESL.

Roland, Pål

(2015)

Klasseledelse relatert til læringsstøtte, inkludering og håndtering av utfordrende atferd. CIESL prosjektet brukt som bakgrunnsmateriale i foredraget..

Knutepunkt prosjektet Sørlandet. 5 kommuner. Lærere og rektorer.;

2015-09-02.

Westergård, Elsa; Roland, Pål

(2015)

Ulike perspektiver på implementering. I: Implementering : å omsette teorier, aktiviteter og strukturer i praksis.

Universitetsforlaget.

ISBN 978-82-15-02472-1.

s.14-18.

Roland, Pål

(2015)

En oversikt over implementering: en implementeringsposter..

Roland, Pål

(2015)

Implementering med fokus på klasseledelse. Skien kommune - ledere. CIESL brukt som bakgrunns teori og eksemplifisering..

Seminar ledere i alle skolene i Skien/ skoleeier/ PPT;

2015-09-25.

Ertesvåg, Sigrun K.; Roland, Pål

(2015)

CIESL-prosjektet - forskingsdesign og nokre førebels resultat.

Workshop ;

2015-11-27.

Roland, Pål

(2015)

Stavanger kommune.Hvordan bygger vi inkluderende læringsmiljø i skolen? Kapasitetsbygging og inkludering.CIESL prosjektet som eksemplifisering..

Ledere i Stavangerskolen.;

2015-01-22.

Roland, Pål

(2015)

Tidlig innsats og autoritativ voksenrolle i barnehagen..

Drammen kommune;

2015-01-12.

Roland, Pål

(2015)

Asker. Hvordan forstår vi og arbeider med utfordrende atferd i barnehagen?.

Asker. Ledere og ansatte i barnehager.;

2015-01-30.

Roland, Pål

(2015)

Voss. Implementering og kapasitetsbygging i organisasjoner. For ledere i Voss kommune..

Seminar.;

2015-02-06.

Roland, Pål

(2015)

Hobøl. Hvordan forebygge og redusere mobbing i skolen?.

Kurs for ansatte i skolen. Læringsmiljøprosjektet;

2015-02-12.

Roland, Pål

(2015)

Lyngdal. Tidlig innsats, utfordrende atferds og autoritativ voksenrolle..

Lyngdal. Seminar. Ansatte i barnehagen;

2015-02-19.

Roland, Pål

(2015)

Oslo. Innovasjonsprosesser i pedagogiske organisasjoner..

Konferanse Utdanningsforbundet. Ledere i pedagogiske organisasjner;

2015-03-16.

Roland, Pål

(2015)

Kommunikasjons prosesser med bakgrunn i Mead og Bateson sine teorier..

Forelesning på master i spesialpedagogikk;

2015-03-26.

Roland, Pål

(2015)

Hvordan arbeider vi for å skape god klasse/ gruppe ledelse? CIESL som eksempel på teoribase på dette temaet. .

Gjesdal kommune. Alle ansatte i skolen.;

2015-04-21.

Roland, Pål

(2015)

Spesialundervisning. Utagerende atferds og inkludering.

Roland, Pål

(2015)

Tidlig intervensjon når det gjelder barn med utagerende atferd i skolen. Tiltakene må starte allerede i 1 klasse..

Roland, Pål

(2015)

Hvordan kan vi forstå krevende atferd i barnehagen og sette inn gode tiltak?.

KOnferanse Os. Ledere og PPT ansatte;

2015-11-09.

Roland, Pål

(2015)

Trondheim.Hvordan forebygge mobbing i skole og barnehage?.

Nasjonal konferanse om mobbing;

2015-11-23 - 2015-11-24.

Roland, Pål

(2015)

Kapasitetsbygging i pedagogiske organisasjoner..

UDIR konferanse Bergen;

2015-12-01.

Roland, Pål

(2015)

Alvorlige atferdsproblemer i skolen. Hvordan håndterer vi det?.

Skolemøtet for Rogaland;

2015-11-13.

Roland, Pål

(2015)

Oslo. Hvordan kan vi skape god implementeringskvalitet i endringsprosesser?.

KOnferanse for ledere i pedagogisk sektor i Oslo og Akershus;

2015-10-08.

Roland, Pål

(2015)

Aggresjonsteori. Social information Processing model. Implementeringsteori. CIESL som eksempel..

Konferanse for PPT ansatte;

2015-10-25.

Roland, Pål

(2015)

Med fokus på relasjonsarbeid i barnehagen. Positivt klima og perspektivtaking..

KOnferanse for ledere og ansatte i barnehagen;

2015-11-20 - .

Roland, Pål

(2014)

Implementering og innovasjon i barnehagen. Oslo.

Konferanse for Utdanningsdirektoratet.;

2014-11-25 - 2015-11-25.

Roland, Pål

(2014)

Ledelse av endringsarbeid i skolen.

Skolelederkonferansen i Stavanger;

2014-11-27.

Roland, Pål

(2014)

Innovasjon, implementering og ledelse av endringsprosesser.

Ledere i skole og barnehage i Randaberg;

2014-11-18.

Roland, Pål

(2014)

Tidlig insats og håndtering av utfordrende atferd.

Ansatte i barnehager i Bærum Kommune;

2014-10-29.

Roland, Pål

(2014)

Utfordrende atferd - hvordan forstå og håndtere det i tidlig alder.

FOS - Kvinnherad. Fagkonferanse;

2014-10-24.

Roland, Pål

(2014)

Kompetanseløft i barnehagen - hvordan få det til? Bodø.

PPT konferanse;

2014-10-15 - 2015-10-15.

Roland, Pål

(2014)

Ledelse av endringsprosesser i pedagogiske kontekster. Vennesla.

Fagmesse for ledere. Knutepunktprosjektet - sør.;

2014-09-25.

Roland, Pål

(2014)

Forståelse og håndtering av utfordrende atferd.

Konferanse for ansatte i skoler. Asker;

2014-08-13.

Roland, Pål

(2014)

Ledelse av endringsprosesser i barnehage og skole. Porsgrunn.

Konferanse om ledelse for ledere i barnehager og skoler, Telemark;

2014-01-17.

Roland, Pål

(2014)

Ledelse og kapasitetsbygging i skolen.Sola /Stavanger.

Skolelederforbundet;

2014-03-06 - 2014-03-07.

Roland, Pål

(2014)

Håndtering av utfordrende atferd i barnehagen.

Ansatte i barnehager i Asker;

2014-02-03.

Roland, Pål

(2014)

Ledelse av endringsarbeid.

Konferanse for ledere i barnehager.Oslo;

2014-04-01.

Roland, Pål

(2014)

Forståelse og håndtering av utfordrende atferd relatert til tidlig innsats.

Kurs for barnehageansatte. Skien kommune.;

2014-04-22.

Roland, Pål

(2014)

Ledelse av endringsarbeid i barnehagen.Kapasitetsbygging. Tønsberg.

Barnehageledere i Vestforld. Tønsberg. Barnehageforum-;

2014-04-25 - .

Roland, Pål

(2014)

Kapsitetsbygging i barnehager. Drammen. Sundvollen.

Ledere i barnehager. Drammen.;

2014-03-19.

Roland, Pål

(2014)

Krevende atferd i skolen. Haugesund.

Ansatte i skoler/ spesialpedagoger.Haugesund.;

2014-06-06.

Roland, Pål

(2014)

Inkludering i barnehagen. Songedalen (Kristiansand).

Ansatte i barnehager i Songedalen;

2014-11-21.

Roland, Pål

(2014)

Tidlig innsats i skole og barnehage.

Ledere og politikere i Strand kommune: Strand.;

2014-09-17.

Roland, Pål

(2014)

Hvordan forebygge mobbing i skolen? Moss.

Ledere i skolesektoren. Fylkesmannen i Akershus.;

2014-04-08.

Roland, Pål

(2014)

Forebygging av mobbing med fokus på systemperspektivet. Stavanger.

Ledere, stab oppvekst og politikere.;

2014-12-03.

Roland, Pål

(2014)

Ledelse og kapasitetsbygging i skolen.Sandnes Kort oversikt over CIESL..

Ledere i skolen. Stab skole. Fagforeninger.;

2014-12-04.

Roland, Pål

(2014)

Implementeringsprosesser og kapasitetsbygging. Molde. PPT ansatte.

PPT ansatte i Møre regionen;

2014-10-06 - 2014-10-07.

Roland, Pål

(2014)

Utfordrende atferd i barnehage og skole. Bamble kommune.

Ansatte i barnehager og skoler. Oppvekst.;

2014-08-11.

Roland, Pål

(2014)

Være sammen - et kompetanseløft for barnehagen. Farsund.

For ansatte i barnehager i Farsund kommune;

2014-01-21.

Roland, Pål

(2014)

Kompetanseløft i barnehagen. Haugesund. Haugalandsløftet.

Være sammen veiledere. Haugalandsløftet;

2014-01-15.

Roland, Pål

(2014)

Ledelse av innovasjoner i barnehagen. Stavanger.

Ledere i barnehager i stavanger. Stab barnehage Stavanger kommune.;

2014-12-01.

Roland, Pål

(2014)

Ledelse av endringsprosesser og kapasitetsbygging i barnehagen. Kristiansand. Universitetet i Agder.

Masterstudenter i spesialpedagogikk;

2014-08-28.

Roland, Pål

(2014)

Kommunikasjonsteori og autoritativ voksenrolle.Arendal. Være sammen. Første kurs med studiepoeng.

Studiepoenggivende veilederutdanning Være sammen prosjektet.;

2014-08-26.

Midthassel, Unni Vere; Roland, Erling Georg; Vaaland, Grete Sørensen; Roland, Pål; Flack, Tove; Idsøe, Thormod

(2013)

Mobbebegrepet er viktig.

Stavanger Aftenblad.

ISSN 0804-8991.

Roland, Pål; Størksen, Ingunn

(2013)

Tidlig innsats ved Nasjonalt senter for læringsmiljø og atferdsforskning.

Atferdssenterets konferanse: Tidlig innsats - utsatte barn har dårlig tid!;

2013-10-19 - 2013-10-20.

Størksen, Ingunn; Roland, Pål; Plischewski, Henning

(2013)

Presentasjon av barnehageprosjekter ved Læringsmiljøsenteret.

Barnehageseminar;

2013-06-03.

Roland, Pål

(2013)

Tidlig innsats: Hvordan oppnå det i barnehager?.

Tidlig innsats konferanse - Stavanger kommune;

2013-01-02.

Roland, Pål

(2013)

Örganisasjonsutvikling og implementering i skole og barnehage.

Kristiansand kommune. Dagsseminar for barnhage og skoleledere;

2013-01-11.

Roland, Pål

(2013)

Hådtering av utfordrende atferd med fokus på stress teori.

Årlig konferanse for Sunnhordaland;

2013-02-01.

Roland, Pål

(2013)

Utfordrende atferd i skolen - hvordan møte det som pedagog?.

Utdanningsforbundet i Rogaland;

2013-02-06 - .

Roland, Pål

(2013)

Organisasjonsutvikling og ledelse av endringer.

Nasjonal konferanse for kulturskolen.;

2013-04-04.

Roland, Pål

(2013)

Organisasjonsutvikling i barnehage og skole.

Ledersamling i utviklingsprosjektet Haugalandsløftet (alle kommunene i Haigaland);

2013-04-18 - .

Roland, Pål

(2013)

Hva er aggresjonsteori, og hvordan kan vi anvende denne kunnskapen?.

Årlig konferanse for PPT ansatte midt - Norge;

2013-04-24.

Roland, Pål

(2013)

Implementering og spredning av kompetanseprosjektet i barnehager: Være sammen.

Konferanse tidlig innsats. Fylkesmannen i Vest Agder;

2013-06-11.

Roland, Pål

(2013)

To foredrag: 1. Tidlig innsats og utfordrende atferd. 2.Kommunikasjonsteori inspirert av Bateson.

Årlige skolemøtet i Rogaland;

2013-11-15.

Roland, Pål

(2013)

Tidlig innsats med fokus på utfordrende atferd.

Lerkendalseminaret;

2013-11-22 - .

Roland, Pål

(2013)

Endringsledelse og organisasjonsutvikling i PPT.

Ledelse for ledere i PPT Møre og Romsdal;

2013-12-03.

Roland, Pål

(2013)

Håndtering av utfordrende atferd.

Nordisk LP konferanse Tønsberg;

2013-05-26 - 2013-05-27.

Flack, Tove; Størksen, Ingunn; Roland, Pål; Plischewski, Henning

(2013)

Læringsmiljøsenteret: Læringsmiljø og tidlig innsats i barnehagen.

Barn av vår tid- om barns læring;

2013-09-09.

Roland, Pål

(2012)

Tidlig innsats.

SAF - Konferanse Dignity - verdighet.;

2012-10-25.

Roland, Pål

(2012)

Håndtering av utfordrende atferd i tidlig alder.

Konferanse Stord. Utdanningskonferansen.;

2012-02-03.

Roland, Pål

(2012)

Tidlig innsats - hva betyr det for barnehagen?.

Felles fagdag for alle barnehager i Tysvær kommune;

2012-02-01.

Roland, Pål

(2012)

Tidlig innsats i barnehagealder: om utfordrende atferd.

Utdanningskonferansen;

2012-03-29.

Roland, Pål

(2012)

Stressteori - hvordan forstå stress? SIP modellen - K. Dodge sin modell - presentasjon.

Berlin.Studietur og kompetansebygging.;

2012-04-19 - 2012-04-20.

Roland, Pål

(2012)

Innovasjon og implementering i barnehager og skoler.

Kompetansebygging for ledere i skoler og barnehager i Vest Agder;

2012-05-03.

Roland, Pål

(2012)

Implementering og organisasjonslæring for skoleledere.

Samling for skoleledere i Lister regionen;

2012-09-28.

Roland, Pål

(2012)

Relasjonsbygging og grensesetting: autoritative voksne.

BUFETAT, Region Fonna. Kompetansebygging fosterforeldre.;

2012-10-06 - 2012-10-07.

Roland, Pål

(2012)

Aggresjonsteori og autoritativ voksenrolle - individ og systemperspektivet.

Grunnskolenettverket i Akershus;

2012-10-17 - 2012-10-18.

Roland, Pål

(2012)

Implementering og ledelse av endringsarbeid i skole og barnehage.

Konferanse for ledere i skole og barnehage.;

2012-12-07.

Roland, Pål

(2012)

Atferdsproblemer i barnehage og skole. Tidlig intervensjon.Vennesla.

Fagsamling for barnehageansatte og lærere. ;

2012-10-19.

Lindblom, Frode; Lindblom, Frode; Roland, Pål

(2012)

Lærte 550 om grensesetting.

Byrkejdal - Sørby, Liv Jorunn; Roland, Pål

(2012)

Individuell og kollektiv håndtering av aggresjonsproblematikk i skolen.

Spesialpedagogikk.

ISSN 0332-8457.

Volum 7.

s.18-23.

Roland, Pål

(2011)

Tidlig intervensjon: Begynn tidlig i barnehagen. Hel side i haugesund Avis.

Roland, Pål

(2011)

Tidlig intervensjon og implementering.

Konferanse;

2011-08-30.

Roland, Pål

(2011)

Mobbing og systematisk arbeid.

UDIR- Konferanse "Bedre læringsmiljø";

2011-02-02 - 2011-02-03.

Roland, Pål

(2010)

Nasjonal konferanse: Implementering av antimobbeprogram.

UDIR nasjonal konferanse: Bedre læringsmiljø.;

2010-11-17 - 2010-11-18.

Roland, Pål

(2010)

Nasjonal konferanse: Implementering av antimobbearbeid.

UDIR: Bedre læringsmiljø;

2010-05-25 - 2010-05-26.

Roland, Pål

(2010)

Stavanger Aftenblad: Tidlig intervensjon i skolen.

Roland, Pål

(2010)

Krevende atferd i tidlig alder. Konferanse Haugesund.

Barnehagekonferanse;

2010-03-04.

Roland, Pål

(2010)

KS - konferanse Sandnes. Tidlig innsats.

KS - konferanse. Sandnes. Hotell Residence.;

2010-01-27.

Roland, Pål

(2010)

Konferanse: Være sammen. Lyngdal. Krevende atferd i tidlig alder.

"Være sammen";

2010-11-27.

Roland, Pål

(2010)

ICSEI konferanse, Kualalumpur. "Improving the capacity for authoritative teaching.".

ICSEI;

2010-02-01 - 2010-02-09.

Roland, Pål

(2010)

Stavanger Aftenblad:Hvordan få til tidlig innsats relatert til barn med alvorlige atferdsproblemer?.

Roland, Pål

(2010)

Strand kommune ,politikere og ledere: Hvordan få til tidlig intervensjon?.

Tidlig innsats. Strand kommune.;

2010-09-29.

Roland, Pål

(2010)

Konferanse Sandefjord: Hva er reaktiv og proaktiv aggresjon?Forståelse og håndtering.

Konferanse for fosterforeldre;

2010-09-11.

Roland, Pål

(2010)

Forebygging og håndtering av aggresjon.

SFO konferanse;

2010-12-01.

Roland, Pål

(2010)

Kristiansand: Hvordan forebygge og håndtere utfordrende atferd i tidlig alder? Implementering.

Være sammen;

2010-08-25.

Roland, Pål; Fandrem, Hildegunn; Løge, Inger Kristine

(2009)

Psykososiale vansker hos barn - hva forteller casebeskrivelsene i prosjektet "De utfordrende barna".

Spesialpedagogikk.

ISSN 0332-8457.

Volum 9.

s.4-15.

Roland, Pål

(2009)

UiS. Åpen fagdag: Hvordan bygge gode team i skolen?.

Åpen fagdag;

2009-11-25.

Roland, Pål

(2009)

Skolemøtet i Rogaland: De utfordrende barna.

Skolemøtet for Rogaland;

2009-11-13.

Roland, Pål

(2009)

Nasjonal konferanse SFO, Oslo: Håndtering av utfordrende atferd.

Nasjonal konferanse for SFO;

2009-11-12.

Roland, Pål

(2009)

Connect Oslo: Problematferd i skolen.

ConnectOslo;

2009-11-04.

Roland, Pål

(2009)

Universitetet i Tromsø. Tidlig innsats: De utfordrende barna.

utenTitteltekst;

2009-01-26 - 2009-01-27.

Roland, Pål

(2009)

De utfordrende barna Haugesund: Håndtering av atferdsproblemer i tidlig alder.

De Utfordrende barna;

2009-02-02.

Roland, Pål

(2009)

Bærum: Implementering av intervensjonsprogram.

Endringsledelse i Bærum kommune;

2009-04-23.

Roland, Pål

(2009)

De Utfordrende Barna, Bryne: Stressteori-hvordan mestre stress?.

De utfordrende barna - erfaringsutveksling;

2009-06-05.

Roland, Pål

(2009)

Seminar Kunnskapsdepartementet :Tidlig innsats: De utfordrende barna.

Utdanningskonferanse - Utdanningsdepartementet;

2009-11-04.

Veland, Jarmund; Roland, Pål

(2009)

Forebygging av sosiale og emosjonelle problem i skolen.

utenTitteltekst;

2009-02-06.

Roland, Pål

(2008)

De utfordernde barna. Departementets nasjonale konferanse Stavanger.

Samarbeid og samanheng mellom barnehage og skole . Kunnskapsdepartementet og Fylkesmannen i Rog;

2008-11-27 - 2008-11-28.

Roland, Pål

(2008)

Problematferd i skolen. Connect Oslo.

ConnectOslo;

2008-11-07.

Roland, Pål

(2008)

Reaktiv og proaktiv aggresjon i skolen. Forståelse og tiltak. Åpen fagdag UiS.

Åpen fagdag, Universitetet i Stavanger;

2008-11-26.

Roland, Pål

(2008)

Problematferd i skolen. Respektprogrammet i Trondheim.

RESPEKT - programmet;

2008-11-03.

Roland, Pål

(2008)

De utfordrende barna. Klepp.

De utfordrende barna;

2008-11-20.

Roland, Pål

(2008)

Problematferd i skolen. respektprogrammet i Sandnes.

Respektprogrammet i Sandnes;

2008-12-05.

Roland, Pål

(2008)

Tverrfaglige utfordringer knyttet til tidlig intervensjon i forhold til krevende atferd. Utstein Kloster.

Utstein Kloster konferansen;

2008-12-10.

Roland, Pål

(2008)

De utfordrende barna. Høgskolen i Nesna.

utenTitteltekst;

2008-01-28 - 2008-01-29.

Roland, Pål

(2008)

Problematferd i skolen. Hvordan kan lærere håndtere aggressiv atferd? Artikkel til Connect Oslo.

Roland, Pål

(2008)

Kommunikasjonsprosesser i team. Sola.

De utfordrende barna;

2008-01-18.

Roland, Pål

(2008)

Hvordan få til tidlig intervensjon? Sola kommune.

De utfordrende barna;

2008-12-02.

Roland, Pål

(2008)

Innovasjon og implementering. Bergen Bufetat.

Bufetat Vestlandet.;

2008-05-28 - 2008-05-29.

Roland, Pål

(2008)

problematferd i skolen. Respekt Rana.

Respektprogrammet i Rana;

2008-12-01.

Roland, Pål

(2007)

Respektprogrammet Trondheim Atferdsproblemer i skolen.

Respektprogrammet i Trondheim;

2007-11-30.

Roland, Pål

(2007)

Uro i skolen - Stavanger Aftenblad.

Roland, Pål

(2007)

De utfordrende barna. Utdanningskonferansen Haugesund.

Utdanningskonferansen 2007;

2007-11-06 - 2007-11-07.

Roland, Pål

(2007)

Respektprogrammet Stavanger Atferdsproblemer i skolen.

Respektprogrammet;

2007-11-16.

Roland, Pål

(2007)

Mestring av alvorlige atferdsproblem. Åpen fagdag, UiS.

Åpen fagdag;

2007-11-28.

Roland, Pål

(2007)

Respektprogrammet. Sandnes Problematferd i skolen.

Respektprogrammet i Sandnes;

2007-11-26.

Roland, Pål

(2007)

Problematferd i skolen. Kurs Odda kommune.

utenTitteltekst;

2007-11-22.

Roland, Pål

(2007)

Mestring av problematferd.Ålborg.

utenTitteltekst;

2007-09-13 - 2007-09-14.

Roland, Pål

(2007)

De utfordrende barna :kommunikasjon. Sandnes.

De utfordrende barna;

2007-02-16.

Roland, Pål

(2006)

Åpen fagdag 2006: Atferdsproblemer og spenningssøkning.

Åpen fagdag, UiS;

2006-11-29.

Roland, Pål

(2006)

Framlegg Zeronettverket: Mobbing sett fra mobberens perspektiv.

Zeronettverk for ressurspersoner tilknyttet Zeroprogrammet;

2006-11-07 - 2006-11-08.

Roland, Pål

(2006)

Implementering i Zero.

Zero - Odda;

2006-01-15.

Roland, Pål

(2006)

Zeroprogrammet: Implementering og videreføring.

Zero Odda;

2006-09-15.

Roland, Pål

(2006)

RESPEKT - programmet: Problematferd.

Respektprogrammet;

2006-09-26.

Roland, Pål

(2006)

RESPEKT - programmet: Problematferd og mobbing.

RESPEKTprogrammet Stavanger /Sandnes;

2006-09-12.

Roland, Pål

(2006)

Connect - Oslo: Problematferd.

Connect Oslo;

2006-04-19.

Roland, Pål

(2006)

Skolemøte i Stryn: mestring av problematferd.

Skolemøtet i Stryn;

2006-08-14 - 2006-08-15.

Roland, Pål

(2006)

Plandag i Moi: Mestring av problematferd.

Plandag, Lund kommune;

2006-08-14.

Roland, Pål

(2006)

Lærerne skal bli bedre.

Roland, Pål

(2006)

Bergenskonferansen 2006: Vold kan bekjempes. Voksenrollen relatert til utfordrende atferd. Justis og politidepartementet.

Bergenskonferansen 2006;

2006-05-23 - 2006-05-24.

Roland, Pål

(2006)

"Dei utfordrande borna" prosjektet: Mestring av krevende atferd.

De utfordrande borna;

2006-03-30.

Roland, Pål

(2005)

Sosialpedagogisk veiledning og teamarbeid i videregående skole.

Fagmøte for alle ansatte ved St Olav videregående skole.ca 80 deltakere.;

2005-03-01.

Harbin, Elisabeth; Roland, Pål

(2005)

"Ronny kalte eg et grisetryne" En kvalitativ studie av mobbere i ungdomsskolen.

Åpen fagdag ved Universitetet i Stavanger;

2005-11-23.

Roland, Pål; Harbin, Elisabeth

(2005)

Mobberens selvforståelse.

Åpen fagdag;

2005-11-23.

Roland, Pål

(2002)

Atferdsproblemer i skolen.

Fagforum tilrettelagt undervisning. Videregående skole. Rogaland fylke;

2002-11-22.

Kunstnerisk produksjon

Roland, Pål; Gilje Strand, Maria

(2023)

Autoritativ rolle for nyutdannet lærer..