Formidling
Roland, Pål
(2024)
Kapasitetsbygging i pedagogiske organisasjoner. Er det mulig å skape bærekraftig utvikling?.
UH sektoren i Norge. Nettverk for kompetanseløftet;
2024-05-22.
Roland, Pål
(2024)
Hvordan skape implementeringskvalitet i utviklingsarbeid?.
Fagsamling for ledere i Holmestrand;
2024-04-19.
Roland, Pål
(2024)
Kapasitetsbygging i barnehagen.
Filiorum nettside. UiS. Ressursbank.;
2024-01-15.
Roland, Pål
(2023)
Hvordan forstå og håndtere utfordrende atferd i skolen? Med fokus på autoritative klima..
Læringsmiljø uken for lærerstudenter;
2023-01-04.
Roland, Pål
(2023)
Hvordan kan lærere veilede elever i praksis med kvalitet?
.
Seminar for lærere i Rogaland;
2023-01-12.
Roland, Pål
(2023)
Inkludering i barnehage, skole og PPT: Hvordan bygge kapasitet på dette temaet?.
Stord. Interkommunal seminar FOS;
2023-01-27.
Roland, Pål
(2023)
Implementeringskvalitet i barnehage, skole og PPT. Hvordan skaper vi profesjonelle lærende felleskap?.
Sandnes Kommune. Oppvekst sektoren.;
2023-02-23.
Roland, Pål
(2023)
Hvordan bygge kapasitet på temaet inkludering i utdanningssektoren?.
Kopetanseløft Oslo kommune;
2023-01-31 - 2023-02-01.
Roland, Pål
(2023)
Kapasitetsbygging av temaet inkludering i videregående skole. Suksessfaktorer og barrierer.
Koløftet Oslo Videregående skole;
2023-03-07 - 2023-03-08.
Roland, Pål
(2023)
Stress og stressmestring i barnehage og skole..
Flekkefjordskonferansen;
2023-04-11.
Roland, Pål
(2023)
Hva er et profesjonelt lærende felleskap og hvordan skaper vi det?.
Flekkefjordskonferansen 2023. Dag 2 for ledere.;
2023-04-12.
Roland, Pål
(2023)
Hvordan drive kapasitetsbygging i egen AKS/ Sfo?.
AKS ledelses utdanning i Oslo;
2023-09-26.
Roland, Pål
(2023)
Hvordan forstå og mestre ulike former for utfordrende atferd?.
Seminar for ledere og ansatte i barnehage, skole og PPT;
2023-09-14.
Roland, Pål
(2023)
Hva ligger det i profesjonell klasseledelse og hvordan implementerer vi det i videregående skole?.
Ansatte i Randaberg videregående skole;
2023-08-11.
Roland, Pål
(2023)
Hvordan bygge autoritative klima i barnehagesektoren?.
Ansatte i barnehagen i Askøy kommune;
2023-11-10.
Roland, Pål
(2023)
Implementering av autoritativt klima i en kommune. Suksessfaktorer og barrierer.
Ringerike kommune for barnehagesektoren;
2023-10-23 - .
Roland, Pål
(2023)
Hvordan bygge autoritative klima i barnehage og skole? Forståelse av temaet, og forskningsbaserte forslag til å oppnå dette i egen organisasjon..
Felles planleggingsdag for barnehager og skoler i Rogaland;
2023-11-17.
Roland, Pål
(2023)
Kapasitetsbygging i barnehagen - hvordan kan ledere skape det?.
Masterprogrammet for ledere i barnehagesektoren;
2023-08-31 - 2023-09-01.
Roland, Pål
(2023)
Kapasitetsbygging og implementering av oppvekstreformen i ledernivået..
Kommunal kapasitetsbygging i Tysvær kommune for ledere;
2023-09-07.
Roland, Pål;
Gilje Strand, Maria
(2023)
Autoritativ rolle som foreldre, i barnehage og skole. En Podcast.
Roland, Pål
(2022)
Ledelse av endringsarbeid i PPT. .
Nasjonal Statped konferanse.Oslo.;
2022-05-19.
Roland, Pål
(2022)
Forståelse og mestring av utfordrende atferd i et systemperspektiv..
Flekkefjordkonferansen;
2022-04-19.
Roland, Pål
(2022)
Kapasitetsbygging i egen organisasjon på temaet utfordrende atferd. Med vektlegging på ledelse..
Flekkefjordkonferansen;
2022-04-20.
Roland, Pål
(2022)
Hvordan arbeide med inkluderingstemaet i egen organisasjon?.
UDE konferanse Oslo. Barnehage, skole og PPT.;
2022-03-22 - 2022-03-23.
Roland, Pål
(2022)
Kapasitetsbygging, ledelse og implementering, relatert til temaet inkluderende praksis..
FOS nettverket. Stord (5 kommuner);
2022-05-04.
Roland, Pål
(2022)
Hvordan skape bærekraftig videreføring i inkluderende barnehage og skolemiljø? IBS konferansen Fornebu..
IBS konferanse. Statsforvalteren i Oslo og Viken ;
2022-12-07.
Roland, Pål
(2022)
Kristiansand. Relasjonskvalitet og livsmestring i barnehagearenaen.
Samling for ledere og pedagoger i barnehagen;
2022-11-09.
Roland, Pål
(2022)
Implementeringskvalitet og ledelse av endringsarbeid.
Sandnes kommune. Seminar for ledere i oppvekst;
2022-11-11.
Roland, Pål
(2022)
Inkludering i videregående skole. Hvordan forbedre det temaet?.
Oslo. Ledelse i videregående skole i Oslo;
2022-11-22 - 2022-11-23.
Roland, Pål
(2022)
Kompetanseløft for inkluderende praksis. Erfaringer så langt....
Oslo. Læringsmiljøkonferansen 2022;
2022-10-20 - 2022-10-21.
Roland, Pål
(2022)
PPT Stavanger. Hvordan utvikle PPT som organisasjon ? Med vekt på implementering, ledelse og kapasitetsbygging.
Seminar PPT Stavanger;
2022-09-12.
Roland, Pål
(2022)
FOS nettverket.Kapasitetsbygging internt og eksternt i PPT..
FOS nettverket. Stord (5 kommuner). PPT ansatte.;
2022-09-16.
Roland, Pål
(2022)
Kapasitetsbygging på temaet inkludering i barnehage, skole og PPT..
Oslo UDE Kompetanseløft for inkludering;
2022-10-18 - 2022-10-19.
Roland, Pål
(2022)
Kongsberg. Hvordan forstå og håndtere utfordrende atferd i en inkluderende kontekst?.
Kongsberg kommune: Innlegg for ansatte i skolen og barnehage.;
2022-08-12.
Roland, Pål
(2022)
Hva er kvalitet i klasseledelse? Om overganger, interaksjoner og relasjonskvalitet..
Ski kommune. Innlegg for ansatte i skolen.;
2022-08-10.
Roland, Pål
(2022)
Kvalitet i klasseledelse for nyansatte lærere i nettverk. Interkommunalt opplegg i Frogn kommune..
Nettverk for nyutdannete lærere. Frogn kommune;
2022-10-28.
Roland, Pål
(2022)
Hvordan skape relasjonskvalitet i barnehagesektoren?.
Ringerike Kommunalt Rekom prosjekt for barnehageansatte.;
2022-10-31.
Roland, Pål
(2022)
Organisasjonsutvikling og implementering i barnehage og skole.
Oslo UDE kompetanseløft;
2022-11-03 - 2022-11-04.
Roland, Pål
(2022)
Stress og stressmestring i leder rollen. For ledere i Stord kommune..
Nettverk for ledere i Stord kommune.;
2022-12-20.
Roland, Pål
(2021)
Hvordan bygge kapasitet i egen organisasjon på temaet utfordrende atferd?.
Flekkefjord konferansen;
2021-04-07.
Roland, Pål
(2021)
Håndtering av mobbing og andre krenkelser..
UDIR samling. Nasjonal IBS prosjektet;
2021-02-09.
Roland, Pål
(2021)
Hvordan lede endringsarbeid i barnehagen relatert til mobbetemaet?.
FUS nettverk;
2021-02-23.
Roland, Pål
(2021)
Organisasjonsutvikling med fokus på kollektiv kapasitetsbygging.
UDIR samling. Nasjonal IBS prosjektet ( Inkluderende barnehage og skole prosjekt);
2021-03-16.
Roland, Pål
(2021)
Hva er implementeringskvalitet?
Presentasjon av Levels og Use modellen ( Hall & Hord 2020).
PhD kurs i "Policy implementation";
2021-04-20.
Roland, Pål
(2021)
Kapasitets bygging i egen organisasjon og leders betydning i dette arbeidet..
Oslo Kommune UDE. Ledergruppen utdanning;
2021-05-04.
Roland, Pål
(2021)
Transformasjonsledelse, implementering og kapasitetsbygging..
Oslo kommune AKS;
2021-05-19.
Roland, Pål;
Rosell, Lars Yngve;
Rongved, Elisabeth Emilie Sefranek
(2021)
Læring for livet - mobbing i barnehagen.
Roland, Pål
(2021)
Implementeringsprosesser i REKOM/ DEKOM satsningen.
Sandnes kommune, forankringsseminar ledere;
2021-08-26.
Roland, Pål
(2021)
Relasjonskvalitet, utfordrende atferd og klasseledelse.
Møre & Romsdal: innlegg for vidergående skoler;
2021-08-18.
Tharaldsen, Kjersti Balle;
Roland, Pål
(2021)
ROBUST og implementering.
Roland, Pål
(2021)
Hvordan kan pedagoger utvikle trygge læringsmiljø i sine klasser?.
Grenlandskonferansen. Universitetet i Sør Øst Norge;
2021-11-11 - .
Roland, Pål
(2021)
Livsmestring og relasjonskvalitet i barnehagen.
Samling for barnehageansatte i Kristiansand;
2021-10-22.
Roland, Pål
(2021)
Livsmestring, relasjonskvalitet og implementering av disse temaene.
Ringerike. Samling for ansatte i barnehagen;
2021-09-30.
Roland, Pål
(2021)
Implementering og ledelse av endringsarbeid.
UDIR samling Oslo. Kompetanseløft for inkluderende praksis.;
2021-09-21 - .
Roland, Pål
(2021)
Implementering relatert til mobbetemaet.
Nasjonal samling for mobbeombudene. Sandnes.;
2021-09-29.
Roland, Pål
(2021)
Forståelse og håndtering av mobbing og andre krenkelser..
UDIR. Inkluderende barnehage og skolemiljø. Nasjonal samling.;
2021-09-22.
Roland, Pål
(2021)
Implementering av temaet inkluderende praksis.
Samling for ledere i Sandnes kommune.;
2021-10-07.
Roland, Pål
(2021)
Videreføring av inkluderende barnehage og Skolemiljø ( IBS).
Stavanger. Statsforvalteren i Rogaland. Inkluderende barnehage og skolemiljø UDIR prosjekt;
2021-11-25.
Roland, Pål
(2021)
Stressforståelse og mestring av stress i barnehage og skole-.
Kristiansand.. UiA. Innlegg på lærerkonferansen;
2021-11-22.
Roland, Pål
(2021)
Klasseledelse for nyutdannete. Overgangen fra utdanning til praksis..
Seminar for nyansatte i skolen, Drøbak.;
2021-10-15.
Roland, Pål
(2021)
Implementering og ledelse av endringsprosesser i barnehage og skole. Oslo UDE.
REKOM og DEKOM Oslo UDE;
2021-10-12.
Roland, Pål
(2021)
Inkludering. Teori forståelse og omsetting til praksis..
REKOM og DEKOM Oslo UDE;
2021-10-13.
Roland, Pål
(2020)
Livsmestring i barnehage og skole.
Bærum kommune. Samling for barnehage og skoleansatte.;
2020-01-07.
Roland, Pål
(2020)
Håndtering av mobbing og krenkelser. Temaforståelse og tiltak..
Oslo. UDIR samling inkluderende barnehage og skolemiljø;
2020-01-21.
Roland, Pål
(2020)
Implementering av endringer i barnehagekonteksten.
Samling for barnehageansatte i Sandnes kommune;
2020-01-10.
Roland, Pål
(2020)
En oversikt over implementeringsvitenskap.
UDIR samling Oslo. Ledelsesnivå;
2020-01-21.
Roland, Pål
(2020)
Håndtering av mobbing og krenkelser.
UDIR. Inkluderende barnehage og skolemiljø;
2020-01-21.
Roland, Pål
(2020)
Hvordan utvikle en sterk innovasjon mot mobbing?.
UDIR samling Oslo. Inkluderende barnehage og skolemiljø;
2020-01-28.
Roland, Pål
(2020)
Læreres oppfatning av implementeringsutfordringer på skolenivå i en intervensjon som omhandler utvikling av klasseledelse.
NIMP konferanse Oslo..
Nasjonalt nettverk for implementeringsforskning. Oslo;
2020-11-23.
Roland, Pål
(2020)
Hvordan utvikle et godt og inkluderende læringsmiljø i barnehagen? Fylkesmannen i Vestfold og Telemark. .
For ledere i barnehager i Vestfold og Telemark;
2020-05-20.
Roland, Pål
(2020)
Ledelse, kapasitetsbygging og implementering..
Samling for ledere i skole og barnehage i Lister;
2020-09-09.
Roland, Pål
(2020)
Kapasitets bygging i barnehagen? Relasjonskvalitet og livsmestring.
Kurs barnehageansatte i Modum kommune;
2020-05-12.
Roland, Pål
(2020)
Ledelse, og kapasitetsbygging i organisasjoner.
Universitetet i Agder. Master spes ped. ;
2020-08-25.
Roland, Pål
(2020)
Bærum kommune. Relasjonskvalitet og livsmestring, hvordan implementere disse temaene?.
Kurs for ansatte i skole og barnehage;
2020-09-03.
Roland, Pål
(2020)
Ledelse av endringsarbeid og stress teori..
Forelesning for ansatte i ASK UDE;
2020-09-17.
Roland, Pål
(2020)
Hvordan forstå og håndtere utfordrende atferd i skolen..
Tysvær kommune Ansatte i skolen;
2020-09-21.
Roland, Pål
(2020)
Mobbing: hvordan forstår vi dette temaet og hvordan kan vi forebygge?.
Barnehage og skoleansatte. Tromsø;
2020-11-05.
Bru, Lars Edvin;
Roland, Pål
(2019)
Innledning.
I: Stress og mestring i skolen.
Fagbokforlaget.
ISBN 9788245032857.
s.13-18.
Roland, Pål
(2019)
UDIR samling, Oslo. Innovasjon og implementering i barnehage og skole. Teori og eksempler fra CIESL prosjektet.
.
Nasjonalt UDIR prosjekt. Samlingsbasert;
2019-01-16.
Roland, Pål
(2019)
Phd kurs om " Policy implementation".
Implementeringskvalitet og kritisk viktige faktorer i implementeringsarbeidet. Teori og eksempler fra CIESL..
Phd Kurs;
2019-02-14 - 2019-02-15.
Roland, Pål
(2019)
Innovasjon og kapasitetsbygging i organisasjonen. Ledere innen skole Fredrikstad. Teori og eksempler fra CIESL prosjektet..
Kurs for ledere i Fredrikstad kommune;
2019-03-28 - .
Roland, Pål
(2019)
Kollektiv kapasitetsbygging i organisasjonen.Teori og eksempler fra CIESL. UDIR samling Oslo..
Nasjonalt UDIR prosjekt. Læringsmiljøprosjektet.;
2019-03-12.
Roland, Pål
(2019)
Hvordan skape en sterk innovasjon på temaet mobbing?
Implementeringsteori og eksempler fra CIESL. Key note foredrag..
Nasjonal konferanse NUBU. Oslo;
2019-09-13.
Roland, Pål
(2019)
Hva er suksessfaktorer i implementering av skolebaserte intervensjoner? Teoretiske perspektiver fra CIESL. Oslo. NUBU konferanse. Parallell sesjon.
Nasjonal konferanse NUBU. Oslo;
2019-09-13.
Lunde, Svanaug;
Roland, Pål
(2019)
Hvordan utvikle en intervensjon som omhandler forebygging av mobbing og krenkelser og utvikling av livsmestring i en barnehagekontekst?.
Norsk barnehageforskningskonferanse 2019;
2019-10-16.
Lunde, Svanaug;
Martinsen, Marianne Torve;
Roland, Pål;
Moser, Thomas
(2019)
En undersøkelse om forståelsen av mobbing i norske barnehager – en pilotstudie.
Norsk barnehageforskningskonferanse 2019;
2019-10-17.
Lunde, Svanaug;
Martinsen, Marianne Torve;
Roland, Pål;
Moser, Thomas
(2019)
Exploring the understanding of bullying behavior in ECEC – a pilot study..
Annual EECERA conference, Early Years: Making it Count;
2019-08-20 - 2019-08-23.
Skage, Ingrid;
Ertesvåg, Sigrun K.;
Roland, Pål;
Dyrstad, Sindre Mikal
(2019)
Active School, Implementation of Physically Active Lessons: A 2-year Follow- up..
ICSEI 2019;
2019-01-09 - 2019-01-12.
Solheim, Ksenia;
Roland, Pål;
Ertesvåg, Sigrun K.
(2018)
Teachers' collective and individual learning in classroom interactions..
ICSEI ;
2018-01-08 - 2018-01-12.
Roland, Pål
(2018)
Suksessfaktorer i klasseledelse.
Foredrag RSK Finnmark;
2018-08-29.
Roland, Pål
(2018)
Bærum. Hvordan kan god klasseledelse forebygge mobbing og krenkelser?.
Seminar for lærere og ledere i skolen. Med bakgrunn fra CIESL prosjektet;
2018-08-14.
Roland, Pål
(2018)
God klasseledelse som forutsetning for håndtering av krevende klasser..
Haugesund. Kurs for ansatte i skolen.;
2018-06-05.
Roland, Pål
(2018)
Klasseledelse, relasjonsbygging og krav som middel til å forebygge mobbing og krenkelser..
Oslo. UDIR samling. Inkluderende barnehage og skolemiljø;
2018-04-25.
Roland, Pål
(2018)
God klasseledelse. Med utgangspunkt i CIESL prosjektet.Lillestrøm.
Kurs for ansatte i skole og ledelsen der.;
2018-04-19.
Roland, Pål
(2018)
Klasseledelse som forebyggende mot negativ atferd. med bakgrunn i CIESL data. Hammerfest.
Kurs for ansatte i skolen;
2018-04-05.
Roland, Pål
(2018)
Håndtering av krevende atferd gjennom klasseledelse. Med bakgrunn fra CIESL prosjektet. Arendal.
Kurs for ledere i skolen;
2018-03-23.
Roland, Pål
(2018)
Stord: Hvordan skape autoritative miljøer i skole og barnehage. Om klasse og gruppeledelse. Teori fra CIESL prosjektet..
Stord. Kursdag om klasse og gruppeledelse.;
2018-11-02.
Roland, Pål
(2018)
Veiledning av organisasjoner fra PPT perspektiv.
Kurs for PPT ansatte i Lillestrøm;
2018-12-11.
Roland, Pål
(2018)
Kritiske steg i implementeringsprosessen i skole og barnehage. Oslo. Bruk ar CIESL teoretiske perspektiver..
Læringsmiljøsenterets nasjonale konferanse. Oslo.;
2018-11-29 - 2018-11-30.
Roland, Pål
(2018)
Mobbing i barnehagen. Film på Nettside og youtube ( over 5000 treff i 2018).
Roland, Pål
(2018)
Autoritativ rolle og håndtering av atferd. Ringerike..
Ringerike kommune Barnehageledere.;
2018-10-01.
Roland, Pål
(2018)
Klasseledelse: relasjonsbygging, organisering og læringsstøtte. Tysvær. Med bakgrunn i CIESL prosjektet..
Kurs for ansatte i skolen;
2018-10-30.
Roland, Pål
(2018)
Implementering av mobbetemaet. Buskerud fylkesmannen..
Ledere i barnehage og skole;
2018-10-25.
Roland, Pål
(2018)
Autoritative voksne og håndtering av atferdsproblemer. Haugesund.
Ansatte i barnehager;
2018-10-17.
Roland, Pål
(2017)
Læreres relasjonsbygging i et organisasjonsperspektiv.
Konferansen Ny kunnskap i dag - ny praksis i morgen;
2017-09-19 - 2017-09-20.
Roland, Pål
(2017)
CIESL - Implementering av klasseledelse i et organisasjonsperspektiv.
Hamar. SEPU.HiI. HiV. Ny kunnskap i dag - ny praksis i morgen;
2017-09-19 - 2017-09-20.
Roland, Pål
(2017)
Klasseledelse. Ulike perspektiver. Presentasjon av CIESL.
Foredrag for nyutdanna lærere med veiledere;
2017-09-18.
Roland, Pål
(2017)
Hvordan forebygge mobbing gjennom god klasseledelse?
Presentasjon av CIESL.
Mobbeforebygging og klasseledelse. Seminar i Asker;
2017-09-05.
Roland, Pål
(2017)
Mobbing og klasseledelse: ulike perspektiver. Presentere CIESL.
Seminar i Arendal. Filadelfia.;
2017-08-31.
Roland, Pål
(2017)
Implementeringsteori, kapasitetsbygging og bærekraftig utvikling. Relatert til teorien i CIESL..
Haugalandsløftet konferanse ledernivå;
2017-08-28.
Roland, Pål
(2017)
Klasseledelse: ulike perspektiver. Med CIESL som bakgrunnsteori.
Samling for alle lærerne i Sogndal og omegn;
2017-08-16 - .
Roland, Pål
(2017)
Ulike perspektiver på klasseledelse. Presentasjon av CIESL.
Plan dag for lærere og rektor i Bodø;
2017-08-15.
Roland, Pål
(2017)
Klasseledelse -ulike perspektiver. Presentasjon av CIESL prosjektet.
Samling lærere og ledere i frosta kommune;
2017-08-14.
Roland, Pål
(2017)
Hvordan utvikle klasseledelse med kvalitet? CIESL som bakgrunn.
Plandag for alle lærere og ledere i Horten;
2017-08-11.
Roland, Pål
(2017)
Hvordan arbeider vi med relasjoner i møtet med utfordrende atferd? Med bakgrunn i fra CIESL funn..
FLIS konferansen Stavanger;
2017-11-02.
Roland, Pål
(2017)
Hvordan drive implementeringsprosesser på organisasjonsnivå?
Med bakgrunn i CIESL resultater..
Kvinesdal. Ledere i Lister nettverker ( 10 kommuner);
2017-11-10 - .
Roland, Pål
(2017)
Slik skal barnehagene jobbe mot mobbing.
Roland, Pål
(2017)
Relasjonsbygging i barnehage og skole. Med bakgrunn i CIESL data..
Larvik, ansatte i skole og barnehage;
2017-12-05.
Roland, Pål
(2017)
Relasjoner, ledelse og implementering. Med utgangspunkt i CIESL prosjektet..
Larvik. Ansatte i barnevern og helsetjenester.;
2017-12-06.
Roland, Pål
(2017)
Hvordan forstår vi utfordrende atferd i skolen? Med tiltak. Empiri fra CIESL data..
Bærum kommune. Ansatte i skolen og ledere.;
2017-11-24.
Roland, Pål
(2017)
Implementering og kapasitetsbygging i egen organisasjon. Empiri fra CIESL..
Seminar. Ledere i skole og barnehage.;
2017-11-23.
Ertesvåg, Sigrun K.;
Roland, Pål;
Kronstad, Merete Høgseth
(2016)
Organizing for teacher quality in the classroom
‐ The role of the school as an organization in organizing for
improvement of classroom interaction..
International Congress for School Effectiveness and School Improvement (ICSEI);
2016-01-06 - 2016-01-09.
Roland, Pål
(2016)
Ulike perspektiver på klasseledelse..
Ungdomstrinnsatsningen 2014 - 2018. Oslo;
2016-01-12.
Roland, Pål
(2016)
Ulike perspektiver på klasseledelse..
Ungdomstrinnsatsningen 2014- 2018. Oslo;
2016-01-19.
Roland, Pål
(2016)
Håndtering av klasseledelse med fokus mot utfordrende atferd..
Bergen. Seminar for lærere og ledere som arbeider med spesialundervisning;
2016-04-07 - 2016-04-08.
Roland, Pål
(2016)
Klasseledelse og utfordrende atferd. Implementering av klasseledelsesteori..
Masterprogrammet i spesialpedagogikk. Høgskolen i Volda;
2016-04-18 - 2016-04-19.
Roland, Pål
(2016)
Betydningen av den autoritative voksenrollen i pedagogiske sammenhenger. Vektlegging av relasjonsbygging fra lærer til elev..
Arendalskonferansen 2016. Arendal.;
2016-05-03 - .
Roland, Pål
(2016)
Implementering, ledelse og skoleutvikling.
Konferanse for ledere. Arendal;
2016-06-15.
Roland, Pål
(2016)
Hva er god klasseledelse? Utfordringer i klasserommet..
Seminar for lærere og rektorer. Trondheim;
2016-08-10.
Roland, Pål;
Ertesvåg, Sigrun K.
(2016)
CIESL-prosjektet. Klasseledelse og implementering. Oslo..
Atferdssenterets konferansen;
2016-11-16.
Roland, Pål
(2016)
Relasjonsledelse i barnehagen Ålesund. Ledere i barnehager..
KOnferanse;
2016-10-27 - 2016-10-28.
Roland, Pål
(2016)
Organisasjonsutvikling i skoler.
Seminar for alle skolelederne i Sandnes kommune;
2016-10-25.
Roland, Pål
(2016)
Klasseledelse - ulike perspektiver.
Eksempler fra CIESL prosjektet.
UDIR samling Ungdomstrinn i utvikling;
2016-10-31 - 2016-11-01.
Roland, Pål
(2016)
Klasseledelse - relasjoner, organisering og læringsstøtte.
Eksempler og teori fra CIESL.
Seminar;
2016-10-12.
Roland, Pål
(2016)
Ledelse og implementering. Vennesla
Teori og eksempler fra CIESL.
Seminar for ledere i utdanninssektoren;
2016-10-13.
Roland, Pål
(2016)
Implementering av intervensjoner i barnehagen. Arendal. Ledere..
Seminar for ledere Arendal kommune;
2016-11-22.
Westergård, Elsa;
Roland, Pål
(2016)
Still going strong-12 years after implementing the Respect program.
ICSEI konferanse;
2016-01-05 - 2016-01-10.
Roland, Pål;
Westergård, Elsa
(2016)
Antologi om implementering.
Roland, Pål
(2016)
Forebygging av utfordrende atferd i klassen. Trondheim. Forståelse og tiltak..
Roland, Pål
(2016)
Ledelse av endringsarbeid i skole og barnehage. Haugesund.
Ledere i skole og barnehage;
2016-11-10 - 2017-11-10.
Roland, Pål
(2016)
Ledelse av kapasitetsbygging i skolen. Flekkefjord..
Seminar for ledere i Lister regionen.;
2016-12-08.
Roland, Pål
(2016)
Mobbing, forskning og nye forståelsesrammer. Ledere i skole, barnehage og PPT..
Fylkesmannen i Vestfold: ledere i regionen;
2016-12-09.
Roland, Pål
(2016)
Implementering av rammeplanen i barnehagen.
Seminar for ledere i barnehagen i Stavanger;
2016-11-09.
Roland, Pål
(2016)
Mobbetemaet og kapasitetsbygging i organisasjonen. Oslo..
UDIR Læringsmiljøprosjektet;
2016-11-04.
Roland, Pål
(2016)
Hvordan forstå og arbeide med mobbing i skolen? Haugesund.
Fylkesmannen i Rogaland;
2016-11-03.
Roland, Pål
(2015)
Hvordan kan vi skape kapasitetsbygging i barnehagen?.
Konferanse i Tønsberg. Fylkesmannen i Telemark. Ledelsesnivå.;
2015-04-25.
Roland, Pål
(2015)
Klasseledelse fra teori til praksis: utfordringer..
Pedagogisk fagmesse. Sør Trøndelag. Lærere og rektorer.;
2015-08-11.
Roland, Pål
(2015)
Klasseledelse: utfordringer knyttet til læringsledelse. CIESL som teoribase..
Seminar for Lærere og rektorer i Buskerud;
2015-08-13.
Roland, Pål
(2015)
Fokusgruppeintervju av lærere i CIESL.
Roland, Pål
(2015)
Klasseledelse relatert til læringsstøtte, inkludering og håndtering av utfordrende atferd. CIESL prosjektet brukt som bakgrunnsmateriale i foredraget..
Knutepunkt prosjektet Sørlandet. 5 kommuner. Lærere og rektorer.;
2015-09-02.
Westergård, Elsa;
Roland, Pål
(2015)
Ulike perspektiver på implementering.
I: Implementering : å omsette teorier, aktiviteter og strukturer i praksis.
Universitetsforlaget.
ISBN 978-82-15-02472-1.
s.14-18.
Roland, Pål
(2015)
En oversikt over implementering: en implementeringsposter..
Roland, Pål
(2015)
Implementering med fokus på klasseledelse. Skien kommune - ledere. CIESL brukt som bakgrunns teori og eksemplifisering..
Seminar ledere i alle skolene i Skien/ skoleeier/ PPT;
2015-09-25.
Ertesvåg, Sigrun K.;
Roland, Pål
(2015)
CIESL-prosjektet - forskingsdesign og nokre førebels resultat.
Workshop ;
2015-11-27.
Roland, Pål
(2015)
Stavanger kommune.Hvordan bygger vi inkluderende læringsmiljø i skolen? Kapasitetsbygging og inkludering.CIESL prosjektet som eksemplifisering..
Ledere i Stavangerskolen.;
2015-01-22.
Roland, Pål
(2015)
Tidlig innsats og autoritativ voksenrolle i barnehagen..
Drammen kommune;
2015-01-12.
Roland, Pål
(2015)
Asker. Hvordan forstår vi og arbeider med utfordrende atferd i barnehagen?.
Asker. Ledere og ansatte i barnehager.;
2015-01-30.
Roland, Pål
(2015)
Voss. Implementering og kapasitetsbygging i organisasjoner. For ledere i Voss kommune..
Seminar.;
2015-02-06.
Roland, Pål
(2015)
Hobøl. Hvordan forebygge og redusere mobbing i skolen?.
Kurs for ansatte i skolen. Læringsmiljøprosjektet;
2015-02-12.
Roland, Pål
(2015)
Lyngdal. Tidlig innsats, utfordrende atferds og autoritativ voksenrolle..
Lyngdal. Seminar. Ansatte i barnehagen;
2015-02-19.
Roland, Pål
(2015)
Oslo. Innovasjonsprosesser i pedagogiske organisasjoner..
Konferanse Utdanningsforbundet. Ledere i pedagogiske organisasjner;
2015-03-16.
Roland, Pål
(2015)
Kommunikasjons prosesser med bakgrunn i Mead og Bateson sine teorier..
Forelesning på master i spesialpedagogikk;
2015-03-26.
Roland, Pål
(2015)
Hvordan arbeider vi for å skape god klasse/ gruppe ledelse? CIESL som eksempel på teoribase på dette temaet.
.
Gjesdal kommune. Alle ansatte i skolen.;
2015-04-21.
Roland, Pål
(2015)
Spesialundervisning. Utagerende atferds og inkludering.
Roland, Pål
(2015)
Tidlig intervensjon når det gjelder barn med utagerende atferd i skolen. Tiltakene må starte allerede i 1 klasse..
Roland, Pål
(2015)
Hvordan kan vi forstå krevende atferd i barnehagen og sette inn gode tiltak?.
KOnferanse Os. Ledere og PPT ansatte;
2015-11-09.
Roland, Pål
(2015)
Trondheim.Hvordan forebygge mobbing i skole og barnehage?.
Nasjonal konferanse om mobbing;
2015-11-23 - 2015-11-24.
Roland, Pål
(2015)
Kapasitetsbygging i pedagogiske organisasjoner..
UDIR konferanse Bergen;
2015-12-01.
Roland, Pål
(2015)
Alvorlige atferdsproblemer i skolen. Hvordan håndterer vi det?.
Skolemøtet for Rogaland;
2015-11-13.
Roland, Pål
(2015)
Oslo. Hvordan kan vi skape god implementeringskvalitet i endringsprosesser?.
KOnferanse for ledere i pedagogisk sektor i Oslo og Akershus;
2015-10-08.
Roland, Pål
(2015)
Aggresjonsteori. Social information Processing model. Implementeringsteori. CIESL som eksempel..
Konferanse for PPT ansatte;
2015-10-25.
Roland, Pål
(2015)
Med fokus på relasjonsarbeid i barnehagen. Positivt klima og perspektivtaking..
KOnferanse for ledere og ansatte i barnehagen;
2015-11-20 - .
Roland, Pål
(2014)
Implementering og innovasjon i barnehagen. Oslo.
Konferanse for Utdanningsdirektoratet.;
2014-11-25 - 2015-11-25.
Roland, Pål
(2014)
Ledelse av endringsarbeid i skolen.
Skolelederkonferansen i Stavanger;
2014-11-27.
Roland, Pål
(2014)
Innovasjon, implementering og ledelse av endringsprosesser.
Ledere i skole og barnehage i Randaberg;
2014-11-18.
Roland, Pål
(2014)
Tidlig insats og håndtering av utfordrende atferd.
Ansatte i barnehager i Bærum Kommune;
2014-10-29.
Roland, Pål
(2014)
Utfordrende atferd - hvordan forstå og håndtere det i tidlig alder.
FOS - Kvinnherad. Fagkonferanse;
2014-10-24.
Roland, Pål
(2014)
Kompetanseløft i barnehagen - hvordan få det til? Bodø.
PPT konferanse;
2014-10-15 - 2015-10-15.
Roland, Pål
(2014)
Ledelse av endringsprosesser i pedagogiske kontekster. Vennesla.
Fagmesse for ledere. Knutepunktprosjektet - sør.;
2014-09-25.
Roland, Pål
(2014)
Forståelse og håndtering av utfordrende atferd.
Konferanse for ansatte i skoler. Asker;
2014-08-13.
Roland, Pål
(2014)
Ledelse av endringsprosesser i barnehage og skole. Porsgrunn.
Konferanse om ledelse for ledere i barnehager og skoler, Telemark;
2014-01-17.
Roland, Pål
(2014)
Ledelse og kapasitetsbygging i skolen.Sola /Stavanger.
Skolelederforbundet;
2014-03-06 - 2014-03-07.
Roland, Pål
(2014)
Håndtering av utfordrende atferd i barnehagen.
Ansatte i barnehager i Asker;
2014-02-03.
Roland, Pål
(2014)
Ledelse av endringsarbeid.
Konferanse for ledere i barnehager.Oslo;
2014-04-01.
Roland, Pål
(2014)
Forståelse og håndtering av utfordrende atferd relatert til tidlig innsats.
Kurs for barnehageansatte. Skien kommune.;
2014-04-22.
Roland, Pål
(2014)
Ledelse av endringsarbeid i barnehagen.Kapasitetsbygging. Tønsberg.
Barnehageledere i Vestforld. Tønsberg. Barnehageforum-;
2014-04-25 - .
Roland, Pål
(2014)
Kapsitetsbygging i barnehager. Drammen. Sundvollen.
Ledere i barnehager. Drammen.;
2014-03-19.
Roland, Pål
(2014)
Krevende atferd i skolen. Haugesund.
Ansatte i skoler/ spesialpedagoger.Haugesund.;
2014-06-06.
Roland, Pål
(2014)
Inkludering i barnehagen. Songedalen (Kristiansand).
Ansatte i barnehager i Songedalen;
2014-11-21.
Roland, Pål
(2014)
Tidlig innsats i skole og barnehage.
Ledere og politikere i Strand kommune: Strand.;
2014-09-17.
Roland, Pål
(2014)
Hvordan forebygge mobbing i skolen? Moss.
Ledere i skolesektoren. Fylkesmannen i Akershus.;
2014-04-08.
Roland, Pål
(2014)
Forebygging av mobbing med fokus på systemperspektivet. Stavanger.
Ledere, stab oppvekst og politikere.;
2014-12-03.
Roland, Pål
(2014)
Ledelse og kapasitetsbygging i skolen.Sandnes
Kort oversikt over CIESL..
Ledere i skolen. Stab skole. Fagforeninger.;
2014-12-04.
Roland, Pål
(2014)
Implementeringsprosesser og kapasitetsbygging. Molde. PPT ansatte.
PPT ansatte i Møre regionen;
2014-10-06 - 2014-10-07.
Roland, Pål
(2014)
Utfordrende atferd i barnehage og skole. Bamble kommune.
Ansatte i barnehager og skoler. Oppvekst.;
2014-08-11.
Roland, Pål
(2014)
Være sammen - et kompetanseløft for barnehagen. Farsund.
For ansatte i barnehager i Farsund kommune;
2014-01-21.
Roland, Pål
(2014)
Kompetanseløft i barnehagen. Haugesund. Haugalandsløftet.
Være sammen veiledere. Haugalandsløftet;
2014-01-15.
Roland, Pål
(2014)
Ledelse av innovasjoner i barnehagen. Stavanger.
Ledere i barnehager i stavanger. Stab barnehage Stavanger kommune.;
2014-12-01.
Roland, Pål
(2014)
Ledelse av endringsprosesser og kapasitetsbygging i barnehagen. Kristiansand. Universitetet i Agder.
Masterstudenter i spesialpedagogikk;
2014-08-28.
Roland, Pål
(2014)
Kommunikasjonsteori og autoritativ voksenrolle.Arendal. Være sammen. Første kurs med studiepoeng.
Studiepoenggivende veilederutdanning Være sammen prosjektet.;
2014-08-26.
Midthassel, Unni Vere;
Roland, Erling Georg;
Vaaland, Grete Sørensen;
Roland, Pål;
Flack, Tove;
Idsøe, Thormod
(2013)
Mobbebegrepet er viktig.
Stavanger Aftenblad.
ISSN 0804-8991.
Roland, Pål;
Størksen, Ingunn
(2013)
Tidlig innsats ved Nasjonalt senter for læringsmiljø og atferdsforskning.
Atferdssenterets konferanse: Tidlig innsats - utsatte barn har dårlig tid!;
2013-10-19 - 2013-10-20.
Størksen, Ingunn;
Roland, Pål;
Plischewski, Henning
(2013)
Presentasjon av barnehageprosjekter ved Læringsmiljøsenteret.
Barnehageseminar;
2013-06-03.
Roland, Pål
(2013)
Tidlig innsats: Hvordan oppnå det i barnehager?.
Tidlig innsats konferanse - Stavanger kommune;
2013-01-02.
Roland, Pål
(2013)
Örganisasjonsutvikling og implementering i skole og barnehage.
Kristiansand kommune. Dagsseminar for barnhage og skoleledere;
2013-01-11.
Roland, Pål
(2013)
Hådtering av utfordrende atferd med fokus på stress teori.
Årlig konferanse for Sunnhordaland;
2013-02-01.
Roland, Pål
(2013)
Utfordrende atferd i skolen - hvordan møte det som pedagog?.
Utdanningsforbundet i Rogaland;
2013-02-06 - .
Roland, Pål
(2013)
Organisasjonsutvikling og ledelse av endringer.
Nasjonal konferanse for kulturskolen.;
2013-04-04.
Roland, Pål
(2013)
Organisasjonsutvikling i barnehage og skole.
Ledersamling i utviklingsprosjektet Haugalandsløftet (alle kommunene i Haigaland);
2013-04-18 - .
Roland, Pål
(2013)
Hva er aggresjonsteori, og hvordan kan vi anvende denne kunnskapen?.
Årlig konferanse for PPT ansatte midt - Norge;
2013-04-24.
Roland, Pål
(2013)
Implementering og spredning av kompetanseprosjektet i barnehager: Være sammen.
Konferanse tidlig innsats. Fylkesmannen i Vest Agder;
2013-06-11.
Roland, Pål
(2013)
To foredrag: 1. Tidlig innsats og utfordrende atferd. 2.Kommunikasjonsteori inspirert av Bateson.
Årlige skolemøtet i Rogaland;
2013-11-15.
Roland, Pål
(2013)
Tidlig innsats med fokus på utfordrende atferd.
Lerkendalseminaret;
2013-11-22 - .
Roland, Pål
(2013)
Endringsledelse og organisasjonsutvikling i PPT.
Ledelse for ledere i PPT Møre og Romsdal;
2013-12-03.
Roland, Pål
(2013)
Håndtering av utfordrende atferd.
Nordisk LP konferanse Tønsberg;
2013-05-26 - 2013-05-27.
Flack, Tove;
Størksen, Ingunn;
Roland, Pål;
Plischewski, Henning
(2013)
Læringsmiljøsenteret: Læringsmiljø og tidlig innsats i barnehagen.
Barn av vår tid- om barns læring;
2013-09-09.
Roland, Pål
(2012)
Tidlig innsats.
SAF - Konferanse Dignity - verdighet.;
2012-10-25.
Roland, Pål
(2012)
Håndtering av utfordrende atferd i tidlig alder.
Konferanse Stord. Utdanningskonferansen.;
2012-02-03.
Roland, Pål
(2012)
Tidlig innsats - hva betyr det for barnehagen?.
Felles fagdag for alle barnehager i Tysvær kommune;
2012-02-01.
Roland, Pål
(2012)
Tidlig innsats i barnehagealder: om utfordrende atferd.
Utdanningskonferansen;
2012-03-29.
Roland, Pål
(2012)
Stressteori - hvordan forstå stress? SIP modellen - K. Dodge sin modell - presentasjon.
Berlin.Studietur og kompetansebygging.;
2012-04-19 - 2012-04-20.
Roland, Pål
(2012)
Innovasjon og implementering i barnehager og skoler.
Kompetansebygging for ledere i skoler og barnehager i Vest Agder;
2012-05-03.
Roland, Pål
(2012)
Implementering og organisasjonslæring for skoleledere.
Samling for skoleledere i Lister regionen;
2012-09-28.
Roland, Pål
(2012)
Relasjonsbygging og grensesetting: autoritative voksne.
BUFETAT, Region Fonna. Kompetansebygging fosterforeldre.;
2012-10-06 - 2012-10-07.
Roland, Pål
(2012)
Aggresjonsteori og autoritativ voksenrolle - individ og systemperspektivet.
Grunnskolenettverket i Akershus;
2012-10-17 - 2012-10-18.
Roland, Pål
(2012)
Implementering og ledelse av endringsarbeid i skole og barnehage.
Konferanse for ledere i skole og barnehage.;
2012-12-07.
Roland, Pål
(2012)
Atferdsproblemer i barnehage og skole. Tidlig intervensjon.Vennesla.
Fagsamling for barnehageansatte og lærere. ;
2012-10-19.
Lindblom, Frode;
Lindblom, Frode;
Roland, Pål
(2012)
Lærte 550 om grensesetting.
Byrkejdal - Sørby, Liv Jorunn;
Roland, Pål
(2012)
Individuell og kollektiv håndtering av aggresjonsproblematikk i skolen.
Spesialpedagogikk.
ISSN 0332-8457.
Volum 7.
s.18-23.
Roland, Pål
(2011)
Tidlig intervensjon: Begynn tidlig i barnehagen. Hel side i haugesund Avis.
Roland, Pål
(2011)
Tidlig intervensjon og implementering.
Konferanse;
2011-08-30.
Roland, Pål
(2011)
Mobbing og systematisk arbeid.
UDIR- Konferanse "Bedre læringsmiljø";
2011-02-02 - 2011-02-03.
Roland, Pål
(2010)
Nasjonal konferanse: Implementering av antimobbeprogram.
UDIR nasjonal konferanse: Bedre læringsmiljø.;
2010-11-17 - 2010-11-18.
Roland, Pål
(2010)
Nasjonal konferanse: Implementering av antimobbearbeid.
UDIR: Bedre læringsmiljø;
2010-05-25 - 2010-05-26.
Roland, Pål
(2010)
Stavanger Aftenblad: Tidlig intervensjon i skolen.
Roland, Pål
(2010)
Krevende atferd i tidlig alder. Konferanse Haugesund.
Barnehagekonferanse;
2010-03-04.
Roland, Pål
(2010)
KS - konferanse Sandnes. Tidlig innsats.
KS - konferanse. Sandnes. Hotell Residence.;
2010-01-27.
Roland, Pål
(2010)
Konferanse: Være sammen. Lyngdal. Krevende atferd i tidlig alder.
"Være sammen";
2010-11-27.
Roland, Pål
(2010)
ICSEI konferanse, Kualalumpur. "Improving the capacity for authoritative teaching.".
ICSEI;
2010-02-01 - 2010-02-09.
Roland, Pål
(2010)
Stavanger Aftenblad:Hvordan få til tidlig innsats relatert til barn med alvorlige atferdsproblemer?.
Roland, Pål
(2010)
Strand kommune ,politikere og ledere: Hvordan få til tidlig intervensjon?.
Tidlig innsats. Strand kommune.;
2010-09-29.
Roland, Pål
(2010)
Konferanse Sandefjord: Hva er reaktiv og proaktiv aggresjon?Forståelse og håndtering.
Konferanse for fosterforeldre;
2010-09-11.
Roland, Pål
(2010)
Forebygging og håndtering av aggresjon.
SFO konferanse;
2010-12-01.
Roland, Pål
(2010)
Kristiansand: Hvordan forebygge og håndtere utfordrende atferd i tidlig alder? Implementering.
Være sammen;
2010-08-25.
Roland, Pål;
Fandrem, Hildegunn;
Løge, Inger Kristine
(2009)
Psykososiale vansker hos barn - hva forteller casebeskrivelsene i prosjektet "De utfordrende barna".
Spesialpedagogikk.
ISSN 0332-8457.
Volum 9.
s.4-15.
Roland, Pål
(2009)
UiS. Åpen fagdag: Hvordan bygge gode team i skolen?.
Åpen fagdag;
2009-11-25.
Roland, Pål
(2009)
Skolemøtet i Rogaland: De utfordrende barna.
Skolemøtet for Rogaland;
2009-11-13.
Roland, Pål
(2009)
Nasjonal konferanse SFO, Oslo: Håndtering av utfordrende atferd.
Nasjonal konferanse for SFO;
2009-11-12.
Roland, Pål
(2009)
Connect Oslo: Problematferd i skolen.
ConnectOslo;
2009-11-04.
Roland, Pål
(2009)
Universitetet i Tromsø. Tidlig innsats: De utfordrende barna.
utenTitteltekst;
2009-01-26 - 2009-01-27.
Roland, Pål
(2009)
De utfordrende barna Haugesund: Håndtering av atferdsproblemer i tidlig alder.
De Utfordrende barna;
2009-02-02.
Roland, Pål
(2009)
Bærum: Implementering av intervensjonsprogram.
Endringsledelse i Bærum kommune;
2009-04-23.
Roland, Pål
(2009)
De Utfordrende Barna, Bryne: Stressteori-hvordan mestre stress?.
De utfordrende barna - erfaringsutveksling;
2009-06-05.
Roland, Pål
(2009)
Seminar Kunnskapsdepartementet :Tidlig innsats: De utfordrende barna.
Utdanningskonferanse - Utdanningsdepartementet;
2009-11-04.
Veland, Jarmund;
Roland, Pål
(2009)
Forebygging av sosiale og emosjonelle problem i skolen.
utenTitteltekst;
2009-02-06.
Roland, Pål
(2008)
De utfordernde barna. Departementets nasjonale konferanse Stavanger.
Samarbeid og samanheng mellom barnehage og skole . Kunnskapsdepartementet og Fylkesmannen i Rog;
2008-11-27 - 2008-11-28.
Roland, Pål
(2008)
Problematferd i skolen. Connect Oslo.
ConnectOslo;
2008-11-07.
Roland, Pål
(2008)
Reaktiv og proaktiv aggresjon i skolen. Forståelse og tiltak. Åpen fagdag UiS.
Åpen fagdag, Universitetet i Stavanger;
2008-11-26.
Roland, Pål
(2008)
Problematferd i skolen. Respektprogrammet i Trondheim.
RESPEKT - programmet;
2008-11-03.
Roland, Pål
(2008)
De utfordrende barna. Klepp.
De utfordrende barna;
2008-11-20.
Roland, Pål
(2008)
Problematferd i skolen. respektprogrammet i Sandnes.
Respektprogrammet i Sandnes;
2008-12-05.
Roland, Pål
(2008)
Tverrfaglige utfordringer knyttet til tidlig intervensjon i forhold til krevende atferd. Utstein Kloster.
Utstein Kloster konferansen;
2008-12-10.
Roland, Pål
(2008)
De utfordrende barna. Høgskolen i Nesna.
utenTitteltekst;
2008-01-28 - 2008-01-29.
Roland, Pål
(2008)
Problematferd i skolen. Hvordan kan lærere håndtere aggressiv atferd? Artikkel til Connect Oslo.
Roland, Pål
(2008)
Kommunikasjonsprosesser i team. Sola.
De utfordrende barna;
2008-01-18.
Roland, Pål
(2008)
Hvordan få til tidlig intervensjon? Sola kommune.
De utfordrende barna;
2008-12-02.
Roland, Pål
(2008)
Innovasjon og implementering. Bergen Bufetat.
Bufetat Vestlandet.;
2008-05-28 - 2008-05-29.
Roland, Pål
(2008)
problematferd i skolen. Respekt Rana.
Respektprogrammet i Rana;
2008-12-01.
Roland, Pål
(2007)
Respektprogrammet Trondheim Atferdsproblemer i skolen.
Respektprogrammet i Trondheim;
2007-11-30.
Roland, Pål
(2007)
Uro i skolen - Stavanger Aftenblad.
Roland, Pål
(2007)
De utfordrende barna. Utdanningskonferansen Haugesund.
Utdanningskonferansen 2007;
2007-11-06 - 2007-11-07.
Roland, Pål
(2007)
Respektprogrammet Stavanger Atferdsproblemer i skolen.
Respektprogrammet;
2007-11-16.
Roland, Pål
(2007)
Mestring av alvorlige atferdsproblem. Åpen fagdag, UiS.
Åpen fagdag;
2007-11-28.
Roland, Pål
(2007)
Respektprogrammet. Sandnes Problematferd i skolen.
Respektprogrammet i Sandnes;
2007-11-26.
Roland, Pål
(2007)
Problematferd i skolen. Kurs Odda kommune.
utenTitteltekst;
2007-11-22.
Roland, Pål
(2007)
Mestring av problematferd.Ålborg.
utenTitteltekst;
2007-09-13 - 2007-09-14.
Roland, Pål
(2007)
De utfordrende barna :kommunikasjon. Sandnes.
De utfordrende barna;
2007-02-16.
Roland, Pål
(2006)
Åpen fagdag 2006: Atferdsproblemer og spenningssøkning.
Åpen fagdag, UiS;
2006-11-29.
Roland, Pål
(2006)
Framlegg Zeronettverket: Mobbing sett fra mobberens perspektiv.
Zeronettverk for ressurspersoner tilknyttet Zeroprogrammet;
2006-11-07 - 2006-11-08.
Roland, Pål
(2006)
Implementering i Zero.
Zero - Odda;
2006-01-15.
Roland, Pål
(2006)
Zeroprogrammet: Implementering og videreføring.
Zero Odda;
2006-09-15.
Roland, Pål
(2006)
RESPEKT - programmet: Problematferd.
Respektprogrammet;
2006-09-26.
Roland, Pål
(2006)
RESPEKT - programmet: Problematferd og mobbing.
RESPEKTprogrammet Stavanger /Sandnes;
2006-09-12.
Roland, Pål
(2006)
Connect - Oslo: Problematferd.
Connect Oslo;
2006-04-19.
Roland, Pål
(2006)
Skolemøte i Stryn: mestring av problematferd.
Skolemøtet i Stryn;
2006-08-14 - 2006-08-15.
Roland, Pål
(2006)
Plandag i Moi: Mestring av problematferd.
Plandag, Lund kommune;
2006-08-14.
Roland, Pål
(2006)
Lærerne skal bli bedre.
Roland, Pål
(2006)
Bergenskonferansen 2006: Vold kan bekjempes. Voksenrollen relatert til utfordrende atferd. Justis og politidepartementet.
Bergenskonferansen 2006;
2006-05-23 - 2006-05-24.
Roland, Pål
(2006)
"Dei utfordrande borna" prosjektet: Mestring av krevende atferd.
De utfordrande borna;
2006-03-30.
Roland, Pål
(2005)
Sosialpedagogisk veiledning og teamarbeid i videregående skole.
Fagmøte for alle ansatte ved St Olav videregående skole.ca 80 deltakere.;
2005-03-01.
Harbin, Elisabeth;
Roland, Pål
(2005)
"Ronny kalte eg et grisetryne" En kvalitativ studie av mobbere i ungdomsskolen.
Åpen fagdag ved Universitetet i Stavanger;
2005-11-23.
Roland, Pål;
Harbin, Elisabeth
(2005)
Mobberens selvforståelse.
Åpen fagdag;
2005-11-23.
Roland, Pål
(2002)
Atferdsproblemer i skolen.
Fagforum tilrettelagt undervisning. Videregående skole. Rogaland fylke;
2002-11-22.