Til inspirasjon har vi laget seks korte filmer hvor foreldre og barnehagebarn leser sammen - på ulike morsmål.
Gleden ved å lese sammen
Julija og Lukas leser sammen på litauisk. De leser ei bok om ei høne og en hane. Julija er en engasjert formidler. Hun bruker både stemmen og kroppsspråket for å dramatisere mens hun leser. Lukas storkoser seg og ler og prater.
Når begge er oppslukt av boka
Claudia og Nicholas leser Til huttetuenes land på rumensk. Begge to er dypt konsentrert om det som skjer både i ord og bilder. «Hvor tror du Max reiser med båten?», spør Claudia. Nicholas svarer at han drar på ferie. «Og hva tror du har dukket opp foran Max?», spør Claudia litt seinere. Da sier Nicholas at det er en drage. Gutten forteller også at Max ikke er redd for huttetuene fordi han har skarpe klør, akkurat som dem. Å lese sammen handler om å skape mening i boka.
Å rette oppmerksomhet mot det som skjer i boka
Neringa og Martynas leser sammen på litauisk. Boka, som Martynas har lest mange ganger før, handler om en elefantfamilie. Mens de leser, finner Martynas nye detaljer i illustrasjonene. «Er det en liten papegøye?», spør han og peker i boka. «Det er en liten papegøyeunge.» svarer Neringa. «Hvorfor har han et slik nebb?», lurer Martynas videre. «Nebbet er lite og har ikke vokst seg stort enda,» forklarer moren. Det å lese sammen handler om å utforske boka og prate sammen om det som skjer - både i ord og bilder.
Å kople fortellingen og barnets erfaringer
Andrzej og Stefan leser på polsk om Kubbe som lager museum. Stefan spør hvorfor det er så mange esker på bildet og om Kubbe har funnet dem på loftet. Han husker nok at det er flere pappesker på loftet hjemme hos dem. Når de leser om at Kubbe må stå i kø til toalettet, spøker Andrzej om at det også er kø hjemme hos dem når katten deres bruker kattedoen. Å lese sammen handler om å gjøre fortellingen til sin egen.
Å lese sammen med to
Mekedim leser på amharisk sammen med døtrene Edel og Edna. Jentene velger å lese boka om frosken som vil besøke et menneskehus. Frosken finner to par støvler i gangen. I boka står det at det ene støvleparet er blått, men fargen på bildet er lilla. Mekedim og jentene bruker det norske språket for å få en oppklaring. Å lese sammen handler om å oppleve fortellinger sammen med andre.
Å lese digital bok sammen
Bildebøker kan også leses på skjerm. Her utforsker Stefan en digital bok sammen med Andrzej. Faren snakker med ham om bildene, akkurat som han ville gjort med en papirbok. Stefan er opptatt av å trykke på skjermen. Når han slår av lyset i lampen, sier Andrzej at han kan slå den på igjen. «Hvorfor?» spør Stefan. «For at de skal ha det lyst igjen», svarer faren. Digitale bøker gir nye leseopplevelser for både voksne og barn.