Marta Obi samarbeidet med studenter fra Sverige og Italia da hun skrev masteroppgaven sin. ECIU University ga henne nye venner, en tur til Hamburg og et bredere fagfelt.
Masterstudenten fra Polen studerte byplanlegging ved UiS. Da hun skulle søke etter emner for masteroppgaven for vårsemesteret 2022, kom hun over tilbudet fra ECIU University. Det europeiske universitetet, som UiS er en del av, inviterte masterstudenter fra 12 land til å skrive oppgave om samme tema: klimanøytrale universitetscampuser.
— Jeg var ikke helt sikker på hva jeg skulle skrive om i masteren, så for meg var dette en vinn-vinn-situasjon. Jeg fikk et overordnet generelt tema gjennom University, og så ble jobben å snevre dette temaet inn.
– Ble godt kjent
Semesteret ble innledet med en digital kick-off, slik at studentene kunne bli litt bedre kjent med hverandre. Deretter ble de delt inn i grupper på tre og tre, alt etter hvilket tema de ville skrive om i masteren. Gruppen hennes valgte å ha ukentlige digitale samlinger, noe som ble en styrke for samarbeidet.
— Vi ble veldig godt kjent og ble tidlig enige om at vi ønsket å hjelpe hverandre. Selv om vi studerte forskjellige emner, delte vi kunnskapen og forskningen vi gjorde med hverandre.
Internasjonalt miljø
Marta ønsket å skrive om studentenes reisevaner og valgte å sammenligne Universitetet i Linköping og UiS med forskningsspørsmålet: “Fostering sustainable travel behaviour through physical environment”.
For henne ble det en styrke å spille på det internasjonale miljøet til University.
— Det å delta i denne utfordringen har virkelig hjulpet masteren min. Studenter fra hele verden deltok. Jeg valgte derfor å se nærmere på Linköping sitt campus fordi jeg hadde en medstudent der, samt UiS, hvor jeg selv gikk. Vanligvis når du gjør en case-studie ser du bare én case, men ved å sammenligne to caser kan man finne både likheter og ulikheter. Da kan man også samle inn mer data om hvorfor noe fungerer et sted, men ikke et annet sted, sier hun.
Ulike reisevaner
Først virket de to campusene like med tanke på det fysiske miljøet, men studentenes reisevaner var derimot svært forskjellige.
— Infrastrukturen i Linköping er generelt mye mer avansert enn i regionen her. I Linköping var avstanden fra studentboliger til campus kortere, og terrenget var mer sykkelvennlig enn det er her. Der syklet nesten 100 prosent av studentene til campus. Her ved UiS bruker de fleste bil eller buss, sier hun.
Konklusjonen hun kom frem til er å utbedre busstilbudet, samt å få flere tilgjengelige elektriske sykler til campus.
— Dette virker som den mest bærekraftige reisemåten i regionen med tanke på avstand, landskap og været, sier hun.
Utfordringsbasert læring
University ønsker å endre måten utdanningen blir gitt på, gjennom utfordringsbasert læring (Challenge Based Learning - CBL). Denne måten å jobbe på var ny for Marta.
— Jeg tror ikke CBL er så veldig forskjellig fra hva vi ellers gjør på universitetet. Det som er annerledes er at vi har veiledere og “teamchers” som hjelper oss, men vi har ganske stor frihet. Vi hadde god tid til å tenke selv og arbeide selvstendig.
Dro til Hamburg
I løpet av semesteret reiste deltakerne til Hamburgs teknologiske universitet for å møte hverandre, og delta på kurs og workshops.
— I Hamburg deltok vi på interaktive oppgaver hvor vi blant annet lærte om kommunikasjon, teamarbeid og det å pitche idéer. Alt dette var både spennende og relevant med tanke på studier og arbeidsliv.
Mikrokurs og utfordringer
UiS er det norske medlemmet i University, hvor studenter og forskere samarbeider med arbeidslivet for å løse reelle utfordringer på tvers av Europa. University har ikke bare omfattende utfordringer som denne. Studenter fra UiS kan også ta mikrokurs i spesielle emner og delta på utfordringer som varer bare én eller noen få dager.
Marta er tydelig i sin tale dersom noen vurderer å bli med på en utfordring fra University:
— Bare gjør det! Du vet ikke hva du kommer til å lære, hvem du møter eller hvordan det kommer til å bli.
Interessert i å være med på en -utfordring? Les mer om tilbudet på ECIU University.