Arbeidet med skolens læringsmiljø er temaet for boka "Rom for læring: læringsmiljø og pedagogisk analyse".
Tittel: Rom for læring: læringsmiljø og pedagogisk analyse
Redaktør: Elin Kragset Vold
Forlag: Fagbokforlaget
År: 2013
Sider: 244
ISBN: 9788245012194
Bestill boka via din lokale bokhandel eller direkte fra forlaget
Hvordan gi læreren rom for læring?
Refleksjon og pedagogisk analyse er sentrale begreper i utvikling av skolens læringsmiljø. Ved Læringsmiljøsenteret utvikles ny kunnskap i arbeidet med å implementere strategier for skoleutvikling. I flere hundre skoler arbeides det systematisk med å utvikle læringsmiljøet. Med utgangspunkt i forskning viser boka hvordan lærere, skoleledere, PP-rådgivere og skoleeiere utvikler et positivt og inkluderende læringsmiljø gjennom bruk av strategien Læringsmiljø og pedagogisk analyse.
Boka er delt i fire deler:
- Læreren og læringsmiljøet
- Skolen og læringsmiljøet
- Skoleeier og læringsmiljø
- Kunnskapskilder
Boka inneholder tre dokumentarfortellinger skrevet av bokas redaktør, Elin Kragset Vold. Hun har oppsøkt kommuner som arbeider med LP-modellen og snakket med lærere, en rektor og en PP-rådgiver om hvordan de arbeider og hva som skal til for å få til endring.
Dokumentarfortellingene følges opp av fagtekster skrevet av senterets erfarne rådgivere. Fagtekstene utdyper forskning og teori for å oppnå varig endring i skolekulturen:
- Læringsmiljøets betydning for elevens læring
- Pedagogisk analyse
- Relasjonelle ferdigheter
- Utvikling av skolens kultur
- Skoleledere i utviklingsprosesser
- Analyse og refleksjon i lærergruppa
- Å utvikle en lærende organisasjon
- PP-tjenestens rolle i læringsmiljøutvikling
- Skoleeiers ansvar og muligheter i utvikling av en inkluderende skole
- Kunnskapskildene
- LP-modellen – en innovasjonsstrategi
- Evaluering – en viktig del av skoleutvikling