Professor Sigrun K. Ertesvåg ved Læringsmiljøsenteret er en av redaktørene for en bokserie om systematiske tiltak for å støtte barns utvikling.
Serietittel: Intervensjon og evidens
Redaktører: Helene Eng, Sigrun K. Ertesvåg, Ivar Frønes og John Kjøbli
Forlag: Gyldendal Akademisk
År: 2016-2017
Serien består av fire titler
Bestill bøkene fra din lokale bokhandel eller direkte fra forlaget.
De to siste tiårene har begrepene intervensjon og evidens fått en stadig mer framtredende plass i ulike fagmiljøer. Bokserien "Intervensjon og evidens" handler om utfordringer og strategier for barnevern, utdanning, helse og politikk.
Serie på fire bøker
I bokserien drøftes intervensjoner rettet mot barn og unge. Bøkene ser nærmere på evidensbaserte metoder i et samfunnsperspektiv. I tillegg presenterer og drøfter bøkene ulike individ-, familie-, barnehage- og skolebaserte intervensjoner. Totalt fire bøker inngår i serien:
- Inkludering og utvikling – forebyggende intervensjoner i barnehage og skole (2016) tar for seg systematisk arbeid for å forebygge negativ psykososial utvikling og for å utvikle gode læringsmiljø i barnehager og på skoler.
- Risiko, intervensjon og evidens (2016) plasserer intervensjons- og evidensbasert tenkning i en vitenskapelig sammenheng – og setter den så inn i en samfunnsmessig sammenheng.
- Den krevende foreldrerollen – familierettede intervensjoner (2017) handler om familien som en potent arena for forebyggende psykisk helsearbeid.
- Å mestre det vanskelige – individrettede intervensjoner for barn og unge (2017) tar for seg utviklingen av evidensbaserte intervensjoner, som har vært viktig hjelp for barn og unge med psykiske helseproblemer.
Bøkene retter seg mot studenter i pedagogikk, spesialpedagogikk, psykologi, barnevern, sosialt arbeid og sosiologi. Den vil også være interessant for studenter som tar videreutdanning og forskere innen samme fagområder. Andre som vil kunne ha nytte av boka er ansatte innen barnevern, PPT, barne- og ungdomspsykiatri, skoleledere og lærere.
Redaktørene bak bokserien
- Sigrun K. Ertesvåg, professor i pedagogisk psykologi ved Nasjonalt senter for læringsmiljø og atferdsforskning (Læringsmiljøsenteret), Universitetet i Stavanger.
- Helene Eng, universitetslektor ved RKBU Nord, Universitet i Tromsø, og redaksjonssjef for det elektroniske tidsskriftet Ungsinn
- Ivar Frønes, professor ved Institutt for sosiologi og samfunnsgeografi, Universitetet i Oslo (UiO). Han er også knyttet til Atferdssenteret ved UiO.
- John Kjøbli, forskningsleder ved Regionsenter for barn og unges psykiske helse (RBUP Øst og Sør).
Les også
- Intervensjon og evidens: Serie om systematiske tiltak for å støtte barns utvikling (Gyldendal)
- Inkludering og utvikling – førebyggande intervensjonar i barnehage og skule (forebygging.no)
- Risiko, intervensjon og evidens (forebygging.no)
- Den krevende foreldrerollen – familiestøttende intervensjoner for barn og unge (forebygging.no)
- Å mestre det vanskelige – individrettede intervensjoner for barn og unge (forebygging.no)