Kunst, kultur og kreativitet (ABL201)
Kunnskapsområdet Kunst, kultur og kreativitet (KKK) bygger på fagene forming, musikk og drama.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
ABL201
Versjon
1
Vekting (stp)
15
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
2
Vurderingssemester
Vår
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Læringsutbytte
Etter å ha gjennomført emne skal studenten ha tilegnet seg følgende:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om ulike syn på estetikk og kreativitet
- har kunnskap om ledelse og didaktikk i estetisk arbeid
- har kunnskap om hvordan motivasjon og identitet kan knyttes til estetiske fag
- har kunnskap om barns musikalske og dramatiske utvikling
- har kunnskap om barns meningsskaping i arbeid med ulike formingsmedier
- har kunnskap om barns kultur, barnekultur, kulturarv i flerkulturelle perspektiver, samiske kulturer, og hvordan kulturmangfold påvirker barns ulike uttrykksformer
- har kunnskap om kunst- og kulturfagene i et bærekraftig perspektiv
Ferdigheter
Studenten
- kan planlegge, gjennomføre og dokumentere skapende prosesser med og for barn
- kan legge til rette for estetiske opplevelser, undring, utforskning, skaperglede og lek
- kan anvende ulike kunstfaglige medier og teknikker, analoge og digitale, som er relevante i samspill med barn
Generell kompetanse
Studenten
- kan samhandle med barn som kompetente deltakere i skapende prosesser, og gi rom for deres medvirkning på barnehagens kunst- og kulturarenaer
- kan legge til rette for differensiert formidling av de praktisk-estetiske fagene
- kan ta ansvar for barnehagelærerens betydning som medskaper, deltaker og rollemodell i barns utforskning og uttrykk
- kan være bevisst kjønnsnøytrale perspektiv ved tilrettelegging for skapende prosesser
- kan åpne opp for flerkulturelle perspektiv innenfor de praktisk- estetiske fagene
- kan forstå betydningen av utviklingsarbeid og forskning som forutsetning for å styrke det kunst- og kulturfaglige arbeidet i barnehagen
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Skriftlig eksamen | 1/1 | 4 Timer | Bokstavkarakterer | Ingen hjelpemidler tillatt |
Individuell skriftlig eksamen: Flerfaglig innen kunnskapsområdet.Konsekvenser av ikke bestått/ikke avlagt eksamen senest ved utsatt (konte)eksamen, innebærer at studenten må ta ny eksamen med etterfølgende kull, i henhold til eventuelt revidert emnebeskrivelse.Hvis en kandidat fremstiller seg til ny ordinær prøving, gjelder det pensum og den prøvingsformen som er fastsatt for den aktuelle prøvingen (Forskrift om studier og eksamen, § 3-9 pkt. 3).
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Spesifisering av arbeidskrav:
- Tverrfaglig praktisk-metodisk arbeid med rapport
- Tverrfaglig fagtekst. Omfang: 1500 ord (+/- 10 %).
Alle obligatoriske krav må være gjennomført og godkjent for å kunne gå opp til eksamen.
Studenter som får én eller flere av oppgavene vurdert til ikke godkjent ved første innlevering, gis mulighet for én ny innlevering av oppgavene i bearbeidet form.
Fagperson(er)
Emneansvarlig:
Elisabeth BarstadEmneansvarlig:
Inger Sofie von KroghEmneansvarlig:
Hege HervikStudieprogramleder:
Per Einar SæbbeEmneansvarlig:
Anne Karin FotlandPraksiskoordinator:
Lena ForusStudiekoordinator:
Karin BernerArbeidsformer
Undervisningen organiseres som forelesninger/nettforelesninger, praktisk-estetisk undervisning, gruppearbeid, selvstendig arbeid, veiledning, seminar, studentpresentasjoner og nettstøttet undervisning.
Observasjon, analyse, refleksjon og dokumentasjon knyttet til barns estetiske væremåter i barnehage vektlegges. Nettbaserte arbeidsmetoder benyttes i arbeidsoppgaver og undervisningsopplegg.
Praksis utgjør en integrert del av kunnskapsområdet. Se kapittel om Praksis.