Praksis 2. trinn 25 dager (ABLPR2)
Praksis andre studieår gjennomføres i sammenheng med tilknyttende kunnskapsområder: Barns utvikling, lek og læring (BULL), Samfunn, religion, livssyn og etikk (SRLE) og kunst, kultur og kreativitet (KKK).
Fokus i praksis 2. studieår:
- Ledelse av barn og medarbeidere
Studentens arbeid i praksis skal vurderes ut fra kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse, samt læringsutbyttebeskrivelsene tilknyttet de aktuelle kunnskapsområdene på trinnet.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
ABLPR2
Versjon
1
Vekting (stp)
0
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Høst
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Læringsutbytte
Etter å ha gjennomført praksis skal studenten ha tilegnet seg følgende læringsutbytter:
Kunnskap
Studenten ha kunnskap om
- veiledning av barn og medarbeidere
- refleksjon og kritisk analyse i forbindelse med ledelse og pedagogisk arbeid med barn
- kommunikasjon, samspillsteorier og samarbeidsprosesser mellom barn, foresatte og medarbeidere
- betydningen av barnehagens fysiske og psykososiale miljø for barns utvikling, lek og læring
- har kunnskap om barnehagens verdigrunnlag, om mangfold, inkludering og barns rettigheter
- om barns og barnehagens digitale hverdagspraksiser
- om barnehagens oppdrag og rolle for å fremme bevissthet omkring bærekraft
Ferdigheter
Studenten kan
- lede og veilede medarbeidere i pedagogisk arbeid med enkeltbarn og barnegrupper
- lede samarbeidsprosesser i møte med barn, medarbeidere og foresatte
- legge til rette for et inkluderende fysisk og psykososialt miljø som ivaretar barns rett til medvirkning
- bruke kunnskap om kommunikasjon og samspill til å lede og legge til rette for barns utforsking, lek og læring
Generell kompetanse
Studenten kan
- vise grunnleggende toleranse, interesse og respekt for barns særegne behov og læringsmuligheter uansett alder, sosial, kulturell, religiøs eller livssynsbasert tilhørighet
- kritisk og analytisk reflekterer over egen rolle som medskaper, deltaker og rollemodell i arbeidet med å skape et inkluderende fysisk og psykososialt miljø for både barn og medarbeidere
- reflektere og kritisk analysere over profesjonsetiske problemstillinger innen samarbeid og egen kommunikasjon, væremåte og pedagogiske ledelse
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Praksis 25 dager | 1/1 | 25 Dager | Bestått/ Ikke bestått |
Praksis er obligatorisk.
• Det er krav om 100% tilstedeværelse i praksisperioden for å få bestått praksis.
• ALT fravær må dokumenteres med egenmelding eller legeerklæring (eventuelt annen gyldig dokumentasjon).
• Dokumentasjon på fravær fra studenten vedlegges sluttvurderingen.
• Uansett fraværsårsak og dokumentasjon:
Alt fravær må tas igjen for at prasksisperioden skal godkjennes. Krav om 100% tilstedeværelse.
• Ved stort fravær må studenten regne med å ta hele praksisperioden på nytt ved neste ordinære praksisperiode.
• Ugyldig fravær og fravær som ikke tas igjen i praksisperioden fører til Ikke bestått praksis.
Det gis vanligvis ingen dispensasjon fra kravet om obligatorisk tilstedeværelse. Alt fravær fra praksis må være dokumentert. Fraværsdager må tas igjen. Dette avtales med praksislærer. Fraværet må tas igjen så nært opp til praksisperioden som mulig.Det kan i tillegg forekomme oppgaver og undervisningsaktivitet knyttet til praksis som er omtalt under kunnskapsområdene.Studenten skal bygge videre på erfaringer og vurderinger fra første års praksis, vurdering fra første års praksis skal derfor framlegges for praksislærer.Studenten skal gjennomføre min. 3 - 5 lederdager.