Velferdsrett (BBA104)
Emnet gir en innføring i de juridiske rammene for yrkesutøvelsen innenfor forvaltningen generelt og barnevernsektoren spesielt.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
BBA104
Versjon
1
Vekting (stp)
15
Semester undervisningsstart
Vår
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Vår
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Emnet består av følgende hovedtemaer:
- Juridisk metode
- Innføring i lov om barneverntjenester
- Familierett med fokus på barn, unge og deres familier
- Grunnleggende forvaltningsrettslige prinsipper
- Saksbehandlingsreglene i forvaltningsloven
- Barns menneskerettigheter, med særlig vekt på FN´s barnevernkonvensjon
- Rettigheter til urfolk (herunder samer), etniske minoriteter og flyktninger med fokus på barn, unge og deres familier.
Læringsutbytte
En kandidat med fullført og bestått emne skal ha følgende læringsutbytte i form av kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskaper
Kandidaten skal ha:
- Kunnskap om lovgivningsprosessen og juridisk metode som er relevant for profesjonsutdanningen.
- Oversikt over barnevernloven og de ulike fasene i en barnevernssak.
- Kjennskap til den delen av familieretten som har fokus på barn, unge og deres familier.
- Kunnskap om grunnleggende forvaltningsrettslige prinsipper.
- Bred kunnskap om de generelle saksbehandlingsreglene i forvaltningsloven.
- Kunnskap om internasjonal rett som er relevant for barnevernfeltet, deriblant sentrale artikler i FN's barnekonvensjon og forholdet mellom barnekonvensjonen og norsk rett.
- Kunnskap om urfolk (herunder samer), etniske minoriteter og flyktningers rettigheter med fokus på barn, unge og deres familier.
Ferdigheter
Kandidaten skal kunne:
- Vurdere en juridisk problemstilling ved anvendelse av juridisk metode; kunne finne frem til, orientere- og oppdatere seg i rettslige kilder.
- Gi råd og veiledning i familierettslige spørsmål som vil kunne oppstå i forbindelse med arbeidet med barn, unge og deres familie.
- Anvende forvaltningsrettens prinsipper og regler under saksbehandling i offentlig forvaltning med særlig fokus på barnevernssaker.
- Vurdere betydningen av sentrale regler om barns menneskerettigheter i forbindelse med arbeid med barn og unge og deres familier, deriblant barns rett til familieliv, barnets beste, barnets rett til å bli hørt og retten til ikke-diskriminering.
- Anvende grunnleggende kunnskap om rettigheter til barn og familier av urfolk (herunder samer), etniske minoriteter og flykninger i utøvelsen av sin profesjon som barnevernspedagog.
Generell kompetanse
- Kandidaten skal ha kunnskaper om relevante lover, konvensjoner og prinsipper innenfor barnevernets arbeidsområde og kunne anvende forvaltningsrettens grunnleggende prinsipper og regler om saksbehandling i sin yrkesutøvelse.
Forkunnskapskrav
Anbefalte forkunnskaper
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Skriftlig eksamen | 1/1 | 6 Timer | Bokstavkarakterer | Aktuelle lover og forskrifter, Lovdata, Nynorskordbok, |
Konsekvenser av ikke bestått/ikke avlagt eksamen innen utsatt eksamen: Dersom studenter ikke har avlagt eller ikke bestått eksamen senest ved utsatt eksamen, innebærer dette at studenten må ta ny eksamen i emnet sammen med etterfølgende kull. Studenten må følge det pensum og opplegg for eksamen som gjelder for det nye kullet. Studenten kan selv velge å følge undervisning i eksamenssemesteret med mindre det er gjort vesentlige endringer i emnet.
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Dette obligatoriske kravet må være godkjent for at studenten kan gå opp til eksamen. Godkjenning/ikke godkjenning av obligatoriske aktiviteter kunngjøres på Studentweb, normalt ikke senere enn 7 dager før eksamen. Studenter som mangler godkjenning vil bli trukket fra eksamen.
Skriftlig oppgave: Godkjent individuelt arbeidskrav 800 ord +/- 10%, eksklusive innholdsfortegnelse og litteraturliste. Referansestil: APA 7th.
Fagperson(er)
Emneansvarlig:
Pia Moum HellevikStudieprogramleder:
Erik PaulsenArbeidsformer
Forelesninger, arbeid i grupper med veiledning, obligatorisk innleveringsoppgave og selvstudium.
Arbeidsformene i emnet har som overordnet mål å være eksamensforberedende.
All undervisning er eksamensrelevant.