Sårbarhet og teknologisk utvikling (BYS210)
Hensikten med emnet er å gi studentene en grunnleggende forståelse av samfunnsfaglige teorier om teknologisk utvikling, samt hvordan teknologiske utviklingsprosesser kan bidra til et mer effektivt og sikrere samfunn, men også nye trusler og risikoer. Emnet skal også gi studentene en innføring i sikkerhetsutfordringer innen konkrete teknologiområder som IKT, infrastruktur og oljevirksomheten, samt hvordan myndighetene kan møte og håndtere disse utfordringene gjennom ulike tiltak.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
BYS210
Versjon
1
Vekting (stp)
10
Semester undervisningsstart
Vår
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Vår
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Emnet tar opp teorier om teknologisk utvikling, sårbarhet og samfunnssikkerhet. Temaer er hvordan samfunnsmessige faktorer påvirker den teknologiske utvikling, og hvordan teknologisk endring bidrar til å skape ulike samfunnsrelaterte sikkerhetsutfordringer. Emnet vil ta for seg sårbarhetsutfordringer knyttet til spesifikke teknologiområder som f.eks. IKT, infrastruktur og oljevirksomheten. Emnet vil også gå inn på ulike styrings- og reguleringsutfordringer knyttet til den teknologiske utvikling, samt hvordan disse kan møtes gjennom ulike former for reguleringstiltak.
Emnet tar spesifikt for seg følgende generelle temaer:
- samfunnsmessige faktorer som påvirker teknologisk utvikling
- samfunnsfaglige teorier som kan forklare teknologisk endring
- hvordan teknologisk utvikling kan endre gamle og skape nye trusler og risikoer
- deltakelse, regulering og styringsutfordringer i den teknologiske utvikling
Læringsutbytte
Kunnskaper:
Etter fullført emne forventes det at studentene skal ha kunnskap om:
- ulike samfunnsfaglige perspektiver og begrep som kan brukes til å forstå og analysere teknologisk utvikling
- samspillet mellom teknologier og samfunn
- sentrale kjennetegn ved teknologier som bidrar til å øke eller redusere sårbarhet og risiko i samfunnet
- dilemmaer i utvikling og bruk av teknologi i forhold til sårbarhet og risiko
- styringsutfordringer og reguleringsmuligheter i utviklingen av ulike teknologier
Ferdigheter
Etter fullført emne skal studentene:
- kunne analysere hvordan ulike aspekt ved teknologiske endringsprosesser og teknologier kan bidra til ulike former for sårbarheter og samfunnsrelaterte sikkerhetsutfordringer
- kunne analysere hvordan slike sikkerhetsutfordringer kan møtes og håndteres gjennom ulike virkemiddel for styring og regulering av teknologi og teknologiske endringsprosesser
- kunne presentere problemstillinger og tema knyttet til teknologisk utvikling i form av muntlige og skriftlige presentasjoner
Generell kompetanse
Etter fullført emne forventes det at studentene skal ha generell kompetanse i:
- å forstå og analysere teknologiske endringsprosesser ved hjelp av samfunnsmessige begreper og teori.
- å forstå hvordan teknologisk endring kan bidra til nye sikkerhetsutfordringer, og hvordan myndighetene kan møte disse gjennom ulike tiltak og reguleringsformer.
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Skriftlig eksamen | 1/1 | 5 Timer | Bokstavkarakterer |
Skriftlig digital eksamen i Inspera.
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Fagperson(er)
Emneansvarlig:
Henrik KvadsheimFaglærer:
Preben Hempel LindøeInstituttleder:
Tore MarkesetArbeidsformer
Overlapping
Emne | Reduksjon (SP) |
---|---|
Sårbarhet og teknologisk utvikling (BSA240_1) | 10 |
Åpent for
Studenter oppmeldt i "Bachelorprogrammet for byplanlegging og samfunnssikkerhet", studenter i
bachelorprogrammet for statsvitenskap, samt studenter ved det
teknisk-naturvitenskapelige fakultet ved UiS som er tatt opp på sikkerhetsrelaterte bachelorprogram.