Nærfriluftsliv og idrettsaktiviteter i et samfunnsperspektiv (IDR234)

Undervisningen i emnet består av teoretiske og praktiske timer. Idrettens og friluftslivets betydning i samfunnet er sentralt. Praktisk undervisning flyttes ut i naturen, «grønne områder» idrettsplasser og lekeplasser benyttes. Studentene skal lære å lede ulike grupper i aktiviteter og opphold i nærmiljøet, der sporløs ferdsel og bærekraft er sentralt.


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025. Merk at det kan komme endringer.

Fakta

Emnekode

IDR234

Versjon

1

Vekting (stp)

15

Semester undervisningsstart

Vår

Antall semestre

1

Vurderingssemester

Vår

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

  • Idrettens og friluftslivets betydning i samfunnet
  • Etiske problemstillinger knyttet til for eksempel: idrettens barnerettigheter, likestilling, mangfold, funksjonsnedsettelse, fair play, sporløs ferdsel og bærekraft.
  • Idrett og friluftsliv som arena for danning og folkehelse
  • Uteaktiviteter og naturferdsel i skole
  • Punktpraksis/arrangement
  • Egenferder

    • Turledelse: Planlegging, gjennomføring og evaluering av en innovativ tur med overnatting i nærmiljøet
    • Dagstur i nærmlijøet (f. eks. sykkel)
  • Kanotur med overnatting, 3 dager

Læringsutbytte

Kunnskap

Kandidaten skal:

  • Ha kunnskap om idrettens og friluftslivets verdigrunnlag og betydning i samfunnet
  • Ha innsikt i etiske problemstillinger i idrett og nærfriluftsliv.
  • Ha kunnskap om friluftsliv og naturferdsel i læreplanen
  • Ha kunnskap om planlegging og vurdering av turer og uteaktiviteter i nærmiljøet.

Ferdigheter

Kandidaten skal kunne:

  • Forklare og diskutere oppbygning og funksjon av nasjonale organisasjoner knyttet til idrett og friluftsliv.
  • Organisere turer og aktiviteter i nærmiljøet.
  • Gjennomføre dagsturer i nærmiljøet.
  • Gjennomføre en kanotur med overnatting.
  • Planlegge, gjennomføre og vurdere en innovativ tur med overnatting.

Generell kompetanse

Kandidaten skal kunne:

  • Drøfte idrettens og friluftslivets rolle som integreringsarena og vurdere tiltak for å tilrettelegge aktivitet.
  • Samarbeide om å organisere og lede ulike friluftsliv- og idrettsaktiviteter i nærmiljøet.
  • Drøfte tiltak for å fremme barn og unges deltakelse i idrett og friluftsliv.
  • Reflektere over i hvilken grad idrett og friluftsliv er bærekraftig.

Forkunnskapskrav

Ingen

Eksamen / vurdering

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel
Skriftlig eksamen 1/1 4 Timer Bokstavkarakterer

Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

Obligatorisk oppmøte 80%
80% tilstedeværelse i undervisning og ekskursjoner

Fagperson(er)

Faglærer:

Åge Vigane

Studiekoordinator:

Ivar Bjørnsen

Arbeidsformer

Forelesninger, praktiske timer i nærmiljøet, gruppearbeid, ekskursjoner (dagsturer og overnattingsturer), selvstudium.

Åpent for

Idrettsvitenskap - bachelorstudium

Emneevaluering

Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.

Litteratur

Søk etter pensumlitteratur i Leganto