Elektrokjemi (KJE210)
Emnet gir en introduksjon i elektrokjemi; teori, metoder og bruksområder. Det bygger på fysikalsk kjemi og gir innsikt i elektrokjemiske problemstillinger og metoder som grunnlag for videre studier innen batteriteknologi.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025. Merk at det kan komme endringer.
Fakta
Emnekode
KJE210
Versjon
1
Vekting (stp)
10
Semester undervisningsstart
Vår, Høst
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Høst
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Emnet gir en innføring i elektrokjemi, fra teori til metoder, analytiske og industrielle anvendelser. I den innledende delen introduseres grunnleggende begreper fra fysisk kjemi. De følgende delene legger grunnlaget for videre studier av de avanserte fagene innen batteriteknologi.
Læringsutbytte
Etter fullført emne vil du:
- forstå begreper i fysisk kjemi som grunnlaget for elektrokjemi,
- kunne identifisere, definere og klassifisere elektrokjemiske reaksjoner og komponentene som er involvert - elektrolytt, elektroder og grensesnitt,
- ha en grunnleggende forståelse av definisjoner, termodynamikk og kinetikk av elektrokjemiske reaksjoner,
- kjenne strukturen og egenskapene til elektrode-elektrolytt-grensesnitt,
- ha kunnskap om elektroanalytiske metoder, deres bruk og hvordan de skal utføres,
- ha kunnskap om anvendelse av elektrokjemi innen områder som syntese, materialer og energi.
Forkunnskapskrav
Ingen
Eksamen / vurdering
Skriftlig og muntlig eksamen
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Skriftlig eksamen | 3/5 | Bokstavkarakterer | ||
Muntlig eksamen | 2/5 | Bokstavkarakterer |
Muntlig eksamen avholdes ved personlig oppmøte. Skriftlig eksamen avholdes med penn og papir.
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Obligatorisk labrapporter må godkjennes for å få tilgang til eksamenene.
Fagperson(er)
Faglærer:
Jelena Popovic-NeuberAnsvarlig laboratorieøvelser:
Mats IngdalArbeidsformer
4 timer forelesning og 2 timer oppgavegjennomgang pr uke. I tillegg 3 laboratorieøvinger.
Åpent for
Emneevaluering
Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.