Kunnskapsperspektiver og vitensposisjoner i arbeid med utsatte barn, unge og deres familier (MBA101)
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
MBA101
Versjon
1
Vekting (stp)
15
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Høst
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Læringsutbytte
Kunnskap
Kandidaten:
- har inngående kunnskap om sentrale faglige og politiske diskurser som har hatt og har betydning for utviklingen av barnevernet og for faglige innsatser rettet mot barn, unge og deres familier.
- har avansert kunnskap om sentrale perspektiver for arbeid med barn, unge og familier og ulike anvendelsesområder for barnevernfaglig kunnskap
- har inngående kunnskap om barn og unges psykologiske og sosiale utvikling, og den betydning relasjonelle og kontekstuelle faktorer har for barns utvikling og livssituasjon.
- har inngående kunnskap om hvordan levekår, utenforskap og andre sosiale forhold virker inn på barn og familiers hverdagsliv og livsutfordringer
- har avansert kunnskap om den profesjonelle rolle og profesjonelt ansvar, og kan reflektere over hvordan egne verdier og kunnskapsforståelser innvirker på arbeid med barn, unge og familier i utsatte livssituasjoner
Ferdigheter
Kandidaten:
Kan analysere faglige problemstillinger med utgangspunkt i sentrale vitenskapsteoriske posisjoner og hvordan vitensposisjoner får betydning for kunnskapsforståelse, kunnskapsanvendelse og kunnskapsutvikling
- kan analysere og forholde seg kritisk til over hvordan ulike teorier bidrar til forståelse av komplekse problemområder som barn, unge og familier står i og som barnevernsfeltet er satt til å avhjelpe og løse.
- kan analysere faglige og etiske problemstillinger, og identifisere og problematisere etiske dilemma og verdikonflikter profesjonsutøvere står i
- kan analysere og forholde seg kritisk til forholdet mellom teori og empiri i vitenskapelige spørsmål og problemstillinger, og ulike kunnskapsforståelsers betydning for profesjonell praksis
- kan analysere barnevernfaglige problemstillinger med utgangspunkt vitenskapsteoretiske perspektiver og ulike kunnskapsdiskurser
Generell kompetanse
Kandidaten:
- Behersker fagområdets uttrykksformer og kan analysere og kommunisere sentrale barnevernfaglige og vitenskapsteoretiske problemstillinger
- Kan anvende kunnskaper og ferdigheter på måter som anerkjenner kontekstuelle og strukturelle forhold i problemforståelse og i relasjonell samhandling
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | 1/1 | 4 Dager | Bokstavkarakterer |
4 dagers individuell hjemmeeksamen, 3500 ord eksklusive forside, innholdsfortegnelse og litteraturliste. Referansestil: APA 7th.Konsekvenser av ikke bestått eksamen innen utsatt eksamen: Dersom studenten ikke består eksamen senest ved utsatt eksamen, innebærer dette at studenten må ta ny eksamen i emnet sammen med etterfølgende kull. De deleksamener og obligatoriske arbeidskrav som allerede er bestått, må ikke tas på ny. Studenten må ta eksamen i henhold til eventuelt ny og revidert emnebeskrivelse for emnet, men avgjør selv om han/hun vil følge undervisning i det nye eksamenssemesteret.
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Alle obligatoriske aktiviteter (3) må være godkjent for at studenten kan ta eksamen i emnet. Godkjenning av obligatoriske aktiviteter kunngjøres på Studentweb, normalt ikke senere enn 7 dager før eksamen. Studenter som mangler godkjenning av en eller flere obligatoriske aktiviteter vil bli trukket fra eksamen.
Skriftlig gruppeoppgave på 1500 ord +/- 10%, eksklusive innholdsfortegnelse og litteraturliste. Referansestil: APA 7th. Gruppeoppgave knyttes til refleksjon over pensumlitteratur.
Muntlig presentasjon av gruppeoppgaven i plenum.
75% Nærvær i obligatorisk undervisningsopplegg: 75% nærvær i obligatorisk undervisningopplegg markert i undervisningsplan.