Forskningsmetode (MBA103)
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
MBA103
Versjon
2
Vekting (stp)
10
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Høst
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Læringsutbytte
Kunnskaper
Kandidaten har:
- avansert kunnskap om ulike kunnskapsparadigmer og forklaringsmodeller, og betydningen disse har for valg av metodologisk tilnærming
- avansert kunnskap om sentrale begreper innen kvalitative og kvantitative metoder, samt aksjonsforskning
- avansert kunnskap om forsknings- og prosjektdesign, samt etikk i forsknings og utviklingsarbeid innenfor barnevern som fagområde
- inngående kunnskap om statistiske teknikker for å innhente og analysere store datamengder.
- inngående kunnskap om kvalitative metoder om å innhente og analysere kvalitative data.
Ferdigheter
Kandidaten kan
- anvende kvalitative og kvantitative metoder til å kritisk vurdere og analysere eget og andres materiale.
- kritisk vurdere metodebruk i tilgjengelig forskning på feltet, og arbeide selvstendig og systematisk med metodiske kunnskaper.
- anvende statistisk analyse og kritisk vurdere offentlig statistikk. Kandidatene kan samle inn kvalitativt materiale og kunne kritisk vurdere bruken av kvalitative analyser i andres arbeid.
- samle inn egne data og analysere disse på metodisk adekvate måter. Kjenne til de mulige fallgruver som kan lede til forkasting av sanne synspunkter.
Generell kompetanse
- Kompetanse til å vurdere når kvantitativ og / eller kvalitativ forskning er hensiktsmessig, og gjøre metodiske refleksjoner knyttet til forskningsspørsmål
- kompetanse til å reflektere kritisk over forskningsetiske spørsmål
- kompetanse til å kommunisere, analysere og konkludere rundt faglige problemstillinger, samt til å utøve nytenkning gjennom bruk av forskningsbasert kunnskap rundt praktiske problemstillinger.
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Skoleeksamen | 1/1 | 6 Timer | Bokstavkarakterer | Ingen hjelpemidler tillatt |
Konsekvenser av ikke bestått eksamen innen utsatt eksamen: Dersom studenten ikke består eksamen senest ved utsatt eksamen, innebærer dette at studenten må ta ny eksamen i emnet sammen med etterfølgende kull. Studenten må ta eksamen i henhold til eventuelt ny og revidert emnebeskrivelse for emnet, men avgjør selv om han/hun vil følge undervisning i det nye eksamenssemesteret.
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Denne obligatoriske aktiviteten må være godkjent for at studenten kan gå opp til eksamen. Godkjenning/ikke godkjenning av obligatoriske aktiviteter kunngjøres på Studentweb, normalt ikke senere enn 7 dager før eksamen. Studenter som mangler godkjenning vil bli trukket fra eksamen.
Skriftlig individuelt arbeidskrav: Det leveres et arbeidskrav i metode. Omfang 5 - 10 sider. Referansestil: APA 7th.
Fagperson(er)
Emneansvarlig:
Kathrine SkolandArbeidsformer
Overlapping
Emne | Reduksjon (SP) |
---|---|
Forskningsmetoder, innovasjon og fagutvikling i barnevernet (MBA103_1) | 10 |