Ledelse som praksis (MEN165)
Emnet handler om hva det innebærer å lede og tilrettelegge for endringsprosesser, og gir trening i å se og arbeide med endringsutfordringer ut fra ulike posisjoner i organisasjonen. Dette gjør du med utgangspunkt i et selvdefinert studieprosjekt som du arbeider med i løpet av semesteret.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
MEN165
Versjon
1
Vekting (stp)
10
Semester undervisningsstart
Vår
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Vår
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
I Ledelse som praksis fokuserer vi på hva det betyr å inneha rollen som endringsleder i praksis. Emnet sikter mot å gi øving i og ivareta ulike lederoppgaver i endringsledelse, og i løpet av semesteret vil det bli demonstrert ulike verktøy som kan benyttes i konkrete endringssituasjoner og -intervensjoner. Gjennom konkrete øvelser skal emnet også gi en mulighet til å reflektere over dine styrker og utfordringer som leder og endringsagent. Utgangspunktet for den praktiske tilnærmingen er administreringen og løsningen av et selvdefinert studieprosjekt som du arbeider med i løpet av semesteret. Oppgaven tar sikte på å bevisstgjøre deg med tanke på de ulike interessentene, og deres innflytelse i endringsarbeidet.
Studieprosjektet har to funksjoner i dette emnet: for det første gir det anledning til å utvikle ferdighet i å avgrense, operasjonalisere og løse et praktisk ledelsesproblem ved hjelp av teori innenfor studiet. For det andre gir arbeidet med studieprosjektet erfaring med å planlegge, gjennomføre og evaluere egne handlinger og egen arbeidsmetode som endringsleder. Det siste innebærer praktisk øving i selvledelse, og gir gode muligheter for selvrefleksjon.
Læringsutbytte
Etter fullført emne skal studenten ha følgende kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskaper
- Har inngående og selvstendig kunnskap om emnets helhetssyn på endringsledelse.
- Har inngående kjennskap til vanlige utfordringer knyttet til planlegging og gjennomføring av endringsprosesser.
Ferdigheter
- Kan demonstrere brukskompetanse i forhold til teori, dvs. utvise evne til selvstendig jeg-orientering av teori, og å kunne bruke denne planmessig og kreativt i forhold til løsning av aktuelle ledelsesutfordringer.
- Kan analysere, forstå og akseptere motstand i endringsarbeid, for dermed å kunne bidra til å åpne fastlåste situasjoner.
Generell kompetanse
- Kan demonstrere handlingskompetanse i forhold til konkrete lederutfordringer, dvs. kunne ta stilling til aktuelle utfordringer og på selvstendig måte gjøre rede for og begrunne egne løsningsforslag.
- Kan demonstrere evne til å se sammenheng mellom egne forslag og valg, og konsekvensene disse kan ha for utfallet av endringsinitiativer.
Forkunnskapskrav
Anbefalte forkunnskaper
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Skriftlig prosjektoppgave | 1/1 | 3 Dager | Bokstavkarakterer | Alle |
Prosjektoppgaven løses individuelt eller i gruppe på to og skal bestå av en løsningsrapport og en relasjonsrapport.
• I løsningsrapporten tar du utgangspunkt i et problem fra en reell virksomhet, og du skal dokumentere ferdighet i å bruke teori og metoder fra pensum til å formulere, analysere og legge til rette for løsning av dette problemet.
• I relasjonsrapporten reflekterer du over egne forutsetninger som leder, og som tilrettelegger for egen og medstudenters læring.
Eksamensbesvarelsen kan leveres på bokmål, nynorsk eller engelsk.
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Underveis i semesteret arbeider du alene eller i gruppe på inntil to med obligatoriske innleveringsoppgaver. Disse hjelper til å oppdage meningen i lærestoffet, og er samtidig forarbeid til prosjektoppgaven. Som ledd i dette er du også sparringspartner til medstudenter, kommenterer og gir muntlig og skriftlig vurdering av medstudenters arbeid.
Møteplikt: Studenter må være til stede på minst 50% av undervisningstiden.
Fagperson(er)
Emneansvarlig:
Øystein HattelandArbeidsformer
Litteraturstudium, forelesninger, diskusjoner, oppgaveløsing med skriftlig innlevering og kommentering / vurdering av annen students oppgave. Undervisningen har form av dialog, og kan oppleves som vesentlig annerledes enn det du er vant til fra andre emner.
Undervisningen er organisert i 6-8 heldagssamlinger.