Praksis 1.-7., 2. år, 3. semester (15 dager) (MGL1P20)
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
MGL1P20
Versjon
1
Vekting (stp)
0
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Høst
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
I det andre studieår er elevmangfoldet og elevenes læring tema.
Praksisperioden i 2. studieår, 3. semester i grunnskolelærerutdanningens 1-7 tilsvarer 15 arbeidsdager. Den skal være variert, veiledet og vurdert og foregå i grunnskolen - norskfaget vektlegges.
Estetiske læreprosesser er et tverrfaglig spor i 3. semester.
Praksisperioden skal innbefatte en delperiode med vekt på forberedelse, en delperiode med vekt på gjennomføring, og en delperiode med vekt på etterarbeid og vurdering.
Læringsutbytte
Kunnskap
Kandidaten har kunnskaper om
- gjeldende nasjonalt læreplanverk med vekt på norsk og matematikk
- lærerarbeidet, undervisning som samhandling og klasseledelse i norsk og matematikk
- hvordan didaktisk tenkning utøves i undervisningen med vekt på planlegging og gjennomføring og vurdering
- elever og elevers læreforutsetninger på 1-7. trinn og hvordan dette danner grunnlag for å legge til rette for tilpasset undervisning i det flerkulturelle klasserom med vekt på ulike religioner og livssyn
- kommunikasjon og samspill som grunnlag for å etablere en positiv læringskultur med vekt på norsk og matematikk
Ferdigheter
Kandidaten kan
- samhandle og kommunisere med elever, medstudenter, kolleger på praksisskolen og faglærere
- bruke nasjonale og lokale læreplaner med tanke på å utvikle planer for elevers læring
- planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning sammen med medstudenter, praksislærere og faglærere
- utøve situasjonsorientert klasseledelse
- undervise og legge til rette for elevers læring med ulike arbeidsmåter og med både analoge og digitale ressurser
- anvende systematisk observasjon av elever som grunnlag for å planlegge undervisning med vekt på norsk og matematikk
Generell kompetanse
Kandidaten
- har vilje og evne til å ta til seg feedback fra elever, medstudenter og praksislærer som grunnlag for profesjonell utvikling
- kan diskutere og kommentere eget og medstudenters lærerarbeid i lys av nasjonale planer, praksisskolens lokale planer og teori
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Levering av praksisrapport etter praksis | 1/1 | Bestått/ Ikke bestått |
Praksis vil bli vurdert til bestått/ikke bestått, i tillegg vil det foregå løpende skikkethetsvurdering etter forskrift om skikkethet i høyere utdanning fastsatt av Kunnskapsdepartementet 31. juni 2006. Se lenke: https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2006-06-30-859Det er krav om 100 % tilstedeværelse i praksisstudiet.
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
- Planlegge og gjennomføre situasjoner som oppstart, overganger og avslutning av undervisningsøkter. Studenten prøves i en planlagt, gjennomført og vurdert overgangssituasjon i en undervisnings økt og skifte fra en læringsarena til en annen i løpet av praksisperioden.
- Arbeidskrav knyttet til norsk, se emneplan for norsk. Vurderes av faglærer i norsk.