Praksis 1.-7., 2. år 4. semester (15 dager) (MGL1P25)
Læreren i møte med elevmangfoldet og elevenes læring. Hvordan didaktikk utøves er fremdeles et gjennomgående tema.
Vitenskapsteori og metode og etikk er et tverrfaglig spor i dette semesteret og skal ivaretas som en innholdskomponent. Temauke om demokrati og medborgerskap i 4. semester.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
MGL1P25
Versjon
1
Vekting (stp)
0
Semester undervisningsstart
Vår
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Vår
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Læreren i møte med elevmangfoldet og elevenes læring. Hvordan didaktikk utøves er fremdeles et gjennomgående tema.
Vitenskap og metode og etikk er et tverrfaglig spor dette semesteret og skal ivaretas som en innholdskomponent. Temauke om demokrati og medborgerskap i 4. semester.
Læringsutbytte
Kunnskap
Kandidaten har kunnskap om
- gjeldende nasjonalt og lokalt lov- og læreplanverk med hovedvekt på studentens valgfag
- elevers læring som grunnlag for å legge til rette for tilpasset undervisning i det flerkulturelle klasserom
- lærerrollen i valgfaget til studenten og om kontaktlærerrollen
- kommunikasjon og samspill som grunnlag for å etablere et godt læringsmiljø
Ferdigheter
Kandidaten kan
- samhandle og kommunisere med elever, medstudenter og lærere på praksisskolen
- bruke nasjonale og lokale læreplaner med tanke på å utvikle planer for elevers læring
- ta ansvar for å planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning
- anvende systematisk observasjon av elever som grunnlag for å planlegge undervisning med vekt på tilpasset opplæring
Generell kompetanse
Kandidaten
- kan reflektere over egen lærerrolle og eget lærerarbeid i lys av læringsutbytteformuleringene som er formulert for perioden og i lys av tilbakemeldinger fra medstudenter, praksislærere og faglærere
- kan med grunnlag i teori og forskning, kritisk diskutere egen og andres praksis
- har utviklet læreridentitet og kommunikasjons- og relasjons-kompetanse
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Levering av praksisrapport etter praksis | 1/1 | Bestått/ Ikke bestått |
Praksis vil bli vurdert til bestått/ikke bestått, i tillegg vil det foregå løpende skikkethetsvurdering etter forskrift om skikkethet i høyere utdanning fastsatt av Kunnskapsdepartementet 31. juni 2006. Se lenke: https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2006-06-30-859Der er krav om 100 % tilstedeværelse i praksisstudiet.
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Arbeidskrav knyttet til fag, se emneplan for fag
Vilkår for å gå opp til eksamen:
Kandidaten øver på og prøves i en individuelt planlagt og gjennomført undervisningsøkt
100% frammøte
Fagperson(er)
Studieprogramleder:
Ingeborg KnævelsrudPraksiskoordinator:
Karen Elizabeth Gilje WoieStudiekoordinator:
Ida Margrethe EikaasFaglærer:
Ivar BjørnsenEmneansvarlig:
Kitty Marie GarborgArbeidsformer
Observasjon av praksislærer, medstudenter og elever, samt drøfting og refleksjon.
Bruke et relevant og variert utvalg av arbeidsmetoder.