Kroppsøving 2 (5.-10.trinn) (MGL2061)
Emnet bygger på kroppsøving 1. Gjennom arbeidet med kroppsøving 2 skal studenten øke sin praktisk-didaktiske kompetanse og videreutvikle selvstendig og faglig refleksjon over undervisning og læring i kroppsøving.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
MGL2061
Versjon
1
Vekting (stp)
30
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Høst
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Kurset består av teoretiske og praktiske emner.
Fagdidaktikk og kroppsøvingsfaget i et samfunnsperspektiv
- Praksis: Forskningsbasert undervisning gjennom Lesson Study
- Sosiologi: Refleksjon og kritisk tenking om kropp og bevegelse i kultur og samfunn
- Psykologi: Motivasjon og læringsmiljø
Bevegelsesglede, kropp og helse
- Treningslære med fysiologi: Kroppens funksjoner og aktivitetsprinsipper for å utvikle elevers fysiske egenskaper
- Anatomi og bevegelseslære: Kroppen i bevegelse
- Fysisk aktivitet i skolen
Praktiske emner
- Alternative bevegelsesaktiviteter i ulike bevegelsesmiljø
- Naturferdsel og uteaktiviteter (høgfjell, nærmiljøaktiviteter og livredning ute)
- Turnaktiviteter
- Ballspillaktiviteter
- Praktisk treningslære
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten skal ha kunnskap om:
- fagdidaktisk forskning i kroppsøving
- vurdering og dokumentasjon av læring i kroppsøving
- kroppsøving og kroppslig læring i tverrfaglig perspektiv
- deltakelse, medvirkning, samspill og respekt for andre i tilknytning til kroppsøving
- tilrettelegging av bevegelsesmiljø for å fremme elevers fysisk-motoriske læring og utvikling
- kroppen i bevegelse
Ferdigheter
Studenten:
- kan vurdere fagdidaktiske problemstillinger og bruke relevant teori og forskning til å forbedre undervisning i kroppsøving
- kan planlegge, gjennomføre og vurdere utviklingsarbeid knyttet til egen lærerkompetanse og undervisning i kroppsøving
- kan planlegge, gjennomføre og vurdere tverrfaglige temaer med utgangspunkt i læreplanen
Generell kompetanse
Studenten:
- kan utøve profesjonalitet som kroppsøvingslærer
- kan bidra til nytenkning og innovasjon i faget kroppsøving og til skoleutvikling med utgangspunkt i kroppsøving
- kan arbeide med mangfold og forskjellighet i kroppsøving og reflektere over fagets innhold og rolle i den moderne skolen
Forkunnskapskrav
MGL2060 Kroppsøving 1 (5.-10.trinn)
GLU2060 Kroppsøving 1 (5.-10. trinn)
Eksamen / vurdering
Skriftlig eksamen og FOU oppgave
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Individuell skriftlig eksamen | 6/10 | 4 Timer | Bokstavkarakterer | |
FOU oppgave | 4/10 | Bokstavkarakterer |
Individuell FOU-oppgave knyttet til samfunnsvitenskapelige emner på 3000 ord (+/- 10%). Oppgaven skal knyttes til kroppsøvingsundervisning i skolen.Begge vurderingene må være bestått for å få karakter i MGL2061.
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Profesjonskompetanse i kroppsøving utvikles gjennom aktiv deltakelse, utprøving av ulike aktiviteter og drøfting av gode metodiske tilnærminger. Det kreves 80 % tilstedeværelse i både den praktiske og teoretiske undervisningen for å få gå opp til eksamen. Det forventes at studenter er aktivt deltagende i forbindelse med undervisningen i de praktiske emnene, inkludert fjellturen med overnatting.
Det er ett arbeidskrav knyttet til undervisning i hvert teoretiske emne som må være godkjent for å få gå opp til avsluttende eksamen. Arbeidskravene vil være skriftlig eller praktisk rettet. Studenter som får ett eller flere av arbeidskravene vurdert til ikke-godkjent ved første innlevering, gis mulighet for én ny innlevering i bearbeidet form. Alle arbeidskrav og/eller ekskursjoner må være godkjent for å gå opp til skriftlig eksamen, jmf. Forskrift om studier og eksamen ved Universitetet i Stavanger (eksamensforskriften), § 3-8 nr. 3.
Studenter som mangler godkjenning grunnet fravær i teoretisk og praktisk undervisning kan pålegges å ta opp igjen hele, - eller deler av emnet/emnene neste år for å få avsluttende vurdering.
Forberedelser og gjennomføring av praksis er obligatorisk. Studenter får tilbud om utveksling til Valencia og Leicester i praksisperioden.
Estimert arbeidsbelastning KRØ 2: 825 timer
- Teoriundervisning (forelesning, arbeidskrav og selvstudium): 296 timer
- Praktisk undervisning (egenøving og undervisning): 110 timer
- Naturferdsel og uteaktiviteter (planlegging, reisetid og ekskursjon): 60 timer
- Eksamen (praktisk metodisk og skriftlig eksamen): 140 timer
- Praksis, trepartsmøte og forberedelser: 160 timer
- Diverse: 59 timer