Matematiske metoder (5.-10.trinn) (MGL4120)
Emnet gir en fordypning i logiske resonnement og gyldige slutninger i matematikk. Emnet er ment som et fundament i matematisk tenkning, for videre studier innen matematikkdidaktikk på mastergradsnivå.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
MGL4120
Versjon
1
Vekting (stp)
15
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Høst
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Dette emnet introduserer sentrale elementer relatert til det å kunne trekke slutninger i matematikk.
- Matematisk språk og symbolbruk, begrepsdanning.
- Mengdelære. Logikk
- Formulering av matematiske utsagn, nødvendige og tilstrekkelige betingelser.
- Betydningen av eksempler i vurdering av gyldigheten til matematiske utsagn.
- Ulike metoder og former for matematiske bevis, herunder slike som visuelle, direkte, indirekte, ad absurdum, ved inspeksjon og induksjonsbevis.
- Analyse og kritikk av presisjon i tekst.
Det er en målsetting at emnet i vesentlig grad skal undervises basert på problem og problemoppgaver. Studentene skal engasjeres i bevisføring som gir mening for dem, og som i hovedsak er relatert til matematiske tema som er familiære.
Læringsutbytte
Kunnskap
Etter endt studium skal studenten ha avansert kunnskap:
- Om argumentasjonsformer og modeller relatert til ulike typer matematiske bevis
- Om hvordan viten i matematikk utvikles gjennom undersøkelser og eksperimenter og påfølgende bevisføring
Ferdigheter
Etter endt studium skal studenten kunne:
- Sette opp modeller og gi logisk gyldige argument innen matematikk
- Sette seg inn i matematiske resonnement og verifisere de logiske argumentene
Generell kompetanse
Etter endt studium skal studenten:
- Kunne initiere og lede undersøkelser og eksperimenter som danner utgangspunkt for matematisk deduksjon
- Se sammenhenger mellom håndtering av utfordringer tilknyttet undervisning og tilrettelegging for læring av matematikk i grunnskolen, og lærerens innsikt i matematisk tenkning.
- Se nødvendige betingelser, og muligheter, for å utvikle teoretisk tenkning
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Skriftlig eksamen | 1/1 | 6 Timer | Bokstavkarakterer |
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Gjennom semesteret skal det leveres 2 arbeidskrav. Arbeidskravene vil ha karakter av skriftlig oppgaveløsning, og en muntlig presentasjon/diskusjon i fellesskap med medstudenter i etterkant av den skriftlige innlevering. Ett av disse arbeidskravene vil også inkludere å holde et foredrag.
Emnet har 70 % obligatorisk tilstedeværelse.