Estetiske læringsprosesser (MGLA200)
Estetiske læreprosesser representerer et læringssyn hvor følelser, intellekt og kropp aktiveres i kollektive utforskinger av fagstoff basert på grunnskolens fag og emner.
Estetiske læreprosesser er erfaringsbaserte knyttet til aktive og utforskende strategier for helhetlig læring.
Estetiske læreprosesser gir kunnskaper om læring gjennom erfaring, opplevelse og kommunikasjon, og dette kan bidra til dybdelæring.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
MGLA200
Versjon
1
Vekting (stp)
0
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Høst
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Læringsutbytte
Kunnskaper
En kandidat med fullført og bestått emne har kunnskap om:
- Estetiske læringsformer som refleksjonsgrunnlag for læreprosesser
- Sentrale estetiske arbeidsmåter og digitale verktøy som kan bidra til dybdelæring
Ferdigheter
En kandidat med fullført og bestått emne kan:
- Anvende digitale verktøy som estetisk læringsform
- Legge til rette for dybdelæring gjennom drama som estetisk læringsform
Generell kompetanse
En kandidat med fullført og bestått emne:
- Kan bidra til kreative og skapende aktiviteter i et lærende fellesskap
- Kan formidle kunnskaper gjennom estetiske estetisk læringsformer
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Deltakelse | 1/1 | Bestått/ Ikke bestått |
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
80% obligatorisk tilstedeværelse. Emnet innebærer primært praktiske undervisningsformer. Sykdom og gyldig fravær fritar ikke for innfrielse av arbeidskrav.
Kunst og håndverk: digital innlevering på Canvas.
Drama/teater: kort skriftlig refleksjon på 1 side.