Familie, oppvekstsvilkår, helse og utvikling (MHE110)
Emnet gir en innføring i hvordan forstå barn og unges (0-20 år) oppvekstsvilkår, helse og utvikling ut fra et økologisk perspektiv. Psykologiske og sosiologiske perspektiv/teorier vil bidra til hvordan forstå barn, unge og deres omsorgsgivere/familier helse og utvikling. Kulturelt mangfold og oppvekstmiljø er sentrale tema i emnet. Målet med emne er å gi innsikt i forutsetninger for god helse, samt å kunne identifisere og vurdere risiko for avvik.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
MHE110
Versjon
2
Vekting (stp)
10
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Høst
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Læringsutbytte
En kandidat med fullført og bestått emne vil ha følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Kandidaten:
- har inngående kunnskap om hvordan ulike faktorer av samfunnsmessig, miljømessig og personlig karakter skaper betingelser for god helse
- har inngående kunnskaper om vilkår for god psykisk og sosial utvikling, helse og trivsel hos barn og ungdom i alderen 0-20 år samt om risiko og beskyttelsesfaktorer
- har inngående kunnskap om foreldre/omsorgsrollen og deres behov for støtte
- har kunnskap om tilknytningsteorier og faktorer som påvirker samspillet mellom foreldre/omsorgsgiver og barn
- har inngående kunnskap om tilknytning og samspill, familiens funksjon, behov og utfordringer, og kan identifisere avvik.
- har bred kunnskap om særlige faktorer som etnisk diskriminering, hat-ytringer og rasisme som påvirker folkehelsen til etniske minoritetsgrupper, inkludert samiske barn og unge
- Har inngående kunnskap om inkludering, likestilling og ikke-diskriminering, uavhengig av kjønn, språk, etnisitet, religion og livssyn, funksjonsnedsettelse, seksuell orientering, kjønnsidentitet, kjønns-uttrykk, alder og familieform
Ferdigheter
Kandidaten:
- kan reflektere kritisk over sammenheng mellom samfunnsutvikling, økonomi, oppvekstsvilkår og helse
- kan analysere og vurdere samspill i familien og dens samspill med omgivelsene, herunder hvordan det flerkulturelle og mangfoldige samfunnet påvirker barn, unge og deres familie
Generell kompetanse
Kandidaten:
- kan vurdere barns utvikling og oppvekstmiljø og iverksette relevante tiltak
- kan møte barn og deres foreldre/omsorgspersoner med respekt og bidrar til å skape et inkluderende og mangfoldig samfunn
- kan arbeide aktivt for å styrke barn, unge og familien/omsorgspersoners helse, ta initiativ og vise evne til å løse helseutfordringer.
- kan anvende kunnskap og ferdigheter om urbefolkning, migranter, og minoriteters særlige behov og utøver en kultursensitiv tilnærming i arbeidet
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | 1/1 | 3 Dager | Bokstavkarakterer | Alle 1) |
1) Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Individuell hjemmeeksamen, 2500 ord (+-10%).
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Begge fagnotat/refleksjonsnotat skal være godkjent. I basisgruppe er det obligatorisk 90% fysisk tilstedeværelse. Ved fravær utover 10% i basisgruppe avtales ekstra arbeidskrav med emneansvarlig.