Vitenskapsteori og forskningsmetode (MHE131)
I dette emnet skal studentene tilegne seg inngående kompetanse om vitenskapsteoretiske retninger som danner grunnforutsetninger for bruk av forskning i helsesykepleie. Det legges vekt på at studentene skal kunne identifisere og kritisk vurdere forskning som kan ha betydning for utøvelse av helsesykepleie.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
MHE131
Versjon
1
Vekting (stp)
10
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Høst
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Læringsutbytte
En kandidat med fullført og bestått emne vil ha følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Kandidaten:
- har inngående kunnskap om sentrale vitenskapsteoretiske tradisjoner og betydning av disse for helsesykepleie
- har inngående kunnskap om forskningsetiske retningslinjer og etiske problemsstillinger som har relevans for helsesykepleie
- har inngående kunnskap om ulike forskningsmetoder og deres muligheter og begrensninger
Ferdigheter
Kandidaten:
- kan analysere kilder samt kliniske, faglige og etiske problemstillinger med implikasjoner for helsesykepleiepraksis
- kan identifisere og drøfte vitenskapsteoretiske retninger i ulike typer forskning
- kan anvende forskningsetiske prinsipper i alle steg i forskningsprosessen
- kan analysere og forholde seg kritisk til de mest egnede forskningsdesign for ulike typer forskningsspørsmål
- kan vurdere og anvende egnede metoder for datainnsamling, dataanalyse og resultatpresentasjon
Generell kompetanse
Kandidaten:
- kan innhente relevant forskningsbasert kunnskap og kritisk vurdere kvalitet, resultater og konklusjon og vurdere overførbarhet og implikasjoner for helsesykepleiepraksis
- kan kritisk analysere og reflektere over sammenhengen mellom de ulike stegene i forskningsprosessen
- kan analysere, reflektere over og formidle vitenskapsteori, forskningsspørsmål, forskningsmetode, empiriske funn og betydning av ny kunnskap for helsesykepleie
- kan analysere, reflektere over forskningsetiske problemstillinger i ulike typer forskning og følge forskningsetiske retningslinjer
- kan analysere og reflektere over framgangsmåter for å utvikle kvalitet og implementere ny kunnskap i praksis
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Skoleeksamen | 1/1 | 5 Timer | Bokstavkarakterer | Ingen hjelpemidler tillatt |