Forskningsmetode og vitenskapsteori (MID400)
Forskningsmetode og vitenskapsteori gir kunnskap om forskningsprosesser innen kvalitative og kvantitative metoder,vitenskapsteori og forskningsetikk innenfor idrettsvitenskap. Analyse av idrettsvitenskapelige problemstillinger med utgangspunkt i vitenskapsteoretiske posisjoner og forskningsfeltets egenart og plass i samfunnet står sentralt i emnet.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
MID400
Versjon
1
Vekting (stp)
15
Semester undervisningsstart
Vår
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Høst
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Emnet inneholder tre hovedområder: (i) kvalitative metoder, (ii) kvantitative metoder og (iii) vitenskapsteori og forskningsetikk. I kvalitative metoder legges det vekt på metodologisk grunnlag, metodiske tilnærminger for innsamling og analyse av data, for presentasjon av funn og for vurdering av forskningens troverdighet og gyldighet. I kvantitative metoder legges det vekt på metoder for utvelging, innsamling og analyse av data i tverrsnittsundersøkelser, langsgående undersøkelser og komparative undersøkelser. Vitenskapsteori og forskningsetikk inngår som en egen del i emnet, samt i undervisningen i kvalitative og kvantitative metoder. Her legges det vekt på vitenskapelige teorier, filosofi og forskningsetiske retningslinjer, inklusive ivaretakelse av personvern, samt forskningsetiske refleksjoner og avveiinger i konkrete forskningsprosjekt. Hovedtema statistikk og dataanalyse er en del av kvantitative metoder. Her vil studentene få en gjennomgang av, og innføring i, programvare for statistiske beregninger. I kvalitative metoder vil det bli gitt en gjennomgang av metoder for transkribering og analyse av kvalitative data.
Emnet er sentrert om idrettsvitenskapens forskningstradisjon, og omfatter analyser av publiserte vitenskapelige artikler med tanke på å klargjøre metodologiske forutsetninger for kunnskapsproduksjonen i faget. Videre vil en i dette emnet kaste lys over og vurdere ulike forskningsdesign og metoder som er anvendt i idrettsvitenskap.
Læringsutbytte
En kandidat med fullført og bestått emne skal ha oppnådd følgende læringsutbytter:
Kunnskap
- Ha inngående kunnskap om forskningsprosesser innen kvalitative og kvantitative metoder og om ulike forskningstradisjoner innenfor idrettsvitenskap.
- Ha nødvendig kompetanse for å analysere idrettsvitenskaplige problemstillinger med utgangspunkt i vitenskapsteoretiske posisjoner, samt forskningsfeltets egenart og plass i samfunnet.
Ferdigheter
- Kunne utarbeide og begrunne et metodologisk og praktisk metodisk grunnlag for et selvstendig masterprosjekt.
- Kunne analysere og vurdere vitenskapelige arbeider knyttet til ulike idrettsvitenskapelige tradisjoner.
- Kunne bruke relevante forskningsmetoder og redskaper på en selvstendig måte.
Generell kompetanse
- Kunne analysere og reflektere over vitenskapelige kunnskapsproduksjon generelt og i idrettsvitenskap spesielt.
- Kunne vurdere forskningsetiske problemstillinger generelt og dokumentere at etiske retningslinjer er ivaretatt i eget vitenskapelig arbeid.
Forkunnskapskrav
Anbefalte forkunnskaper
Eksamen / vurdering
2 skriftlige oppgaver
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Skriftlig oppgave, kvalitativ metode | 1/2 | 2.5 Dager | Bokstavkarakterer | |
Skriftlig oppgave, kvantitativ del | 1/2 | 2.5 Dager | Bokstavkarakterer |
Eksamensformen er to separate skriftlige individuelle hjemmeeksamener, hhv. i kvalitative (2.5 dager) og kvantitative metoder (2.5 dager). Formelle krav: Hver av besvarelsene skal være på 2500 ord +/- 10%. Calibri eller tilsvarende font med størrelse 12 og linjeavstand 1,5. Forside, innholdsfortegnelse og litteraturliste, samt eventuelle tabeller og figurer, inngår ikke i ordavgrensningen. APA 7 skal benyttes som referansesystem."
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Det er tre obligatoriske arbeidskrav som vurderes til godkjent / ikke godkjent. Fristene for innlevering er fordelt utover semesteret:
- Individuell oppgave i vitenskapsteori. Skriftlig rapport på 2000 ord +\- 10 %.
- Gruppeoppgave i kvalitativ metode. Skriftlig rapport på 3000 ord (+/- 10%).
- Gruppeoppgave i kvantitative metode. Skriftlig rapport på 3000 ord (+/- 10%).
Studenter som får en eller flere av oppgavene vurdert til ikke godkjent ved første innlevering, gis mulighet til en ny innlevering av oppgaven(e) i bearbeidet form. Studenter har ikke krav på nye veiledningstimer ved innlevering av ny oppgave.
Alle arbeidskrav må være godkjent for å gå opp til eksamen.
Det er krav om minst 80% oppmøte på samlingene.
Fagperson(er)
Emneansvarlig:
Sebastian Schanche SandgrenFaglærer:
Sebastian Schanche SandgrenFaglærer:
Sindre Mikal DyrstadFaglærer:
Shaher Ahmmad Ibrahim ShalfawiStudiekoordinator:
Solveig RöwekampArbeidsformer
Emnet er samlingsbasert og organisert med inntil 9 dager på campus fordelt på maksimalt 6 fysiske samlinger. Det legges opp til bruk av varierte arbeidsmåter med ulike former for nettstøtte før, mellom og etter samlingene, inklusiv synkrone nettforelesninger og nettmøter.
Arbeidsomfanget for et emne på 15 studiepoeng er stipulert til 400 - 450 timer.
Overlapping
Emne | Reduksjon (SP) |
---|---|
Forskningsmetode og vitenskapsteori (MSP300_1) | 15 |